کد خبر: ۷۳۳۱۹۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
موفقیت مذاکرات ایران و عربستان به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای گره خورده

هشدار درباره شکست مذاکرات ایران و عربستان

تداوم نزدیکی ایران و عربستان به یکدیگر به عوامل زیادی بستگی دارد از موفقیت مذاکرات هسته‌ای بین تهران و غرب گرفته تا تنش‌زدایی در لبنان و یمن. هرگونه شکست در مذاکرات هسته‌ای نه تنها پایان راه ذوب شدن یخ رابطه تهران و ریاض است بلکه باعث افزایش سطح تنش در منطقه خواهد شد.
هشدار درباره شکست مذاکرات ایران و عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

سیگنال‌های مثبت در ریاض و تهران درباره بهبود روابط میان دو کشور نه تنها برای عربستان و ایران بلکه برای لبنان، یمن، سوریه و عراق نیز خبر خوبی است. این موضوع نشان می‌دهد چگونه در چهار دهه گذشته رابطه عربستان و ایران بسیاری از تحولات خاورمیانه را شکل داده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ هفته نامه مصری "اهرام ویکلی" در گزارشی تحلیلی درباره چشم‌انداز مذاکرات ایران و عربستان می‌نویسد: ایران تاکنون دستکم تصویر خوش‌بینانه‌ای را از چشم‌انداز مذاکرات با عربستان ارائه کرده است در حالی که عربستان به ذکر مسئله ادامه گفتگو‌های مقدماتی اکتفا کرده است.

دو کشور از آوریل گذشته تاکنون چهار دور مذاکره داشته‌اند و برای از سرگیری مبادلات تجاری گام‌هایی را برداشته‌اند. اگرچه همه چیز امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما هنوز زود است که بدانیم روابط عربستان و ایران وارد مرحله تازه‌ای می‌شود یا آنکه به وضعیت همراه با خصومت باز می‌گردد.

دو کشور در هر حال در بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف نظر دارند. با این حال، مذاکرات در حال انجام است و امید به مشارکت دو کشور در سطوح مختلف از جمله تلاش برای پایان دادن به جنگ‌های نیابتی در سوریه و یمن وجود دارد. همچنین، ادامه مذاکرات می‌تواند به کاهش اختلافات سیاسی در لبنان و عراق کمک کند.

تغییر جهت رابطه دو کشور به زمان و تلاش متقابل نیاز دارد و می‌تواند به تقویت ثبات در منطقه کمک کند.

اینکه اروپایی‌ها و امریکا از نزدیک شدن تهران و ریاض به یکدیگر استقبال می‌کنند یکی از دلایل خوش‌بینی است. یک دیپلمات اروپایی به "اهرام ویکلی" می‌گوید: مقام‌های اتحادیه اروپا و امریکا به طور فعال ایران و عربستان را تشویق کرده‌اند تا مستقیما با یکدیگر برای حل اختلافات وارد گفتگو شوند".

پیامی که غربی‌ها به عربستان و دیگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس ارسال کردند این است: ما وارد گفتگو‌های هسته‌ای با ایران می‌شویم به این امید که در ادامه گفتگو‌های سازنده‌ای نیز با آن کشور با هدف حل بحران در منطقه داشته باشیم.

ایران نیز مشتاق است این سیگنال را به غرب ارسال کند که در حال بهبود رابطه با همسایگان خود است و آنان از احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند. بدون حمایت منطقه‌ای بعید است توافق هسته‌ای تازه دوام داشته باشد و ایران این موضوع را به خوبی می‌داند. این منطقی است که ایران بخواهد نشان دهد که دیگر منزوی نیست و با ریاض مذاکره می‌کند. مشکلات شدید اقتصادی ناشی از تحریم و شیوع کرونا نیز ایران را وادار کرده تا برای بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان آن کشور با کشور‌های منطقه وارد تعامل شود. ریاض نیز متقاعد شده که دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران جدی است و عربستان نمی‌تواند مانع این هدف امریکا شود. همچنین، ریاض درک کرده که پس از خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان امریکا تمایلی به استفاده از گزینه‌های نظامی و برخورد مستقیم با ایران نخواهد داشت.

علیرغم پیشرفت در مذاکرات دو کشور درباره بازگشایی کنسولگری‌ها و برقراری روابط تجاری یک دیپلمات اروپایی به "اهرام ویکلی" می‌گوید: ریاض می‌خواهد نقش امریکا کماکان قوی باشد، زیرا به تهران اعتماد ندارد و تاکنون تنها نشانه‌ها و پیام‌هایی از بهبود روابط دو کشور ارسال شده‌اند. تداوم نزدیکی ایران و عربستان به یکدیگر به عوامل زیادی بستگی دارد از موفقیت مذاکرات هسته‌ای بین تهران و غرب گرفته تا تنش‌زدایی در لبنان و یمن. هرگونه شکست در مذاکرات هسته‌ای نه تنها پایان راه ذوب شدن یخ رابطه تهران و ریاض است بلکه باعث افزایش سطح تنش در منطقه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
4
9
برجام را احیا کنید عربستان مثل موش مرده می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
0
0
این تصویری که شما گذاشتید به هیچ وجه نمیتوان جوش داد.
آفتاب با ثلیقه باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
4
2
عربستان به خاطر احیا برجام به دست وپا افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
چرا به دست و پا بیوفته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
1
6
هنوز نمی توانید با همسایگان نزدیک خودتان تامل کنید چگونه با دنیا میخواهید مرواده داشته باشید چقدر شما ....
ناشناس ۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
0
3
مقامات عربستان بعد از خروج آمریکا از افغانستان فهمیدن که آمریکا نمیتونه برای عربستان امنیت بیاره و باید با ایران کنار بیاد .ایران هم اگر بخواهد روابط دوستانه ای با عربستان داشته باشیم باید حکومت بن سلمان به رسمیت بشناسند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
0
5
ما مردم شایسته ی این وضعیت حقارت امیز نیستیم
انرژی هسته ای غیر صلح آمیز رو به جهنم بفرستین تا تحریمها گورشون رو گم کنن
نفرین بر انرژی غیرصلح امیز هسته ای هزاربار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
2
0
خب شکست بخوره
چی میشه
چرند بهترازاین متن نداشتید بنویسید؟
ناشناس
|
Japan
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
2
0
رابطه با عربستان به چه دردمون میخوره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین