کد خبر: ۷۳۰۴۷۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
سقوط ۸ میلیون نفر از طبقه متوسط

خط فقر به ۱۱ میلیون تومان رسید/ رشد ۲ برابری فقرای ایران

نماینده سراب در مجلس گفت: با اعلام رسمی بانک مرکزی خط فقر در سال جاری ۱۱ میلیون تومان است که درصد قابل توجهی از مردم ایران بر همین اساس زیر خط فقر هستند و باید فکر اساسی برای زندگی آنان شده و سبد حمایتی به آنان داده شود.
خط فقر به ۱۱ میلیون تومان رسید/ رشد ۲ برابری فقرای ایران
آفتاب‌‌نیوز :

یوسف داوودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه 12 مهرماه در جلسه علنی مجلس و در نطق میان دستور اظهار داشت: کشورهای همسایه شمال غرب ایران باید توجه کنند و مراقب باشند که در دام رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی نیفتند.

وی افزود: با اعلام رسمی بانک مرکزی خط فقر در سال جاری 11 میلیون تومان است که درصد قابل توجهی از مردم ایران بر همین اساس زیر خط فقر هستند و باید فکر اساسی برای زندگی آنان شده و سبد حمایتی به آنان داده شود.

نماینده سراب در مجلس تصریح کرد: کارمندان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور حقوق کمی می‌گیرند و در برخی ماه‌ها اصلا حقوقی به آنها داده نمی‌شود و زندگی آنها به سختی می‌گذارد، لذا ضروری است که همسان سازی کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد با کارکنان و اساتید دانشگاه‌های دولتی صورت گیرد و پایانی بر تبعیض‌ها باشد.تصویب و اجرای رتبه بندی معلمان و پذیرش آخرین مدرک تحصیلی فرهنگیان و همچنین همسان سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان از ضروریات جامعه امروز ما است.

رشد ۲ برابری فقرای ایران

طبق نتایج یک پژوهش معتبر، در دهه ۹۰ تعداد فقرای ایران دو برابر شده و چهار میلیون نفر دیگر نیز به زیر خط فقر بین‌المللی ( ۵/ ۵ دلار در روز) سقوط کرده‌‌‌اند. حدود هشت میلیون نفر هم از طبقه «متوسط» به طبقه «متوسط رو به پایین» رفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمار جدیدی درباره فقر ایران منتشر شده است. طبق نتایج این پژوهش معتبر، در دهه ۹۰ تعداد فقرای ایران دو برابر شده و چهار میلیون نفر دیگر نیز به زیر خط فقر بین‌المللی ( ۵/ ۵ دلار در روز) سقوط کرده‌‌‌اند. حدود هشت میلیون نفر هم از طبقه «متوسط» به طبقه «متوسط رو به پایین» رفتند.

نویسنده این گزارش، جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیاتک است و این گزارش توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در دنیای اقتصاد منتشر شده. صالحی اصفهانی، مدرک دکترای رشته اقتصاد را از دانشگاه هاروارد گرفت و پیش از پیوستن به هیات علمی دانشکده ویرجینیاتک به عنوان استاد اقتصاد دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس بود. او یکی از اعضای ارشد سازمان اقتصاد و توسعه جهانی نهاد بروکینگز است. این گزارش نیز به همت نهاد بروکینگز منتشر شده و محمدرضا فرهادی‌پور آن را به فارسی برگردانده است.

این بررسی‌‌‌ نشان می‌دهد تعداد افراد فقیر از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ حدود دو برابر شده است. در این مدت، چهار میلیون نفر به تعداد فقرا افزوده شده و خط فقر از ۴/ ۶ درصد به بیش از ۱۲درصد رسیده است. همه اینها حاکی از آن است که وضعیت تحریم‌‌‌ها در کنار تورم و رکود اقتصادی، موجب کاهش سطح رفاه شده است. همچنین میزان مخارج سرانه که نشانه‌‌‌ای از وضعیت رفاه خانوار است، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۱۸درصد کاهش داشته و به سطح ۲۰۰۲ بازگشته است.

با وجود این، ذوب شدن سطح مخارج برای خانوارهای فقیر بیشتر بوده است. به همین دلیل، خانوارهای روستایی، بیشترین کاهش را در مصرف داشته و ۳۰درصد از مخارج خود را کاهش داده‌‌‌اند. با این همه، آمارها نشان می‌دهد شوک تحریم و رکود اقتصادی در دهه ۹۰ بازار کار را تغییر چندانی نداده و این گروه از خود مقاومت بیشتری نشان داده است.

در سال ۲۰۱۹، میزان مخارج سرانه در مقایسه با سال ۲۰۱۰ به میزان ۷/ ۱۷درصد کاهش یافت و به سطوح سال ۲۰۰۲ بازگشت. به عبارت دیگر، بحران اقتصادی نه‌تنها مانع افزایش استانداردهای زندگی مردم ایران از سال ۲۰۱۰ به بعد شده، بلکه تقریبا نتایج یک‌دهه پیشرفت در این زمینه را به طور کامل محو کرده است. البته، تمام ۷/ ۱۷درصد کاهش استانداردهای زندگی طی دهه اخیر را نمی‌توان به تحریم‌ها نسبت داد. سقوط قیمت نفت ابتدا در سال ۲۰۰۸ و سپس بار دیگر در سال ۲۰۱۴ نقش قابل‌توجهی در این زمینه داشته است. اگرچه تحریم‌ها حجم صادرات نفت را کاهش داده‌‌‌اند، اما کاهش قیمت نفت نیز به معنای کسب درآمد کمتر از میزان نفتی بود که امکان صادرات آن وجود داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
2
15
تن پولدارها سالم باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
19
3
بانیان دلار جهانگیری خیانت بزرگی به کشور تحمیل کردند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
3
9
این نماینده محترم به حقوق کارمندان و اساتید دانشگاه آزاد و عدم پرداخت آن اشاره کرده است.
در دانشگاه های روزانه حقوق کارمندان با سابقه بیشتر از ۲۰ سال رقمی حدود ۶۰ درصد خط فقر است .
افزایش چشم گیر حقوق اعضای هیات علمی و درخواست وزیر جدید برای رساندن سقف آن به بالای ۵۰ میلیون تومان و سکوت برای افزایش حقوق کارمندان دانشگاه ها این حس را به کارمندان القا می کند که کار در دانشگاه هیچ فرقی با بردگی ندارد.
چرا باید این همه تفاوت در پرداخت بین قشر معلمان زحمت کش ،کارمندان ،کارگران پرسنل زحمت کش نظامی و... با برخی از اقشار دیگر باشد
چرا باید در کشور علم سهمیه ای باشد؟ چه فرقی بین کارمند دانشگاه ، معلم زحمت کش ، کارگران بازاریان و...و سایر اقشار جامعه با طبقه هیات علمی است که فرزندان هیات علمی دانشگاه هست که از سهمیه ورود به دانشگاه برخوردار هستند ؟!!!!
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
16
5
«ثبت بالاترین تورم پس از انقلاب در دولت روحانی/نرخ تورم در مرداد ۱۴۰۰ به ۵۸ درصد رسید » ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
27
کشور را بسوی فقرسوق دادن ومردم را به مخاطره انداختند نشان از بی کفایتی مدیران کشور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
21
8
دولت تدبیر و امید، چه بر سر مردم آورد! ننگ تان باد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
1
9
بعضی ها در ایران حاضرند ۲۰۰ هزار تومان در ماه درآمد داشته باشند تا از گرسنگی نمیرند! اگر خط فقر را با احتساب همه هزینه های سبد خانوار از جمله اجاره مسکن بخواهیم در ماه ۱۱ میلیون تومان محاسبه کنیم برای آندسته از افراد که هزینه اجاره یا تعمیرات مسکن نمی پردازند واقعاً ۱۱ میلیون تومان درآمد در ماه نوعی زندگی مرفهانه است که ممکن است در خواب آنرا هم نبینند! متوسط حقوق و مزایای بیشتر کارمندان و کارگران در ایران با دو فرزند و عائله در ماه حدود ۴/۲۰۰ میلیون تومان است.
ناشناس
|
Latvia
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
17
احتمال سوءتغذیه شدید و بروز فاجعه انسانی در سال‌های آینده بالاست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین