کد خبر: ۷۰۸۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷

چطور رسانه‌های آمریکایی جنایات اسرائیل را پاک می‌کنند

"اگر تبعاتی از بابت اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان وجود نداشته باشد، مطمئنا تبعاتی نیز برای حرکت رسانه‌ها در پاک کردن این اقدامات غیرقانونی وجود ندارد!"
چطور رسانه‌های آمریکایی جنایات اسرائیل را پاک می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه میدل ایست آی در تحلیلی به قلم یک ستون نویس این رسانه به نام "آزاد عیسی" می‌نویسد: «در یک هفته گذشته، دوربین‌ها تصاویری از یک سری شهرک‌نشینهای یهودی دارای لهجه غلیظ بروکلینی ضبط کردند که با قلدری راهشان را به داخل خانه‌های فلسطینی‌ها در محله شیخ جراح قدس شرقی اشغالی باز می‌کنند.

یک شهرک نشین به نام مونا الکورد، بر اساس یک ویدیوی پربازدید، خطاب به زن فلسطینی که خانه‌اش مورد حمله قرار گرفته می‌گوید: اگر من خانه تو را ندزدم فرد دیگری آن را خواهد دزدید!

اقدامات خشونت آمیز نیروهای اسرائیلی برای متوقف کردن تظاهرات علیه حکم اخیر یک دادگاه در تایید اخراجها از خانه‌ها، با یک سکوت کرکننده مواجه شده است.

همچنین مشاهده شده که پلیس اسرائیل با حمله به محله، با خشونت تجمعات شب زنده داری را در هم شکسته، فعالان تحصن کننده معترض به آواره ساختن آوارگان فلسطینی ساکن منطقه را که بسیاری‌شان در روزهای آینده با اخراج از خانه‌هایشان مواجه خواهند شد، مورد ضرب و شتم و خفقان قرار داده است. در شبکه‌های اجتماعی، فعالان اینترنتی از کمپین "شیخ جراح را نجات دهید"با هدف جلب توجه بین‌المللی و اطمینان حاصل کردن از این که جهان شاهد یک جنایت دیگر اسرائیل است، حمایت کرده‌اند.

اشتباه نکنید: هم اکنون یک پاکسازی قومی در جلوی دیدگان جهان در این محله عمدتا فلسطینی نشین در جریان است. اما در رسانه‌های جریان اصلی آمریکا انگار اصلا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

در این جهان موازی، تلاش غیرقانونی و شرورانه برای بیرون انداختن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان و اقدامات خشونت آمیز نیروهای اسرائیلی برای متوقف کردن تظاهرات علیه حکم دادگاه تایید کننده اخراج‌ها، با سکوتی کرکننده مواجه شده است.

بررسی رسانه‌های نیویورک تایمز، ان.پی.آر، سی.ان.ان و مجله تایم هیچ نتیجه‌ای در قبال رخدادهای چند روز اخیر در پی ندارد. به جایش آنها عمدتا متمرکز بر ناتوانی اسرائیل در تشکیل یک دولت متمرکز هستند.

در مواردی که برخی از این رسانه‌ها به پوشش اخراج‌ها از خانه‌ها و خشونت تحمیل شده به ساکنان شیخ جراح می‌پردازند – به عنوان مثل از سوی آسوشیتدپرس – این مساله همچون یک مناقشه شبه تجاری بین دو طرف به تصویر کشیده شده و به عنوان یک "نزاع حقوقی طولانی مدت" بین فلسطینی‌ها و شهرک نشینها توصیف می‌شود. آنها به راحتی از این که تحت قوانین بین‌المللی دادگاه‌های اسرائیل اختیار اسکان دادن غیرنظامیان در اراضی اشغالی فلسطینی را ندارند و آواره ساختن خانواده‌های فلسطینی ناقض قوانین انساندوستانه بین‌المللی است، غفلت می‌کنند.

همانطور که حملات قدیمی به خانواده‌ها در این محله گواهی می‌دهد، ماجرای "شیخ جراح" در بطن پروژه بی پایان اسرائیلی-استعمارگری شهرک نشینان در اراضی فلسطینی‌ها و بیرون راندن فلسطینی‌ها قرار دارد یا همانطور که فلسطینی‌ها توصیف کرده‌اند، تداوم نکبت ۱۹۴۸ است.

محله شیخ جراح دارای حدود ۳۰۰۰ آواره است که با زور از خانه‌های اصلی خود در دیگر نقاط آنچه فلسطین تاریخی سال ۱۹۴۸ تلقی می‌شد آواره شدند. از اوایل دهه ۱۹۷۰، فلسطینی‌ها در این محله مشغول نزاع با یک سری سازمانهای امور شهرک نشینان یهودی که با ثبت شکایتهایی مدعی تعلق این اراضی به آنها شده‌اند، بوده‌اند. تاکنون ده‌ها فلسطینی از محله بیرون انداخته شده و جای آنها را شهرک نشینهای اسرائیلی گرفته‌اند.

اعراضات و بن بست فعلی بعد از آن بالا گرفتند که دادگاه‌های اسرائیلی سال گذشته میلادی دستور به اخراج بیش از ۱۲ خانواده فلسطینی از این محله مسکونی دادند.

با توجه به نحوه برخورد رسانه‌های جریان اصلی آمریکا و سوابق پوشش‌شان از اشغالگری‌های اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها اینکه رخدادهای شیخ جراح در آنها پوشش پیدا نکند چندان تعجب آور نیست؛ سوابقی که این رسانه‌ها در آنها حتی هنگامی که اوباش اسرائیلی با شعار مرگ بر اعراب همچون ماه گذشته میلادی راهپیمایی می‌کنند تنها از لفظ "درگیری‌ها" استفاده می‌کنند یا به طرزی غلط سطح خشونت بین اشغالگر و قربانی اشغالگری را معادل سازی می‌کنند یا دائما خشونت اسرائیلی را به عنوان "دفاع شخصی" حتی با وجود بارز بودن وقوع حمله توجیه می‌کنند.

اینها همان رسانه‌هایی هستند که همچنان انتخابشان تحسین موفقیت واکسیناسیون کووید-۱۹ اسرائیل در حالی که این رژیم کاملا مسئولیتهای قانونی‌اش در قبال جان فلسطینی‌های مشغول به زندگی تحت کنترل آن را نقض می‌کند، است.

پاکسازی رخدادهای شیخ جراح با این حال همچنان آزار دهنده است. ممکن است کسی فکر کند با توجه به رخدادهای پرتلاطم سال گذشته میلادی – از "جنبش جان سیاهپوستان مهم است" تا همه گیری کووید ۱۹ – که باعث برملا شدن ضعف و نابرابری در آمریکا شد، رسانه‌های جریان اصلی این کشور روال خود را تغییر داده و در همدست بودن خود بازنگری کرده یا دست کم تزویر آمریکایی را مورد بررسی قرار میدهند.

اما ظاهرا آنها تکان نخورده‌اند.

بخشی از مساله این است که کسی وجود ندارد که اسرائیل را وادار به پاسخگویی کند. فعالان جامعه مدنی فلسطینی از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته‌اند اخراج از خانه‌ها در شیخ جراح را در تحقیقات جاری خود بگنجاند اما هم اسرائیل هم آمریکا نقش این دیوان برای پاسخگو کردن اسرائیل را رد کرده‌اند.

دولت آمریکا در قبال شیخ جراح از محکوم کردن اقدامات شهرک نشینان که با پشتیبانی دولت رخ میدهند خودداری کرده است. روز چهارشنبه چندین قانونگذار آمریکایی از وزارت امور خارجه این کشور خواستند سکوتش را در قبال این مساله بشکند. به عنوان نمونه ماری نیومن، یک نماینده آمریکایی خواستار آن شد که وزارت خارجه آمریکا "فورا این موارد نقض قوانین بین‌المللی را همچنان که فلسطینی‌ها را با زور از خانه‌هایشان در قدس شرقی اخراج می‌کنند، محکوم کند".

روز پنجشنبه یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به میدل ایست آی گفت از این بابت "شدیدا نگران" است.

این سخنگو اظهار کرد: همانطور که به طور مداوم گفته‌ایم، پرهیز از اقداماتی یکجانبه که باعث بدتر شدن تنشها شوند و یا ما را هر چه بیشتر از صلح دور سازند حیاتی است که اینها شامل اخراج‌ها از خانه‌ها، فعالیتهای شهرکسازی و از بین بردن خانه‌ها می‌شوند.

سازمان ملل نیز به همین میزان در قبال این مساله منفعل بوده است. رهبران این سازمان هم نشان دادند چندان توان تاکید بر موضع اغلب تکرار شده آنها مبنی بر این که "همه فعالیتهای شهرکسازی از جمله اخراج‌ها از خانه‌ها و تخریب خانه‌ها، بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند" را ندارند.

در این میان حقایق میدان به تغییر یافتن ادامه می‌دهند. امروز، فردا اخراج‌ها از خانه‌ها ادامه خواهند یافت؛ زندگی‌های بیشتری از بین خواهند رفت و خانه‌های بیشتری تصرف خواهند شد. و به نظر می‌رسد که رسانه‌های جریان اصلی آمریکا به خوبی میدانند اگر هیچ تبعاتی برای اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان و آواره ساختن آنها وجود ندارد مطمئنا هیچ تبعاتی نیز برای رسانه‌هایی که این جرایم را پاک می‌کنند وجود ندارد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین