کد خبر: ۷۱۱۶۹۴
تعداد نظرات: ۸۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
عدالت را باید در همه حوزه ها دید

سید حسن خمینی: انصاف داشته باشید/ نمی شود شما انتخاب کنید و بگویید به او رای بده!

یادگار امام گفت: نمی‌شود برای مردم تصمیم‌گیری کرد؛ اگر شما حق داری رای بدهی من هم حق دارم رای بدهم. شما حق داری به نماینده خودت رای بدهی و من هم حق دارم به نماینده خودم رای بدهم. تو حق نداری برای من تعیین کنی به چه کسی رای بدهم.
سید حسن خمینی: انصاف داشته باشید/ نمی شود شما انتخاب کنید و بگویید به او رای بده!
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم اختتامیه همایش «طریق جاوید» که در حرم مطهر امام برگزار شد، با اشاره به موضوع انتخابات در نگاه حضرت امام» اظهار کرد: بحثی را که مطرح می کنم جای توجه دارد، چرا که مغالطه ای در سخنان و گفته ها مطرح می شود و آن اینکه وقتی می گوییم رأی مردم دخالت در مشروعیت نظام اسلامی دارد، بلافاصله به ذهن برخی می آید که مشروعیت را خدا داده و این سخن مصداق شرک است و بگویند شما دارید مردم را در مقابل خدا می نشانید! وقتی گفته می شود نظام اسلامی دو بال دارد، یعنی اسلام و مردم؛ عده ای می گویند این بدان معناست که خدا در کنار مردم است و هرگونه برداشت دیگری شرک است؛ در حالی که این طور نیست.

وی افزود: برای توضیح بیشتر این موضوع، مقدمه ای را عرض می کنم تا دوستان به مسأله واقف شوند. هر حکمی که روی موضوعی قرار می گیرد؛ و تا احراز موضوع صورت نگرفته باشد، حکم جاری نمی شود. برای نمونه، اگر من می گویم آب مطهِّر است، یعنی آب که دارد اگر روی چیزی ریخته شد او را پاک می کند. لذا باید احراز کنید که این مصداق آب است، بعد از آن می توانید بگویید مطهِّر است.

یادگار امام ادامه داد: در قول عامیانه می گویند «اول برادریت را ثابت کن بعد ادعای ارث کن»؛ این بدان معناست که قانونگذار الهی گفته برادر ارث می برد و این جمله به این معناست که من اول باید بفهمم که تو برادرم هستی تا بعد ارث ببری. آیا معقول است همین که بگوییم برادر ارث می برد یک عده بگویند خدا یکی برادر یکی. خدا گفته است برادر ارث می برد، در اینجا برادری در عرض خدا نیست؛ لذا چنین سوالی به ذهن کسی نمی رسد. اگر کسی گفت باید به فلانی ارث بدهید، شما می گویید آخر هنوز برادریش ثابت نشده است. اگر او بگوید برادر بودن مهم است یا خدا؟ بلافاصله می گویید چه ربطی دارد؟ همان خدایی که گفته این ارث را به برادرت بده، گفته اول باید برادریش را اثبات کند تا بتوانید به او ارث دهید.

وی با ذکر مثال دیگری ادامه داد: پدر بر فرزند ولایت دارد. این امر مسلمی است و محدود به اسلام نیست و در حقوق سایر ملل هم هست. البته ممکن است میزان ولایت و سن و سالی که فرزند باید داشته باشد فرق کند. حالا اگر من بگویم شما باید به حرف پدرت گوش کنی و دیگری به شما بگوید مبادا گوش کنی و باید فقط حرف خدا را گوش کنی. در حالی که خدا گفته است باید به حرف پدر گوش کرد و در اینجا پدر در عرض خدا نیست. این جور نیست که بگوییم ولایت از دو ناحیه می آید؛ پدر و خدا.

یادگار امام اظهار کرد: اگر کسی بگوید مردم دخیل در مشروعیت هستند در حقیقت می گوید ولایت برای موضوعی قرار داده شده که عبارت است از اینکه عالم به احکام دین باشد(که به آن «فقاهت» می گوییم)، «مخالفا لهواء» باشد یعنی عدالت داشته باشد و سوم اینکه مردم او را قبول داشته باشند. آیا عدالت و فقاهت در عرض خداست که کسی رگ گردنش بیرون بزند و بگوید فقط خدا و فقاهت و عدالت نه؟ مشروعیت ناشی از فقاهت یعنی فقاهت داخل در موضوع اخذ شده و قید موضوع است. عدالت قید موضوع است و همین طور پذیرش مردم نیز قید موضوع است. کما اینکه از نگاه برخی رجولیت هم قید موضوع است.

حکومتی که اقبال عمومی را ندارد مشروع نیست؛ این حکم خداست

او ادامه داد: اینکه گفته می شود حکومتی که اقبال عمومی را ندارد مشروع نیست، حکم خداست. لذا اگر کسی می گوید خروج جامعه از حیثیت تأثیرگذاری، مخالفت با مشروعیت است؛ این بدان معناست که او دارد قیدی از قیود را از موضوعیت خارج می کند. ما در طول تاریخ خود بسیار حاکمانی داشته ایم که فقیه نبودند و فاسق بوده اند و می گفتیم حکومتشان حکومت جور است؛ چرا؟! به این دلیل که قید موضوع را نداشته اند.

وی بیان کرد: وقتی می گوییم اقبال عمومی و نظر جمهور که بر مبنای حکم عقل همان نظر اکثریت است، شرط مشروعیت نظام است و انتخابات مشروعیت ساز است از این جهت است که اقبال عمومی در منظر امام، جزو موضوع است. همان خدایی که گفته اگر فقیه و عادل و آگاه به زمان نیستی، ولایت نداری، قید پذیرش مردم را نیز قرار داده است.

جامعه باید خودش همراه و همدل باشد؛ نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد

یادگار امام این مسأله را فلسفه بعثت انبیاء خواند و یادآور شد: آیه ی شریفه ی «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ» برای چیست؟ به این آیه توجه کنید. نمی گوید «لیقیم الناس بالقسط»؛ نمی گوید، «ما همه پیامبران را فرستادیم تا مردم را اقامه به قسط کنند، بلکه می گوید، پیامبران همه می آیند تا مردم «خودشان» اقامه به قسط و عدالت کنند. جامعه باید خودش همراه و همدل باشد. نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد.

عدالت را باید در همه حوزه ها دید

وی تصریح کرد: دوستان انصاف داشته باشند؛ ببینند اگر آنچه واقع می شود مطابق ذائقه آنها نبود همین مقدار صحبت می کردند؟ قسط به چه معناست؟ عدالت. آزادی هم عدالت است. عدالت را تنزل دادن به عدالت اقتصادی، کُشتن عدالت است. البته عدالت را از حوزه اقتصادی خارج کردن نیز دست بُردن در مفهوم عدالت است. آزادی یعنی عدالت سیاسی؛ آزادی یعنی همان مقدار که شما حق داری صحبت کنی من هم حق دارم؛ یا همان قدر که شما حق داری رای دهی من هم حق دارم. یعنی همان اندازه که شما حق داری نماینده خود را انتخاب کنی من هم حق دارم کسی که دلم می خواهد انتخاب کنم. من نیز حق دارم آنی که دلم می خواهد انتخاب کنم. البته هر کدام مورد اقبال اکثریت واقع شد محل اطاعت است. نمی شود تو برای من منتخب معرفی کنی و بگویی بیا و به این رأی بده! همانطور که نمی توانم من برای تو این کار را کنم. عدالت در حوزه اقتصادی نیز برای اینکه مارکسیستی معنا نشود، به معنای تساوی شرایط پیشرفت است. جامعه از این جهت وظیفه دارد و اتفاقا در دوره هایی از انقلاب این کار بسیار خوب انجام شده و در دوره هایی هم ضعیف تر بوده است.

یادگار امام گفت: آرمان ما باید توزیع فرصت های پیشرفت باشد که یکی از آنها علم است. زیرا یکی از عوامل پیشرفت در هرم منزلت اجتماعی دانش است؛ توزیع فرصت دانش آموختن خود گام بزرگی است. حواسمان باشد تنزل عدالت به حوزه عدالت رفتاری، ناقص معناکردن عدالت است. عدالت در همه جنبه هایش آرمان ماست. البته هیچ کس معصوم نیست و ممکن است ما انسان ها هزاران اشتباه داشته باشیم.

همه باید نسبت به سرنوشت خود و خون شهدا حساس باشیم

سیدحسن خمینی گفت: آرمان انبیاء که امام هم در همان راستا بود این است که مردم خودشان اقامه عدالت کنند. اگر بنده می خواهم برای آنها اقامه عدالت کنم، خروج از آرمان انبیاء است. لذا اینکه بعضی از دوستان گفتند بیاییم مدل چینی عمل کنیم نه شدنی است و نه مطابق با آرمان انبیاء است. عدالت را باید در همه حوزه ها دید. علت یابی هم باید کرد. فقر معیشتی، فقر فرهنگی و مشکلات عمیق در حوزه های مختلف است. خود فساد سیستماتیک یا غیر سیستماتیک است. هیچ کسی هم این ها را برنمی تابد و محتاج عدالت است.

وی در پایان تأکید کرد: همه باید نسبت به سرنوشت خود و خون شهدا حساس باشیم. باید نسبت به اصل انقلاب حساس باشیم و با حساسیت برخورد کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که نباید سخنانمان به دعواهایی منجر شود که احیانا اصل انقلاب از بین رود که توجه به این امر مسأله مهمی است.

مهدی عباسی رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قبل از سخنرانی یادگار امام به ارائه گزارشی از دهمین رویداد ملی، فرهنگی دانشجویی طریق جاوید پرداخت.

در این مراسم ۷ نفر از اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به بیان نظرات خود پرداختند.

علی اکبر قلی پور دانشجوی برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست گفت: ما انقلاب نکردیم که با این مشکلات زندگی کنیم. همه این سختی ها وجود دارد ولی حاکمیت نتوانسته فضا را برای جامعه و به ویژه ما جوانان فراهم کند. ما با خمودگی اجتماعی روبه رو شده ایم. همین اتفاقاتی که در انتخاب می افتد و همین فضایی که به اذعان نظر برخی تک بعدی به حساب می آید، خود یک خمودگی و رکود اجتماعی است و جامعه خود را محروم از حق تعیین سرنوشت می داند و این خود سرآغاز گسل و بحران جدید در جامعه خواهد شد.

وی افزود: روزبه روز بیشتر شدن این بحران به ضرر حاکمیت خواهد بود. در واقع مردم به مثابه مغز استخوان این مملکت هستند. اینکه می گویند در انتخابات دموکراسی هست، درست است ولی ابتدا باید مفهوم دموکراسی را برای خود تعیین کنیم. دموکراسی به این معنا نیست که همه ما پای صندوق بیاییم و یک نفر را به قدرت برسانیم. دموکراسی بدین معناست که وقتی کسی را به قدرت رساندیم بتوانیم وی را وقتی که از قدرت خود سوءاستفاده کرد عزل کنیم. اصل دموکراسی همین است که متاسفانه در جامعه ما درست جا نیفتاده است.

این دانشجو ادامه داد: انتظارمان از رییس جمهور آینده این است که به اعتماد، امید، ایمان، اشتغال، کم تحرکی اقتصادی، کنترل واقعی تورم، خرابتر نکردن مشکلات معیشتی مردم گشایش واقعی اقتصادی اصلاح ساختار نظام بانکی رویکرد مناسب در برابر تحریم های غرب، ازدواج و تامین دارو.

سیدمصطفی احمدی نفر دوم دانشجوی ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران گفت: این تاریخ با یکی از خطیرترین و سخت ترین گذرگاه های تاریخ جمهوری اسلامی ایران گره خورده است. امام به نقش مردم و جایگاه آنها توجه بسیار زیادی داشته اند. ایشان در مصاحبه ای فرمودند که جمهوری اسلامی متکی به رای مردم است. یکی از ارکان مشروعیت نظام نیز رای مردم است. این گونه استنباط می شود که هرقدر رای مردم کاهش یابد مشروعیت نظام پایین می آید.

وی افزود: امام رای مردم را یکی از ارکان مشروعیت بخشی می دانستند. ایشان بارها فرموده اند نباید اقداماتی انجام شود که رای مردم کاهش یابد. بنابراین اتفاقات و رخدادهای پیش از انتخابات نباید به گونه ای باشد که مردم از مشارکت دلسرد شوند و شورای نگهبان باید به نوعی عملکرد داشته باشد که خللی به مشارکت مردم وارد شود.

این دانشجو اظهار کرد: برای خروج از وضعیت جاری کشور باید به نظرات امام و جایگاه مردم در اندیشه ایشان توجه عملی شود..

کمیل یزدانی، دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی گفت: انتخابات ۱۴۰۰ امتحانی سخت و سرنوشت ساز برای ملت و نظام جمهوری است. تحریم انتخابات و نشر افکار عدم مشارکت به نوعی کمک به دشمن است.

وی گفت: آقای رییس جمهور به جامعه علمی کشور بیشترین بی توجهی را کردند و این رفتار با وزرای دولتشان هم تکرار شد. انتخابات ۱۴۰۰ ازمایش مردم و مقامات نظام جمهوری اسلامی است. کاهش مشارکت جز تضعیف انقلاب و بی اعتبار کردن ایران در عرصه بین المللی و فشار مضاعف به اقشار آسیب پذیر جامعه نتیجه دیگری نخواهد داشت.

امید هاشمی کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی هم اظهار کرد: نامزدها به هر شیوه و روشی در صدد در اختیار گرفتن قدرت به نفع خود و جریان حزبی خود هستند و مردم جایگاهی در برنامه هایشان نداشته است. افزایش مشارکت سیاسی مردم طی سالهای ۹۲ و ۹۶ و ۹۸ چه تاثیر در وضعیت زندگی آنان داشت؟ وضعیت امروز کشور معلول همان انتخابی است که از سال ۱۳۸۸ شروع شد و تا هم اکنون ادامه یافته است.

وی افزود: امروز در آستانه انتخاباتی مهم و تعیین کننده قرار داریم. متاسفانه انتخابات در دوره های اخیر به سمتی ناخوشایند و نامطلوب پیش رفته است. همواره افزایش مشارکت سیاسی از سوی کارگزاران نظام مورد تاکید قرار گرفته است. سوال اینجاست که در دوره هایی که مشارکت بالا شکل گرفته آیا وضعیت اقتصادی مردم بهتر شد؟

نائمه علی‌نژاد دانشجوی ارشد جامعه شناسی ادبیات دانشگاه تربیت مدرس هم گفت: جمهوریت نظام مورد تهدید جدی قرار گرفته است. با پیگیری اخبار و مسائل انتخابات امید داریم که بتوانیم آینده کشور را بسازیم. امام خمینی فرمودند اگر در ملتی اختلاف سلیقه نباشد آن ملتی ناقص است. ملت ما با تصمیم عده ای دچار انشقاق شده است.

وی افزود: انتخابات آزاد موجب افزایش مشارکت مردم می شود.

سلمان صحرایی گفت: انقلاب اسلامی ایران با محوریت شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و آرمان های والا جایگزین رژیم دیکتاتوری شاهنشاهی شد. رهبر آن نیز امامی مبارز بود که اعتقاد داشت میزان رای ملت است. لذا توانست سلایق مختلف را متحد و بر قلب مردم حکمرانی کند. امروز که بیش از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی می گذرد بخش هایی از جناح های راست و چپ به صراحت از خط امام و آرمان های انقلاب عبور کرده اند.

وی افزود: نیک می دانیم که بسیاری از نارسایی ها و مشکلات موجود در جامعه ناشی از عملکرد نهادها یا اشخاص دیگری است که در فرصت مقتضی مخاطب تذکرات دانشجویان قرار خواهند گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸۱
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
15
152
نمی شود که برخی بگویند انتخابات یک تکلیف است که اگر چنین باشد نیازی به برگزاری انتخابات نیست و بک فرد را معین کنند .
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
پروردگارا !!
به ما طعم دولت واقعی انقلاب و اسلامی را بچشان.
آمین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
همواره گفته اند در نظام اسلامی شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
6
69
کارنشدندارد
عبا دالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
81
76
الحق فرزند خمینی کبیری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
این تو این دوره 8 سال کجا بودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
این دوره 8 ساله، خوب یا بد، کم یا زیاد، کسی رییس جمهور بود که واقعا رای اکثریت ملت را داشت، هرچند همه مردم بگویند اشتباه کردیم ولی رای خودشان بود، کسی حق ندارد مردم را نادان فرض کند و تعیین تکلیف کند برای مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
سهم تو ندادند؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
اينكه ميگويند يادگار امام
يعني خودش از خود هيچى نيست.
فرزند هنر باش
نه فرزند پدر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
نمیشد که بانیان وضع موجود تایید شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
8
141
میزان رای ملت است .
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
21
150
به این می‌گویند انتخابات مدرن! دو گزینه وجود دارد. ١-یا به کاندیدای مورد نظر رأی بدهید! ٢- یا به همان کاندیدای مورد نظر رأی بدهید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
خوبه دو نفر از جریان اصلاحات و اعتدالیون هست وگرنه چه می خواستید بگویید ؟؟؟؟؟؟
نکنه از وضعیت فعلی خوشحالید که از تایید نشدن جهانگیری و لاریجانی و ... ناراحتید ؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
70
34
نمیشه همه چی اگه به میل شما بود درسته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
مطالعه درباره انتخابات و معنی آن
ناشناس
|
Belgium
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
26
103
بالاخره يك حرف حساب شنيديم …
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
22
129
اینان اگر خمینی هم بود مقابلش می ایستادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
55
38
شما اگر ... داشتی میامدی ثبت نام می کردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
به موقعش جراتش دیده میشه مثل پدربزرگش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
بيچاره مردم
mohammad
|
Canada
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
8
61
متاسفانه روحيه انحصار طلبى که در اکثريت مردان وجود دارد در مسائل سياسى و اقتصادى هم دخيل مى شود . بر مبناى همين پندار است که عده اى فکر مى کنند آسمان کنج آن پاره شده و آنها از عرش الهى روى زمين افتاده اند و از اين رو بيش از سايرين درک و شعور دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
همین سایت افتاب مانع انتشار ازاد نظرات مخالف است. دو بار ذیل فرمایشات سیدحسن اقا نوشتم« در کدام کشور دنیا همه ی افرادی که برای رئیس جمهور شدن اعلام امادگی می کنند بدون تعیین صلاحیت و بعنوان کاندیدا از مردم رای می گیرند؟» و منتشر نشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
29
10
خدا حفظت کنه مگر شما سلاله پاک ما را نجات دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
سایبری حیا کن، منفی رو رها کن، آفتابو هم رها کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
2
11
با این اوصاف حق دارم ....؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
4
39
نمیدونم چرا هر کی از دایره قدرت به کناره حرف های خوبی میزنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
6
38
انها از همون روز اول اعتقادی به مشارکت مردم و رای مردم نداشتند
شاید هم اصلا به هیچ چیز اعتقاد ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
لایک داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
7
30
الان دوست داری مردم هزینه کنند بر ای شما نه عزیزم خودت باید هزینه کنی حق را بگیری ما دیگه گول شما را هم نمی خوریم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
2
26
نه نوشابه نه شربت سکنجبین نه دلستر فقط دوغ
یا می خوری یا برو خارج
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
18
9
با استدلالی که ایشان دارند به تعداد افراد واجد شرایط رای دادن میتوان نامزد ریاست جمهری داشت ودیگر تعیین صلاحیت وحتی اعلام اسامی نامزدهای هر دوره موضوعیتی نداشته وفقط کافیست درزمان مقرر مردم به هرکس مایلند رای دهند وهرکس رای بیشتری آورد رییس جمهور همه است. چه شود!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
چه شود?! بساط حکومت فامیلی برچیده شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
4
36
مگر قرار بوده مردم پای صندوقها حضور داشته باشند که حال کم امدنشان به خاطر این جناح یا ان جناح باشد
لطفا هیچکس از طرف مردم صحبت نکند مردم اسایش امنیت اجتما عی فرهنگ خوب زندگی کردن اقتصاد امن و پویا میخواهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
آقای عزیز ! حتی خود شما هم حق ندارید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
6
38
تاریخ غمباری داریم.
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
29
16
خدا بیامرزد اقای خمینی بزرگ را وحاج احمداقا عزیز را روحشان شاد و روح شهدای عزیزی که برای سربلندی این سرزمین ومردمش برای رضای خدا جان خود را نثار کرد شاد . خدایا دلهای مردم ایران را هر کجای این کره خاکی هستن شاد کن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
تو که منفی دادی به چی این جمله منفی دادی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
آبروی واعتبار امام را خرج نکنید حسن آقا شما فقط نوه امام هستی ولاغیر در ضمن امام نوه زیاد داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
4
22
مردم هم روش اعتراض خود را به صورت مسالمت اميز بلدند.
ناشناس
|
Australia
|
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
8
15
واقعا این جنابان کاندیدا ها اینقدر متوجه افکار ناراحت مردم نیستند
وحتی اعتراض سرشناسان ملت را نمی شنوند چگونه به کمک رد صلاحیتها
میخواهند ادامه کاندبداتوری را برای ریاست چمهوری بدهند ،،!...وانصراف نمیدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
5
24
متاسفانه یک گروه خود را علامه میدانن
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
6
21
فرض بگیریم که یک اصلاح طلب رئیس جمهور بشه ،بعدچه اتفاقی می افتده؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
از فردا انتخابات دولت پنهان شروع به تخریب و کارشکنی او خواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
65
14
شورای نگهبان فصل الخطاب است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
فصل پاييز هم نيست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
کم حافظه ای، قبلا که قانون فصل الخطاب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
25
12
این بابا سفسطه کرده،اقبال مردم را دلیل مشروعیت حکومت میداند ،مثلا اگر کاندیدی با فریب ودروغ ووعده وشعاروتهدیدوتطمیع مشارکت مزدم راجذب وبعداز حاکمیت زیرهمه قولها زد ان دولت مشروع است مشروعیت به ولایت ولیه عادل واعلم واتقی است ونه رای مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
مشروعیت به رضایت مردم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
خب پس رای برای چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
23
14
اگر کاندید مورد نظرتان ضعیف است به کسی ربطی ندارد میخواستی گزینه بهتر و بدون مشکل معرفی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
گزینه بهتر؟؟؟؟
تمام گزینه ها رد شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
14
12
افتاب عزیز! در امر انتشار نظر مخالف سختگیری نفرما
_________________
جناب سیدحسن اقا بفرمایند که در کدام کشور هر کس برای رئیس جمهور شدن اعلام امادگی کرد بعنوان کاندیدا از مردم رای می گیرد؟! کجا بررسی صلاحیت نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
بررسی صلاحیت با نظارت استصوابی تفاوت از زمین تا آسمونه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
17
35
احسنت بر این شجاعت
حرف دل مردم ایران را زدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
1
47
سخت ترین کار دنیا جنگیدن با باطلی هست که لباس حق بر تن کرده است حالا این موضوع کلی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
7
42
کیه به این حرف ها گوش بکنه اونا کار خودشون رو می کنند. مشروعیت و مشروطیت کیلویی چنده؟وقتی میگویند اونایی که دوست ندارند از این مملکت برند دیگه چی میشه گفت؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
12
4
کار از این حرف ها گذشته این تنها زاهی است که گمان میبرند کشور را از بن بست فعلی نجات خواهد داد با یکدست کردن حاکمیت شاید بتوانند موانع را پشت سر بگذارند . تنها امیدی که میشود داشت اینستکه صاحبان قدرت بعدی با مواجه شدن با واقعیت ها راهکار های عملی منطبق بر واقعیات جهانی در پیش گیرند بدون رفع تحریم فروش نفت و مبادلات بانکی هیچ راه دیکری در قدم اول وجود ندارد باید منتظر ماند .
کارمند ساده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
24
5
اول قانون اساسی را نفی کنید که وظیفه شورای نگهبان را روشن کرده و آنها مر و وفق قانون کار شان را انجام داده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
جوابت داده شد ظاهرا آفتاب محافظه کار ترجیح میده شما سایبری ها یا دوستان سایبریها رو برای خودش نگه داره.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
19
امام می گفت مردم ولینعمت ما هستند اگر مردم نبودند همه شما ها در زندانها می پوسیدید
حالا حضرات شدند ارباب مردم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
11
11
زنده باد یادگار امام خمینی الحق نوه آن بزرگ مرد تاریخ هستی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
11
9
زنده باد یادگار امام خمینی الحق نوه آن بزرگ مرد تاریخ هستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
19
7
سایت آفتاب. از بعد از اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده به طور آشکار مشغول فتنه گری هستی! در هیچ کجای دنیا چنین آزادی به فتنه گران نمی دهند.
پاسخ ها
شهروند درجه 3
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
پس چرا پستها رو اشغال کردید آزادانه و علیه مردم. ترور حجاریان، قتلهای زنجیره ای، تعرض کهریزک و ... تنها بخشی از فتنه ها شماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
9
14
آقازاده اين شوهر خاله ات بود به همه التماس مي كرد به روحاني راي بدهيد آن موقع شما كجا بوديد به خاتمي بگوييد به مردم تعين تكليف نكنيد مردم خودشان مي دانند به چه كسي راي بدهند حتي نامردانه مي گفتند اگر اينها راي بياورند خيابان را دو طرفه مي كنند و با آمريكا جنگ خواهند كرد دلار 5هزار تومان مي شود وقس علي هذا
مجيد گودرزي- فعال سياسي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
18
14
سيد حسن عزيز
من هم جز احراز صلاحيت نشدگان هستم. اما خدا ر ا شاكرم كه ديگر آخوندي و لاريجاني نيستند. انتخاب لاريجاني واقعا كابوس فعالان سياسي بود.
اي كاش شوراي نگهبان 4 سال پيش همين جسارت را داشت و روحاني را رد صلاحيت مي كرد.
من واقعا متاسفم اينقدر موضع گيري بدي داريد و تصور مي كنيد تاييد صلاحيت آخوندي يعني آزادي سياسي!
رحم اجاره ايي يكبار ديو زاييد و بار ديگر حتما اهريمن خواهد زاييد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
عزيز؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
24
5
یک انتخابات را با نظر ایشان برگزار کنید تا فساد این کار معلوم شود. به نظرم این جمله را ایشان به حضرت امام می‌گفت حضرت امام تادیب حسابی ایشان را می‌کرد. همانطوری که تادیب مرحوم پدرشان بعد از فوت حاج آقا مصطفی اتفاق افتاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
حضرت امام گفت که بعد از او انتقامی رو که نتونستید از خودش بگیرید، از خانواده اش می گیرید. لو رفته این طرح. طرح جدید بدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
18
8
شما انصاف داشته باشید طبق نظر شما به آقای روحانی رای دادند و مردم کلا در صف مرغ و ... هستند.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
30
12
خدانگهدار شورای نگهبان باشد
باغبان پیر
|
France
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
21
8
جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی
با سلام و احترام
به قانون اساسی با دقت بیشتر توجه داشته باشید
شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی کاملا به وظایف خود عمل کرده است
ایراد به شورای نگهبان وارد نیست, ایراد به افرادی وارد میباشد که قانون اساسی را به رای خود تفسیر میکنند و طلبکار هم میشوند
همه ما باید تابع قانون اساسی باشیم, حزبی و سیاسی هم به قانون اساسی نگاه نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
تفسیر قانون اساسی را به عهده داشتن ، به معنی این نیست که کلا مافوق قانون باشی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
2
18
حاج آقا حسن ، مردم ۴۳ سال است به این روش انتخابات عادت کرده اند
حرف حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
19
6
فقط ایشون یادگار امام هستند!!!!برادر ایشون سید علی خمینی رو چرا ازش خبر نمیذارید؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
پس از اهانت امثال حضرتعالی در مازندران به سید حسن ، علی آقا چنان جوابشان را داد که شماها دیگر اسمش را فراموش کردید و حرفش را نمی زنید . وگرنه حرفش با این تفصیل حرف سید حسن است که دارد منتشر می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
28
4
پسر خوب شورای نگهبان رو امام گذاشته شما اندازه خودت حرف بزن خودت بودی باعث و بانی ها وضع موجود رو تایید می کردی این جهانگیری من موندم اصلا با چه رویی کاندید شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
3
22
بعضی ها فکر می کنند مردم متوجه نیستند ؛ اتفاقا اکثر کسانی که تایید شدند بانیان وضع موجود هستند که به علت شکست در انتخابات قبلی کشور رو فلج کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
لایک داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
1
14
سلام انتخاب حق مردم است نباید انحصار باشد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
0
6
حتما تاجزاده که نظام و سیستم رو قبول ندارد باید تایید می شد با جهانگیری
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین