کد خبر: ۷۵۷۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶
گزارش کامل آفتاب از مراسم تودیع پورمحمدی:

در انتخابات خیلی رنج کشیدم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مراسم تودیع پورمحمدی وزیر سابق كشور و معارفه سیدمهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور در مراسمی با عنوان «به پاس خدمت و صبوری» در تالار بزرگ کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در این مراسم سخنرانان متعددی به ایراد سخنرانی پرداختند از جمله سخنرانان این مراسم علی لاریجانی، مهدی چمران، علا الدین بروجردی ، محمدی زاده، مهدی فضائلی، پرویز داوودی و احمدی مقدم بودند، مراسم تودیع و معارفه وزیر کشور ابتدا با مرثیه خوانی به مناسبت شهادت حضرت زهرا توسط شهاب مرادی آغاز شد و سپس مهدی چمران به عنوان اولین سخنران برای ایراد سخنرانی پشت تریبون قرار گرفت.

اختلاف‌ها در کار بحث طلبگی است

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در سخنانش در این مراسم گفت: «مسوولان باید با روی خوش و پرتلاش كار را آغاز كنند و با همان روحیه باز پایان كار را بپذیرند. قطعا ملت و مردم از مسوولان انتظار دارند كه چنین روحیه‌ای را در كارها داشته باشند».

وی افزود: «ما شورایی‌ها كه حدود 110 هزار نفر هستیم از خدمات و تلاش‌های وزیر كشور و تعاملی كه با شوراها داشته‌اند، تشكر می‌كنیم‌».

چمران ادامه داد: «آن‌چه كه در مسائل كاری پیش می‌آید به خاطر مساله خدمت است و این مسائل چیزی نیست. در واقع اگر بحث واختلاف نظری در مسائل كاری پیش می‌آید مباحث طلبه‌گی است و خوب است كه مباحث باز شود؛ چراكه این مباحث همه برای این است كه خدمت به مردم بهتر و سریع‌تر صورت بگیرد».

رییس شورای عالی استانها اظهار داشت: «آقای پورمحمدی به شوراها معتقد بودند و از تفكر شورایی حمایت كردند. آقای پورمحمدی از شوراها كه یكی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی حمایت خوبی داشتند و من به نوبه خودم از وی تشکر می کنم».

وی در ادامه با اشاره به سوابق هاشمی سرپرست جدید وزارت كشور خاطر نشان کرد:« با ایشان نیز از نزدیك كار كرده‌ایم و انتظار داریم كه در این حوزه كه مشغول به كار شده‌اند با دیدی وسیع‌تر و بازتر به مسائل بنگرند؛ چراكه كسی كه در این سمت قرار می‌گیرد باید با دید وسیع‌تر به همه مسائل كشور اشراف داشته باشد».

وی افزود:« امیدواریم آقای هاشمی وسیع‌تر به مساله شوراها بنگرند تا زمینه برای ارتقای هرچه بهتر این نهاد میسر شود».

پورمحمدی از حق خود می‌گذشت تا دایره همكاری‌ها متزلزل نشود

سخنران بعدی این مراسم که توسط مجری برنامه برای ایراد سخنرانی به جایگاه دعوت شد فرمانده نیروی انتظامی بود. او در ابتدای سخنانش با اشاره به تعامل خوب و مثبت وزارت كشور و نیروی انتظامی گفت:‌«بر اساس این تعامل  در حال حاضر اگر بگویم هیچ تنشی در هیچ یك از شهرستان‌های كشور در حوزه امنیت وجود ندارد، مبالغه نكرده‌ام و این حاصل اعمال یك مدیریت درست و مناسب است».

احمدی مقدم افزود: «تعامل وزارت كشور و نیروی انتظامی تعامل رو به رشدی بوده و در نظام نظارت آقای پورمحمدی این تعامل، ممتاز و برجسته بود؛ چنان كه تعامل فقط بین فرمانده نیروی انتظامی و وزیر كشور نبود، بلكه در بدنه وزارت كشور و استانداران و فرمانداران با نیروی انتظامی وجود داشت؛ بنابراین اگر بگویم هیچ تنشی در هیچ شهرستانی در حوزه امنیت در حال حاضر وجود ندارد، مبالغه نكرده‌ام و این طبعا حاصل اعمال یك مدیریت مناسب و صحیح است» .

وی در ادامه به تعامل نیروی انتظامی و وزارت كشور در دو حوزه امنیت و ترافیك و حمل و نقل اشاره کرد و اظهارداشت: «آمارها در حوزه نظم امنیت و ترافیك و حمل و نقل نشان‌دهنده همكاری خوب این دو نهاد است؛ چنان كه در طول سالیان اخیر شاهد كاهش جرائم از جمله جرائم به عنف ، و آرامش در مناطقی كه سابقه بحران یا بستر بحران را داشته‌اند و خارجی‌ها نیز در آنجا بعضا تحركاتی را ایجاد می‌كردند، بودیم؛ در حقیقت یك امنیت با ثبات و كار و تلاش در آن مناطق رونق گرفته است، در حوزه ترافیك و حمل نقل نیز با آمارهای خوبی مواجه هستیم؛ از جمله كاهش تصادفات و تلفات كه بی‌نظیر بوده و این روند در آینده نیز ادامه دارد».

فرمانده ناجا خاطر نشان کرد: «آقای پورمحمدی در دوران وزارت خود با صبر، درایت و علم مسائل را پیش می‌برد و حتی گاهی اوقات ایشان از حق خود می‌گذشتند تا دایره همكاری‌های متزلزل نشود».

علت تغییرات را به افکار عمومی بگویید

سپس مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس به ایراد سخنانی پرداخت و ‌گفت: «به عنوان یك عضو از جامعه رسانه‌ای كشور عرض می‌كنم كه با توجه به تغییرات و جابه‌جایی‌هایی كه صورت می‌گیرد، افكار عمومی انتظار دارند كه با توضیحات قانع‌كننده‌ای علت این تغییرات ارایه شود».

مهدی فضائلی افزود:« البته به این ملاحظات توجه دارم كه بهره‌برداری‌های خاص همیشه در این موارد خواهد بود اما اگر به ابهاماتی كه در حوزه‌ افكار عمومی پدید می‌آید، پاسخی ندهیم، شك‌های متفاوتی ایجاد و كم كم به یقین تبدیل می‌شود».

مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس در این مراسم با تشكر از تلاش‌های پورمحمدی اظهار داشت:« یكی از چالش‌های دوران فعالیت آقای پورمحمدی با خبرگزاری فارس بود كه آن زمان من مسوولیت آن را عهده‌دار بودم. در آن مقطع عده‌ای درصدد بهره‌برداری‌های خاص خود بودند و گمان و تصورشان این بود كه ما با وزارت كشور اختلاف سیاسی داریم و تلاش كردند آن را به موضوعی تبدیل كنند كه اساسا در آن مقطع موضوعیت نداشت».

وی ادامه داد:«پورمحمدی جزو رسانه‌ای‌ترین وزرای دولت نهم و تعامل و همكاری ایشان با رسانه‌ها مثبت بوده است».

دبیركل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در پایان گفت:« مجموعه‌ اقداماتی كه به خصوص در مقطع انتخابات صورت گرفت تا اطلاع‌رسانی خوبی انجام شود ارزشمند است به گونه‌ای كه از همكاران رسانه‌ای تقریبا گلایه‌ای نشنیدیم».

فضای مجلس با تغییر پورمحمدی مثبت نبود 

در ادامه این مراسم رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از نمایندگان مجلس پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی از روحیه مصطفی پورمحمدی با وجود طرح بحث تغییر وی در وزارت كشور در انجام كارها به روال گذشته و با همان تلاش و توان روزهای اول تقدیر كرد.

بروجردی گفت:« باید روحیه‌ی آقای پورمحمدی را تحسین كرد؛ این یكی از ویژگی‌های اصول‌گرایی است كه كار را به تعبیر امام (ره) عبادت می‌دانیم و طبیعی است با چنین تفكری شاهد چنین روحیه‌ای باشیم».

وی ادامه داد:« تعامل ایشان با مجلس شورای اسلامی مثبت و خوب بود. آقای پورمحمدی اگر نمایندگان وی را فرا می‌خواندند و سوال داشتند با صبر و حوصله وقت می‌گذاشت و وقت‌گذاری ایشان قابل توجه بود؛ البته نقش معاونت پارلمانی را نیز باید تحسین كنیم و جناب آقای موسی‌پور نیز نقش مثبتی در برقراری این تعامل داشتند».

نماینده بروجرد تصریح کرد:« از ابتدای دوره‌ی هفتم كه در كمیسیون امنیت ملی فعال بودیم، شاهد پی‌گیری‌ها و دستورهای آقای پورمحمدی برای رسیدگی خاص به استان‌های مرزی بودیم و با توجه به این كه ایشان جانشین فرمانده معظم كل قوا در نیروی انتظامی هستند در این حوزه فعالیت‌هایشان چشمگیر بود».
 
وی افزود:« ما جناب آقای پورمحمدی را در طول دوران مسوولیت‌شان وزیر توانمند كابینه می‌دانستیم و امروز هم همین توانمندی‌ها را در ایشان سراغ داریم. امیدواریم ریاست محترم دولت از این ظرفیت ارزشمند نظام استفاده‌ی دیگری بنماید؛ البته این بحث (تغییر) با توجه به تصمیم دولت و اختیاراتش اتخاذ شد. در آن زمان كه این تصمیم در حال اتخاذ بود فضای مجلس در این رابطه مثبت نبود، اما به هر حال به این تصمیم احترام می‌گذاریم و امروز هم خرسندیم كه مسوولیت این وزارتخانه‌ی مهم و حساس به عهده‌ی برادر بسیجی و جانباز سیدمهدی هاشمی كه با فضای این وزارتخانه‌ی حساس نیز آشنا هستند، سپرده شد».

پیش از دولت نهم نیرنگ خدعه و فتنه در حوزه امنیت كشور دیده می‌شد

سپس محمدی زاده استاندار خراسان رضوی به نمایندگی از استانداران و فرمانداران و بخشداران سراسر كشوردر این مراسم سخن گفت و در ابتدای سخنانش اظهار داشت:« آقای پورمحمدی چهره فاضل و خدومی هستند كه در وزارت كشور با صداقت به انجام وظیفه پرداختند».

وی افزود: «در روزگاری سخت خصوصا پیش از دولت نهم نیرنگ ، خدعه و فتنه در حوزه امنیت كشور دیده می‌شد و در آن شرایط پورمحمدی در دفاع از انقلاب و ولایت، تردیدی به خود راه نداد و در طول دولت نهم نیز تلاش كرد كه كیفیت امنیت را در كشور ارتقا دهد و مناسبات سیاسی كشور را تدبیرمدیریت كند و با استفاده از نیروهای متدین و اصولگرا تلاش زیادی را در راستای تحقق اراده رییس جمهور عزیز كرد و فضای خوبی را در این ارتباط فراهم كرد».

محمدی زاده تصریح کرد: «یكی از مهمترین مسایلی كه باید اشاره كرد اجرای منویات رییس‌جمهور مبنی بر ارتقا و جایگاه استانداری‌ها در حد یك نمایندگی است و در اداره وزارت كشور در استان‌ها باید به شان نمایندگی دولت در استان‌ها اشاره كرد كه در این ارتباط آقای وزیر كشور تلاش زیادی كرد».

وی در ادامه گفت: «ما همه از صداقت، صبر و حوصله و صبوری و مسوولیت‌پذیری آقای پورمحمدی تشكر می‌كنیم آقای پورمحمدی در طول سه سال خدمت، خدمات ارزشمندی را انجام داد كه برای ما به عنوان یك ذخیره با ارزش محسوب می‌شود».

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: «از طرف دیگر ما در حال حاضر آغوش‌مان را برای چهره خدوم دیگری باز می‌كنیم؛ برادر عزیز آقای هاشمی كه صداقت و صفا و تدبیر و دلسوزی از جمله خصوصیات وی است».

وی در پایان گفت: «برای ما آقای هاشمی به دلیل سوابق خوب امنیتی و تلاش و كوشش‌هایی كه در طول تصدی خود در پست‌های مختلف داشته‌اند چهره‌ای ارزشمند است و ما امیدواریم كه ایشان نیز در ارتقای هر چه بیشتر وزارت كشور و زیرمجموعه آن تلاش كند».

از اینکه پورمحمدی از وزارت کشور می رود متاسفم

بعد از اتمام سخنان استاندار خراسان رضوی علی لاریجانی در جایگاه حاضر شد و در ابتدای سخنانش گفت: «یكی از اعمال شاق، سخنرانی در مجالس ختم است». 

وی افزود: «در بدو ورود آقای پورمحمدی به وزارت كشور، بنده توفیق سخنرانی برای ایشان را داشتم؛ ولی از این‌كه فرصت ایشان در این وزارتخانه كوتاه بود، متاسفم».

منتخب مردم قم در مجلس هشتم اظهار داشت:« پورمحمدی فردی لایق است و وزارت کشور هم وزارتخانه مهمی است اما برخی از وزارتخانه‌ها در كشور شأن استراتژیك دارند و تاثیر آن‌ها بسیار زیاد است، و در حقیقت قوه‌ی محركه‌ی كشور محسوب می‌شوند كه یكی از آن‌ها وزارت كشور است كه این امر ناشی از تنوع كاری و جایگاه بالایی است كه زیرمجموعه‌ی آن یعنی استانداران و فرمانداران دارند؛ به همین دلیل شخص وزیر كشور نیز باید متناسب با این جایگاه تعریف شود تا بتواند بار كار را به درستی به دوش بكشد».

وی خاطر نشان کرد: «وزیر کشور باید یك نگاه عمیق و یك نظریه‌ی صحیح و نو و متناسب با مقتضیات زمان نسبت به مسائل امنیتی داشته باشد چون امنیت یك مساله‌ی ساكن نیست، متناسب با آن باید روش‌ها نیز تغییر كند، وزیر كشور نیز باید نگاهی روشن و آگاه به مساله‌ی امنیت داشته باشد و بر ذهنیت قبلی خود جمود نداشته باشد، بلكه با نگاهی متناسب با مقتضیات زمان نسبت به مساله‌ی امنیت باعث ایجاد آرامش و امنیت و حفظ حریم مردم ‌شود».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: «آقای پورمحمدی به دلیل سابقه‌ی تحصیل در حوزه و سابقه‌ای كه در حوزه‌ی امنیت داشت، هم‌چنین تلفیق این دو و ذهنیت خلاق، روزآمدی را به عنوان صفتی مناسب به همراه خود و در واقع نگاهی تازه به مسائل داشت».

وی ادامه داد: «وزیر كشور باید رویكردی توسعه‌گرا نیز داشته باشد وزیر كشور اگر بخواهد جایگاه مناسب استراتژیك این وزارتخانه را حفظ كند باید یك نظریه‌ی توسعه‌گرا در ذهن خود ترسیم و این نظریه را به افراد زیرمجموعه‌ی خود القا كند؛ اما اگر خالی از این ذهن باشد، كشور كم‌كم به سمت رخوت پیش می‌رود؛ چرا كه ما می‌دانیم وزارت كشور موتور حركت پیشرفت در كشور است و اگر رخوت در این وزارتخانه ایجاد شود سایر دستگاه‌ها را نیز به خمودگی و رخوت تشویق می‌كند».

لاریجانی متذکر شد:« پورمحمدی فردی عقل‌گرا و توسعه‌گرا بود كه نسبت به شرایط كشور واقع‌بین و برای خود دارای یك ذهنیت جاافتاده در امر توسعه است».

وی افزود:« آقای پورمحمدی سابقه‌ی اجرایی قوی و دانش خوبی نیز در علوم اسلامی دارد، هم‌چنین تحرك برای یافته‌های جدید، و این ویژگی‌ها از او فردی ساخته كه علاقه‌مند به پیشرفت كشور و داشتن نظریه باشد؛ چرا كه اگر یك مدیر استراتژیك، نظریه نداشته باشد، نمی‌تواند در راستای پیشرفت چندان موثر باشد».

منتخب مردم قم گفت:« وزیر كشور باید رویكردی درست نسبت به ایجاد وحدت ملی در كشور داشته باشد و اكنون به دلیل شرایطی كه داریم به همگرایی و همدلی و وحدت ملی بیشتر نیاز داریم و در واقع به نظریه‌ای درست در راستای همگرایی و همبستگی برای ایجاد وحدت ملی نیازمندیم، به‌ویژه در شرایط فعلی و ضد این مساله یعنی تنگ‌نظری و ایجاد حلقه‌ی بسته برای مدیریت».

وی افزود: «یك مدیر استراتژیك باید یك تئوری درست برای نهادهای مدنی در كشور داشته باشد؛ زیرا یكی از لوازم مهم دموكراسی، ایجاد تشكیلات مدنی در كشور است و من متاسفم كه برخی افراد فكر می‌كنند ایجاد تشكیلات مدنی، احزاب و سازمان‌هایی كه باعث هرچه غنی‌ترشدن دموكراسی می‌شوند، اشكالی برای كشور هستند. من فكر می‌كنم این نگاه، نگاه عمیقی نیست. ما اگر می‌خواهیم مثلا برای انتخابات، مشاركت مردم پرشورتر و دقیق‌تر باشد باید نهادهای مدنی و بانشاط در كشور داشته باشیم و آقای پورمحمدی به واقع اعتقاد راسخی به وجود نهادهای مدنی داشت و این مساله را با جدیت دنبال می‌كرد».

لاریجانی خاطر نشان کرد:« آقای پورمحمدی سه سال با علاقه و تلاش زیاد در وزارت كشور حضور داشت و در واقع خدمت صادقانه كرد و من از ایشان تشكر می‌كنم. ما در شورای عالی امنیت ملی از نزدیك شاهد فعالیت‌های ایشان بودیم. ایشان در امور، دیدگاه و ذهنی نو داشتند و قطعا برای ایشان جاهای مختلفی در كشور هست كه از خدمات و تجارب وی در آن جاها استفاده شود و امید است ایشان هرچه زودتر در جایگاه مناسب قرار گیرند؛ چرا كه در دوران بلوغ كاری خود به سر می‌برند و باید از ایشان بهره‌ی مناسب را برد».

در انتخابات خیلی رنج کشیدم

پس از سخنان چند تن از مدعوین این مراسم نوبت به سخنان پایانی مصطفی پورمحمدی در جایگاه وزیر کشور رسید . پور محمدی سخنانش را با تشکر از همکارانش آغاز کرد و گفت:« با حضور در این مراسم بر بنده منت گذاشتند واین مراسم تجلیل از خدمت و خدمتگذاری و تكریم از بندگان خداست».»

وی افزود:« مهم این است كه انسان در وضعیتی كه قرار دارد سعی كند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد تا امروز فكر نمی كنم كاری را خودم انتخاب كرده باشم و از كاری هم با اراده خودم بیرون رفته باشم. فكر می كردم هر كجا كه من مسوول شدم باید آن كار را به خوبی انجام دهم».

پورمحمدی اظهار كرد: «شوخی با یكی از دوستانی می كردم و گفتم اگر من مرده شور هم می‌شدم آنقدر خوب می‌شستم كه امروز یك تكنیك مرده شوری را در كشور ارائه می دادم، كاری كه در آن لحظه وظیفه ام بود هیچ ابایی نداشتم، به هر مسوولیتی در هر شرایطی تن دادم و سعی كردم كارم را خوب انجام دهم. امیدواریم برای هر كاری به اذن الهی بتوانم با این روحیه انجام وظیفه كنم . سعی می كنم هرچه تقدیر الهی باشد آنچه را كه شایسته است و در توانم است تكلیف را ادا كنم و خدا را بی نهایت سپاسگذارم».

وی افزود: «خوشبختانه به خاطر اینكه نه در پذیرش مسوولیت ها و ترك آن دخیل نبودم، یكی از آرامش های روانی من این است كه هیچ مشكل پاسخگویی ندارم. امیدوارم به اذن الهی این وضعیت همچنان ادامه پیدا كند».

وزیر سابق كشور اظهار داشت: «توفیق خدمت، توفیق بالایی است كه خداوند به هر كس نصیب كند باید ارزش آن را بداند. امیدوارم تجربه هایی كه در این دوره به دست آمده است مورد استفاده قرار گیرد و به كار آید و برای آقای هاشمی نیز راهگشا باشد».

وی اضافه کرد: «‌از رییس جمهور تشكر می كنم كه چنین مجالی را فراهم كردند و به من اعتماد كردند ، من هم سعی كردم این اعتماد را به جا بیاورم و مضایقه نكردم . شب از روز نشناختم و سرپا برای پاسداری از این اعتماد و نعمتی كه در اختیار من قرار گرفت، تلاش كردم».

پورمحمدی گفت: «باید فرهنگ خدمت را در كشور گسترش دهیم. برای این كار بسیار تلاش كردم و برای جا افتادن آن بسیار گفت و گو كردم. این فرهنگ با دستور العمل و بخش نامه جا نمی افتد، فرهنگ خدمت را باید جدی گرفت و نهادینه كرد. گسترده ترین نهاد اجرایی كشور وزارت كشور است، یك سوم مدیریت كشور در اختیار این وزارتخانه است و باید برای آن تلاش كرد. در كنار ایجاد فرهنگ خدمت احساس می كنم باید با نگاه مثبت این فضا را ایجاد كرد.»

وی ادامه داد:«برای توسعه فرهنگ باید تكریم كنیم و احترام بگذاریم و جایی اگر نیاز شد تلنگر هم بزنیم، اما بدانیم مخاطبان ما انسان هستند كه باید با عقلانیت و منطق با آنها برخورد شود. فكر می كنم در این وادی باید زیاد حرف بزنیم و كاستی های زیادی داریم».

پورمحمدی تصریح کرد:« از حوزه كارشناسی خوبی برخورداریم، اما كشور را همچنان با نگاه كارشناسی اداره نمی كنیم، دیر نمی شود یك تصمیم با سه روز فاصله اتخاذ شود، اما خوب و پخته شده باشد؛ اما وقتی آن تصمیم شروع شد اجرا شود با قدرت كافی عمل شود حتی تصمیم ضعیف را نیز مدیران باید به آن پایبند باشند».

وی افزود:« تزلزل در تصمیم گیری سم مهلك برای كشور است و نهاد مدیریت را سست و پوك می كند، پس به كارشناسی باید بها دهیم و نهاد كارشناسی را باید تقویت كنیم. این نكته ای است كه خواهش می كنم به عنوان قاعده اصلی و قاعده فعلی كشور به آن توجه شود كه با دیكته و تحمیل پیش نمی رود.»

وزیر سابق کشور خاطر نشان کرد: « باید اصل قانون باشد. قانون در مقاطع فراوانی خود هدف است و وسیله نیست. نمی شود به بهای اجرای دستور دینی از قانون سر باز زد؛ ما قانون را شرع می دانیم. در نظام اسلامی باید سعی كنیم از قانون تفسیر آسان كنیم، باید سعی كنیم نظام دیوان سالاری معیوبمان را با تفسیر روان از قانون كم رنگ كنیم. این یكی از راههای اساسی خدمت بیشتر و انضباط بیشتر است».

وی افزود:« ‌نوآوری ،‌خلاقیت و ابتكارات جدید نیز مواردی بود كه طرح شد. زمان به سرعت می گذرد، فرصت نداریم. اجرای سهمیه بندی سوخت، كارت هوشمند و رایانه ای كردن انتخابات و توسعه دولت الكترونیك و ... همیشه گفتیم فرصتها محدود است و البته فكر می كنم از فرصت هایمان خوب استفاده كردیم».

پور محمدی یاد آور شد:‌« درجلسه دولت دربحث خداحافظی گزارش‌هایی را دادیم و تلاش كردیم كارهای انجام شده تكمیل گردد در ارتباط با مقدمات كاربردی كردن كارت ملی تلاش كرده ام. چند بار به كمیسیون امنیت دفاعی دولت زنگ زدم و كارهای آن را پیگیری كردم . متن مفصلی برای مقام معظم رهبری در خصوص مسائل اصلی انتخابات و نگاه جدید نظام انتخابات كشور تهیه كردم و تحقیق كردم. امروز هم در شورای امنیت كشور در جلسه خداحافظی تصمیماتی گرفتیم كه بسیار مهم بود. هفته پیش هم شورای اجتماعی كشور تصمیمات مهمی گرفت. لحظات را باید جدی گرفت و نگذاشت از دست برود؛ نوآوری ، سرعت و استفاده از فرصتها است».

وی تاكید كرد:« ‌نظام اجتماعی و سیاسی كشور باید شفاف باشد. مدیران باید در اتاق شیشه ای بنشینند و قابل تفسیر و برآورد و پیش بینی باشند. مدیر خلاق امروزی مدیر با برنامه و قابل پیش بینی است و عمل او در اتاق شیشه ای انجام می می‌شود. بحث حقوق اجتماعی ,عامه و اساسی است ما برای خودمان كه نیستیم، هركاری می كنیم باید برای مردم باشد. خود مردم نیز به ما اختیارات داده اند در حوزه امنیتی و اسرار نظامی حرف نمی زنیم و به كسی نمی گوییم، حق هم داریم اما اداره حكومت و امور حكومت از آن عامه مردم است و از حقوق عمومی است و باید شفاف و در اتاق شیشه ای و قابل پیش بینی و قابل محاسبه برای شهروندان باشد. این یك اصل اساسی است و باید به خصوص در وزارت كشور به آن توجه شود. تلاش كردم رفتار سیاسی و اجتماعی مان در وزارت كشور شفاف باشد. روز اول كه آمدم گفتم قانون انتخابات را بازنویسی كنید آیین نامه سازمان های مردم نهاد را گفتیم سریع آماده كنند، قانون احزاب نیز همین طور، بسیاری از آیین نامه های انتخابات و همین طور آمار انتخاباتی . من این دوره محدودیت‌هایی داشته ام دوستان شورای نگهبان گفتند شاید قانون به ما اجازه ندهد اما من معتقد بودم بسیاری از اطلاعات را باید منتشر كرد و هیچ ضرری نمی‌كنیم همان مقداری هم كه منتشر كردیم دیدیم به نفع ما است و این لازمه كار است. همین جا از دولت محترم خواهش می كنم بحث نظام انتخابات كشور و قانون احزاب و تشكل های مردم نهاد را كه در دولت تصویب شده است را ابلاغ بفرمایند تا در دستور كار بیاید، باید به سمت قانونمند شدن و شفاف سازی رفتارها پیش برویم».

وی افزود:« ‌در حوزه امنیتی نیز دقت و مراقبت ویژه ای داریم اینجا حریمی نیست كه هر كسی بتواند در آنجا به راحتی ورود پیدا كند شاكله و نظم خود را می خواهد. خوشبختانه كار ساز و كارهای خود را پیدا كرده است باید حریم آن را جدی بگیریم بدانیم این حریم آب مورد نیاز و حیات زندگی مردم است وباید آن را به خوبی و دقت و انضباط تعقیب كرد».

پورمحمدی گفت:« تعامل، همكاری و همگرایی در فعالیت های فرابخشی ،تقویت روحیه جمعی ،‌گذشت و حسن ظن جزو لوازم كار است، جزو مستحبات نیست. كار جمعی ، گذشت ، حوصله ، ایثار ، صبوری و تحمل می خواهد از حق خود گذشتن می خواهد . دنیا را هم نمی شود بدون كار جمعی اداره كرد. گذشت آن زمانی كه اتوریته شخصی و كاریزماتیك وجود داشت؛ مدل دنیا مدل جمعی است. در حوزه مدیریتی كار جمعی روحیه جمعی می خواهد. تیم باید كار كند و لوازم فعالیت تیمی را باید به جا آورد. وزارت كشور باید نماد این همگرایی جمعی باشد.»

وی ادامه داد:« ما اگر معتقد هستیم مدیران اجرایی كشور هستیم لازمه‌اش سعه صدر است باید از خودمان شروع كنیم و شبكه اجرایی وزارت كشور و نهاد مدیریتی كشور را در این جهت به كار بگیریم.»

پورمحمدی اظهار داشت:« مدیریت در شرایط خاص به جسارت ویژه نیاز دارد بدون جسارت خیلی از كارها پیش نمی رود مدیر باید توان تصمیم گیری و اجرای قوی و به موقع داشته باشد. اگر فرصت‌اش بگذرد دیگر ارزش ندارد ، اما بدانید جسارت در جایگاه مدیریتی محاسبه می خواهد، جسارت به عنوان امر شخصی خیلی خوب است و نیاز و ضرورت است، اما در حوزه مدیریتی جسارت به همان اندازه كه ارزش دارد، خطر هم دارد و در كنار جسارت كه نیاز و ضرورت است، تدبیر و برنامه داشتن و محاسبه دقیق هم می خواهد، والا حتما منافع مردم و كشور را به مخاطره خواهد انداخت. نباید دقت و محاسبه فدای سرعت شود. به شدت عوامل روی هم تاثیر می گذارند یك لحظه چشم باز می كنیم می بینیم معادلات به هم ریخته است. درست است كه دنیا، دنیای سرعت است، اما در كنار این سرعت دقیق ترین دستگاه های محاسباتی و اندازه گیری استفاده می شود ما مدیران باید به این مساله توجه كنیم.»

وی افزود:« ما به تعامل وسیع در حوزه های كلان مدیریتی كشور نیاز داریم. مجلس جایگاه بالا و ارزنده ای دارد دستگاه اجرایی در صورتی موفق است كه بتواند همگرا با مجلس عمل كند . اینكه بگوییم مثلا من نكته ای گفتم و مجلس را سر جایش نشاندم، امتیاز نیست. یا مجلس بگوید من آمدم و توانستم حرف دولت را خفه كنم، این كه مطلوبیت ندارد. حقوق همه محترم است اما اگر بخواهیم برای مردم كار كنیم و محصول مفید به جامعه ارائه دهیم در گروی تعامل است. من خرسندم كه در تعامل با مجلس توانستم مدل قابل قبولی را ارائه دهم خیلی هم فشار آمد نمی خواهم چیزی در این رابطه بگویم، ولی فكر می كنم ارزش این تعامل را داشت. من الان حس مثبتی نسبت به نمایندگان دارم حتی عزیزی كه من را به استیضاح و سوال كشاند سعی كردم تا به امروز لب به گلایه از هیچ كس باز نكنم، وظیفه خود را انجام داده ام. من هم ناپلئونی در مجلس رای آوردم اما وظیفه خود می دانستم با مجلس به عنوان نهاد مهم و تعیین كننده در كشور همكاری و همگرایی داشته باشم.ضرورت پیشرفت و خدمت و توسعه در كشور این است.»

پورمحمدی خاطر نشان کرد:« من در انتخابات خیلی رنج كشیدم و شاید هم نیاز نباشد بازگو كنم اما نیاز یك كار بزرگ و به فرجام رساندن آن تعامل ، هم زبانی و همراهی و از حق خود گذشتن است فكر می كنم باید این را نهادینه كنیم .»

وی اضافه کرد:‌« امروز افكار عمومی تعیین كننده است. همواره گفته ام از افكار عمومی و ابزار رسانه غفلت نكنیم رسانه باید در خدمت مدیریت باشد و باید برای پیشرفت كشور از مردم به ما تذكر بدهد و انتقاد كند و از ما توضیح و راهنمایی برای مردم ببرد. یك آمد و شد مثبت و موفق سعی كردیم این آمد وشد را در حوزه رسانه و افكار عمومی منطقی كنیم.»

وزیر سابق کشور در پایان گفت: « ایجاد صمیمیت و رفاقت اصلی است كه باید به آن توجه كرد با رفاقت و صمیمت كار پیش می رود در همه عرصه های زندگی باید این موضوع به خوبی رعایت شود. حكما به خوبی گفته اند هزار دوست كم است و یك دشمن بسیار از همه سپاسگذارم و از اظهار لطف شان بی نهایت متشكرم. وفا كنیم و ملامت كشیم و خوش باشیم... كه در طریقت ما كافری است رنجیدن.»

این جابجایی برای بهینه سازی است

بعد از سخنان پایانی وزیر معزول کشور نوبت به معاون اول رییس‌جمهور رسید که پشت تریبون قرار گیرد . داوودی در ابتدای سخنانش گفت «: نقش وزارت كشور در پیشبرد امور و اهداف دولت بسیار مهم است».

پرویز داوودی اظهار داشت:« در واقع دولت نهم تلاش زیادی كرد كه ارزش‌های انقلاب را بازخوانی و آنها را یادآوری كند و به عبارت دیگر، روحیه‌ی مقاومت را مجددا بازخوانی كند».

وی افزود:« شعار دولت نهم این بود كه اگر قبل از این‌كه وارد صحنه شویم از ترس مرگ بترسیم، حتما مرده‌ایم، پس باید با جدیت و تلاش وارد صحنه شد و مبارزه كرد كه ان‌شاءالله به فضل الهی پیروز می‌شویم».

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد:« دولت نهم با شجاعت و پشتوانه‌ی ملت در صحنه‌های بین‌المللی حضور یافت و اهداف و آرمان‌های انقلاب را مطرح كرد و نتیجه‌ی آن این شد كه شاهد پیشرفت پرسرعت و تصاعد‌گونه‌ در موضوع هسته‌یی باشیم؛ در واقع تكیه‌ی ما بر این امر باعث شد استكبار جهانی در مواضع و موضوعات گوناگون و مختلف عقب‌نشینی كند».

وی ادامه داد:« وزارت کشوربه تنهایی یك دولت است و در واقع آن‌چه را دولت باید انجام دهد، باید به نوعی در سطحی كوچك‌تر انجام دهد».

داوودی گفت:« یكی از وظایف مهم و اساسی وزارت كشور برگزاری انتخابات و صیانت از آرای مردم است در واقع برگزاری انتخابات با حضور باشكوه مردم، پشتوانه‌ای ارزشمند برای جمهوریت نظام و دژ محكمی در دفاع از انقلاب و نظام است تا بتواند با شجاعت در صحنه‌های بین‌المللی مواضعش را مطرح كند و بایستد، و وزارت كشور در این حوزه نقش مهمی دارد».

وی افزود:« آوردن عدالت به متن مردم به عنوان یكی از مباحث مهم و اساسی كه دولت نهم بر روی آن تاكید داشت و از مهم‌ترین ابزارهای عملیاتی‌كردن این ایده سفرهای استانی است».

معاون اول رییس‌جمهور یاد آور شد:« چه كسی مسوول اصلی و درگیر اصلی این سفرهاست، جز وزارت كشور و كاركنان متعهد و محترم و تلاش‌گر آن در استانداری‌ها». 

وی در ادامه با تشكر از كاركنان وزارت كشور و استانداران گفت:« ما در پیشبرد كارها به همدلی نیاز داریم. ما هنوز در اول راهیم و كارهای بزرگی باید انجام دهیم كه بدون همدلی پیش نمی‌رود».

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه از زحمات پورمحمدی قدردانی كرد و افزود:« اگر جابه‌جایی در این وزارتخانه در حال انجام است، نوعی بهینه كردن و یك جابه‌جایی در درون كارگزاران نظام برای بهتر استفاده كردن از نیروها در موقعیت‌های مختلف است، در واقع بهترین تشخیص را رییس‌جمهور با جمع‌آوری اطلاعات لازم و مناسب انجام می‌دهند و این جابه‌جایی به این معنا نیست كه خدای نكرده ضعفی در آقای پورمحمدی بوده است».

وی افزود:« من از آقای پورمحمدی به خاطر سعه صدر و خوش‌اخلاقی‌شان در تمام امور تشكر می‌كنم».

اقدامات پورمحمدی را دنبال می كنم

در پایان این مراسم سرپرست جدید وزارت کشور به ایراد سخنانی پرداخت و گفت:« خدا را شكر می‌كنم. نمی‌دانم چه كار خوبی انجام داده‌ام و دعای خیر چه كسی پشت سر ما بوده است كه در ایام شهادت حضرت امیر (ع) توفیق حضور در وزارت كشور را پیدا كردم و امروز هم در روز شهادت حضرت فاطمه (س) همسر این عزیز، توفیق پیدا كردم در محضر شما شرفیاب شوم».

مهدی هاشمی افزود:« از اشكالاتی كه در برگزاری برنامه پیش آمد و جسارتی كه به محضر عزیزان شد عذرخواهی می‌كنم. امیدوارم بتوانم این مساله را جبران و برطرف كنم».

وی در پایان گفت: «از استاد خودم و سرور عزیز، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی تقدیر و تشكر دارم. درس‌های زیادی از ایشان یاد گرفتیم، امیدوارم بتوانیم اقداماتی كه ایشان پایه‌گذاری كردند دنبال و اهداف انقلاب اسلامی، انقلابی كه ریشه در دین ما دارد و اهداف دولت نهم را با همكاری شما پی‌گیری كنیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
اين رنج كشيدن آقاي وزير معمولي نيست پس معلوم است كه يك كار غير معمول در اين انتخابات انجام داده اند.اميد وارم وزير بعدي خيلي در انتخابات رنج نكشد و انتخابات خيلي معمولي و مناسب برگزار گردد.
با تشكر امير
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
ايشان همان بود كه چندي قبل در باره ازدواج موقت نظري مطرح كرد و تمامي فحشها از طرف اين سايت و ديگران نثارش شد و حالا بهترين و عزيزترين شده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین