با توجه به این که فرش نوعی منسوج کاربردی است و به مرور زمان و در نتیجه پوسیدگی یا بید زدگی یا رطوبت و آتشسوزی و پارگی و یا کثرت استفاده آسیب پذیر است به دلیل اینکه انجام این کار باید بر روی فرشهای آسیب دیده صورت پذیرد، نیاز به تخصص و مهارت زیادی است.
امروزه با ماشینی شدن و تنوع و راحتی و ارزانی استفاده از این نوع فرشها، این هنر نیز در حال فراموشی است. در دورههای مختلف تاریخی ایران، در اشعار، افسانهها و داستانها، واژههای رفوگر و پینهدوز به کار رفتهاند؛ بهعنوان نمونه، مولوی در سدۀ ۷ ق/ ۱۳ م در یکی از اشعار خود آورده است که پینهدوز یا پارهدوز تکههایی از جنس خود لباس را بر محل پارهشدۀ لباس قرار میداد.
همچنین در قرن ۶ ق/ ۱۲ م خاقانی در بیتی آورده است که رفوگری مستلزم چشم بینا ست و نمیتواند به امان و امید انجام پذیرد. این گزارش نگاهی به آخرین بازماندگان فعال در هنر رفوگری در بازار قزوین داشته است.