کد خبر: ۷۲۲۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

آمریکا «۳۰ هزار نفر» را از افغانستان خارج می‌کند

ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان و از پایه گذاران این گروه روز سه شنبه در حالی به افغانستان بازگشت که روند خروج اتباع خارجی و گروهی از افغان هایی که با نظامیان خارجی همکاری داشتند ادامه دارد.
آمریکا «۳۰ هزار نفر» را از افغانستان خارج می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

کاخ سفید اعلام کرد که گروه طالبان برای تامین امنیت دسترسی به فرودگاه کابل ابراز آمادگی کرده است. بنا به اعلام مقامات آمریکا ارتش این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان تاکنون ۳۲۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده است.

آمریکا در نظر دارد طی روزها و هفته های آتی بیش از ۳۰ هزار نفر را از افغانستان خارج کند. ارتش ایالات متحده این افراد را در گام اول به پایگاه های خود قطر و کویت منتقل می کند.

از سوی دیگر سران گروه هفت قرار است هفته آینده در نشستی مجازی وضعیت افغانستان را بررسی کنند.

کاخ الیزه: برای اظهارنظر درباره سرنوشت سفارت فرانسه در کابل خیلی زود است

کاخ الیزه سه‌شنبه شب هرگونه اظهار نظر درباره سرنوشت سفارتخانه فرانسه در کابل را «بسیار زود» دانست. دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت یا تعطیلی سفارت این کشور در کابل به شرایط در افغانستان در دوران طالبان بستگی دارد.

فعالیت سفارت فرانسه در افغانستان همچنان ادامه دارد اما محل فعالیت دیپلمات‌های فرانسوی از ساختمان سفارت به فرودگاه کابل منتقل شده است. سفیر فرانسه در کابل در حال مدیریت خروج اتباع کشورش و آن دسته از افغان‌ها که با فرانسوی‌ها همکاری داشتند است.

واتس‌اپ یگ گروه طالبان را بست

پیام‌رسان واتس‌اپ متعلق به شرکت فیسبوک گروهی را که طالبان برای پاسخگویی به اعتراضات و گله‌های مردمی ایجاد کرده بود تعطیل کرد.

به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز» گروه طالبان هفته گذشته شماره‌ای ویژه را در پیام‌رسان واتس‌اپ برای پاسخگویی به اعتراضات و گله‌های شهروندان افغان اعلام کرده بود. سخنگوی واتس‌اپ گفته که این پیام‌رسان مجبور به پیروی از قوانین آمریکا و تحریم‌های وضع‌شده است. به گفته وی این امر شامل آن دسته از حسا‌ب‌های کاربری که خود را رسما منتسب به طالبان معرفی می‌کنند می‌شود.

نتیجه نظرسنجی در آمریکا: میزان حمایت از خروج از افغانستان کاهش یافت

نتیجه یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که میزان حمایت رای‌دهندگان آمریکایی از خروج ارتش این کشور از افغانستان کاهش یافته است. بنا به نظرسنجی «پولیتیکو» که بین روزهای ۱۳ تا ۱۶ اوت منتشر شد تنها ۴۹ درصد رای‌دهندگان آمریکایی از خروج نظامیان کشورشان از افغانستان حمایت می‌کنند.

این در حالی است که میزان حمایت از خروج ارتش آمریکا از افغانستان در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) ۶۹ درصد بود.

به قدرت رسیدن طالبان؛ شورای حقوق بشر سازمان ملل جلسه ویژه تشکیل می‌دهد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که روز سه‌نشبه آینده برای «اعلام نگرانی جدی خود بابت وضعیت حقوق بشر» پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان جلسه ویژه تشکیل می‌دهد.

این جلسه به درخواست نمایندگانی از افغانستان و پاکستان در ژنو تشکیل خواهد شد. تاکنون ۸۹ کشور از تشکیل این جلسه حمایت کرده اند.

دهها نفر روز سه‌شنبه در مقابل «کاخ ملل» مقر سازمان ملل متحد در ژنو علیه گروه طالبان تظاهرات کردند. شماری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعار «مرگ بر طالبان» سر دادند.

بریتانیا «۲۰ هزار پناهجوی افغان» می‌پذیرد

دولت بریتانیا سه‌شنبه شب اعلام کرد که ساز و کاری را برای پذیرش «۲۰ هزار پناهجوی افغان» آغاز کرده است.

مجلس عوام بریتانیا قرار است روز چهارشنبه در نشستی فوق العاده بحران افغانستان را بررسی کند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «ما به کسانی که طی ۲۰ سال گذشته با ما برای تبدیل افغانستان به جایی بهتر همکاری کردند مدیون هستیم.»

وی افزود: «بسیاری از آنها به ویژه زنان اکنون به کمک اضطراری ما نیاز دارند.»

قرار است بوریس جانسون در جلسه روز چهارشنبه مجلس عوام ساز و کار پیشنهادی خود برای پذیرش پناهجویان افغان را ارائه کند.

جلسه مجازی گروه ۷ درباره افغانستان هفته آینده برگزار می‌شود

کاخ‌سفید و دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کردند که جو بایدن و بوریس جانسون هفته آینده در نشست مجازی سران گروه هفت با هدف بررسی اوضاع افغانستان شرکت خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا در جریان مکالمه تلفنی با یکدیگر بر «پیگیری همکاری تنگاتنگ بین متحدان و شرکای دموکراتیک» در ارتباط با افغاسنتان تاکید کردند. موضوع تخلیه اتباع خارجی و آن دسته از شهروندان افغان که با نظامیان خارجی در افغانستان همکاری کرده‌اند از دیگر محورهای گفتگوی تلفنی رهبران آمریکا و بریتانیا بود.

آمریکا: طالبان با تامین امنیت دسترسی به فرودگاه کابل موافقت کرده است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید گروه طالبان با تامین «گذر امن» آن دسته از غیرنظامیان افغان که به دنبال خروج از این کشور هستند موافقت کرده است. وی گزارش‌های منتشرشده مبنی بر اینکه برخی از غیرنظامیان برای دسترسی به فرودگاه کابل با دشواری روبرو شدند تائید کرد.

بنا به اعلام کاخ سفید روز سه‌نشبه ۱۱۰۰ شهروند آمریکایی، افراد دارای گواهی اقامت دائم در این کشور و خانواده‌هایشان با ۱۳ پرواز ارتش ایالات متحده از افغانستان خارج شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین