کد خبر: ۷۰۸۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

بررسی آخرین وضعیت برجام، از محورهای مهم نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

وزرای خارجه اروپا در نشست خود در ژنو آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله برجام و اوضاع افغانستان را بررسی می‌کنند.
بررسی آخرین وضعیت برجام، از محورهای مهم نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا
آفتاب‌‌نیوز :

وزرای خارجه اروپا قرار است فردا دوشنبه در شهر «ژنو» درباره آخرین تحولات در زمینه برجام و موضوعات دیگر جلسه‌ای برگزار کنند.

روزنامه «سایپرس میل» یکشنبه نوشت که وزرای خارجه اتحادیه تروپا فردا دوشنبه در شهر ژنو در سوئیس گرد هم می آیند تا در زمینه موضوعات مهم منطقه و جهان از جمله برجام رایزنی کنند.

قرار است «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وزرای خارجه این اتحادیه را درباره آخرین تحولات در زمینه مذاکرات هسته‌ای در وین، تحولات افغانستان، روابط اروپا با روسیه و وضعیت در لبنان توضیحاتی ارائه دهد.

دور جدید رایزنی‌ها در وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام که از روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه در پایتخت اتریش آغاز شد، طی دو روز گذشته (دیروز و امروز) کماکان ادامه دارد. در نشست روز جمعه طرفین تأکید کردند که روند گفت‌وگوها سرعت یابد و بر همین اساس دیروز و امروز (شنبه و یکشنبه) رایزنی‌ها بین هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به صورت مستمر و فشرده ادامه دارد.

در همین خصوص دیدارهایی بین «سید عباس عراقچی» رئیس هیأت ایرانی و سایر روسای هیأت‌ها از جمله چند دیدار با «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا انجام شده است. اتحادیه اروپا چندی قبل اعلام کرد که گفت‌وگوها در وین، پایتخت اتریش با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران با ریاست «انریکه مورا» مدیر سیاسی اتحادیه اروپا از سر گرفته می‌شود.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد: «شرکت کنندگان در این نشست به بحث در مورد بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق و چگونگی اطمینان از اجرای کامل توافق ادامه خواهند داد.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیأت این کشور در گفت‌وگوهای برجامی را برعهده دارد، روز شنبه به توییتی از معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان نماینده بروکسل در مذاکرات وین حاضر شده درباره عدم وجود ضرب الاجل در گفت‌وگوها واکنش نشان داد.

وی در توییتی نوشت: »کاملاً درست است، انریکه عزیز. ضرب الاجلی وجود ندارد اما تاریخ هدف ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) وجود دارد. البته که می‌توانیم بعد از این تاریخ هم گفت‌وگوها را ادامه دهیم اما در آنصورت تردیدها و مخاطرات بیشتر خواهد بود. خوب است که همه مشارکت‌کنندگان در گفت‌و‌گوهای وین این موضوع را درک کنند.»

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد، بازگرداند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین