کد خبر: ۷۵۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۷

بازگشایی سه روز مرز مصر با غزه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مقامات حماس گفت که بر اساس توافقی جدید میان جنبش حماس و مقامات مصر، از روز شنبه مرز میان غزه و مصر به مدت سه روز بازگشایی خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، ایمن طاها از مقامات حماس گفت که به بیماران اجازه داده می‌شود تا از مرز عبور کنند. او اضافه کرد که دارندگان پاسپورتهای خارجی و فلسطینیهایی که مدارک مصری داشته باشند نیز اجازه عبور از مرز به سوی مصر را می یابند. پس از اینکه جنبش حماس در یک درگیری خونین با گروه رقیب فتح، کنترل غزه را به دست گرفت، گذرگاه‌های خروجی غزه به اسرائیل و مصر بسته شد.

یک مقام امنیتی مصر نیز گفته است که این گذرگاه به مدت سه روز و برای انتقال زخمی ها به مصر برای مداوا و نیز برای بازگشت اتباع مصر به کشورشان باز خواهد بود.

گذرگاه رفح بعد از اوایل ماه فوریه بسته بوده است. اوایل ماه فوریه نیز حماس برای مقابله با قطع ارتباط غزه با جهان خارج موانع مرزی را منفجر کرد و شمار زیادی از مردم غزه به سوی مصر هجوم بردند. مصری‌ها نیز به مدت چند روز اجازه دادند تا این گذرگاه باز بماند.

مصر با حمایت آمریکا تلاش کرده است که میان حماس و اسرائیل میانجی گری کند تا دو طرف برای توقف خشونتهایی که تهدیدی برای روند صلح است، بر سر یک آتش بس موقت به توافق برسند.

در این گفتگوها پیشنهاد شده است که گذرگاه باگشایی شود به شرط اینکه عبور و مرور غزه تحت کنترل نیروهای دولت خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس باشد.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگران فلسطینی و ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل اخیرا با یکدیگر دیدار کردند تا مقدمات گفتگوهای صلحی که قرار است با میانجی گری جرج بوش آغاز شود را فراهم کنند. قرار است جرج بوش در آینده نزدیک به خاورمیانه سفر کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین