کد خبر: ۷۵۸۱۹۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
پوتین گفته "به اهدافمان در اوکراین می‌رسیم، یا با مذاکره یا با جنگ"

حمله روسیه به اوکراین| جنایت جنگی روس‌ها در اوکراین؛ شهرها ویران و غیرنظامیان کشته می‌شوند

رسانه‌های آمریکایی از مذاکره دولت این کشور با لهستان برای تجهیز ارتش اوکراین به جنگنده‌های ساخت شوروی سابق خبر داده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز هشدار داد که حاکمیت اوکراین در خطر است.
حمله روسیه به اوکراین| جنایت جنگی روس‌ها در اوکراین؛ شهرها ویران و غیرنظامیان کشته می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

حملات توپخانه‌ای و موشکی روسیه به شهر‌های اوکراین ادامه دارد. در شهر ایرپین، در شمال غربی کی‌اف، حملات ارتش روسیه شدید توصیف شده است. روستا‌ها و شهر‌های جنوب کی‌اف هم هدف حملات ارتش روسیه قرار دارند.

ارتش روسیه از پیشروی در مناطق شرقی اوکراین در منطقه دونباس و تصرف چند روستا و شهرک خبر داده است.

تازه‌ترین تحولات حمله روسیه به اوکراین را در ادامه می خوانید(در حال به روزرسانی):

تصاویر تکان‌دهنده از کشته شدن غیرنظامیان در ایرپین

خبرگزاری‌ها تصاویر ویدیویی شاهدان عینی از کشته شدن گروهی از غیرنظامیان در شهر ایرپین در شمال غربی کی‌یف را منتشر کرده اند.

بر اساس این تصاویر یک گروه از غیرنظامیان که احتمالا اعضای یک خانواده هستند تلاش می‌کنند به شهروندان در حال فرار دیگر بپیوندند. اما انفجار یک گلوله توپ یا خمپاره باعث کشته و زخمی شدن آن‌ها می‌شود. برخی منابع خبری می‌گویند یک زن و دو کودکش در این صحنه کشته شده‌اند و پدر خانواده زخمی شده است.

کشتن غیرنظامیان و استفاده از تسلیحاتی که قادر به تشخیص نظامیان از غیرنظامیان نیست، بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه در زمره جنایات جنگی به شمار می‌رود.

شمار پناهجویان اوکراینی که وارد لهستان شده‌اند از یک میلیون نفر فراتر رفت

مقام‌های مرزبانی لهستان اعلام کردند شمار پناهجویان اوکراینی که از زمان حمله به روسیه وارد خاک این کشور شده‌اند عصر یکشنبه از یک میلیون نفر گذشت.

گارد مرزی لهستان با انتشار یک پیام توییتری این موج پناهندگان را «یک میلیون تراژدی انسانی» توصیف کرد.

پیش از این سازمان ملل متحد شمار کل پناهجویان اوکراینی که این کشور را برای پیدا کردن سرپناه به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده اند بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر تخمین زده بود.

تیک‌تاک امکان ارسال ویدیوی جدید در روسیه را متوقف کرد

تیک‌تاک، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی به خصوص در میان جوانان و نوجوانان، اعلام کرد به‌دلیل قانون جدید محدودیت اطلاعات در روسیه، امکان ارسال ویدیوی جدید را در این کشور تا اطلاع ثانوی معلق می‌کند.

شرکت تیک‌تاک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به محدودیت‌های جدید، راهی جز توقف فعالیت در روسیه برای این شبکه اجتماعی نمانده است.

روسیه روز جمعه قانونی را برای مقابله با آنچه «بی‌اعتبار کردن ارتش» این کشور می‌داند تصویب کرد. براساس این قانون متخلفان، حتی به‌خاطر اطلاق واژه «جنگ» به جنگ روسیه علیه اوکراین ممکن است تا ۱۵ سال به زندان محکوم شوند.

در دو روز گذشته شمار گسترده‌ای از رسانه‌های خارجی و برخی شبکه‌های رادیو تلویزیونی مستقل داخلی، فعالیت خود در روسیه را متوقف یا کلا تعطیل کردند.

فرانسه به اوکراین یُد فرستاده است

ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه یکشنبه در یک برنامه خبری تلویزیونی اعلام کرد این کشور برای محافظت از شهروندان در برابر حادثه احتمالی اتمی در جریان جنگ اوکراین به این کشور محموله‌های مواد دارویی و از جمله یدُ فرستاده است.

پیش از این سفیر فرانسه در اوکراین هم از ارسال ۲/۵ میلیون تن قرص یُد به اوکراین برای مقابله با خطر حوادث اتمی خبر داده بود.

ابراز نگرانی عمیق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از وضعیت نیروگاه زاپوریژیا

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با انتشار بیانیه از وضعیت نیروگاه برق اتمی زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا عمیقا ابراز نگرانی کرد. ارتش روسیه از روز جمعه کنترل این نیروگاه را به دست گرفته است.

براساس این بیانیه، مقام‌های اوکراینی به آژانس اطلاع داده‌اند که خط‌های تلفن، اینترنت و فاکس نیروگاه قطع شده است. تنها راه ارتباط با این نیروگاه خطوط فعال تلفن همراه، آن‌هم با کیفیت بد است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت این نیروگاه گفت: «برای ادامه کار این نیروگاه تمام کارکنان باید فورا به پست‌های خود باز گردند و وظایف خود را بدون فشار بیرونی انجام دهند.»

هزاران نفر در سراسر اروپا علیه جنگ راهپیمایی کردند

روز یکشنبه و در دومین آخر هفته اعتراضی به تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، ده‌ها هزار نفر در بروکسل، لندن، رم، تولوز، کان، مادرید، بارسلون و دیگر شهرها علیه جنگ راهپیمایی کردند.

روز شنبه هم تظاهرات بزرگی در محکومیت حمله روسیه به اوکراین در سراسر جهان از نیویورک گرفته تا پاریس برگزار شده بود.

پوتین: به اهدافمان در اوکراین می‌رسیم، یا با مذاکره یا با جنگ

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان تماس تلفنی روز یکشنبه به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: «ما به اهدافمان در اوکراین می‌رسیم. خواه با مذاکره و خواه با جنگ.»

الیزه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان این مکالمه تلفنی که یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید «رئیس جمهوری روسیه هدف قرار دادن غیر نظامیان از سوی ارتش روسیه را تکذیب کرد.

براساس همین بیانیه، رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید به نظر می‌آید پوتین در دستیابی به اهدافش بسیار قاطع است. آقای ماکرون اهداف ولادیمیر پوتین را «نازی زدایی» (از میان بردن نازی‌ها)، تبدیل اوکراین به یک کشور بی‌طرف و به رسمیت شناختن استقلال دونباس و لوهانسک توصیف کرد و گفت: «پذیرفتن این مطالبات از سوی اوکراینی‌ها غیرممکن است.»
ولادیمیر پوتین دست‌کم بخشی از هیات حاکمه ملی‌گرای اوکراین را به داشتن عقاید نازی متهم می‌کند.

آقای ماکرون به خبرنگاران گفت در جریان این مکالمه تلفنی بحث نگرانی گسترده از حمله به تاسیسات اتمی اوکراین را با ولادیمیر پوتین در میان گذاشته است. رئیس جمهوری روسیه گفته هیچ قصدی برای حمله به این نیروگاه‌ها نداشته و روسیه آماده است مطابق با قواعد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه‌های هسته‌ای در جریان نبردها محافظت کند.
این سخنان در حالی اعلام می‌شود که حمله نظامیان ارتش روسیه به نیروگاه زاپوریژیا باعث آتش‌سوزی در آن شد.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی پخش برنامه در روسیه را متوقف کرد

بی‌بی‌سی روز یکشنبه اعلام کرد که شبکه خبری بین‌المللی آن، بی‌بی‌سی ورلد نیوز، به دلیل از سرکوب رسانه‌ها در روسیه از زمان آغاز مداخله نظامی در اوکراین، پخش برنامه‌های خود در روسیه را متوقف کرده است.

ویکتوریا دربی‌شایر، مجری این شبکه اعلام کرد: «پخش اخبار جهانی بی‌بی‌سی، کانالی که در خارج از بریتانیا تماشا می‌کنید و شبکه خبری جهانی بی‌بی‌سی است، در روسیه متوقف شد.»

سخنگوی این رسانه بریتانیایی گفت که این کانال از روز شنبه دیگر در روسیه در دسترس نیست.

وی افزود: «ما متاسفیم که بینندگان روسی ما از دسترسی به اطلاعات موثق و بی‌طرفانه در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارند، محروم می‌شوند.»

بی‌بی‌سی روز جمعه پس از تصویب قانون جرم‌انگاری و مجازات سنگین زندان برای انتشار «اطلاعات نادرست درباره ارتش»، به طور موقت کار روزنامه‌نگاران خود در روسیه را برای اطمینان از «ایمنی» آنها تعلیق کرده بود.

این رسانه تصریح کرده بود که به اطلاع‌رسانی به زبان روسی از خارج از روسیه ادامه خواهد داد.

بلینکن: اوکراین حتی در صورت کشته شدن زلنسکی هم مقاومت می‌کند

آنتونی بلینکن در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت که اوکراینی‌ها حتی در صورت کشته شدن ولودیمیر زلنسکی به دست روسیه، از مقاومت دست برنمی‌دارند.

خبرنگار سی‌ان‌ان از بلینکن پرسید: «رئیس جمهوری زلنسکی بارها گفته است که شاید این روزها، آخرین روزهای عمرش باشد. اگر روس ها او را بکشند، تکلیف چیست؟» و وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: «در جریان سفرم به بالکان و گفتگو با وزیر خارجه اوکراین، مطلع شدم که آنها طرح‌هایی دارند که حتی اگر زلنسکی کشته شود بتوانند همچنان به نبرد و بسیج همگانی اوکراینی‌ها ادامه بدهند.»

ادعای پوتین علیه کی یف

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه طی گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود، مقامات اوکراینی را به ناکام گذاشتن عملیات بشردوستانه کمک به خروج شهروندان محاصره شده ماریوپل متهم کرد.

پوتین در این گفتگوی طولانی که یک ساعت و ۴۵ دقیقه طول کشید، گفت که کی‌یف «همچنان به توافقات حاصل شده در مورد موضوعات بشردوستانه احترام نمی‌گذارد» و افزود که «ناسیونالیست‌های اوکراینی در روز شنبه از تخلیه ماریوپل و شهر مجاور آن، ولنوواخا جلوگیری کرده‌اند».

بلینکن از وجود گزارش‌هایی «بسیار معتبر» از جنایت جنگی روسیه در اوکراین خبر داد

آنتونی بلینکن، رئیس دیپلماسی آمریکا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، از وجود گزارش‌هایی «بسیار معتبر» درباره ارتکاب «جنایت جنگی» به دست روسیه در اوکراین خبر داد.

وی با تأکید بر این که ایالات متحده در حال «بازبینی» این اطلاعات است، گفت: «ما اطلاعات بسیار معتبری در مورد حملات عمدی به غیرنظامیان دیده‌ایم که جنایت جنگی محسوب می‌شود».

لهستان می‌گوید با پیشنهاد آمریکا مبنی بر تحویل جنگنده به اوکراین موافق نیست

لهستان لزوماً با پیشنهاد آمریکا برای تحویل جنگند‌ه‌های خود به اوکراین در برابر دریافت اف۱۶ از آمریکا موافق نیست.

دفتر نخست وزیری لهستان روز یکشنبه در واکنش به گزارش رسانه‌ها در این زمینه، در توییتر نوشت: «لهستان جنگنده‌های خود را به اوکراین نخواهد فرستاد و اجازه استفاده از فرودگاه‌های خود را نخواهد داد. ما در بسیاری از زمینه‌های دیگر کمک‌های قابل توجهی ارائه می‌کنیم.»

کی‌یف از غرب می‌خواهد برای دفاع در برابر تهاجم روسیه کمک‌های نظامی از جمله هواپیما ارائه کند. زلنسکی به ویژه از کشورهای اروپای شرقی خواسته است تا هواپیماهای ساخت شوروی سابق را در اختیار او قرار دهند زیرا خلبانان اوکراینی می‌دانند چگونه با آنها پرواز کنند.

آمریکا به کمک لهستان به اوکراین جنگنده می‌دهد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز یکشنبه در جریان بازدید از مولداوی گفت کشورش «فعالانه» روی توافقی با لهستان با موضوع ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه کار می‌کند.

پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند که لهستان طبق این توافقنامه می‌تواند جت‌های جنگنده خود از نوع میگ ۲۹ ساخت شوروی سابق را که خلبانان اوکراینی با آنها آشنا هستند به اوکراین تحویل دهد و در برابر، از ایالات متحده جنگنده‌های اف۱۶ بگیرد.

اکنون وزیر امور خارجه آمریکا گفته که این احتمال در حال بررسی است.

بلینکن به خبرنگاران گفت: «نمی‌توان در مورد جدول زمانی صحبت کرد، اما فقط می‌توانم بگویم که ما بسیار بسیار فعالانه به آن نگاه می‌کنیم.»

وی افزود: «ما اکنون به طور فعال در حال بررسی موضوع هواپیماهایی هستیم که لهستان می‌تواند به اوکراین بدهد و این که اگر لهستان تصمیم به دادن هواپیماهایش بگیرد، ما چگونه می‌توانیم جبران کنیم.»

تلاش برای خارج کردن غیرنظامیان از ماریوپل برای دومین بار شکست خورد

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که تلاش کرده بود تا کریدور امنی را برای خروج غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین ایجاد کند، روز یکشنبه اعلام کرد که دومین عملیات خروج ساکنان بار دیگر متوقف شده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در میان صحنه‌های ویرانگر رنج انسانی در ماریوپل، امروز نیز تلاش برای خارج کردن حدود ۲۰۰ هزار نفر از این شهر متوقف شد».

کار خارج کردن و انتقال شهروندان محاصره شده ماریوپل در روز شنبه به دلیل حملات شدید روسیه متوقف شده بود.

روسیه و اوکراین دوشنبه مذاکره را از سر می‌گیرند

مذاکره‌کنندگان می‌گویند که گفتگوهای اوکراین و روسیه روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

دیوید آراخامیا، مذاکره کننده اوکراینی در حساب کاربری رسمی خود در فیس بوک اعلام کرد که هیئت‌های اوکراین و روسیه فردا دور سوم مذاکرات را برگزار خواهند کرد.

آراخامیا جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام نکرده است.

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه نیز روز یکشنبه گزارش داد که لئونید اسلوتسکی، مذاکره‌کننده روسی در جریان پخش زنده در کانال یوتیوب «اسلاویو» تأیید کرد که دور سوم مذاکرات روزم هفتم مارس برگزار می‌شود.

به گزارش تاس، اسلوتسکی پیشتر به شبکه دولتی روسیه ۲۴ گفته بود که «در دور دوم، طرف اوکراینی قابلیت خود برای مذاکره را نشان داده است».

به گزارش تاس، اسلوتسکی گفت: «آنها متوجه هستند که جان مردم در خطر است. این اولویت مشترک ما است. حداقل در طول مذاکرات این گونه بود.»

آراخامیا و اسلوتسکی نگفتند که مذاکرات در کجا انجام خواهد شد.

زلنسکی: فرودگاه وینیتسیا در حملات روسیه ویران شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که فرودگاه شهر وینیتسیا در جریان روز یکشنبه ارتش روسیه ویران شده است.

زلنسکی در یک پیام ویدئویی در تلگرام با اعلام این که خبر حملات موشکی به وینیتسیا را دریافت کرده گفت: «فرودگاه این شهر به طور کامل تخریب شده است.»

وینیتسیا شهری با جمعیتی نزدیک به ۳۷۰ هزار نفر، در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی کی‌یف واقع شده است.

شمار آوارگان اوکراینی وارد شده به لهستان از ۹۲۲ هزار نفر گذشت

آژانس مرزبانی لهستان می‌گوید که از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه تاکنون بیش از ۹۲۲ هزار پناهجوی اوکراینی از مرز این کشور عبور کرده‌اند.

این آژانس در توییتر اعلام کرد که رکورد روزانه این کوچ اجباری مربوط روز شنبه بود که طی آن بیش از ۱۲۹ هزار نفر وارد لهستان شدند. تقریبا ۴۰ هزار نفر از آوارگان اوکراینی نیز بین نیمه شب تا ۷ صبح روز یکشنبه به خاک لهستان رسیدند.

کشور۳۸ میلیونی لهستان بیشترین تعداد پناهجو را در میان همسایگان اوکراین پذیرا شده است. برخی از کسانی که وارد لهستان شده‌اند، سفر خود را به سوی کشور‌های دیگر ادامه داده‌اند.

اردوغان در مکالمه تلفنی با پوتین خواستار برقراری فوری آتش‌بس در اوکراین شد

بر پایه بیانیه مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور روز یکشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفتگو کرد و خواستار برقراری «آتش‌بس عمومی فوری» در اوکراین شد.

گفتگوی سران دو کشور چند روز قبل از نشست دیپلماسی آنتالیا انجام شد که قرار است از ۱۱ تا ۱۳ مارس با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود.

ابراز تأسف پاپ از جاری شدن «سیل خون» در اوکراین

پاپ فرانسیس روز یکشنبه از جاری شدن «سیل خون و اشک» در اوکراین پس از تهاجم روسیه ابراز تاسف کرد و خواستار ایجاد کریدور‌های بشردوستانه شد.

او پس از مراسم نیایش روز یکشنبه خواستار ایجاد «راهرو‌های انسان‌دوستانه واقعی» برای کمک به غیرنظامیان شد و گفت: «سیل خون و اشک در اوکراین جاری است، این فقط یک عملیات نظامی نیست، بلکه جنگی است که همراه خود مرگ، ویرانی و بدبختی می‌آورد.»

پاپ افزود: «قربانیان و همچنین افراد آواره، به ویژه مادران و کودکان بیشتر و بیشتر می‌شوند. نیاز به کمک‌های بشردوستانه در این کشور قربانی ساعت به ساعت به طرز اسف‌باری افزایش می‌یابد.»

در میان افراد حاضر در محل سخنرانی پاپ در میدان سنت پیتر واتیکان، بسیاری از مؤمنان پرچم اوکراین در دست داشتند.

پاپ فرانسیس که بار‌ها خواستار توقف جنگ در اوکراین شده است، گفت: «از صمیم قلب درخواست می‌کنم تا اطمینان حاصل شود که راهرو‌های بشردوستانه واقعی و امن ایجاد شده، کمک‌ها تأمین گردد و دسترسی آسان به مناطق محاصره‌شده برای ارائه کمک‌های حیاتی به برادران و خواهران‌مان که تحت ستم و هراسناک از بمب‌ها هستند، حاصل شود.»

وی افزود: «من خواهش می‌کنم که حملات مسلحانه متوقف و مذاکرات و رجوع به عقل سلیم از سر گرفته شود و ما دوباره به قوانین بین المللی احترام بگذاریم.»

او همچنین از خبرنگارانی که برای اطلاع‌رسانی به جهانیان در مورد رویداد‌های اوکراین «جان خود را به خطر انداختند» تشکر کرد.

بیش از هزار معترض جنگ در روسیه بازداشت شدند

سازمان مردم‌نهاد «اوویدی‌اینفو» که متخصص پایش تظاهرات است، اعلام کرد که حداقل هزار نفر که در تظاهرات اعتراض به مداخله نظامی روسیه در اوکراین شرکت کرده‌اند، روز یکشنبه در حدود ۳۰ شهر این کشور بازداشت شدند.

به گفته این منبع، از ۲۴ فوریه، تاریخ آغاز عملیات نظامی در روسیه تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار تظاهرکننده بازداشت شده‌اند. الکسی ناوالنی، منتقد زندانی، از روس‌ها خواسته است تا به رغم ارعاب مقامات، هر روز برای درخواست صلح گرد هم آیند.

سامسونگ صادرات خود به روسیه را به حالت تعلیق درآورد

شرکت سامسونگ الکترونیکس اعلام کرد به دلیل تحولات ژئوپلیتیک فعلی، ارسال تمامی محصولات خود به روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

این شرکت کره جنوبی توضیح بیشتری درباره دلایل این تصمیم نداده است، اما این اقدام گامی در جهت تحریم‌های هماهنگ غرب علیه روسیه به دلیل خمله به اوکراین شناخته می‌شود.

سامسونگ بزرگترین فروشنده گوشی‌های هوشمند در روسیه است و حدود ۳۰ درصد نیاز روسیه به این کالا را تأمین می‌کند.

زلنسکی: روس‌ها می‌خواهند به اودسا حمله کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه هشدار داد که نیرو‌های روسیه برای بمباران اودسا، شهر استراتژیک و بندر اصلی اوکراین واقع در سواحل دریای سیاه، آماده می‌شوند.

در حالی که نیرو‌های روسی از سوی کریمه، بخش الحاق شده به روسیه به پیشروی خود در جنوب اوکراین ادامه می‌دهند، زلنسکی در یک پیام ویدیویی درباره این تهاجم احتمالی گفت: «این یک جنایت نظامی خواهد بود. این یک جنایت تاریخی خواهد بود.»

اتحادیه اروپا علیه سانسور اخبار جنگ در روسیه

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سانسور اخبار جنگ اوکراین در روسیه ابراز نارضایتی کرد.

او در توییتر نوشت: «جنگی خودخواسته پوتین در اوکراین، در روسیه با سانسور و سرکوب سیستماتیک رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و سازمان‌های مردم‌نهاد منعکس می‌شود.»

بورل یورش اخیر پلیس روسیه به دفتر رسانه مستقل «مموریال مسکو» و سازمان «امداد مدنی» و نیز فیلترینگ توییتر و فیس بوک را «گام‌های آشکار» برای «اقتدارگرایی» و «خود انزوایی» بیشتر روسیه خوانده است.

هواپیما‌های رافال فرانسه بر فراز بوسنی و لهستان

یوفور، نیرو‌های حافظ صلح اتحادیه اروپا مستقر در بوسنی روز شنبه اعلام کردند که فرانسه با توجه به وخامت اوضاع امنیتی در سطح بین‌المللی، پرواز‌های آموزشی جت تیزپرواز را بر فراز بوسنی انجام می‌دهد. شبکه فرانس۲۴ با اعلام این خبر گفت که این پرواز‌ها در چهارچوب سیاست ناتو در آسمان اروپا به ویژه کشور‌های عضو این پیمان در اروپای شرقی در بحبوحه جنگ اوکراین انجام می‌گیرد.

یک جنگنده رافال فرانسه نیز در قالب این مإموریت که «پلیس آسمان» نام دارد، روزانه بر فراز لهستان پرواز و از هواپیمای ایرباس مسافربری سوخت‌گیری می‌کند.

استفان اسپت، سخنگوی وزارت دفاع فرانسه با اشاره به تهدیدات روسیه علیه فضای اروپا گفت: «این حریم هوایی جای ادعای دیگران نیست و ما با هواپیما‌های خود روزانه و به طور دقیق‌تر با دو پرواز در روز، آن را تحت نظر داریم.»

نیرو‌های روسی شبانه به کی‌یف نزدیک‌تر شدند

سربازان روسی در حال نزدیک شدن به کی‌یف هستند، اما با مقاومت سرسختانه نیرو‌های اوکراینی مواجه شده‌اند.

به گفته مقامات اوکراین، پایتخت این کشور در طول شب گذشته از بمباران در امان بود، اما درگیری‌های شدیدی در حاشیه این شهر به ویژه در اطراف جاده منتهی به ژیتومیر واقع در ۱۵۰ کیلومتری غرب کیف روی داده است.

درگیری در چرنیهیف در ۱۵۰ کیلومتری شمال پایتخت نیز ادامه دارد. ده‌ها غیرنظامی در روز‌های اخیر در این شهر ۳۰۰ هزار نفری کشته شده‌اند.

اعضای تیم اعزامی خبرگزاری فرانسه می‌گویند صحنه‌های از آوار ساختمان‌ها و ویرانی را در روز شنبه در این شهر مشاهده کرده‌اند.

بیش از ۱.۵ میلیون اوکراینی در ۱۰ روز اخیر از کشورشان خارج شده‌اند

سازمان ملل متحد روز یکشنبه هشدار داد شمار افرادی که در بازه ده روزه از زمان آغاز جنگ در اوکراین از این کشور به کشور‌های همسایه گریخته‌اند، از مرز ۱.۵ میلیون نفر گذشت.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل با ذکر این موضوع در توییتی نوشت: «این سریع‌ترین رشد بحران پناهجویی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است.»

ایتالیا چند ویلا و قایق تفریحی الیگارش‌های روس را توقیف کرد

دولت ایتالیا روز شنبه اعلام کرد که پلیس این کشور ویلا‌ها و قایق‌های تفریحی ۵ شهروند روسی متعلق به طبقه الیگارشی به ارزش ۱۴۳ میلیون یورو را توقیف کزرده است. این اقدام در پی آغاز تحریم‌های سنگین و هماهنگ غرب علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین صورت گرفته است.

بریتانیا: روسیه به هدف شکستن روحیه مقاومت در اوکراین به شهر‌ها حمله می‌کند

مقامات نظامی بریتانیا روز یکشنبه با مقایسه تاکتیک‌های روسیه در جنگ اوکراین با تاکتیک‌های مورد استفاده این کشور در جنگ چچن و سوریه، گفتند که نیرو‌های روسی در اوکراین نیز پس از اینکه با مقاومت غیرمنتظره مواجه شدند، شهر‌ها را بمباران کرده و به شدت آن‌ها آسیب می‌رسانند.

این موضوع در نشست اطلاع‌رسانی روزانه وزارت دفاع بریتانیا مطرح شد. این وزاتخانه گفته است که نیروی مقاومت اوکراین هنوز هم نیرو‌های روسیه را غافلگیر می‌کند و روس‌ها به هدف شکستن روحیه مقاومت، مناطق پرجمعیت از جمله شهر‌های خارکیف، چرنیهف و ماریوپل را هدف قرار می‌دهند.

آتش‌بس ماریوپل تا ساعت ۹ شب

بنا به اعلام شورای شهر ماریوپل یک آتش بس موقت دوم که برای خروج غیرنظامیان از شهر در روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده از ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی تا ۹ شب ادامه خواهد داشت.

خروج شهروندان با خودرو‌های شخصی و عمومی و تحت نظارت صلیب سرخ در کریدور امن میان ماریوپل و زاپوریژیا انجام می‌شود.

بلینکن در کیشینف؛ مولداوی خواستار کمک بیشتر آمریکا شد

ناتالیا گاوریلیتا، نخست وزیر مولداوی روز یکشنبه از ایالات متحده خواست تا برای اسکان آوارگان جنگی اوکراین در کشورش که در حال حاضر شمار آن‌ها به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد، کمک‌های بشردوستانه بیشتری را ارائه کند.

او در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر أمور خارجه آمریکا که در حال دیدار از این کشور است گفت برای این کشور کوچک که با ۲.۶ میلیون نفر جمعیت، یکی از فقیرترین کشور‌های اروپاست، این تعداد پناهجو بسیار زیاد است.

نخست وزیر مولداوی افزود: «بر پایه آخرین آمارها، از آغاز جنگ اوکراین بیش از ۲۳۰ هزار نفر از از مرز این کشور گذر کرده‌اند که ۱۲۰ هزار نفر از آن‌ها شامل تقریبا ۱۰۰ هزار اوکراینی در مولداوی باقی مانده‌اند.»

او همچنین گفت: «مردم برای استقبال از آنها، پناه دادن و غذا دادن به آن‌ها یا هرگونه کمک دیگری حاضرند. اما ما برای مقابله با چنین حجمی از مشکل به کمک نیاز داریم و خیلی سریع هم نیاز داریم.»

بلینکن اطمینان داد که مولداوی می‌تواند روی حمایت کامل آمریکا حساب کند.

او افزود: «ما شاهد گشاده‌دستی، مهمان‌نوازی و حسن نیت مردم مولداوی به این افراد در مضیقه هستیم. ما هر کاری را که بتوانیم برای کمک به شما برای تحمل این بار انجام می‌دهیم.»

بلینکن روز گذشته به لهستان سفر کرده بود.

آغاز عملیات خروج شهروندان از ماریوپل

یک روز پس از شکست تلاش برای آتش‌بس در ماریوپل به دلیل ادامه بمباران شدید روسیه، شهرداری این بندر راهبردی و محاصره شده اوکراین اعلام کرد که قصد دارد شهروندان غیرنظامی را از شهر خارج کند.

شهرداری ماریوپل روز یکشنبه در شبکه تلگرام نوشت: «عملیات خارج کردن غیرنظامیان از ساعت ۱۲ ظهر (به وقت محلی) آغاز می‌شود.»

در این بیانیه آمده است: «توافق آتش‌بس موقت حاصل شده و تا حدود سه ساعت دیگر یک کریدور بشردوستانه به شهر زاپوریژیا راه‌اندازی می‌شود.»

ماریوپل، شهر بی‌دفاع

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل وضعیت این شهر را «بسیار سخت» توصیف کرد و گفت که این شهر زیر بمباران شدید بوده و از نظر وضعیت انسانی در «بن‌بست» است.

ماریوپل، شهری بندری در جنوب اوکراین است که از ۵ روز پیش در محاصره نیرو‌های روسی است.

به گفته بویچنکو، بمباران‌های چند روز اخیر «هزاران زخمی» روی دست شهر گذاشته و نیرو‌های روسی از ورود مواد غذایی و دارو جلوگیری می‌کنند.

او گفت: «شهر ماریوپل دیگر وجود ندارد.»

شهرداری ماریوپل گفت که عملیات خروج غیرنظامیان به دلیل نقض مکرر آتش‌بس به دست روسیه به تعویق افتاده است.

در همین حال مسکو «ملی‌گرایان» اوکراینی را به جلوگیری از خروج غیرنظامیان و استفاده از وضعیت آتش‌بس برای تحکیم مواضع دفاعی خود متهم کرد.

پوتین اوکراین را به سلب حاکمیت تهدید کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد که حاکمیت اوکراین در خطر است.

او در یک سخنرانی در جمع کارکنان شرکت هواپیمایی ایرفلوت که روز شنبه از تلویزیون پخش شد، گفت: «اگر آن‌ها (اوکراینی‌ها) به کاری که می‌کنند، ادامه دهند... آینده حاکمیت اوکراین را زیر سوال می‌برند.»

پوتین افزود: «و اگر این اتفاق بیفتد، مسئولیت کامل آن بر عهده خودشان خواهد بود».

وی همچنین اعلام تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه را شبیه «اعلان جنگ» به این کشور خواند.

مقاومت شدید ارتش اوکراین در شمال و جنوب

ستاد کل ارتش اوکراین بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای در فیس بوک اعلام کرد که نیرو‌های مسلح این کشور درگیر «نیرد شدید» علیه نیرو‌های روسی برای کنترل شهر میکولایف در جنوب و چرنیهیف در شمال هستند.

همزمان عملیات نظامی ارتش اوکراین در منطقه دونتسک در شرق این کشور نیز در جریان است.

ارتش گفته است که تلاش‌های اصلی برای نجات ماریوپل، شهر بندری راهبردی در جنوب شرق کشور متمرکز شده است.

همکاری آمریکا و لهستان برای تحویل جت جنگنده به اوکراین

رسانه‌های آمریکایی از مذاکره دولت این کشور با لهستان برای تجهیز ارتش اوکراین به جنگنده‌های ساخت شوروی سابق خبر داده‌اند.

بنا بر گزارش ها، لهستان بعضی از جنگنده‌های ساخت شوروی سابق مانند میگ-۲۹ و سوخوی اس یو-۲۲ را در اختیار اوکراین می‌گذارد و در ازای آن از آمریکا جنگنده اف-۱۶ تحویل خواهد گرفت.

خلبانان ارتش اوکراین برای پرواز با هواپیما‌های ساخت شوروی سابق و روسیه آموزش دیده اند وولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در سخنانی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا خواهان دریافت جت جنگنده شده بود.

یک مقام کاخ سفید در واکنش به این گزارش‌ها گفت: ما در حال همکاری با لهستانی‌ها بر سر این موضوع هستیم و با دیگر اعضای ناتو هم رایزنی می‌کنیم.

لهستان که در زمان شوروی سابق از اعضای پیمان ورشو بود، در سال ۱۹۹۹ به ناتو پیوست.

توقف خدمات کارت‌های اعتباری ویزا و مستر کارد در روسیه

ویزا و مسترکارد که از فراگیرترین کارت‌های اعتباری در جهان هستند، از تعلیق فعالیت‌های خود در روسیه به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه کرملین خبر دادند.

به گفته این دو شرکت، کارت‌های صادر شده در روسیه در خارج از این کشور اعتبار نخواهند داشت و دارندگان کارت‌های اعتباری صادر شده در خارج از روسیه نمی‌توانند در این کشور از آن استفاده کنند.

پیش از این نیز زارا، پی‌پل و سامسونگ از توقف فعالیت‌هایشان در روسیه خبر داده بودند.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم علیه این کشور از سوی آمریکا و متحدانش در اروپا، بسیاری از موسسات مالی و شرکت‌های بزرگ فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده اند.

مکالمه تلفنی جو بایدن با رییس جمهوری اوکراین

کاخ سفید از تماس تلفنی جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین خبر داده است.

بنا بر اعلام کاخ سفید، این مکالمه به مدت ۳۰ دقیقه طول کشیده است.

بنابر اعلام کاخ سفید، آقای بایدن از تلاش برای تصویب کمک‌های بیشتر به اوکراین در کنگره خبر داده است.

به نوشته بی بی سی، بایدن همچنین در این مکالمه از تعلیق فعالیت کارت‌های اعتباری ویزا و مسترکارت در روسیه استقبال کرد.

زلنسکی هم در توییتر نوشت که در این گفتگو درباره وضعیت امنیتی در اوکراین، ادامه حمایت مالی از این کشور و تداوم تحریم‌ها علیه روسیه رایزنی شده است.

مذاکره‌کننده اوکراینی: روسیه تازه هزینه‌های جنگ را می‌فهمد و به همین دلیل، گفتگو‌ها سازنده می‌شوند
میخایلو پودولیاک، یکی از اعضای هیات مذاکرکننده اوکراین با روسیه و از مشاوران نزدیک ولودیمیر زلنسکی می‌گوید روسیه در برابر مقاومت اوکراین تازه در حال فهمیدن هزینه‌های سنگین جنگ است و این مساله به همراه تحریم‌های غرب، مواضع نمایندگان مسکو در میز گفتگو‌ها را عقلانی کرده است.

آقای پولودیاک روز شنبه در لویو و در مصاحبه با دو نشریه کانادایی گفت: «در آغاز کار روسیه بر سلطه کامل تاکید می‌کرد و انتظار چنین مقاومتی را در اوکراین نداشت. آن‌ها تازه شروع به فهمیدن هزینه بالای جنگ کرده‌اند. گفتگو‌ها هم تازه شکل سازنده به خود گرفته است.»

سازمان پزشکان بدون مرز: اوضاع در ماریوپول فاجعه‌بار است

لوران لیگوزا، مسئول هماهنگی سازمان پزشکان بدون مرز در اوکراین شامگاه شنبه با اشاره به ادامه محاصره و نبرد در ماریوپول شرایط این شهر بندری را «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

روسیه و اوکراین اعلام کردند برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی آتش‌بس بشردوستانه برقرار می‌کنند. با این حال تنها ساعاتی پس از اعلام این تصمی، دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. روسیه رسما اعلام کرد حمله به این شهر را از سر گرفته است.

هماهنگ‌کننده پزشکان بدون مرز در اوکراین می‌گوید: «آب شهری ماریوپول قطع است و مردم برای تامین آب آشامیدنی مشکل جدی دارند. برق قطع است و سیستم‌های گرمایشی کار نمی‌کنند. کمبود مواد غذایی شروع شده و فروشگاه‌ها خالی هستند.»

تلاش اسرائیل برای میانجیگری میان روسیه و غرب؛

نفتالی بنت پس از دیدار با پوتین و گفتگو با زلنسکی، راهی آلمان شد

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز شنبه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلفنی گفتگو کرد و پس از آن راهی آلمان شد.

قرار است نخست وزیر اسرائیل با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان دیدار کند.

رسانه‌های اسرائیلی و بین‌المللی جزئیاتی درباره این گفتگو‌ها منتشر نکرده اند. تنها گفته می‌شود نخست وزیر اسرائیل تلاش می‌کند میان دو طرف میانجیگری کند.

وزیر امور خارجه اوکراین از آنتونی بلینکن هواپیمای شکاری و سیستم دفاع ضد هوایی خواست

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در جریان دیدار با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن از ایالات متحده خواست به اوکراین جنگنده و سامانه دفاع ضدهوایی بدهد.

آقای کولبا که در مرز اوکراین با لهستان با آنتونی بلنکین دیدار کرد گفت: «بر کسی پوشیده نیست که خواسته اصلی ما هواپیما‌های شکاری، جنگنده و سامانه دفاع ضدهوایی است.»

از زمان جدی شدن احتمال حمله روسیه به اوکراین، کشور‌های عضو ناتو کمک‌های تسلیحاتی پرشماری به کی‌یف کرده اند.

دمیترو کولبا و آنتونی بلنکین، وزرای امور خارجه اوکراین و ایالات متحده در مرز اوکراین و لهستان با یکدیگر دیدار کردند.

رسانه‌های خارجی فعالیت خود را در روسیه متوقف می‌کنند

در پی تصویب قانون ممنوعیت انتشار اخبار «لطمه زننده به اعتبار ارتش روسیه»، شمار گسترده‌ای از رسانه‌های خارجی فعالیت خود را در اوکراین به حال تعلیق در‌آوردند.

این قانون به مقام‌های قضایی روسیه امکان می‌دهد منتشرکنندگان اخبار علیه ارتش این کشور را تا ۱۵ سال به زندان محکوم کنند. دولت روسیه می‌گوید این کشور درگیر یک جنگ اطلاعاتی-رسانه‌ای است.

تاکنون بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، صدای آمریکا، سی‌بی‌اس، خبرگزاری اسپانیا (افه)، شبکه رای ایتالیا، آاردِ و زد‌دی‌اف آلمان و رادیو فرانسه رسما اعلام کرده‌اند فعالیت‌های خود را در روسیه تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کنند.

در پی مسدود شدن سایت‌ها و حساب‌های رادیو اخو مسکوی (اکو/پژواک مسکو) این شبکه رسما انحلال و پایان کار خود را اعلام کرد. تلویزیون مستقل دُژد هم در پی همین محدودیت‌ها فعالیت خود را متوقف کرد.

سربازان اسیر روسی در دفتر خبرگزاری اینترفاکس روسیه در کی‌یف. یک شبه نظامی اوکراینی مسلح در کنفرانس خبری حضور دارد.

نفتالی بنت در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز شنبه به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده است.

این سفر در دستور کار رسمی و علنی هیچکدام از دو کشور قرار نداشت. سخنگوی نخست وزیر اسرائیل دقایقی پیش اعلام کرد نفتالی بنت با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

به جز دیدار برنامه ریزی شده عمران خان، نخست وزیر پاکستان، این نخستین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین است که یک رهبر خارجی به این کشور سفر و با ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید دو طرف در جریان این ملاقات درباره جنگ روسیه و اوکراین گفتگو کرده‌اند.

اسرائیل حمله نظامی روسیه به اوکراین را رسما محکوم کرده است. اوکراین شمار قابل توجهی شهروند یهودی دارد.

یک نفتکش در بندر چلسی گریک بوستون در ایالات متحده آمریکا

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد بالا گرفتن تنش‌ها در اوکراین می‌تواند عواقب ویرانگری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.
اوکراین و روسیه از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات جهان هستند. روسیه بخش عمده گاز مورد نیاز اروپا را تامین می‌کند.

با وجود تحریم‌های اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه روسیه، صدور گاز این کشور به کشور‌های اروپایی ادامه دارد. روز شنبه اعلام شد کشتی‌های حامل گاز روسیه در یکی از بنادر بریتانیا پهلو گرفته اند.

همزمان با توقف تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول، ارتش روسیه حملات خود را از سر گرفت

به نوشته یورونیوز؛ سخنگوی وزیر دفاع روسیه اعلام کرد در حالی‌که تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول متوقف شده است، ارتش روسیه حملات خود به این شهر را از سر گرفت.

ایگور کوناشنکوف با انتشار یک پیام ویدیویی اعلام کرد: از آنجایی که طرف اوکراینی از فشار آوردن بر ناسیونالیست‌ها یا تمدید زمان آتش‌بس برای خروج غیرنظامیان امتناع می‌کند، حملات از ساعت ۶ عصر به وقت مسکو (۴ عصر به وقت اروپای مرکزی) از سر گرفته شد.

روسیه و اوکراین متقابلا یکدیگر را به نقض آتش‌بس بشردوستانه و ممانعت از تخلیه غیرنظامیان متهم می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
30
21
هزاران لعنت به جنگ


خصوصا هزاران لعنت به اوکراین وقتی به کمک امریکا نیرو فرستاد تا عراق را هم اینچنین و حتی بدتر تخریب نمایند
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
هزاران لعنت به اوکراین یعنی چی چرا مخالف اکثریت کره زمین نظر میدی . لعنت به روسیه و طرفدارانش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
من اشتباهی نظر دادم
مرگ بر روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
این که همه کره زمین نظر دیگه ای دارند که دلیل بر حقانیت اونها نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
وقتی اسراییلی ها به فلسطینی ها حمله می کنند جیک شماها در نمیاد
لعنت به این بی توجهی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
4
26
عجب رویی داره این پوتین میگه اگه از کشورتون دفاع کنید ، حاکمیت در خطره یعنی حق دفاع هم براشون قایل نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
4
15
مردم کشورهای مختلف برای کمک مالی مستقیم به مردم اوکراین، خانه‌های آنها را در اپلیکشین «ایربی‌ان‌بی» اجاره می‌کنند.اوکراینی ها که از این حجم حمایت مردم سراسر جهان شوکه شده بودند، رزروکنندگان اتاق‌هایشان در برنامه «ایربی‌ان‌بی» (Airbnb) را برای شرایط بعد از جنگ به خانه‌هایشان دعوت کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
5
22
نابود باد متجاوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
هزاربار
ناشناس
|
France
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
18
9
...وقتی عربستان به یمن حمله کرد و صدها هزار نفر زن و کودک و پیر و جوان را کشته ننوشتی جنایت جنگی حالا همصدا با سهیونیستها و اربابان غربی این عنوان را در صدر اخبارت گذاشتی لعنت خدا بر مزدوران امریکائی و سهیونیستها
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
3
13
خدایی خیلی سخته بخصوص برای جوانها که با هزار امید و ارزو به دانشگاه رفتند یا کار وکسب جور کردند یک دفعه همه چیز نابود
دوستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
1
10
کاش به کشتهای کاش به ویرانه ها کاش به اواره گیهای جنگ توجه می کردیم کاش دنیارا جوانمردها اداره میکردن نه سیاستمندان کاش کمی بهفکر هم بودیم کاش یه لحضه خودمونو را جای زخم خورده میگذاشتیم کاش.......................................
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
12
5
سلام
رئیس جمهور اوکراین
ناتو
ناتو ی کرد وکشوررا ویرانه کردنند
حالا به دنبال مذاکره ای
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین