کد خبر: ۷۴۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸

بازی روسها با کارت بلاروس

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در پی تنش‌های بلاروس و آمریکا و بعد از قطع روابط دوجانبه میان واشنگتن و مینسک مقامات بلاروس، در اقدامی که منجر به تعطیلی سفارت آمریکا در مینسک شد اقدام به اخراج 11 دیپلمات آمریکایی از بلاروس کردند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، سخنگوی سفارت آمریکا در این باره  اعلام کرد خودروهای حامل دیپلماتهای آمریکایی از مرز بلاروس و لیتوانی بدون مشکل عبور کردند. 

ده نفر از این یازده دیپلمات آمریکایی عناصر نامطلوب اعلام شده‌اند و 30 آوریل به آنها دستور داده شد طی هفتاد و دو ساعت خاک بلاروس را ترک کنند. 

هم اکنون اداره سفارت آمریکا بر عهده چهار دیپلمات دیگر از جمله «جاناتان مور» کاردار سفارت است. 

آمریکا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود در پاسخ به اقدام بلاروس در خصوص اخراج دیپلماتهای آمریکایی، گزینه‌های مختلفی را برای اقدام تلافی جویانه بررسی می‌کند اما هنوز تصمیم رسمی در این باره اتخاذ نکرده‌است. 

روابط آمریکا و بلاروس از زمانی که واشینگتن تحریم‌های جدیدی در ماه نوامبر گذشته به شرکت نفت ملی بلاروس موسوم به «بلنفتخیم» که روابط اقتصادی با ایران دارد تحمیل کرد،‌ با تنش روبرو شده است. 

به نظر می‌رسد این اقدام آمریکا در پی فشارهای روسیه به گرجستان و آذربایجان باشد؛ در حالی که از زمان زمام‌داری پوتین در سال 2000 تاکنون عملاً ما شاهد آن بوده‌ایم که روسها همیشه با کارت کشورهای کوچک و هم‌پیمان خود در مقابل آمریکا بازی کرده‌اند و این بار نوبت به دولت بلاروس است که برای ورود به بازارهای جهانی باید با گازپروم روسیه هم‌پیمان شود.

این بازی برد-برد روسیه در مقابل هم‌پیمانانش مانند ایران، ونزوئلا، بلاروس، صربستان بعد از سال 2004 میلادی روندی سریع‌تر به خود گرفته و همراه با فعالیت‌های بازیابی برای گازپروم و کالاها و خدمات روسیه همراه بوده‌است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین