کد خبر: ۷۳۲۰۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
"مجبوریم همه گزینه‌ها را برای مقابله با برنامه هسته‌‌ای ایران مدنظر قرار دهیم"

آمریکا: دولت رئیسی خواستار بازگشت به برجام نیست

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفته ایران تا زمان خروج آمریکا از برجام مفاد این توافق را رعایت می‌کرد.
آمریکا: دولت رئیسی خواستار بازگشت به برجام نیست
آفتاب‌‌نیوز :

«رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز سه‌شنبه یادآوری کرده که جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد به مفاد این توافق پایبند بود.

او که در اندیشکده کارنگی صحبت می‌کرد درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: «نباید به اینجا می‌رسیدیم.... تمام مواردی که ایران اکنون ناقض آن است همانهایی هستند که تا زمان خروج امریکا از توافق آنها را رعایت می‌کرد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «دولت بایدن، پیشنهاداتی را روی میز گذاشت که به معنای آن بود که اگر ایران وارد مذاکره می‌شد و به تفاهم دست پیدا می‌کردیم تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته می‌شدند و خیلی سریع این اتفاق می‌افتاد.»

رابرت مالی، در ادامه تأکید کرد: «این مهم‌ترین گامی بود که دولت بایدن می‌توانست بردارد.»

رابرت مالی همچنین تصریح کرد ارزیابی همه طرف‌های برجام در ۶ دور اول مذاکرات وین این بوده که «ما به حصول تفاهم نزدیک شده بودیم. اما الان تیم متفاوتی در ایران روی کار آمده که به صراحت می‌گوید می‌خواهد روال متفاوتی در پیش بگیرد.»

او گفت: «ایران اکنون در معرض انتخاب است: آیا آنها آماده‌اند به برجام برگردند یا اینکه مسیر متفاوتی انتخاب می‌کنند؟»

این مقام آمریکا تصریح کرد با گذشت هر روز این پیام برای آمریکا ارسال می‌شود که دولت جدید ایران خواستار بازگشت به توافق نیست.»

رابرت مالی همچنین گفت: «لازم است برای دنیایی آماده باشیم که ایران با محدویتی علیه برنامه هسته‌ایش مواجه نیست و لازم است گزینه‌هایی برای آن در نظر داشته باشیم. این کاری است که ما همزمان با امیدمان به بازگشت آنها به توافق انجام می‌دهیم.»

او اضافه کرد: «ما آماده سازگاری با واقعیت‌های جدیدی خواهیم بود که به موجب آن مجبوریم همه گزینه‌ها را برای مقابله با برنامه هسته‌‌ای ایران مدنظر قرار دهیم.»

رابرت مالی در ادامه تصریح کرده اینکه در مذاکرات وین گفت‌وگوها با ایران به صورت غیرمستقیم انجام می‌شده «بسیار ناامیدکننده» بوده است.

مقام آمریکایی در ادامه گفت با مقام‌های چین در خصوص تحریم‌های ایران رایزنی کرده است.

برای آزادی زندانیان جدا مذاکره می کنیم

به گزارش رویترز، رابرت مالی گفت: آمریکا و اسرائیل مخالف ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران هستند.

وی در اظهارات خود همچنین از تقویت تحریم‌های که مانع از فروش نفت ایران می‌شوند صحبت کرد.

مالی درباره بحث تبادل زندانی با ایران هم گفت: برای مذاکرات غیر مستقیم با تهران برای تضمین آزادی آمریکایی‌های زندانی اقدام می‎ کنیم؛ این مذاکرات جدا از مذاکرات هسته ‎ای است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در میان صحبت‌های خود همچنین گفت: احتمال آن وجود دارد که ایران مسیر دیگری را اتخاذ کند. ما باید با اسرائیل و دیگر شرکای‌مان در منطقه هماهنگی داشته باشیم. من طی روزهای آتی به عربستان سعودی، امارات و قطر سفر خواهم کرد تا درخصوص تلاش‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای و گزینه‌هایی که برای کنترل کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت عدم تحقق هدف‌مان در اختیار داریم، گفت‌وگو کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
11
8
با دولت قبلی ایران که خواستار بازگشت به برجام بود چه کردین؟
حالا میگین دولت جدید خواستار بازگشت نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
1
11
نمی دونم مسئولین مارو به کجا می برند احتمالا به کره شمالی
ملت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
0
0
دولت محترم.باید مواظب باشد بهانه دست دشمن ندهند که با محکوم کردنشان گروه مذاکره کنننده را به چالش بکشند خیلی باید مواظب مکر .سیاسیون باشند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین