کد خبر: ۷۳۶۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
تبلیغات

تفاوت ثبت شرکت و ثبت موسسه

در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت ثبت شرکت و ثبت موسسه، مفهوم شرکت و موسسه در قانون، شرایط و موارد مربوط به آن توضیح دهیم.
تفاوت ثبت شرکت و ثبت موسسه
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت‌ها و موسسات از نظر حوزه و گستره فعالیتی، هدف از فعالیت، مسئولیت شرکاء، قوانین، شرایط ثبتی و مواردی از این قبیل با هم متفاوت هستند.

پیش از اقدام به ثبت شخصیت حقوقی باید با تمامی جوانب آن آشنایی کامل داشته باشید تا در آینده کاری متوجه ضرر نشوید، چنانچه مشاورین و وکلای ثبت شرکت نیک متقاضیان را از صفر تا صد مراحل راهنمایی می‌کنند تا بهترین و متناسب‌ترین انتخاب با فعالیت خود را داشته باشند.

تفاوت مفهوم ثبت شرکت و موسسه

شرکت:

شرکت‌ها از اجتماع حداقل دو یا چند شخصیت اعم از حقیقی و حقوقی جهت انجام فعالیت تجاری به قصد کسب سود و تقسیم آن میان سهامداران تشکیل می‌شوند.

در یک دسته بندی شرکت‌ها به دو قسمت تجاری و مدنی تقسیم شده اند که در شرکت‌های تجاری همانطور که ذکر شد، هدف کسب سود و تقسیم میان شرکاء است.

در حالی که شرکت‌های مدنی با هدفی غیر از انجام فعالیت تجاری تشکیل می‌شوند.

شرکت‌های تجاری به طور کلی بنابر ماده ۲۰ قانون تجارت به ۷ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: شرکت با مسئولیت محدود، ثبت شرکت سهامی خاص و عام، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی و شرکت تعاونی.

موسسه:

موسسات غیر تجاری بر خلاف شرکت‌ها می‌تواند متشکل از یک نفر باشد و با هدف فعالیت غیر تجاری مانند امور فرهنگی، هنری، خیریه و ... نیز شکل می‌گیرند.

مالک این موسسات می‌تواند بخش دولتی یا خصوصی باشد چنانچه پس از ثبت از عباراتی مانند انجمن، کانون و ... برای این تشکیلات به کار گرفته می‌شود، اما در انتخاب نام مؤسسات این امکان وجود ندارد که از عناوین دولتی خاص استفاده شود.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت موسسه در قوانین و شرایط

قوانین و شرایط ثبت شرکت و موسسه در مواردی با یکدیگر متفاوت هستند چنانچه به طور کلی می‌توان گفت حداقل سرمایه متناسب با نوع شخصیت حقوقی باید رعایت شود، به عنوان نمونه سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود، خاص و موسسات حداقل ۱ میلیون ریال است و در سهامی عام ۵ میلیون ریال می‌باشد.

شرکتی که در ایران به ثبت می‌رسد، شرکت ایرانی است و باید تابع قوانین باشد و برخلاف شئونات و موازین جمهوری اسلامی ایران عمل ننماید.

در صورتی که از اسامی خاصی مانند ایثارگران، شاهد و ... استفاده می‌نمایید باید از سازمان‌ها و مراجع ذی صلاح مجوز‌های لازم را اتخاذ نمایید.

همچنین تعیین نام شخصیت‌های حقوقی دارای قواعد و ضوابطی است که باید تمامی آن‌ها را رعایت کنید، برخی از این موارد عبارتند از:

  • نام درخواستی نباید تکراری باشد و قبلاً به ثبت رسیده باشد.
  • نباید از کلمات لاتین استفاده شود چنانچه کلمه باید فارسی باشد.
  • در صورتی که از اعداد استفاده می‌کنید باید به صورت حروف باشند.
  • استفاده از کلمات چند سیلابی احتمال به ثبت رسیدن نام پیشنهادی را افزایش می‌دهد.

همچنین در سامانه ثبت نیک بخوانید

انواع ثبت تغییرات شرکت شامل تغییر نام، تغییر موضوع، الحاق به موضوع، تغییر آدرس، نقل و انتقال سهام، افزایش سرمایه، کاهش سرمایه، ورود و خروج شرکا، تغییر حق امضاء، تعیین اعضای هیئت مدیره، تعیین سمت‌ها، انحلال شرکت و … می‌باشد.

آشنایی با تفاوت ثبت شرکت و ثبت موسسه

تفاوت ثبت شرکت و ثبت موسسه

۱. هدف از فعالیت

ثبت شرکت جهت فعالیت تجاری و کسب سود است، اما موسسات به قصد فعالیت تجاری تأسیس نمی‌شوند و با انتفاع یا عدم انتفاع در مالی شکل می‌گیرند.

مفهوم انتفاع به معنای استفاده از مالی یا ملکی که صاحب آن شخص دیگری است و به واسطه قرارداد به شخصی برای مدت معلوم واگذار شده است.

به طور کلی هدف از ثبت موسسه به دو صورت است، به این معنا که هدف از ثبت می‌تواند کسب سود و تقسیم آن میان اعضاء نباشد، مثل موسسات فرهنگی و برخی نیز به جهت فعالیت و کسب سود تأسیس می‌شوند مانند موسسات حقوقی.

۲. حداقل تعداد اعضاء شرکت و موسسه

حداقل تعداد اعضاء هیئت مدیره برای ثبت شرکت بر حسب نوع آن متفاوت است چنانچه شرکت با مسئولیت محدود و تضامنی و نسبی ۲ نفر، شرکت سهامی خاص ۳ نفر، شرکت سهامی عام ۵ نفر و شرکت‌های تعاونی ۷ نفر می‌باشند.
موسسات بر خلاف شرکت‌ها فقط به حداقل یک نفر برای ثبت نیاز دارند.

۳. مدارک ثبت شرکت و موسسه

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت و ثبت موسسه بر حسب مورد دارای تفاوت‌هایی می‌باشد، اما به طور کلی می‌توان گفت مدارک لازم برای ثبت موسسه شباهت بسیاری به شرکت با مسئولیت محدود دارد.

  • ارائه مدارک هویتی شرکاء (شناسنامه و کارت ملی)
  • اخذ مجوز‌های لازم درصورت لزوم از مراجع ذیصلاح
  • ارائه دو نسخه از اوراق شخصیت حقوقی (تقاضانامه، شرکت نامه)
  • ارائه دو نسخه از اساسنامه شخصیت حقوقی
  • ارائه وکالتنامه در صورتی که از وکیل استفاده می‌کنید.
  • دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره

تذکر:

کلیه اوراق شخصیت حقوقی باید به امضاء اعضاء و شرکاء رسیده باشد و به همراه سایر مدارک، پس از تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری به نشانی https://sherkat.ssaa.ir در پوشه مخصوص ثبت از طریق پست به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم گردد.

۴. موسسات ممکن است در مالکیت بخش خصوصی یا دولتی باشند.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت موسسه

سامانه ثبت شرکت نیک

ثبت شرکت نیک با بهره گیری از کارشناسان و وکلای ثبتی، حذف واسطه‌ها و با حداقل هزینه رضایت بسیاری از مدیران بزرگ و کوچک کشور را جلب کرده است و بیش از دو دهه است که در این دسته خدمت رسانی می‌کند.

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان و انجام خدمات ثبتی در کوتاه‌ترین زمان از طریق شماره تماس ذکر شده در سایت نیک با کارشناسان ما در تماس باشید.

شما می‌توانید مقالات آموزشی امور ثبتی را نیز در سامانه اینترنتی ثبت نیک به نشانی https://nikregister.com مطالعه نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین