کد خبر: ۷۰۷۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

سفر غیر منتظره ولیعهد ابوظبی به ریاض و گفت وگو درباره ایران

ولیعهد ابوظبی در سفری غیر منتظره امروز به ریاض می رود و درباره مسایل مهم منطقه از جمله موضوع مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۴ با ولیعهد عربستان گفت وگو می‌کند.
سفر غیر منتظره ولیعهد ابوظبی به ریاض و گفت وگو درباره ایران
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه اطلاع رسانی «امارات ۷۱» امروز (چهارشنبه) نوشت: یک دیپلمات آگاه در ریاض به خبرگزاری «د پ آ» آلمان گفته است که سفر «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به ریاض و دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان امروز انجام می‌شود.

این منبع آگاه اظهار داشت: طرفین در این دیدار تحولات و مسائل خلیج فارس و خاورمیانه به ویژه وضعیت یمن، سوریه و مذاکرات هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنند.

وی افزود: «محمد بن سلمان» و «شیخ محمد بن زاید» در جریان این دیدار درباره روابط بین امارات و عربستان و همکاری‌های راهبردی و همکاری‌های مشترک بین طرفین در زمینه‌های مختلف گفت و گو می‌کنند.

این دیپلمات همچنین اضافه کرد: طرفین همچنین ابتکار عربستان سعودی برای توقف جنگ یمن که از ۶ سال گذشته ادامه یافته است و مواضع بین المللی پیرامون آن را بررسی خواهند کرد.

سفر ولیعهد ابوظبی به ریاض پس از گذشت پنج روز از سفر «فیصل بن فرحان» وزیر امورخارجه عربستان به ابوظبی و یک روز بعد از تماس تلفنی جو بایدن با محمد بن زاید انجام می‌شود.

تارنمای وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری این کشور درباره مسائل منطقه ای و جهانی از جمله برنامه هسته ای ایران، مسایل افغانستان و صلح در خاورمیانه تلفنی با ولیعهد ابوظبی گفتگو کرده است.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی «امارات ۷۱» کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات و عربستان بر در نظر گرفته شدن موضوع برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از گروههای منطقه‌ای‌ همپیمان با تهران در مذاکرات هسته‌ای اصرار دارند.

پیش از این برخی رسانه‌ها همچنین از دعوت «بن سلمان» پادشاه عربستان سعودی از امیر قطر و سلطان عمان برای سفر به ریاض خبر دادند.

روزنامه «العرب» چاپ لندن روز دوشنبه با پیش بینی اینکه تغییرات در روابط بین ایران و عربستان نزدیک است، به سفر وزیر امور خارجه سعودی به کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و نوشت: ناظران سیاسی خلیج فارس، سفر وزیر امور خارجه عربستان به مسقط را با تحرکات دیپلماسی قابل ملاحظه شکل گرفته در منطقه و افزایش گفت وگوها برای ایجاد تغییر روابط کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی با ایران در ارتباط دانستند.

در همین حال به گفته این منابع سیاسی خلیج فارس این موضوع که عربستان سعودی در حال هماهنگی مواضع خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای گفت و گو با ایران و حفظ سقف خاصی از شروط خود برای عادی‌سازی روابط با تهران است را بعید ندانستند.

جمهوری اسلامی ایران همواره از اصل مذاکره با کشورهای منطقه حمایت کرده اما تاکید کرده است که در مذاکرات هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد.

روزنامه العرب ادامه داد: در روزهای گذشته اخبار تایید نشده‌ای مبنی بر مذاکره طرف‌های سعودی و ایرانی در سطح مقامات امنیتی در عراق منتشر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین