کد خبر: ۷۲۸۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
انتخابات آلمان؛ چپ میانه در حال قدرت گرفتن در اتحادیه اروپا

چه کسی جانشین مرکل خواهد شد؟

بیگدلی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد چپ میانه در آلمان از شانس پیروزی خوبی برخوردار است، گفت: در صورتی که حزب سوسیال دموکرات به عنوان چپ میانه به پیروزی برسد، اصلاحات اجتماعی را در پیش خواهد گرفت، همچنین حزب سبز نیز به عنوان یک حزب چپ‌گرا در صورتی که به قدرت برسند، تغییرات اقلیمی را محور فعالیت‌های خود قرار خواهند داد، اما اگر دوباره حزب راست میانه دموکرات مسیحی دوباره به پیروزی برسد، اصلاحات اقتصادی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
چه کسی جانشین مرکل خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

درحالی امروز یکشنبه «۴ مهر» انتخابات پارلمانی در آلمان برگزار می‌شود، که آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال دیگر در انتخابات شرکت نخواهد کرد و سه نفر برای جانشینی تلاش می‌کنند.

در حال حاضر بر اساس پیش‌بینی‌ها هیچکدام از سه حزب اصلی اکثریت پارلمان را نخواهند داشت و باید بعد از ۱۶ سال شاهد تشکیل دولت ائتلافی در سرزمین ژرمن‌ها باشیم. شبکه دوم تلویزیون آلمان با انتشار نتایج تازه‌ترین نظرسنجی اعلام کرد رقابت میان دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی در روز یکشنبه بسیار نزدیک و تنگاتنگ است.

اما اگر قرار می‌بود مردم آلمان صدراعظم آینده خود را به طور مستقیم برگزینند، اولاف شولتس نامزد حزب سوسیال دموکرات با فاصله زیاد از رقیب اصلی خود آرمین لاشت نامزد حزب دموکرات مسیحی پیشی می‌گرفت.

برپایه این نظرسنجی حزب سوسیال دموکرات که یک حزب چپ میانه است به رهبری اولاف شولتس از ٢۵ درصد پشتیبانی برخوردار است. حزب دموکرات مسیحی که آرمین لاشت را نامزد جانشینی آنگلا مرکل کرده، ٢٣ درصد پشتیبانی دارد و نفوذ حزب سبزها، از ٢٨ درصد در آغاز مبارزات انتخاباتی به ١۶ و نیم درصد کاهش یافته است.

احتمال شکست حزب مرکل وجود دارد
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه محافظه‌کاران در تمام جهان با شکست‌های متعددی روبرو شده اند، اظهار داشت: بعد از عملکردی که ترامپ در دوره چهار ساله خود داشت شاهد شکست نومحافظه‌کاران و سیاستمداران راست افراطی در اروپا و آمریکای لاتین هستیم این اتفاق در هلند افتاد و در برزیل نیز به نظر می‌رسد رخ خواهد داد چراکه مردم این کشور از دست بولیسارو رئیس جمهور برزیل بسیار ناراضی هستند.

وی افزود: در انتخابات روز یکشنبه آلمان، حزب راست میانه دموکرات مسیحی که به صورت صد در صد مطمئن نیست که می‌تواند همچنان قدرت را حفظ کند، زیرا که مرکل این اواخر به دلیل اینکه اجازه ورود مهاجران را داد از محبوبیتش کاسته شده و از سوی دیگر به دلیل اهمال‌کاری در مبارزه با کرونا دیگر آن محبوبیت گذشته را در آلمان ندارد.

بیگدلی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد چپ میانه در آلمان از شانس پیروزی خوبی برخوردار است، گفت: در صورتی که حزب سوسیال دموکرات به عنوان چپ میانه به پیروزی برسد، اصلاحات اجتماعی را در پیش خواهد گرفت، همچنین حزب سبز نیز به عنوان یک حزب چپ‌گرا در صورتی که به قدرت برسند، تغییرات اقلیمی را محور فعالیت‌های خود قرار خواهند داد، اما اگر دوباره حزب راست میانه دموکرات مسیحی به پیروزی برسد، اصلاحات اقتصادی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این دوره از انتخابات آلمان بسیار فشرده و نزدیک خواهد بود، اضافه کرد: احتمال اینکه هیچ یک از احزاب اکثریت را به دست نیاورند، زیاد است، بر این اساس این امکان وجود دارد که حزب حزب سوسیال دموکرات به همراه سبز‌ها یک دولت ائتلافی تشکیل دهند و در نهایت یک سوسیالیست به عنوان صدراعظم آینده آلمان انتخاب شود.

وی با تاکید بر اینکه چپ میانه در اروپا در حال قدرت گرفتن است، ادامه داد: اگر حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان با شکست روبرو شود، به احتمال زیاد شاهد خواهیم بود که سرمایه‌داران آلمانی از ترس وضع مالیات بر ثروت و سیاست‌های سختگیرانه سوسیالیست‌ها سرمایه خود را از آلمان خارج کرده و به کشوری مانند سوئیس ببرند، در هر صورت چپ میانه یک خطر بالقوه برای راستگرایان اروپایی هست و به نظر می‌رسد سایر کشور‌های اروپایی نیز شاهد این تحولات باشد.

بیگدلی با اشاره به اینکه در سه ماه آینده بعد از آلمان، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز برگزار می‌شود، بیان کرد: به نظر می‌رسد فرانسویان نیز بازگشتی دوباره به چپ میانه و سیاست‌هایی که فرانسوا میتران رئیس جمهور اسبق فرانسه به عنوان یک سویالیست به کار می‌گرفت، بازگردند، بر این اساس مکرون کار بسیار سختی برای ماندن در سمت خود برای ۵ سال آینده دارند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در چنین صورتی اگر رهبران سیاسی فرانسه و آلمان به عنوان رهبران اتحادیه اروپا به چپ گرایش پیدا کنند، شاهد افول و زوال اتحادیه اروپا خواهیم بود که این مسئله می‌تواند برای قاره سبز بسیار دردناک باشد، اما این موضوع را باید به عنوان یک واقعیت قبول کرد.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین