کد خبر: ۷۰۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

۲۷ دانشگاه ایرانی در بین اثرگذارترین‌های دنیا بر اساس رتبه‌بندی تایمز

رتبه‌بندی ۲۰۲۱ تأثیرات دانشگاه‌ها از سوی نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز منتشر شد و ۲۷ دانشگاه ایرانی در جمع یک هزار و ۱۱۵ دانشگاه مؤثر دنیا قرار گرفتند.
۲۷ دانشگاه ایرانی در بین اثرگذارترین‌های دنیا بر اساس رتبه‌بندی تایمز
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس رتبه‌بندی ۲۰۲۱ تایمز، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع ۲۷ دانشگاه ایرانی قرار داشت که جایگاه این دانشگاه در این رتبه‌بندی از دانشگاه‌هایی چون تهران و صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس و ... بالاتر بود، این درحالی است که براساس رتبه بندی اثرگذاری تایمز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شاخص نوآوری در میان دانشگاه‌های ایرانی رتبه نخست و دارای رتبه ٤٨ جهانی است.

۲۷ دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه بندی اثرگذاری ۲۰۲۱ شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، الزهرا (س)، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی شهیدبهشتی، تبریز، تربیت مدرس، تهران، صنعتی نوشیروانی بابل، کاشان، کردستان، صنعتی شریف، علوم پزشکی زنجان، اراک، شهیدمدنی آذربایجان، گیلان، آزاد اسلامی واحد نجف آباد، صنعتی کرمانشاه، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رازی کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، شهید باهنر کرمان و تربیت دبیر شهید رجایی است.

رتبه‌بندی تأثیرات دانشگاه‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ از سوی نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز انجام شد. تایمز در این رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی می‌کند. اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که مؤسسه تایمز برای این رتبه بندی از آنها استفاده کرده است.

تایمز از شاخص‌های دقیق برای ارائه مقایسه‌های جامع و متعادل در چهار زمینه گسترده تحقیق، مدیریت، دسترسی و آموزش استفاده کرده است. تحقیق؛ بارزترین و سنتی‌ترین راهی که دانشگاه می‌تواند در ارائه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) کمک کند و منظور از تحقیق موضوعات مرتبط با این اهداف است.

بر اساس معیارهای نظام بین‌المللی تایمز اگر داده‌های مرتبط با هر دانشگاه حداقل با ۳ هدف مرتبط بوده، در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نظام بین‌المللی رتبه بندی تایمز تقسیم بندی نمرات هر یک از اهداف را در متدولوژی خود تشریح کرده است. داده‌های استفاده شده در این رتبه‌بندی نزدیکترین سال تحصیلی به ژانویه تا دسامبر ۲۰۱۹ است.

در نسخه سال ۲۰۲۱ تعداد یک هزار و ۱۱۵ دانشگاه از ۹۴ کشور جهان بررسی شده‌اند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برترین دانشگاه جهان در این رتبه بندی دانشگاه منچستر از کشور انگلستان است. دانشگاه سیدنی، دانشگاه غربی سیدنی و دانشگاه لاتروب سه دانشگاه کشور استرالیا هستند که رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه پنجم این فهرست به دانشگاه کووین از کانادا اختصاص دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین