کد خبر: ۷۱۰۲۴۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲

تنش بین مراکش و اسپانیا

وزیر خارجه مراکش استقبال اسپانیا از رهبر پولیساریو را دلیل شروع بحران میان دو کشور دانست.
تنش بین مراکش و اسپانیا
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش گفت، اگر بحرانی میان این دو کشور وجود دارد همه دلیلش را می دانند، اسپانیا متعهد شده با دشمنان مراکش همکاری کند. اسپانیا در خاک خود شخصی را پذیرفته که هر روز با مراکش می جنگد.

به گزارش روسیا الیوم، وی افزود، اسپانیا تلاش می‌کند توجهات از این مساله را به مساله دیگری معطوف کند.

بوریطه از اسپانیا خواست، مسوولیت خود را برعهده بگیرد و ادبیات دوگانه را رها کند چون مراکش چنین رفتاری را نمی‌پذیرد.

وی گفت، مراکش برای مبارزه با مهاجرت غیر قانونی از خاک خود به اروپا هزینه سنگینی متحمل می شود و اروپا تنها ۲۰ درصد از این هزینه را به مراکش می دهد. استقبال اسپانیا از رهبر پولیساریو بیانگر سیاست حسن همجواری نیست.

مخالفت دادگاه اسپانیا با بازداشت رهبر جبهه پولیساریو

دادگاه عالی اسپانیا در حکمی با درخواست بازداشت رهبر استقلال طلبان جبهه پولیساریو که پذیرش وی در ماه گذشته میلادی بعد از ورود گروه مهاجران به منطقه سئوتا باعث خشم مراکش شد مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی دادگاه گفت، ابراهیم غالی، دبیرکل جبهه پولیساریو که از سوی گروه‌های حقوق بشری متهم به "جرایم جنگی" است، باید همچنین با یک دادرسی مقدماتی مواجه شود؛ اقدامی که در راستای یک مناقشه دیپلماتیک کلی‌تر بر سر جبهه پولیساریو، جنبش جدایی طلب خواها استقلال منطقه "صحرای غربی" از مراکش، صورت می‌گیرد.

منطقه صحرای غربی یک منطقه مورد مناقشه است که از زمان اواسط دهه ۱۹۷۰ در کنترل مراکش قرار داشته است. جبهه پولیساریو که مورد حمایت الجزایر است از آن زمان برای استقلال پیدا کردن این منطقه مبارزه کرده است. قبل از آن این منطقه تحت کنترل اسپانیا بود.

پیشتر درخواست بازداشت غالی از سوی گروه موسوم به "انجمن صحراوی دفاع از حقوق بشر" و همچنین "فادل بریکا"، شهروند اسپانیایی دارای اصالت صحراوی مطرح شده بود. او غالی را متهم به اعمال شکنجه در کمپ‌های متعلق به جبهه پولیساریو در الجزایر کرده است.

معمولا قاضی تحقیقات با چنین درخواست‌هایی در زمانی که دادگاه اعتقاد به وجود ریسک فرار یا از بین رفتن اسناد و مدارک داشته باشد موافقت می‌کند.

با این حال غالی همچنین برای ایراد شهادت در اول ژوئن فراخوانده خواهد شد. غالی و دیگر رهبران گروه پولیساریو از سوی گروه‌های حقوق بشری متهم به شکنجه، نسل کشی، تروریسم، شکنجه و آدم‌ربایی شده‌اند.

این پرونده در اسپانیا نخستین گام در تحقیقاتی است که می‌تواند منجر به محاکمه بالقوه رهبر جبهه پولیساریو شده و بعد از آن مطرح می‌شود که هزاران مهاجر چند روز پیش از مراکش وارد منطقه سئوتای اسپانیا شدند.

با این حال غالی که با نام مستعار در بیمارستان بستری است، از امضای احضاریه‌ها سرباز زده و یک منبع نزدیک به تحقیقات قضایی اظهار کرد، او ممکن است در دادرسی حضور نیابد چون دارای پاسپورت دیپلماتیک الجزایری بوده و این به طور بالقوه به او مصونیت می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین