کد خبر: ۷۱۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰

ایران چقدر بیابان دارد؟

معاون دفتر امور بیابانهای سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: برابر آخرین آمارها، مساحت بیابان های کشور ۳۲ میلیون هکتار است.
ایران چقدر بیابان دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا اباذری اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته این احتمال می‌رود که قلمرو مناطق بیابانی کشور بیش از این میزان باشد، در این راستا و برای بررسی دقیق مساحت بیابان و قلمرو مناطق بیابانی کشور مطالعاتی در دستور کار سازمان قرار گرفته است که می‌تواند میزان دقیق بیابان‌های کشور مشخص شود.

وی افزود: بیابان زایی یک مقوله چند وجهی است که بخشی از آن حاصل شرایط طبیعی حاکم بر مناطق است که اتفاق می‌افتد، نظیر خشکسالی، تغییر اقلیم، گرمایش زمین و بخشی هم ناشی از عملکرد و دخالت غیر طبیعی و انسان‌ها است.

اباذری به عوامل غیر طبیعی ایجاد بیابان در کشور اشاره کرد گفت: این عوامل شامل بهره برداری بی رویه برای تولید علوفه، چرای دام، بوته کنی و یا فعالیت‌های بهره برداری از معادن به خصوص از نوع سطحی و بهره برداری نامناسب از آب‌های زیر زمینی، ایجاد چاه‌های عمیق و سدسازی‌ها است.

۲۲ استان کشور در محدوده مناطق بیابانی هستند

معاون دفتر امور بیابان‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: با این حجم از فعالیت‌ها، کنترل بیابان صرفاً در حوزه سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری نیست و باید مجموعه دستگاه‌ها همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه برای پدیده بیابان زدایی باید وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی با ارائه الگوهای کشت مناسب و صنعت معدن تجارت برای کنترل شرایط پای کار باشند، اظهار کرد: شرایط بیابانی سبب شده که کنوانسیون مقابله با بیابان زایی در کشور شکل بگیرد تا دستگاه‌ها با همکاری هم این پدیده را کنترل کنند.

اباذری تصریح کرد: با توجه به تشکیل کنوانسیون مقابله با بیابان، امیدواریم با هماهنگی بین دستگاه‌های عضو این کنوانسیون شاهد توسعه و احیای مناطق بیابانی کشور باشیم.

معاون دفتر امور بیابان‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: در حال حاضر ۲۲ استان کشور در محدوده مناطق بیابانی هستند و استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد شرایط رویشگاه مختلفی برخوردار هستند.

وی افزود: در شمال استان ایلام جنگل‌های بلوط وجود دارد ولی در جنوب این استان بیابان و شرایط رویشی خلیجی عمانی شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو میلیون جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی کشور وجود دارد، گفت: این میزان جنگل دست کاشت برای کنترل و جلوگیری از تخریب خاک، عدم وجود خسارت به سکونتگاه‌های روستایی، مزارع، باغات و مسیرهای مواصلاتی پیگیری و ایجاد شده است.

معاون دفتر امور بیابان‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: روند تخریب از احیای بیابان‌ها جلوتر است و امیدواریم همه استان‌ها با هماهنگی در راستای وظایف سازمانی با اولویت حفاظت بعد توسعه، بهره برداری از منابع طبیعی گام بردارند.

اباذری به رویکرد جدید سازمان جنگل‌ها و مراتع در بحث مقابله با بیابان زدایی اشاره کرد گفت: یکی از نکات بحث مشارکت است و در این راستا مجموعه فعالیت‌هایی به صورت حاکمیتی در حوزه سازمانی شکل گرفته و از گذشته نیز وجود داشته، استفاده از جوامع محلی و بهره برداران است.

وی ادامه داد: با مشارکت مردم، جوامع محلی، بهره برداران و افرادی که در مناطق بیابانی ساکن هستند، دستورالعملی در سازمان تحت عنوان ابلاغیه سیاست‌ها و ضوابط جدید مناطق بیابانی تهیه شده است.

معاون دفتر امور بیابان‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: در بحث اقدام ملی مقابله با بیابان زدایی در قالب یک طرح پیش بینی‌ها و پیشنهاد ارائه شده است ولی متأسفانه متناسب با نیاز اعتبارات در اختیار این بخش گذاشته نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین