کد خبر: ۷۳۳۳۵۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

پوتین: به رسمیت شناختن طالبان، نزدیک است

رئیس جمهوری روسیه از درخواست اصلی طالبان درباره آزادسازی دارایی‌های آن در خارج از کشور حمایت و به کشورهای غربی تاکید کرد تا دارایی‌های مالی افغانستان را از حالت مسدودی در بیاورند.
پوتین: به رسمیت شناختن طالبان، نزدیک است
آفتاب‌‌نیوز :

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نشستی در سوچی گفت: کشورهای غربی مسئولیت اصلی آنچه را که در افغانستان رخ می‌دهد، بر عهده دارند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی ادامه داد: مسئولیت اصلی بابت آنچه که در افغانستان اتفاق می‌افتد، بر گردن کشورهایی است که ۲۰ سال در افغانستان حضور داشتند و در این کشور می‌جنگیدند. نخستین چیزی که آنها باید انجام دهند، این است که دارایی‌های خارجی افغانستان را برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشور، آزاد کنند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین طالبان را بابت تلاش‌هایش در مقابله با تروریست‌های داعش در افغانستان ستود و به این نکته اشاره کرد که طالبان در مواجهه و مقابله با داعش تلفات نیز داده‌ است.

پوتین همچنین افزود: نقش پاکستان در سازش افغانستان اهمیت زیادی دارد و اسلام آباد یکی از بازیگران اصلی در منطقه محسوب می‌شود.

وی همچنین به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، نیز اشاره کرد و افزود: بایدن کار درست را انجام داد. به طور حتم می‌دانست که چه کار باید انجام دهد اما درباره جزئیات آنچه که اتفاق افتاد، شاید اطلاعاتی نداشت با این حال، راه درست را انتخاب کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین ادامه داد: مسکو حامی افغانستان در حال توسعه و آرام، عاری از تهدید تروریستی و قاچاق مواد مخدر است و برای این منظور به افغانستان کمک می‌کند تا اقتصادش را بار دیگر احیا کند.

وی گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌توانست به صورت متفاوت‌تری صورت گیرد اما زمان گذشته و آنچه که باید، اتفاق افتاده است. همچنین در مورد مسائل امنیتی نیز نیروهای اجرای قانون روسیه ارتباطات ضروری خود را با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط افغانستان حفظ می‌کنند.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفتگوهایش با شرکت کنندگان در نشست سوچی درباره به رسمیت شناخته شدن طالبان افغانستان افزود: به نظر من به انجام این کار نزدیک می‌شویم. موضع روسیه حرکت در این مسیر خاص خواهد بود اما، این تصمیم‌ها باید همانطور که در زمانی که طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست سیاه قرار گرفت، اتخاذ شد، صورت گیرد. جو بایدن زمانی که نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد، کار درستی انجام داد، اما اکنون ایالات متحده و اروپا نباید از مسئولیت تحولات فعلی و آینده در این کشور اجتناب کنند.

وی درباره نشست ژنو نیز گفت: نشست ژنو با جو بایدن به طور کلی مثمر ثمر بود و این تصور را ایجاد کرد که واشنگتن به دنبال ایجاد روابط و احیای آن گفتگوها در برخی زمینه‌های حیاتی است. قطعا می‌توان گفت که اگرچه طیفی از موضوعاتی که ما در مورد آنها توافق کردیم گسترده نبود ، اما هنوز در مسیر درستی قرار داریم چراکه در مورد مهمترین مسائل روز صحبت کردیم. دولت‌های آمریکا و روسیه در حال اجرای یکسری برنامه‌های پیش‌بینی شده و حرکت رو به جلو هستند. با این حال، ما شاهد یک پسرفت هستیم.

پوتین درباره قانون "عاملان خارجی" که برای خبرنگاران در روسیه به کار می‌رود نیز ادامه داد: قانون عوامل خارجی افراد را از داشتن عقیده و مشارکت در سیاست منع نمی‌کند اما پولی که از خارج از کشور می‌آید، باید به گونه‌ای مشخص شود تا جامعه روسیه بداند که این شخص خاص، نگرش خاصی به فرآیندهای سیاسی داخلی دارد و از خارج از کشور پول دریافت می‌کند. با این حال، عوامل خارجی زیادی در روسیه وجود ندارند.

رئیس جمهوری روسیه ضمن تبریک به سردبیر نووایا گازتا، دیمیتری موراتف که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، گفت: دلایل قرار دادن افراد در لیست عوامل خارجی یک بار دیگر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. من این را به شما قول می‌دهم.

پوتین درباره اوضاع اوکراین نیز گفت: افراد دارای دیدگاه‌های سیاسی افراطی، قدرت را در اوکراین به دست گرفته‌اند و آنها بدون توجه به نام رئیس دولت، بر کشور حکومت می‌کنند. حتی کسانی که با تکیه بر حمایت "اکثریت خاموش" به قدرت رسیدند، نتوانستند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کنند چرا که اقلیت ملی‌گرا، آنها را از آزادی تصمیم گیری‌های مورد انتظار مردم اوکراین محروم کرده است. این یک بن بست است. من در واقع نمی‌دانم چگونه باید آن را از بین برد. در آینده نزدیک در صحنه سیاسی اوکراین خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد. ما تمام تلاش خود را برای ایجاد روابط بین دو کشور انجام خواهیم داد. با این حال، ناتو در حال حاضر در اوکراین فعال است و تهدیدی برای روسیه ایجاد می‌کند. اگر روزی موشک‌ها در نزدیکی خارکف مستقر شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟

رئیس جمهوری روسیه درباره نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل و گسترش آن نیز ادامه داد: می‌توان بحث گسترش شورای امنیت سازمان ملل را مطرح کرد و تصمیمات مختلفی گرفت، اما این تصمیم روسیه نیست، باید بر اساس اجماع تصمیم گیری شود. ایده نشست روسای پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد کاملا مثبت بود. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بلافاصله از آن استقبال کرد اما برخی مسائل غیر مرتبط با روسیه از جمله پاندمی ویروس کرونا، مورد بحث است و من امیدوارم که این مساله روزی محقق شود.

وی درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز صحبت کرد و گفت: از اروپایی‌ها به خاطر تحریم‌ها در حوزه کشاورزی تشکر می‌کنم! آنها اقدامات تلافی جویانه‌ای علیه روسیه را آغاز کردند و باعث سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شدند و باید بگویم که این مساله تاثیر مثبت داشت. باید اعتراف کنم که از بابت این تحریم‌ها نگران بودم اما الان اینطور نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین