کد خبر: ۷۱۳۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

نخستین ماهواره چوبی جهان امسال به مدار زمین می‌رود

نخستین ماهواره فضایی جهان با بدنه چوبی قرار است امسال به مدار زمین فرستاده شود.
نخستین ماهواره چوبی جهان امسال به مدار زمین می‌رود
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روزنامه دیلی میل، سازمان فضایی اروپا سرگرم کمک در زمینه مقدمات پرتاب یک ماهواره مربعی چهار اینچی (۱۰.۱۶ سانتی متری) معروف به «کیوب ست» (تاس واره) است که پوشش بیرونی آن از تخته چند لا ساخته می شود. سازمان فضایی اروپا چند حسگر بر روی این ماهواره نصب خواهد کرد تا نحوه بقا و سفر این ماهواره چوبی را در شرایط سخت فضایی آزمایش کند.

این ماهواره چوبی حدود یک کیلوگرمی (۲.۲ پوندی) که «وایزا وود ست» (WISA Woodsat) نام دارد، توسط شرکت Arctic Astronautics طراحی شده است. قرار است این ماهواره قبل از پایان سال جاری میلادی ۲۰۲۱ توسط راکت «الکترون» شرکت «راکت لب» به فضا ارسال شود.

«وودست» نوعی تاس‌ واره با اضلاع ۱۰ سانتی متری خواهد بود که پوشش بیرونی آن از تخته چند لایه ساخته می‌شود. در واقع، تنها قطعه غیرچوبی در بخش بیرونی این ماهواره ریل‌ های آلومینیومی در گوشه‌ بدنه هستند که به جایگیری ماهواره در فضا کمک می‌ کند. یک مونوپاد (چوب سلفی) فلزی هم برای این ماهواره در نظر گرفته می‌شود تا از بدنه سلفی بگیرد.

این ماهواره با کمک دو دوربینی که بر روی آن تعبیه می شود کنترل خواهد شد. یکی از این دوربین ها دارای یک مونوپاد فلزی برای مشاهده نحوه برخورد با محیط فضا خواهد بود.

ماهواره چوبی علاوه بر این دو دوربین، دارای حسگرهای فشار برای کنترل فشار در حفره های خود نیز خواهد بود؛ یکی از حسگرهایی که بر روی وودست نصب شده است، میزان فشار را اندازه‌گیری می‌کند و دیگری به اندازه‌گیری مقدار آلایندگی فضا می‌پردازد.

قرار است وودست که انرژی آن از طریق ۹ سلول خورشیدی کوچک تامین می شود، آزمایشی را در فضا برای آزمایش کابل های چاپ سه بعدی انجام دهد. وودست همچنین حامل یک محموله رادیویی آماتور است که «به آماتورها اجازه می دهد سیگنال ها و تصاویر رادیویی را در سراسر جهان پخش کنند.»

وودست محصول ذهن خلاق دانشمند - خبرنگار فنلاندی «جاری ماکینن» است که شرکتی به نام Arctic Astronauts را اداره می‌کند و نمونه‌های مختلفی از کیوب ست ها (تاس واره ) را برای امور آموزشی و سرگرمی به فروش می‌رساند.

برای ارسال این ماهواره به فضا رطوبت چوب از بین می‌رود و لایه بسیار نازکی از اکسید آلومینیوم روی آن قرار داده می شود تا در برابر اثرات اکسیژن اتمی مقاوم باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین