کد خبر: ۷۲۴۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
تبلیغات

عرقیات تقویت معده: ۲۰ عرق معجزه کننده!

عرقیات گیاهی یا همان عصاره‌های گیاهی برای تسکین درد‌های مختلفی توصیه می‌شوند. اثر انواع ان از جمله عرقیات تقویت معده هم حتی از نظر پزشکی نوین هم تایید شده است. در این مقاله از سایت بهترین عرقیات را به شما معرفی خواهیم کرد.
عرقیات تقویت معده: ۲۰ عرق معجزه کننده!
آفتاب‌‌نیوز :

عرق گیاهی در واقع حاصل تقطیر آب در طی عصاره گیری از گیاهان است. حاصل این تقطیر، نوعی عرق سنتی و مفید است که خواص آن بیش از خود گیاه است، زیرا طی فرایند حرارت‌دهی، مواد مغذی آن خارج می‌شود و تاثیرش افزایش می‌دهد.

چقدر عرقیات گیاهی تاثیر دارند؟

عرقیات گیاهی تنها به عرق نعنا خلاصه نمی‌شوند. دنیای آن‌ها و خواصشان از هر چه که تا کنون شنیده‌اید گسترده‌تر است. هر کدام از این عرقیات برای مشکل خاصی مفید است.

بهره‌مندی از خواص گیاهان به صورت عرقیات گیاهی مرسوم است. در ایران بیش از ۴۰ نوع گیاه وجود دارد که عرق و خرید دمنوش آن‌ها بین مردم شناخته شده است و برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شوند. مشهورترین ویژگی در عرقیات گیاهی خاصیت ضد درد، ضد میکروب، ضد انگل، ضد قارچ، ضد اسپاسم و آنتی اکسیدانی آن‌ها می‌باشد.

درمان بیماری قلبی

تنگی نفس، حالت تهوع، خستگی، اضطراب، سوء هاضمه و سوزش معده می‌توانند از نشانه‌های بیماری‌های قلبی وعروقی باشند. بیماری‌های قلبی در بیشتر موارد قابل پیشگیری و درمان هستند. عرقیات گیاهی بسیاری مانند عرق بیدمشک هستند که تاثیر به سزایی بر سلامت قلب دارند.

درمان بیماری کلیوی

اگرچه رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب زیاد سلامت کلیه‌ها را تضمین می‌کند؛ ولی نوشیدن دمنوش‌های گیاهی و عرقیات گیاهی هم می‌تواند به پاکسازی کلیه‌ها کمک کنند. نتیجه بیماری‌های کلیوی تاثیر بر سلامت دستگاه گوارش به ویژه بر معده و کبد می‌باشد. به طور مثال عرق ریشه بابا آدم، عرق خارخسک و عرق بابونه حتی به دفع سنگ کلیه هم کمک می‎‌کنند.

تقویت معده

رایجترین درد‌های عصبی در انسان درد معده و سوز آن است. به علاوه اولین عضوی از بدن که تحت تاثیر دارو‌های شیمیایی قرار می‌گیرد نیز باز هم معده است. در کنار همه‌ی این‌ها درد‌هایی ناشی از دوران پریودی، بارداری، مسمومیت غذایی و سیری زودرس را هم باید اضافه کرد.

عرقیات تقویت معده بهترین نوشیدنی‌هایی هستند که در میان وعده‌ها می‌توانید به صورت ساده، شربت و معجون میوه‌ای میل کنید. از جمله این عرقیات تقویت معده عرق بادرنجبویه، عرق بومادران و... می‌باشد.

عرقیات تقویت معده: ۲۰ عرق معجزه کننده!

درمان اضطراب

اضطراب‌ها زندگی شهرنشینی کم نیست. به همین دلیل مصرف دار‌های آرامبخش در طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته است. این دارو‌ها تاثیرات منفی بر روی دستگاه گوارش به ویژه معده دارند.

از عرقیات گیاهی می‌توان برای درمان افسردگی و ایجاد احساس آرامش استفاده کرد. عرق بهار نارنج و عرق بید مشک در حالی که ضد افسردگی هستند، جر عرقیات تقویت معده هم به حساب می‌آیند.

عفونت معده

در صورت ابتلا به عفونت معده که به آن گاستروانتریت ویروسی نیز می‌گویند که شباهت زیادی به مسمومیت غذایی و آنفولانزای معده دارد. افراد مبتلا نشانه‌های زیر را در مواجه با ان بیماری دارا هستند:

اسهال
سر درد
انقباضات معده یا روده
حالت تهوع
استفراغ
تب
کاهش وزن
درد مفاصل
درد عضلانی
تشنگی شدید
ضعف عمومی

کمبود آب بدن می‌تواند برای افراد مبتلا به عفونت معده یکی از دلایل تشدید بیماری باشد؛ بنابراین بهتر است هر نیم ساعت آب یا نوشیدنی‌های سبک مانند عرقیات تقویت کننده معده یا منوش‌هایی مانند دمنوش ریحان و بابونه را بنوشند.

توجه کنید که علت این بیماری ویروس است و نوع دارو‌های آن با مسمومیت غذایی متفاوت است. عرقیات هم فقط به تسریع روند بهبودی در این بیماری کمک می‌کنند.

عرق کاسنی

طبع کاسنی سردی که دارد به این دلیل جز عرقیات تقویت معده است که با نوشیدن آن از بیماری‌های کلیوی و فشار خون می‌توان جلوگیری کرد. به علاوه موجب شادابی پوست و جلوگیری از مشکلات کبدی هم خواهد شد.

عرق کاسنی را بهتر است نصف فنجان در روز میل کنید.

عرق گلاب

گلاب به واسطه‌ی بوی آرامبخشی که دارد شناخته می‌شود. به همین دلیل عرق گلاب از عرقیات تقویت معده است، چرا که موجب از بین بردن استرس و تقویت‌کننده اعصاب می‌شود. بهتر است شربت آن را با زعفران میل کنید تا افسردگی را بهبود دهد.

عرق شوید

یکی از علت‌های درد معده در بانوان تغییرات بدن در دوران پریودی است. برای همین عرق شوید با کاهش چربی خون و کاهش اختلال‌های پریودی در فهرست عرقیات تقویت معده قرار می‌گیرد.

توجه کنید! مادران باردار و شیرده نباید این نوشیدنی را مصرف کنند.

عرق زیره

دل پیچه و نفخ ایعترین علل درد معده هستند. اگر مدت هاست که دیگر دارو‌ها به شما کمکی نمی‌کنند عرق زیره با بهبود فرآیند هضم غذاگاز کمتری در معده تولید می‌کند. در نتیجه حتما آن را در فهرست عرقیات تقویت معده قرار دهید.

عرق چهل گیاه

از راه‌های درمان قطع مشکلات گوارشی و از جمله عرقیات تقویت معده همین نوشیدنی است. این عرق بادشکن و درمانگر رفلاکس معده می‌باشد.

عرق نعنا

شغل اول عرق نعنا درمان درد معده است. عصاره‌ی عرق نعنا غلظت بالا و طبع گرمی دارد و می‌تواند در درمان نفخ، دل پیچه، دل درد، گرمازدگی و رفع سکسکه موثر باشد.

توجه کنید! اگر معده شما اسیدی است دو عرق چهل گیاه و نعنا به شما کمکی نخواهند کرد.

عرق شاتره

به علت طبع معتدل عرق شاتره مصرف آن را برای بشتر بیماران منعی ندارد. گیاه شاتره، ادرارآور است به همین دلیل در درمان بیماری‌های کلیوی موثر می‌باشد. این گیاه به تقویت کبد، پوست و لثه‌های نیز کمک زیادی می‌کند.

عرق زیره

اگر به دنبال عرقیات تقویت معده می‌گردید، عرق زیره را از قلم نیاندازید. همچنین عرق زیره ضد یبوست است و برای مادران در دوره شیردهی هم منع مصرف ندارد.

عرق رازیانه

اگر در دوران پریودی دچار نفخ معده می‌شوید، عرق رازیانه با طبع گرمش جز عرقیات تقویت معده در این دوران به حساب می‌آید. یکی دیگر از خواص مهم آن هم این است که اسید معده را به شدت می‌کاهد.

عرق اسطوخودوس

این عرق جز عرقیات تقویت معده و اعصاب با طبع گرم است. همچنین می‌تواند در پایین آورنده تب، ضد تشنج و صرع، درمان بیماری‌های عصبی و ا بیم برنده سموم روده و معده موثر باشد.

مصرف آن روزی سه بار نوشیدن آن هر بار به میزان نصف توصیه می‌شود.

عرق شیرین بیان

اگر سابقه بیماری زخم معده دارید شیرین بیان را از فهرست عرقیات تقویت معده جا نیاندازید. عرق شیرین بیان می‌تواند یک لایه در دیواره معده بسازد و از آن در برابر زخم معده محافظت کند. بهتر است بدانید که زخم معده یکی از نشانه‌های اصلی بالا بودن اسید معده است، نوشیدن عرق شیرین بیان می‌تواند اسید معده را هم کاهش دهد.

عرق بادرنجبویه

اگر نفخ معده و رووده همیشه از رنج‌های شما بوده است حتما از این عرق گیاهی استفاده کنید. گاهی علت این نفخ اسید معده است که باز هم عرقیات تقویت معده مثل بادرنجبویه به درمان آن کمک شایانی می‌کند. پس از هر وعده غذا نصف فنجان از این عرق را بهتر است میل کنید. توجه کنید که مصرف بیش از اندازه‌ی ان موجب حساسیت‌های پوستی خواهد شد.

عرق زنجبیل

اگر هم اکنون دچار بیماری زخم معده هستید، عرق زنجبیل می‌تواند در درمان شما تاثیر مثبتی داشته باشد. زنجبیل سرشار از ماده ضد التهاب و آنتی اکسیدان است که به کاهش اسید معده و تسریع روند درمان این بیماری کمک می‌کند.

عرق خارشتر

عرق خارشتر با توجه به طبع سردی که دارد می‌تواند دافع سنگ کلیه، پاکسازی کننده کلیه، درمان سیاه سرفه، حفظ سلامت معده و دافع سنگ مثانه باشد. توصیه می‌شود پیش از صرف غذا نصف فنجان از ان را میل کنید.

عرق دارچین

عرق دراچین را بیشتر برای چربی سوزی معرفی می‌کنند، اما جز دسته عرقیات تقویت معده هم هست. عرق دارچین می‌تواند با تقویت معده مانع بوی بد دهان شود. همچنین تقویت اعصاب، درمان افسردگی‌های ناشی از ترس و بهبود شرایط عمومی بدن را نیز در پی دارد.

عرقیات تقویت معده: ۲۰ عرق معجزه کننده!

توصیه می‌شود عرق دارچین را پس از صرف غذا به میزان نصف فنجان میل کنید.

عرق زنیان

عرق زنیان را به خاطر ضد نفخ بودن، ضد قارچ، ضد اسهال، دفع رطوبت اضافی بدن و دفع انگل بودنش باید در فهرست عرقیات تقویت معده قرار داد. بهتر است پس از صرف غذا نصف فنجان از ان را میل کنید. طبع این عرق هم گرم است.

عرق گلبهار

شاید نام این گیاه دارویی را کمتر شنیده باشید. عرق گلبهار برای تقویت معده و شادابی پوست و مو توصیه می‌شود. همچنین آرامبخش، ادرارآور، تصفیه کننده خون، رفع التهاب ورم کلیه، نشاط آور و دافع سنگ کلیه‌ها است.

عرق گلبهار را می‌توان با با عرق بهار نارنج، عرق پونه، عرق نسترن، عرق گلاب، عرق کاسنی و عرق شاتره ترکیب کرد و سپس یا بنوشید و یا اینکه روی پوست بمالید.

عرق آویشن

طبع عرق آویشن گرم است و برای درمان بلغم، افزایش اشتها، ضدعفونی کردن مجاری تنفسی، ضد تشنج و تقویت شرایط عمومی بدن توصیه می‌شود. اگر معده شما ترش می‌کند یا اینکه سوء هاضمه دارید مصرف این نوشیدنی به شما کمک می‌کند.

عرق بابونه

عرق بابونه را بابت نیرو زایی که دارد بیشتر می‌شناسند. عرق بابونه عفونت‌های شدید، اختلال‌های دوران پریودی، ورم بیضه، ورم رحم و یبوست را هم درمان می‌کند. به علاوه ضد درد‌های شکمی و نفخ هم می‌باشد.

عرق ریحان

اگر در هضم غذا مشکلی دارید و یا اینکه نفخ و گاز موجب ناآرامی شما است، عرق ریحان به شما کمک زیادی می‌کند. در حقیقت عرق ریحان یک ماده ضد عفونی کننده برای دستگاه گوارش است که با جلوگیری از تشنج معده و از بین بردن عفونت‌های روده به سلامت گوارش کمک می‌کند. همچنین خواص ضد اسپاسم و درمان سوء هاضمه نیز دارد.

پیش از صرف غذا نصف فنجان از ان را میل کنید.

منبع: عطاری آنلاین نادعلی https://attari.market

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین