کد خبر: ۷۲۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۳۲

افروغ: حضور از سر رفع تكلیف، قابل قبول نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر عماد افروغ تصریح کرد: «با توجه به شناختی که از فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی دارم، تنها حضوری قابل قبول و موجه است که آگاهانه و ارادی باشد؛ یعنی حضوری که صرفا از سر تکلیف منهای توجه به حق یا از سر رفع تکلیف باشد، با هر عنوانی که صورت گیرد، حضوری قابل قبول نیست».

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در گفت‌وگو با ایسنا، در عین حال اظهار داشت: «البته افرادی که مردم را به دلیل وجه معطوف به تکلیف به پای صندوق انتخابات می‌کشانند، به هیچ وجه قصد بی‌توجهی به حق شهروندان یا بی‌توجهی به وجه ارادی و آگاهانه حضور در انتخابات ندارند».

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، به طور کلی مقوله حق و تکلیف با هم مرتبطند یعنی هرجا که حق مطرح باشد، تکلیف هم بر آن مترتب است و بالعکس.

وی با بیان این‌که ممکن است سطح این بحث‌ها را از هم جدا و آنها را به ملی و فردی، کلان و خرد تقسیم کنیم، افزود: «ممکن است بگوییم فعلا یکی از وظایف کلان و ملی شهروندان این است که آنها درانتخابات شرکت کنند، ولی حتی در این صورت هم وجه کلان و ملی پررنگ‌تر شده است، و نمی‌تواند نافی و سالب وجه فردی ناظر به حق باشد که آن هم درجای خود موید یک حق است که ناظر به حقوق جامعه‌ای افراد است که درقالب استقلال و تمامیت ارضی، عدالت اجتماعی و حقوق فرهنگی قابل ردیابی است که در اینجا مراد حق استقلال و تمامیت ارضی است».

این استاد دانشگاه معتقد است که نکته مهم دیگر آن است که وجه کلان، ملی و حتی بین‌المللی این موضوع نباید به گونه‌ای باشد که ما را از مسایل داخلی و حقوق ملت به‌ویژه در وجه جمهوریت غافل کند، در واقع هنر آن است که ما هم به تهدیدات بیرونی توجه داشته باشیم و عطف به آن به وظایف ملی و میهنی خود عنایت کنیم و هم از حقوق شهروندی خود که وجوه فردی، گروهی و وجهی در سطح جامعه دارد، غافل نشویم.

وی افزود: «اما به هرحال احقاق حق در سطح کلان و ملی و یا ادای وظیفه در این سطح نمی‌تواند توجیهی باشد برای فریب یا فرافکنی ازسوی حاکمیت و یا رای از سر احساس و از سر رفع تکلیف از سوی مردم».

افروغ با بیان این‌که نمی‌توان جامعه را یکسویه اداره کرد، لزوم آگاه کردن مردم در این امر توسط روشنفکران را یادآور شد و گفت: «مسوولان هم باید هنر این جامع‌نگری را داشته باشند و با صداقت هرچه تمام‌تر با مردم برخورد کنند تا رضایت ریشه‌دار و مبنایی ایجاد و ارتباط متقابل بین مردم و حکومت به وجود آید».

وی افزود: «اگر مردم از سر تکلیف، دینداری، اخلاق‌گرایی، حقانیت و حقیقت‌گرایی به پای صندوق‌های رای می‌آیند همواره مراقب باشند که افرادی را انتخاب کنند که واجد ویژگی‌های مدنظر شهروندان باشند. یعنی حق‌مدار، اخلاق‌گرا، تکلیف‌مدار و آشنا با مقولاتی مثل حقانیت و حقیقت باشند».

وی هشدار داد: «نشود که مردم ما به خاطر ویژگی‌های تاریخی خود، از سر حقیقت‌گرایی و اخلاق‌گرایی به پای صندوق انتخابات بیایند، اما نمایندگانی انتخاب شوند که از سر منفعت و مصلحت فردی و گروهی قصد نمایندگی دارند چرا که چنین شکافی نهایتا مشکل‌ساز خواهد شد».

افروغ در ادامه تصریح کرد: «اگر قرار است که کشور با منفعت‌گرایی و مصلحت‌گرایی اداره شود، همان بهتر که مردم هم از سر منفعت و مصلحت به پای صندوق انتخابات بیایند، اما اگر قرار است که کشور با توجه به مبانی فلسفه سیاسی خود، بر پایه ارکان رکین و ارزش‌های دینی مرتبط با انقلاب اسلامی اداره شود، حتما باید نمایندگانی برگزیده شوند که دارای ویژگی‌های متناسب با انقلاب اسلامی هستند.»

وی با بیان این‌که این موضوع مراقبت جدی می‌طلبد، گفت: «بخشی از تحقق این مراقبت، به حضور پرشور و انتخاب آگاهانه مردم برمی‌گردد».

این نماینده مردم تهران با اشاره به سخنی از حضرت امام(ره) مبنی بر این‌که اگر کسی ناآگاهانه رای بدهد، باید روز قیامت پاسخگو باشد، یادآور شد: «این‌که بعضی بنا به دلایل، نقدها و یا دلسردی‌هایی از این حق قانونی و شرعی خود استفاده نکنند، به نظر من کار را وخیم‌تر و جمهوری اسلامی را تضعیف می‌کند، و فرصت را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که به نام فضیلت‌گرایی، کشور را به سمت اقتدارگرایی ناموجه سوق می‌دهند».

به گفته وی، مردم باید در حد توان فکری و دایره انتخابشان از بین کاندیداهای موجود، تحقیق لازم را انجام داده و بهترین و اصلح را انتخاب کنند؛ چرا که در واقع راه چاره درخصوص مسایلی که بعضی به آن اعتراض دارند، این نیست که انسان‌ها از این حق قانونی خود استفاده نکرده و فرصت را در اختیار کسانی قرار دهند که میانه خوبی با حقوق و تکالیف شهروندان ندارند.

وی یکی از پایه‌های مشروعیت جمهوری اسلامی را ناظر به جمهوریت و مقبولیت دانست و افزود: «هرچه حضور مردم پررنگ‌تر باشد، وجه مقبولیت و جمهوریت نمود بارزتری می‌یابد و جمهوری اسلامی از مشروعیت بالاتری برخوردار می‌شود».

افروغ خاطرنشان کرد: «من عادت ندارم که صرفا به خاطر تهدیدات بین‌المللی، به سهم خود مردم را به پای صندوق رای دعوت کنم؛ چون معتقدم حتی اگر تهدیدات بیرونی هم نباشد باز هم مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ما در گرو حضور پررنگ و بانشاط مردم بوده و هست».
 
به گفته وی، این‌طور نیست که ما صرفا به خاطر شرایط بین‌المللی، مردم را به پای صندوق‌های رای دعوت کنیم؛ چون اگر همواره این کار را انجام دهیم، از مسایل داخلی غافل می‌شویم.

این نماینده مجلس با بیان این‌که همراه این نگاه نوعی فرافکنی غیرقابل قبول نهفته است، گفت: «هرچند معتقدم که تا وقتی انقلاب، انقلاب و به مبانی ارزش خود متکی است همواره تهدیدات بیرونی داریم اما اگر زمانی تهدیدات بیرونی پررنگی نداشتیم آیا نباید مردم در انتخابات حضور پرشوری داشته باشند؟»

به گفته این استاد دانشگاه، ما باید عطف به مبانی فلسفه سیاسی و مقبولیت و وجه جمهوریت و مردم‌سالاری نظام جمهوری اسلامی ایران، به مساله انتخابات و حضور پرشور و پررنگ مردم نگاه کنیم و این آگاهی را به مردم بدهیم که آنها حق حضور و مشارکت در تعیین سرنوشت خود دارند.

وی یادآور شد:« به این ترتیب مردم خود متوجه می‌شوند که حضور در صحنه می‌تواند واکنش شورآفرینی نسبت به تهدیدات بین‌المللی باشد. اما صرفا نمی‌توان مسایل و تهدیدات بیرونی را اساس حضور پررنگ قرار داد.»

افروغ، حضور حداکثری مردم را مسلتزم حضور کاندیداهای قابل و صالح و حضور پررنگ گروه‌های مختلف اجتماعی دانست و اظهار امیدواری کرد که هرچه جلوتر می‌رویم دایره کاندیداهای شایسته، سالم، پاک و عدالت‌محور گسترش بیشتری یابد و مردم با رغبت و میل بیشتری در پای صندوق‌های انتخابات حضور فعال به هم برسانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین