کد خبر: ۷۲۰۵۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
رئیس علوم پزشکی اهواز خبر داد

افزایش فوتی‌ها در خوزستان / مراجعه ۵۷۰۰ بیمار به بیمارستان‌ها در روز گذشته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مراجعه ۵ هزار و ۷۰۰ نفر به بیمارستان‌های استان خوزستان در روز گذشته گفت: موارد فوت در خوزستان به تدریج در حال افزایش است که این مساله به دلیل افزایش موارد ابتلا است.
افزایش فوتی‌ها در خوزستان / مراجعه ۵۷۰۰ بیمار به بیمارستان‌ها در روز گذشته
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: حدود دو هفته است که خوزستان وارد پیک جدید شده است. اکنون ۹ شهر اندیمشک، ماهشهر، بهبهان، شوش، اهواز، آبادان خرمشهر، دشت آزادگان و شادگان که عمدتا شهرهای پرجمعیت هستند در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با اشاره به افزایش بار مراجعه به مراکز بهداشتی و بیمارستانی، افزود: روز دوشنبه، ۵ هزار و ۷۰۰ نفر به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند که ۳۷۰ نفر از این تعداد، بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بر اساس آخرین گزارش اپیدمیولوژی، عمده سوشی که در کشور در حال چرخش است از نوع دلتا است و با توجه به میزان سرایت زیاد، این سوش به تدریج در حال غالب شدن در کشور است.

وی بیان کرد: واریانت دلتا در ایران و دنیا در حال چرخش است و این سوش نسبت به سایر جهش‌های شناخته‌شده، بیشترین قدرت سرایت را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: زمانی که واریانت دلتا وارد یک جمعیت می‌شود، بین افرادی که واکسینه نشده‌اند چرخش بیشتری دارد. اکنون نیز می‌بینیم که اکثر بیماران به صورت خانوادگی مبتلا شده‌اند.

وی تصریح کرد: آبریزش بینی، سر درد، گلو درد و ضعف و بی‌حالی از علائم ابتلا به کرونای دلتا است در حالی که تب، لرز و سرفه از علائم ابتلا به سوش انگلیسی هستند. سرایت‌پذیری سوش دلتا نیز از نوع انگلیسی بیشتر است و در صورت ابتلا نیز احتمال بستری شدن دو برابر است.

ابول‌نژادیان افزود: افراد کمتر از ۵۰ سال، دو و نیم برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دلتا هستند. درگیری ریوی در دلتا بسیار سریع‌تر رخ می‌دهد و سرعت بیشتری دارد. ممکن است فردی سرفه نکند اما درگیری ریه داشته باشد که این مساله موجب مراجعه دیرتر و با حال عمومی وخیم‌تر بیماران می‌شود بنابراین در صورت ابتلای یک بیمار، استفاده از روش‌های رادیوگرافیک برای تشخیص بسیار بیشتر است.

وی گفت: مردم هنوز زمانی که دچار علائم کرونا می‌شوند فکر می‌کنند سرماخورده‌اند اما اکنون دیگر سرماخوردگی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم به محض اطلاع از ابتلا، ارتباط با دیگر افراد را قطع کنند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

وی با اشاره به روند افزایشی ابتلا در استان خوزستان گفت: در هفته منتهی به هشتم مردادماه، تعداد موارد بیماری ۳۰ درصد و موارد بستری ۳۲ درصد افزایش یافت اما موارد فوت ۱۰ درصد کمتر شده بود.

ابول‌نژادیان افزود: ۱۲ تیرماه نخستین بیماران مبتلا به نوع دلتا در استان خوزستان شناسایی شدند و تقریبا از ۲۰ تیرماه به بعد، موج افزایش بیماری در خوزستان آغاز شد.

وی تصریح کرد: قبل از اینکه بازوی نزولی پیک سوم در استان خوزستان به صورت کامل طی شود، دوباره موارد بیماری افزایش یافت. با وجود اینکه تعداد بیماران بستری در خوزستان به ۸۰۰ نفر رسیده بود اما اکنون تعداد بستری‌ها مجددا به یک هزار و ۶۰۰ بیمار رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص جزئیات شیوع بیماری گفت: در حال حاضر در استان خوزستان ۵۵ درصد مبتلایان مرد و ۴۵ درصد مبتلایان زن هستند. ۸۱ درصد مبتلایان بدون بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و ۱۹ درصد بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

وی تصریح کرد: بیماران فشار خون ۳۲ درصد موارد ابتلا، بیماران دیابتی ۳۰ درصد و بیماران قلبی و عروقی ۲۴ درصد موارد ابتلا را از بین مبتلایان دارای بیماری زمینه‌ای به خود اختصاص داده‌اند.

ابول‌نژادیان افزود: ۳۷ درصد مبتلایان افراد ۳۰ تا ۴۴ سال یعنی جمعیت فعال جامعه هستند. میزان ابتلای افراد بالای ۷۵ سال ۴ درصد و میزان ابتلای افراد ۶۰ تا ۷۴ سال ۱۱ درصد است که این موضوع به دلیل واکسیناسیون این گروه‌های سنی است.

وی با بیان اینکه میانگین فوت در خوزستان ۶۷ سال است، گفت: ۵۷ درصد فوت‌شدگان مرد و ۴۳ درصد زن بوده‌اند. موارد فوت در خوزستان به تدریج در حال افزایش است که این مساله به دلیل افزایش موارد ابتلا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص نحوه کنترل بیماری در استان خوزستان بیان کرد: خوزستان نخستین استانی بود که پرواز کیش – اهواز و بالعکس را لغو کرد. علاوه بر این، از پرسنل هواپیمای ملی حفاری که هر هفته به سیستان و بلوچستان می‌رفت و برمی‌گشت، تست گرفته می‌شد. ما همه راه‌ها را رفتیم اما کنترل کردن سخت است.

وی بیان کرد: اکنون نیروهای ما در چند جبهه می‌جنگند و علاوه بر وظایف قبلی، کار واکسیناسیون را نیز انجام می‌دهند. تاکنون حدود ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به خوزستانی‌ها تزریق شده است و روزانه تا ۳۰ هزار نفر در استان خوزستان واکسینه می‌شوند.

ابول‌نژادیان افزود: تاکنون اهواز، دزفول، آبادان، اندیمشک، بهبهان، ماهشهر و ایذه به ترتیب بیشترین میزان واکسیناسیون را انجام داده‌اند.

وی در خصوص محدودیت واکسیناسیون برای افراد مختلف گفت: بیماران مبتلا به فاویسم می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند و منعی برای این افراد وجود ندارد. فعلا واکسیناسیون زنان باردار انجام نمی‌شود اما تزریق واکسن برای زنان شیرده توصیه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: افرادی که به برخی داروها یا غذاها آنافیلاکسی دارند باید قبل از واکسیناسیون، به فوق تخصص آلرژی یا ایمونولوژی مراجعه کنند. تاکنون نیز در هیچ جای دنیا واکسنی برای افراد زیر ۱۸ سال تایید نشده است.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون بیماران مبتلا به دیابت گفت: سامانه ثبت نام بیماران مبتلا به دیابت از روز گذشته فعال شده است. در اهواز سه مرکز برای واکسیناسیون این بیماران به ویژه دیابتی‌های وابسته به انسولین در نظر گرفته شده است. مرکز جامع سلامت شماره ۹ در کوی مشعلی، مرکز جامع سلامت شماره ۷ در دروازه و سالن اجتماعات مرکز بهداشت غرب اهواز واقع در خیابان ۱۶ کیان‌آباد به این منظور اختصاص یافته است بنابراین این بیماران به مراکز تجمیعی که واکسیناسیون عمومی را انجام می‌دهند، مراجعه نکنند.

ابول‌نژادیان در خصوص روند واکسیناسیون مشاغل و گروه‌های مختلف جامعه عنوان کرد: ابتدا واکسیناسیون کارکنان حوزه سلامت، پرسنل اورژانس، افراد ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، پاکبان‌ها، پرسنل آزمایشگاه‌ها و دیگر گروه‌ها انجام شد. در حال حاضر واکسیناسیون نیروهای پلیس راه، رانندگان سرویس‌های حمل و نقل عمومی، اتحادیه تاکسی‌های تلفنی اهواز، کارکنان بانک‌ها، اساتید دانشگاه‌ها، یگان پلیس و سربازان در حال انجام است یا در دستور کار است و به زودی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تاثر زیاد واکسیناسیون در پیشگیری از مرگ ناشی از ابتلا به کرونا، تصریح کرد: هنوز ۱۵ درصد افراد بالای ۷۵ سال برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند. مرگ و میر در این گروه سنی بالا است بنابراین حتما باید برای دریافت واکسن مراجعه کنند. حدود ۴۰ درصد افراد ۴۵ تا ۶۵ سال خوزستان نیز هنوز برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند که از این افراد خواهش می‌کنیم هر چه سریع‌تر برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه از نظر سازمان بهداشت جهانی بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، گفت: کرونا با هیچ کسی رفاقت ندارد. مردم تا قبل از اینکه واکسیناسیون کامل انجام نشود نباید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را کم کنند. مردم بدانند با یک دوز واکسن، ایمنی ایجاد نمی‌شود. فردی که یک دوز واکسن تزریق کرده مانند کسی است که هنوز واکسن تزریق نکرده است. ۱۵ روز پس از تزریق دوز دوم واکسن، ایمنی خوبی ایجاد می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین