کد خبر: ۷۴۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۲۶
نادر شيركوند «معلم با سابقه و با تجربه »در گفتگو با آفتاب:

آموزش و پرورش را سياسی نكنيد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: «نگاه سیاسی به مقوله آموزش و پرورش، باعث شده بحث های تخصصی و آموزشی در آن كمتر دیده شود. بهترین راهكار این است كه آموزش و پرورش وارد دعواهای سیاسی و حزبی نشود».

نادر شیركوند از معلمین باسابقه تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب، درباره روز گرامیداشت مقام معلم، در پاسخ به این سوال كه در حال حاضر معیشت معلمان در چه وضعیتی قرار دارد گفت :« از نظرحقوق و مزایا معلمین با كاركنان حوزه های دیگر دولتی فاصله زیادی دارند . زیرا متاسفانه به دلیل اینكه شاید بعضا اعلام می كنند كه خانواده وزارت آموزش و پروش دارای جمعیت بسیار زیادی است این رسیدگی ها و توجهات در حوزه های رفاهی و امور خدماتی در حد مطلوبی نیست».

وی درباره دلیل این بی توجهی گفت: «اگرچه وزارت آموزش و پرورش، یك وزارتخانه مادر بوده و كلید توسعه اجتماعی در دست معلمان است، اما اکنون با مطرح کردن مباحثی مثل جمعیت زیاد كاركنان نگاه مطلوب و صحیحی نسبت به این قشر وجود ندارد. نبود افراد كارشناس به معنای واقعی كلمه در عرصه تصمیم سازی های مسائل آموزش و پرورش،مشکلی دیگر است که البته آمار فارغ التحصیلان نشان می دهد که علی رغم اینکه كارشناس ارشد مدیریت آموزشی به اندازه کافی در کشور وجود دارد دارد ولی متاسفانه در وزارتخانه عموما اینها در جای خودشان بكار گرفته نمی شوند و اگر اینها در جای خود بكارگرفته شوند قطعا استفاده بهینه می شود و از وقت سرمایه انسانی خیلی می توان به كشور كمك كرد».

شیركوند در پاسخ به این سوال كه « دولت نهم در مورد وضعیت معلمین چه حركت هایی انجام داده است»؟ گفت:« بحث حقوق اولیه ومزایا چیزهایی است كه توقع بالا یی نیست، بلكه كف تقاضاها است،مثلا می شنوید حق التدریس ها مدتی است كه هنوز پرداخت نشده، خوب این خبرها می تواند سنجشی برای كارنامه دولت در اجرای وعده هایش باشد».

شیرکوند همچنین درباره میزان تحقق خواسته های معلمین در دولت فعلی گفت: « معلمین قانع اند ولی علی رغم این قانع بودن عموما معلمان،خصوصاً جدید الورود از لحاظ معیشتی مشكل دارند. ازسوی دیگر می بینیم كه افرادی با همان تحصیلات و با همان سابقه كار در جای دیگر جذب شدند و حقوق و مزایای خوبی دریافت می كنند. وقتی معلمین خودشان را با دیگران می سنجند واقعا فكر می كنند كه حق شان باید بیشتر از اینها باشد، و حق هم این است كه به معلم باید بیشتر از اینها توجه شود».

وی درادامه افزود:« به معلم باید بالاتر از اینها توجه كرد. معلمی كه 9 ماه زحمت می كشد با باید تعطیلات تابستانی مناسب داشته باشد. در كشورهای مختلف این تعطیلات تابستانی یك رسم مطلوب قلمداد می شود. باید معلمان را در حوزه های مختلف برای كسب تجربه با هزینه خود وزارتخانه به سفرهای تحقیقاتی و تفریحی فرستاد تا بعد از سه ماه با نشاط در كلاسهای درس حاضر شوند. توقع این است كه در این حد به معلم نگاه شود». 

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به اینكه افت تحصیلی كه در مقاطع مختلف آموزشی ما وجود دارد به عدم نظارت آموزش وپرورش بر می گردد یا به معلمین ؟ گفت:« معلم دغدغه هایی دارد و اینكه بعد از یك نوبت كاری یك جای دیگر مشغول باشد، در افت كیفیت علمی معلم تاثیر گذار است . از سوی دیگر دانش آموز هم آن انگیزه های قوی علمی را ندارد. در زمان قدیم وقتی دانش آموز درس می خواند،یك نشاط مضاعفی داشت، و اگر امكانات كمی در آموزش و پرورش بود اما خیالش راحت بود، به اینكه وقتی كه درس در مقطع دیپلم تمام می شود. برای انجام فعالیت در موسسات دولتی یا خصوصی فضا مهیا است. اما در این دروزه زمانه رغبت ها و انگیز ه ها پائین آمده ، مضافاً مشكلات معیشتی كه در جامعه وجود دارد، این قضایا را تشدید نموده است. البته عوامل دیگر هم دخیل است، مثلا دانش آموز می بیند كه افراد دیگر جامعه كه كمتر درس خوانده اند اما در تجارت و بازار آزاد مشغولند، زندگی راحت تری دارند خوب اینها درافت سطح آموزش تاثیر گذار است».

وی در خاتمه درباره شاخص های اصلاح ساختاری سازمان آموزش و پرورش در سال نوآوری و شكوفایی گفت:« اگر واقعا بخواهیم شعار مقام معظم رهبری را در بعد آموزش و پرورش محقق كنیم، باید اینكه یك تفسیر عملی روی عبارت عدل اسلامی داشته باشیم. بیاییم هرچیزی را سر جای خودش قرار بدهیم و هر كس در آموزش در سر جای خودش قرارداشته باشد. مهمترین چیز برای نواوری نگاه مجدد به بحث مدیریت های آموزشی در كلیه سطوح آموزشی است .بی تردید یك مدیریت قوی و توانمند،افراد قوی و توانمدی را در تشكیلات خود قرار می دهد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۲
0
0
ما ملت سياسي هستيم آقاي دكتر, همه چيزمان حتي آموزش و پرورشمونهم بايد سياسي باشه, اينگونه تالا روش ما بوده.
اگر هم معلمين سياسي شوند,اونوقت ميشه اونا رو كنترل كرد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین