کد خبر: ۷۰۷۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۱
استقبال برخط مردم از شب قدر؛

فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه/ اینجا چراغی روشن است

آفتاب‌‌نیوز :

در روزگاری که کرونا، امکان برپایی حضوری بسیاری از مراسم های شب قدر را با حضور گسترده مردم گرفته، ملت مسلمان، در خانه هایشان از طریق سامانه های برخط و فضای مجازی و تلویزیون، دست به دعا بر می آورند و چراغ خانه های شهر تا سحرگاه ۱۹ ماه مبارک رمضان روشن است.

کرونا بیش از یکسال است که مهمان شوم خانه ها شده و در این مدت خانواده های بسیاری را داغدار کرده است. این ویروس منحوس که سبک زندگی ها را دستخوش تغییرات گسترده ای کرده، موجب شده تجمعات و ازدحام های مردمی به حد اقل برسد و دیگر در خیلی از مراسم ها و آیین ها، خبری از آن شور و اشتیاق روزگاران پیش از کرونا نباشد.

لحظاتی از سریال امام علی ساخته داود میرباقری را ببینید

با این حال اما مردم ایران اسلامی در همه این روزهای دشوار، سعی کرده اند دست نیاز را به درگاه الهی بلند کرده و از ایزد منان به بهانه های مختلف، دست یاری و سلامتی برای یکدیگر و خانواده ها بطلبند.

 ایرنا در ادامه نوشته است: یکی از این مناسبت ها و البته از مهمترین آن، شب قدر است شبی که در سحرگاه آن، حضرت علی (ع) ضربت می خورند که به کلام امام اول شیعیان «فزت و رب الکعبه»؛ شبی که به روایت قرآن از هزار ماه بهتر است «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ‌ شَهْرٍ». امام صادق (ع) نیز در این باب فرمودند: انجام عمل صالح در آن شب از انجام آن در هزار ماهی که شب قدر در آنها نباشد بهتر است.

شبی که بر اساس روایات، مقدرات انسان در آن نگاشته می شود و هر مسلمانی در این شب دل در گرو یار دارد و تمنا از بارگاه حق تعالی می خواهد.

با این حال که دیگر نه از آن تجمعات نیمه شب های قدر خبری است و نه از نشستن در پیاده رو حسینیه ها، مهدیه ها، مساجد و مراکز مذهبی و نه آن ازدحام مردمی در حرم های مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س).

هرچند که با رعایت پروتکل های بهداشتی بخش اندکی از مردم روزه دار امکان حضور را در برخی اماکن خواهند داشت اما چراغ خانه بخش بزرگی از مردم معتقد در این شبهای مبارک که به دلیل کرونا امکان حضور برایشان فراهم نیست، روشن است و مردم دل های خود را از داخل منازل راهی محمل دوست می کنند.

در این راه علاوه بر شبکه های صدا و سیما که با برنامه های خود، فضا را برای ارتباط معنوی مردم از منازل با بارگاه حق تعالی برقرار می کنند در فضای مجازی نیز بسیاری از هیات ها و مساجد و مراکز فرهنگی، اقدام به برگزاری آنلاین مراسم شب قدر می کنند.

مردم از طریق تلفن همراه و سامانه های درنظر گرفته شده و از طریق لایوهای اینستاگرامی، اینبار بصورت آنلاین از طریق تلفن های همراه خود، به آستان دوست متصل خواهند شد تا دست ها برای دعا اینبار به نحوی دیگر و برای حفظ سلامتی بیشتر جامعه، در خانه ها به سمت درگاه احدیت بلند شود.

در این راه اپراتورهای همراه نیز با درنظر گرفتن اینترنت رایگان و قرار دادن برنامه های مختص شب قدر روی سامانه های خود، تلاش کردند فضای بیشتری برای در خانه ماندن روزه داران را برای برگزاری مراسم این شب پر فیض برقرار کنند.

همچنین دسترسی به مراسم هایی که با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور حداقل زائران در حرم مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)، مرقد امام خمینی (رحمت الله علیه)، مسجد مقدس جمکران و دیگر اماکن مذهبی برگزار می شود نیز علاوه بر رسانه ملی، از طریق فضای مجازی برای مردم فراهم شده تا اینبار دلها از خانه ها به بقعه های متبرک، روانه شود.

پخش برخط سخنرانی ها، روضه خوانی ها و قرائت دعای جوش کبیر فضای معنوی را در ایجاد کرده تا جایی که چراغ خانه های شهر در این شب های عزیز روشن است و این آتش شعله هایش اگرچه چون روزگار ماقبل کرونا، در شهر نمایان نیست اما همچنان روشن و استوار است و این ارتباط معنوی ناگسستنی است.

در عین حال صدا و سیما نیز برنامه های متعددی را به بهانه شب قدر درنظر گرفته است. شبکه یک سیما مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳ از حرم مطهر امام رضا (ع) با سخنرانی آیت الله علم الهدی و مداحی احمد واعظی پخش می‌کند. همچنین آقای اسلامی فر دعای جوشن کبیر را قرائت خواهند کرد ...

شبکه دو سیما امشب مراسم نخستین شب قدر را در ساعت ۲۲:۴۵ از حرم حضرت معصومه (س) روی آنتن می‌برد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت و سیدمهدی میرداماد دعای شریف جوشن کبیر را قرائت می‌کنند.

شبکه سوم سیما، مراسم احیاء لیالی قدر را از حسینیه همدانی‌ها ساعت ۲۳:۲۰ با سخنرانی شیخ حسین انصاریان و قرائت دعای جوشن کبیر از امام زاده قاضی الصابر علیه السلام با نوای حاج میثم مطیعی پخش می‌کند.

شبکه چهار سیما در شب نوزدهم، قرائت دعای جوشن کبیر با نوای علی حسین نژاد از مسجد مقدس جمکران را در ساعت ۲۴ پوشش می‌دهد و این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میرزامحمدی خاتمه خواهد یافت.

شبکه پنج سیما امشب مراسم نخستین شب قدر را ساعت ۲۲ از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) با قرائت دعا توسط حاج محمدرضا غلامرضا زاده، سید کریم موسوی و سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین عالی از این شبکه پخش می‌ کند.

شبکه افق از ساعت ۲۴ شب نوزدهم ماه مبارک از مصلی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی قمی برنامه احیا را تقدیم مخاطبان می‌کند.

شبکه آموزش سیما مراسم احیای شب نوزدهم را ساعت ۲۴ از مرقد امام خمینی (رحمت الله علیه) قرائت دعای جوشن کبیر را با نوای حمید رمضان پور و مداحی احمد شربیانی و در ادامه با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمیان پخش می‌کند.

شبکه جام جم در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان دعای جوشن کبیر از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با نوای سیدمهدی میرداماد و سخنرانی و مراسم احیاء از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام پخش می‌شود.

شبکه قرآن و معارف سیما، در نخستین شب از لیالی قدر در ساعت ۲۳ سخنرانی آیت الله میرباقری از حسینیه آیت الله حق شناس (رحمت الله علیه) و قرائت دعا جوشن با نوای حاج مهدی سماواتی را تقدیم مخاطبان می‌کند.

در لیالی قدر ویژه برنامه «روبراه» از کربلای معلی مناجات خوانی به صورت زنده ساعت ۲۲ تقدیم مخاطبان خواهد شد.

این شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که به روایتی شب قدر است همه دست بر دعا بر می آورند و از خداوند متعال و ائمه اطهار برای به اتمام رسیدن ویروس منحوس کرونا دست به دعا بلند خواهند کرد و همه به روزگار پساکرونا و رفع این بیماری، امیدوار خواهند بود.

آیین شب قدر در اهل سنت؛

خبرگزاری ایسنا نیز نوشته است: کردستان شب قدر شب نزول قرآن، شب رحمت، شب نور، شب دعا، شب فرود آمدن فرشتگان بر زمین تا بار دیگر مقدر کنند سرنوشت انسان را.

شب قدر، شب نزول قرآن و شب شهادت دُردانه پیامبر، آری امشب است شب قدر شبی که انسان دست به سوی خدا دراز می‌کند و تا سحر به راز و نیاز با خدا می‌نشیند تا باز شود درهای رحمت خدا به روی انسان.

و چه فرخنده شبی است شب قدر؛ شبی که شیطان در بند خواهد شد و انسان از دام شیطان رها و به سوی خدا بازخواهد گشت تا بخشوده شود گناهانش.

از نیمه دوم ماه رمضان در مساجد کردستان نوای «الوداع» طنین انداز می‌شود که این نوا تلنگری برای کسانی است که بهره ای از این ماه نبرده اند تا در نیمه دوم بیدار شوند و شب‌های احیا را قدر بدانند.

همزمان که نوای الوداع یا خداحافظی از گلدسته‌های مساجد کردستان به گوش می رسد دل‌های مومنان حزین می‌شود چون از ماه رمضان فرصت اندکی باقی مانده است اما آنچه که می‌تواند این دلها را شاد کند وجود شب های قدر و عبادت و شب زنده داری در دهه آخر این ماه است.

استان کردستان به واسطه داشتن بیشترین تعداد مسجد در کشور، به شهر مناره‌ها مشهور است که همین مسئله نشان دهنده متدین بودن مردم این خطه از کشورمان است.

در ماه رمضان در مساجد استان شور و حال خاصی برپا می‌شود، برگزاری محافل جزءخوانی قرآن کریم، برپایی نمازهای تراویح بعد از اذان عشا، احیای شب های قدر و جمع آوری صدقه و احسان برای نیازمندان از مهمترین این مراسم‌هاست.

در میان اهل سنت بنا بر روایات، شب‌های قدر را در 10 شب آخر ماه رمضان بویژه در شب های فرد جستجو می‌کنند و در این شب‌ها بیشتر به عبادت و شب زنده داری می‌پردازند.

اهل سنت در شب قدر تمام شب‌ها را تا به صبح بیدار می‌مانند و به تلاوت قرآن و شب زنده‌داری و برگزاری مراسم مذهبی می‌پردازند.

اعتکاف، جشن نزول قرآن، برگزاری مراسم مذهبی، نذر و نذورات و پرداخت فطریه از جمله مراسماتی است که کردستانی‌ها در شب قدر به آن می‌پردازند.

مومنان در نخستین شب قدر با خوف از کردار خویش و امید به بخشش خداوند شب زنده‌داری می‌کنند و از درگاه خدا طلب آمرزش می‌کنند و تا به سحر به دعا و استغفار می‌پردازند.

زنان خانه‌دار با پختن انواع نان‌های سنتی برای مراسم شب هفتم شهادت حضرت علی(ع) نذورات خود را به جای می‌آورند و این مهم هم اکنون نیز در جای جای کردستان انجام می‌شود.

حفظ چهل حدیث از احادیث نبوی و جشن نزول قرآن کریم و مولودی خوانی و قصیده بردیه خوانی از دیگر آدابی است که کردهای اهل سنت در ایام ماه مبارک رمضان به جای می‌آورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین