کد خبر: ۷۰۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۹
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

هزینه ناكامی سیاسیون بر روابط اقتصادی تحمیل نشود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد نهاوندیان تاكید كرد كه خودداری از سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران به ضرر دنیاست چرا كه سرمایه گذاری نكردن در این بخش آینده انرژی دنیا را با قیمت‌های كمرشكن مواجه می‌سازد، بنابراین اگر سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران انجام نگیرد و یا انگلیس در آن مشاركت نكند قطعا طرفی كه متضرر خواهد شد انگلیس خواهد بود، لذا رویكرد ایران استقبال از مشاركت همه علاقه‌مندان در پروژه‌های ایران براساس اصل نفع متقابل است.

رییس اتاق بازرگانی ایران در نشستی خبری در ادامه با اشاره به اینكه سفر اخیر وی به دعوت رییس اتاق بازرگانی انگلستان و در حاشیه اجلاس اتاق بازرگانی بین‌المللی در پاریس انجام شده گفت:‌ پس از دریافت دعوتنامه رسمی هیاتی از اتاق ایران عازم لندن شد و در طی این سفر هشت سخنرانی و ملاقات انجام گرفت كه شامل دیدار با قائم مقام وزیر خارجه انگلیس، ملاقات با مسوولان اتاق بازرگانی انگلیس، برگزاری نشست مشترك با تجار و فعالان اقتصادی مقیم انگلیس، نشست مشترك مجلس عوام و گروه پارلمانی ایران، حضور در ضیافت نهار با حضور اعضای مجلس لردهای انگلستان و نیز دیدار با اعضای انجمن خاورمیانه انگلیس بود.

رییس اتاق ایران با اشاره به جلسه هیات ایرانی با مدیران موسسه مالی انگلستان در مجموع سفر اخیر را مثبت ارزیابی كرد و افزود: در این سفر فضای اقتصادی كشور پس از ابلاغ سیاست‌های كلی اصل 44 و شكل‌گیری دوران جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی در ایران برای صاحبان صنایع و مدیران تجار انگلیسی تشریح و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران برای طرف‌های انگلیسی عنوان شد.

وی با بیان اینكه حضور پررنگ بخش خصوصی در مناسبات اقتصادی بین‌المللی با كشورهای طرف مقابل ایران موجب می‌شود تا روابط اقتصادی كمتر تحت شعاع مسائل سیاسی قرار گیرند گفت: در دیدارهایی كه با طرف‌های انگلیسی انجام شد این موضوع مورد تاكید قرار گرفت و عنوان شد كه بهتر است اجازه دهیم منطق اقتصادی بر روابط اقتصادی بین‌المللی بین دو كشور حاكم شده و از طریق منافع مشترك همكاری‌ها را توسعه دهیم البته این معیار و مبنا از سوی طرف انگلیسی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و تصریح شد كه مناسبات اقتصادی باید فارغ از مسائل سیاسی پیگیری شود. به طوری كه حتی مقامات سیاسی این كشور نیز نسبت به این موضوع ابراز علاقه می‌كردند.

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: طولانی شدن بحث هایی كه در حاشیه تكنولوژی هسته‌ای ایران و نیز تحریم به میان آمده است قطعا در بلندمدت ضررهای اقتصادی در پی خواهد داشت، قطعا رابطه تعامل تكنولوژیك با كشورهای دیگر به معنای آن نیست كه كشورهای دیگر از حضور تكنولوژی در این بازار محروم شوند بنابراین بهتر است مسوولان كشورها بین نفع كوتاه مدت خود و منافع بلندمدت وزن‌دهی مطلوبی انجام دهند.

به گفته او درباره موضوع تحریم باید به این نكته توجه شود كه مساله هسته‌ای ایران در ذات خود یك موضوع تكنولوژی و اقتصادی است كه برخی حساسیت‌ها آن را به مساله سیاسی تبدیل كرده است و باید این موضوع در حوزه سیاسی حل شود حال اگر مسوولان سیاسی در حل آن از طریق ابزارهای سیاسی ناموفق بوده‌اند نباید ضرر آن متوجه حوزه اقتصادی شود.

وی گفت: جامعه اقتصادی ایران و انگلیس باید در برابر چنین روندی مقاومت كرده و نباید اجازه دهد هزینه‌ ناكامی سیاسیون بر حوزه روابط اقتصادی تحمیل شود كما اینكه در دیدارهای اخیر نیز طرف‌های مذاكره در انگلیس نسبت به انجام تلاش‌هایی برای از بین بردن فشارهای پیش از این بر روابط اقتصادی بخش خصوصی طرفین تصریح داشتند.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به اهمیت بخش خدمات در انگلستان عنوان كرد كه بیش از 75 درصد از تولید ناخالص و نیز بیش از 80 درصد اشتغال این كشور در حوزه خدمات است و بخش خدمات مالی جایگاه بسیار مهمی در آن دارد چرا كه لندن پایتخت مالی دنیاست و به همین دلیل حفظ این اعتماد بین المللی و حراست از شفافیت سیستم مالی آن مساله بسیار مهمی است كه انگلستان باید بیش از هر كشور دیگری نسبت به آن حساس باشد،بنابراین باید در برابر فشارهای فرا قطعنامه‌ای برخی كشورها به موسسات مالی این كشور مقاومت كند.

به اعتقاد وی این فشارها كه از طریق موسسات مالی دنیا در خصوص كم كردن شفافیت‌ها در خدمات‌دهی به ایران مطرح می‌شود موجب صدمه دیدن بی طرفانه بودن و نیز شفافیت روابط مالی بین‌المللی خواهد شد و انگلستان نباید نسبت به این اتفاق بی تفاوت باشد.

نهاوندیان افزود: دولت انگلیس موضع رسمی در فشار آوردن به بانك‌های خود را در دستور كار ندارد و از اعمال چنین فشارهایی خودداری می‌كند اما سوال اینجاست كه چگونه می‌تواند ناظر اعمال سیاست خارجی دولت بیگانه بر بانك‌های خود باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین