کد خبر: ۷۲۱۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴

از شهریه دانشگاه‌ها چه خبر؟

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به زودی تمام می‌شود اما هنوز دانشگاه ها رقم دقیق شهریه های سال تحصیلی نو برای دانشجویان شهریه پرداز را اعلام نکرده اند.
از شهریه دانشگاه‌ها چه خبر؟
آفتاب‌‌نیوز :

معمولا هر سال شهریه شبانه مقطع کارشناسی به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد در تمامی رشته ها افزایش می یابد و دانشگاه ها از طریق پایگاه اینترنتی رسمی خود ارقام شهریه را به تفکیک بیان می کنند اما هنوز شهریه شبانه هیچ یک از دانشگاه ها اعلام نشده است. اما موسسات خصوصی مشاوره دانشجویی و فضای مجازی ارقامی را به صورت غیررسمی منتشر کرده اند.

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی از دو شهریه ثابت و متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت در کل دوران تحصیل دانشجو ثابت است، اما میزان شهریه متغیر سالیانه افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی دارد.

پورتال چند دانشگاه بزرگ کشور را جستجو کردیم اما رقم و حتی درصد افزایش شهریه برای سال تحصیلی پیش رو به ویژه برای متقاضیانی که امسال برای اولین بار است مایل اند نوبت دوم را انتخاب کنند یا در پردیس های خودگردان دانشگاه ها ثبت نام کنند اعلام نشده است.

تنها رییس دانشگاه آزاد اسلامی یک شنبه ۱۷ مرداد ماه جاری از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی شهریه این دانشگاه برای دانشجویان سال‌های قبل و ورودی جدید خبر داد.

محمدمهدی طهرانچی اظهار داشت: شهریه ثابت دانشجویانی که اکنون مشغول تحصیل هستند ۴۰ درصد کل شهریه را تشکل می‌دهد و افزایش نمی‌یابد اما شهریه متغیر آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد در مجموع کمتر از ۲۰ درصد به شهریه این دانشجویان اضافه می‌شود.

به گفته وی شهریه دانشجویان جدید نیز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد خواهد داشت.

اگرچه جدول دقیق شهریه های همه مقاطع تحصیلی این دانشگاه هنوز منتشر نشده است.

از این سو و آن سو شنیده می شود که افزایش شهریه امسال در تمامی دانشگاه ها برای دانشجویان شهریه پرداز ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود.

یک میلیون و ۹۲ هزار نفر در آزمون سراسری ۱۴۰۰ مجاز به انتخاب رشته شدند که بیشترین تعداد آنها دانشجویانی هستند که باید شهریه بپردازند.

بنابر اعلام مرداد ماه جاری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در پنج گروه آزمایشی ۱۰۸ هزار و ۵۵۹ داوطلب در دوره روزانه، ۱۴ هزار و ۶۵۸ نفر دوره شبانه، ۲۵ هزار و ۴۲۰ نفر دانشگاه پیام نور، ۱۴۱۷ نفر استان های محروم، ۲۳ هزار ۲۶۸ نفر فرهنگیان، ۲۶ هزار و ۵۸ نفر غیر انتفاعی و ۴۶۱ نفر پردیس های خودگردان و ۴۲۶۶ نفر نیز در شهریه پرداز پذیرفته شدند که البته در گروه آزمایشی علوم تجربی برای ورود به دانشگاه آزاد ۲۹۳ نفر پذیرش می شوند.

موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز دوم آبان ماه ۱۳۹۹ جمعیت دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی موسسات آموزش عالی به اضافه دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ را سه میلیون و ۳۷۳ هزار و ۳۸۸ نفر ذکر کرده است.

دانشگاه‌های ایران شامل دانشگاه های دولتی تحت پوشش وزارت علوم، وزارت بهداشت وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه های جامع علمی - کاربردی و چند مرکز دیگر هستند.

همچنین دانشگاه آزاد اسلامی شامل واحدهای مختلف این دانشگاه و دانشکده سما است. و دانشگاه پیام نور نیز زیر عنوان دانشگاه های پاره وقت تقسیم بندی می شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین