کد خبر: ۷۲۴۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
اعلام حقوق کارگران در نیمه دوم سال

دستمزد کارگران کم ‌شد؟ وعده افزایش حقوق رئیسی منتفی شد؟

شورای عالی کار حداقل مزد کارگران در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد. گزارشی که نشان می‌دهد میزان حقوق کارگران در نیمه دوم سال هم مانند نیمه نخست سال محاسبه می‌شود. اما با کمی کاهش.
دستمزد کارگران کم ‌شد؟ وعده افزایش حقوق رئیسی منتفی شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

حداقل حقوق در نیمه دوم سال مانند نیمه اول، دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است و حق مسکن، بن کارگر و حق اولاد و پایه سنوات تغییری نمی‌کند. اما معادل یک روز از حقوق کارگران در نیمه دوم سال کم می‌شود. اما چرا؟

تعداد روزهای ماه در نیمه اول سال ۳۱ روز است و کارگران معادل ۳۱ روز مزد می‌گیرند. اما در نیمه دوم مزد کارگران معادل ۳۰ روز است. این یعنی در نیمه دوم سیال معادل یک روز دستمزد، از حقوق کارگران کسر می‌شود. اما دیگر پرداختی‌ها به روال گذشته است و هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود.

وعده افزایش حقوق رئیسی منتفی شد؟

اما حداقل حقوق در نیمه دوم سال در حالی بدون تغییر مانده که بر اساس وعده‌های دولت رئیسی انتظار می‌رفت حداقل حقوق کارگران افزایش یابد.

ابراهیم رئیسی چند روز پیش در سخنانی اعلام کرد: نرخ تورم با حقوق مردم ارتباط مستقیم دارد و اختلاف موجود در این رابطه موجب تضییع حق الناس است که نباید به سهولت از کنار آن گذشت و باید برای رسیدن به آمار متقن، تدبیر شود. متناسب‌سازی حقوق با تورم یک امر ضروری است و صرفا به یک قشر تعلق ندارد و باید همه گروه‌های شغلی را شامل شود.

براساس اظهارات رئیسی انتظار می‌رفت که حداقل حقوق در نیمه دوم سال افزایش پیدا کند. چراکه حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ معادل ۳۹ درصد افزایش یافته بود. اما براساس نرخ مرکز آمار ایران، تورم به بیش از ۴۴ درصد رسیده است. بر این اساس حداقل مزد اگر قرار باشد بر اساس تورم افزایش پیدا کند باید نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد بیشتر می‌شد.

افزایش چند درصدی مزد کافی است؟

در سال‌های گذشته نیز افزایش حقوق مجدد در نیمه دوم سال مطرح بوده است. بر فرض اگر دولت بخواهد در نیمه دوم سال حقوق‌ها را افزایش دهد حداقل باید ۱۰ تا ۱۵ درصد به آن اضافه کند.

با افزایش مجدد ۱۰ درصدی در نیمه دوم سال ۴۲۰ هزار تومان به حداقل حقوق کارگران اضافه می‌شود، یعنی حقوق کارگران از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما مساله مهم این است که افزایش حقوق ۱۰ تا ۱۵ درصدی حقوق کارگران مشکلی را حل نمی‌کند. در تازه‌ترین گزارشی که وزارت تعاون، کار رو رفاه اجتماعی منتشر کرده اگر درآمد ماهانه فردی زیر یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان باشد، این فرد زیر خط فقر زندگی می‌کند.

براساس این بررسی خط فقر سرانه یک خانوار سه نفره، ۲‌ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان و برای خانواده‌های چهارنفره این رقم ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان برآورد شده است.

این گزارش می‌گوید در سال ۹۸ حدود ۲۶ میلیون نفر از مردم ایران زیر خط فقر بوده‌اند. یعنی از هر سه نفر یکی. آماری که قطعا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین