آفتاب: احمدی نژاد در این یادداشت با برشمردن دیدگاه های مختلف در این زمینه خود را معتقد به یک "حركت اعتدالی دانسته و ترك مسئولیت دولت از یك سو و دخالت نسنجیده از سوی دیگر را نه صحیح و نه ممكن اعلام داشته است".
در یادداشت رییس جمهوری آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیك یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائك
محرم هر سال، عرصه منحصر به فرد تجلیعشق و اخلاصو ایمان ملت بزرگ ایران و ارادت و وفاداری آنان به شهیدان والامقام كربلاست كه در حماسه عاشورا، در اوج عزت و افتخار، پیام دفاع از حق و عدل، یاری مظلوم و مبارزه با ظالم را جاودانه كردند و مظلومانه در دفاع از امام خود به شهادت رسیدند.
چنین رویدادی كه از هماهنگی و درهم آمیختگی منطق،حماسه و عاطفه پدیدار شده است، در هیچ نقطه دیگری از تاریخ جهان، نظیری ندارد.
این فرهنگ حسینی، نیاز امروز بشر و تنها راه نجات و سعادت اوست اما در طول سالیان دراز، بسیاری مغرضانه كوشیدهاند تا نور عزاداری برای امام حسین (ع) را كه زمینه مرور و انتقال پیامهای عاشورا و راز آزادگی ملتها و نیروی محركهانقلاب علیه ظلم و ظلم پذیری و علت استمرار فرهنگ جهاد و شهادت است را كم فروغ و بلكه اگر بتوانند خاموش كنند.
در این میان گروهی با شبه استدلالهای به اصطلاح روشنفكرانه، به جنگ مذهب آمدند و برای غلبه دادن آنچه تجدد مینامیدند ، بسیاری از سنتهای انسانی و زیبای پدید آمده در جریان احیای این رویداد بینظیر را خرافه خواندند تا راه را برای سیطره تخریبگر شبه فرهنگهای مادی و منحط وارداتی هموار كنند، اما به فضل الهی موفق نشدند.
از دیگر سو دیكتاتورهای دست نشانده بیگانگان نیز با استفاده وسیع از قوهی قهریه و اعلام ممنوعیت مجالس عزاداری برای سالار شهیدان، تلاش كردند تا عشق ملت ایران بهامام حسین(ع) را سركوب كنند.اما بازهم نور خدا درخشان تر و كید خدا كامل تر از مكاید آنها بود و این شور حسینی الگوی قیام امام و امت علیه نظام سلطه و استعمار و استبداد گشت و شكوفه انقلاب اسلامی نیز در محرم سال ۵۷بود كه شكفت.
پس از پیروزی انقلاب نیز همینفرهنگ حسینی بودكه بستر رشد معنوی و تكامل رزمندگان دفاع مقدس شد و میدیدیم كه آنان با جوششی وصف ناپذیر از عشق به امام و شهادت، راهی جبههها شده و با ذكر مقدس یا حسین در شبهای عملیات نورانی میشدند.
امروز نیز این داروی الهی و جان بخش ملتها در گذر از پیچ و خم روزها و وقایع به امانت به دست این نسل سپرده شده است و اكنون كه در پایان ماه محرم قرار گرفته ایم، در موضوع رسالت ما در این باب و چگونگی حظ و البته حفاظت از این فرهنگ ناب الهی، ذكر سه اصل مهم را ضروری میدانم:
اصل اول:
اصل و اساس عزاداری محرم، یك تصمیم دولتی و حكومتی نیست . نه با اراده دولتها به وجود آمده است و نه با اراده آنها از بین میرود، بلكه این ، نحوه تعامل دولتها با فرهنگ حسینی است كه در این كشور، آنها را میآورد و میبرد.
اصل دوم:
درباره نقش و وظیفه دولتها در باب فرهنگ عمومی ، به ویژه فرهنگ دینی، دو دیدگاه افراطی وجود دارد.
یك دیدگاه مربوط به كسانی است كه اساسا هیچ مسئولیت و به تبع آن حقی را برای دولتها جهت سیاستگذاری در این عرصهقائل نیستند و پیداست كه جوهره كلام این افراد چیزی جز سكولاریسم نیست.
اما دیگاه دوم مربوط به كسانی است كه اگرچه چون دستهاول دارای جهالتها و امراض اعتقادی نیستند اما به دلیل اعوجاج شناخت و سلیقه میخواهند تا با صدور بخشنامه و دستور و تحكم، تمامی زوایای فرهنگ عمومی و دینی مردم را متاثر كنند.
در این بین اینجانب با افراطیدانستن هردو دیدگاه معتقد به حركت اعتدالی هستم و ترك مسئولیت دولت از یك سو و دخالت نسنجیده از سوی دیگر را نه صحیح و نه ممكن میدانم.
اصلاح در فرهنگ عمومی مردم جز با بیان منطقی و مستدل و همراهی و جلب مشاركت عامه مردم انجام نمیشود.
اصل سوم :
معمولا مرز میان "سنت"، "بدعت" و "خرافه" بسیار ظریف است . حساسیت نسبت به خرافه ونسبت به بدعت باید توامان و دو جانبه باشد.
حفاظت عاقلانه از سنتهای صحیح و منطبقبر ارزشها و اصول اعتقادیو مبارزه با بدعتها و خرافات كه موجبات وهن دین را فراهم میسازد باید همزمان و به روش حكیمانه پیگیری شود.
باید مراقب بود كه در مسیر پیرایش فرهنگ عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) از خرافات و بدعت ها، نه سنتهای سازنده و صحیح تضعیف شود و نه انحرافات توجیه و تقلید.
در این زمینه بارها گفته ام كه به طور كلی برای مبارزه با آسیبهای فرهنگی باید از روشهای فرهنگی بهره گرفت.
در این مسیر لازم است تا تبیین حكیمانه آسیبها و برانگیختن حس تفاهم و محبت وجه غالب برنامه ریزیها قرار گیرد و تجلی وجه جلالی و قاهرانه حكومت باید صرفا در برابر هنجارشكنان و جریانسازان اعوجاجهای دینیوفرهنگی باشد.
بار دیگر تاكید میكنم كه از دیدگاه اینجانب، در اصلاح فرهنگ عمومی اصل " تاثیر تدریجی" باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.