کد خبر: ۷۵۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۰
با انتشار بسته پیشنهادی ایران و نامه متکی به بان کی مون مشخص شد

پیشنهادات ایران به دنیای غرب

ایران آماده گفتگو است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: متن کامل بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به اعضای گروه 1+5 که چهارشنبه گذشته از سوی خبرگزاری آسوشیتد پرس منتشر شده بود، امروز در رسانه های داخلی نیز منتشر شد.

به گزارش آفتاب، متن كامل بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای مذاكرات به شرح زیر است:

«با تاكید بر ضرورت پایبندی به اصول عدالت، قانون گرایی، به رسمیت شناختن حقوق ملتها، احترام به حق حاكمیت كشورها، تحكیم صلح و ثبات منطقه‌یی و جهانی، پرهیز از انحصار گرایی و تهدید،‌ احترام به دمكراسی، ارزشهای انسانی و فرهنگ ملتها و با اعلام برائت از بی‌عدالتی‌ها و بی‌قانونی‌های اعمال شده نسبت به حقوق ملتها،

جمهوری اسلامی ایران معتقد است طیف وسیعی از موضوعات نظیر مسائل امنیتی، تحولات منطقه‌ای و جهانی، انرژی هسته‌ای، تروریسم، دمكراسی و ... وجود دارد كه به طور جدی ظرفیت زیادی را برای همكاری دارا می باشد. این مباحث در كنار موضوعاتی نظیر مبارزه با مواد مخدر و حفظ محیط زیست، مسائل اقتصادی، تكنولوژیك، تجاری و به ویژه انرژی، فرصتها و زمینه‌های بسیار خوبی را برای همكاری های سازنده فراهم می‌آورد، لذا، با توجه به تحولات حادث در سطح منطقه‌یی و جهان، ارائه طرحی نو و تكامل یافته از تعامل ضرورت می‌یابد.

هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاكرات، توافق همه جانبه مبتنی بر حسن نیت دسته جمعی برای تحقق همكاری‌های بلند مدت طرفین و تحكیم صلح و امنیت پایدار منطقه‌یی و بین المللی مبتنی بر عدالت می‌باشد. ما بر این باوریم كه این مذاكرات ظرفیت آن را دارد كه در ادامه از سایر دولتهایی كه برای همكاری حول این بسته ظرفیت‌ها و علائق لازم را دارند نیز دعوت به عمل آید. نتیجه اصلی دور جدید مذاكرات، توافق درباره تعهدات دسته جمعی در زمینه همكاری‌های اقتصادی،‌ سیاسی منطقه‌یی - بین المللی، هسته‌یی و امنیت انرژی است؛ لذا، ما آمادگی داریم مذاكرات همه جانبه و فراگیری را بر مبنای موضوعات ذیل آغاز نماییم.

الف) موضوعات سیاسی و امنیتی:

1- دفاع از حقوق و كرامت انسانها و احترام به فرهنگ ملتها از مهمترین دغدغه‌های جامعه بشری است كه گفت‌وگو برای تحقق شایسته آن ضرورت دارد.

2- گفت‌وگو درباره تقویت،‌ ثبات و تحكیم صلح عادلانه و پیشرفت مردم سالاری در جهان و منطقه بر مبنای:

- احترام به حقوق ملت‌ها و منافع ملی آنها
- كمك به حاكمیت ملی كشورها بر مبنای روشهای مردم سالارانه
- جلوگیری از خشونت و نظامی‌گری
-جلوگیری از تروریسم و عوامل ایجاد كننده و تقویت كننده آن.

بر این مبنا،‌ جمهوری اسلامی ایران آماده گفت‌وگو برای همكاری در جهت تقویت ثبات و تحكیم صلح عادلانه و پیشرفت مردم سالاری در مناطقی است كه از بی ثباتی، نظامی‌گری، خشونت و تروریسم رنج می برند. این همكاری می‌تواند، در نقاطی از جهان به خصوص خاورمیانه، بالكان، آفریقا و آمریكای جنوبی شكل گیرد و همكاری برای كمك به مردم فلسطین در جهت یافتن طرحی جامع، پایدار، دموكراتیك و عادلانه برای حل موضوع 60 ساله فلسطین می‌تواند نمونه‌ای از این همكاری‌ها باشد.

3- مبارزه با تهدیدهای مشترك امنیتی و گفت‌وگو برای تحقق همكاری دسته جمعی جهت مبارزه با عوامل ایجاد كننده و تقویت كننده تهدیدهای امنیتی ذیل:

- تروریسم
- مواد مخدر 
- مهاجرتهای غیرقانونی 
- جرائم سازمان یافته

ب) موضوعات اقتصادی:

1- همكاری در زمینه انرژی و امنیت آن در عرصه های تولید، ‌عرضه و انتقال و مصرف.

2- همكاری در زمینه تجارت و سرمایه گذاری

3- كمك عمومی به رفع فقر از كشورهای ضعیف و تلاش برای كاهش فقر و فاصله طبقاتی

4- كاهش آسیب‌های ناشی از نوسانات شدید قیمتها و باز تنظیم مناسبات پولی و مالی جهان برای حمایت از كشورهای جهان.

ج) موضوع هسته‌یی

در ارتباط با موضوع هسته‌یی، ایران آماده است در یك نگرش جامع و به عنوان عضوی فعال و موثر از ان.پی.تی و آژانس، موضوعات ذیل، را در دستور كار قرار دهد:

1- حصول اطمینان بیشتر از عدم انحراف فعالیت هسته‌یی كشورها؛

2- ایجاد كنسرسیوم غنی‌سازی و تولید سوخت هسته‌یی در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران

3- همكاری مشترك برای دستیابی و بهره گیری از فناوری صلح آمیز هسته‌یی و تسهیل بهره مندی عموم كشورها از آن؛

4- تحقق خلع سلاح هسته‌یی و تعیین كمیته‌ای برای پیگیری این موضوع؛

5- تقویت نظارت آژانس بر فعالیت هسته‌یی كشورها

6-‌همكاری‌های مشترك در ایمنی و حفاظت فیزیكی هسته‌یی

7- تلاش در تشویق كشورها در اعمال كنترل صادرات تجهیزات و مواد هسته‌یی

د) جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این بسته آماده شروع مذاكراتی جدی و هدفمند برای نیل به نتیجه‌ای مشخص باشد. این مذاكرات می‌تواند پس از دوره‌ای مشخص (حداكثر 6 ماه ) مورد ارزیابی قرار گرفته و درباره ادامه آن تصمیم‌گیری شود.»

منوچهر متكی در نامه‌ای به دبیركل سازمان ملل كه همراه با ارائه بسته پیشنهادی ایران به وی؛ ارسال شده است، با تاكید بر این كه رویكرد اصلی جمهوری اسلامی ایران به بسته پیشنهادی‌، راهبردی است، ابراز امیدواری كرد كه طرف‌های ذیربط به خوبی به اهمیت موضوع و محتوای بسته پیشنهادی به عنوان راه حل جامع مشكلات و چالش‌های منطقه‌یی و جهانی و مبنایی برای همكاری‌های دراز مدت پی‌برده و با نگرشی سازنده با آن برخورد و از آن استقبال كنند. 

در عین حال امروز متن نامه منوچهر متكی، وزیر امور خارجه به بان كی مون، دبیركل سازمان ملل نیز منتشر شد:

«جناب آقای بان كی مون

دبیركل محترم سازمان ملل متحد

همانگونه كه در مكاتبات قبلی به اطلاع رسید، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك كشور مسوول از اعضای سازمان ملل متحد براساس حقوق و تعهدات بین المللی خودهمواره بر اهمیت چند جانبه گرایی تاكید نموده است متاسفانه چند كشور خاص با اهداف و اغراض سیاسی با طرح ابهاماتی پیرامون برنامه كاملا صلح آمیز هسته‌یی ایران به استفاده ابزاری از ارگان‌های سازمان ملل اقدام كردند كه ضربه‌ای بر حیثیت و اعتبار سازمان محسوب می‌شود با وجود این كه آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها و به طور مكرر بر عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ایران تاكید نموده و براساس برنامه كاری توافق شده بین ایران و آژانس مسایل باقی مانده كاملا حل و فصل شده‌اند و در حال حاضر تمامی فعالیت‌ها و برنامه هسته‌یی ایران تحت نظارت كامل آژانس قرار دارد اما شورای امنیت سازمان ملل به اقدامات غیرقانونی خود ادامه داده است.

اینجانب طی نامه‌ای به طور متقن و مفصل، مبانی و استدلالات جمهوری اسلامی ایران در خصوص دخالت غیر منطقی و غیر قانونی شورای امنیت در موضوع هسته‌یی را قبلا به اطلاع جنابعالی رسانده‌ام، از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران ، تعامل سازنده، مذاكرات منطقی، عادلانه، بدون پیش شرط و بر مبنای احترام متقابل را همچنان راه حل اساسی برای ارتقا و بهبود اوضاع و شرایط بین‌المللی می‌داند بر این مبنا جمهوری اسلامی ایران آماده است با گروه 1+5 در یك چارچوب مشخص و مورد علاقه مشترك مذاكره نماید. جمهوری اسلامی ایران معتقد است اتخاذ رهیافت های دو سویه مبتنی بر تهدید و مذاكره نه تنها هیچ كمكی به حل موضوعات نمی كند بلكه بیشتر به پیچیده تر شدن اوضاع می انجامد. ملت ایران، ملتی صلح طلب می باشد كه از هیچ تلاشی برای دستیابی به صلح و ثبات جهانی دریغ نكرده است. قدرت و قابلیت های جمهوری اسلامی ایران می تواند به صلح و ثبات منطقه‌یی و بین المللی كمك نماید. از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است كه صلح و امنیت پایدار منطقه‌یی و بین المللی، روابط اقتصادی، تجارت آزاد، امنیت انرژی، مبارزه با ترورسیم و مواد مخدر و بهره گیری از انرژی هسته‌یی برای مقاصد صلح آمیز، زمینه‌های مشترك بسیار خوبی را برای همكاری های دراز مدت پایدار فراهم می سازد. با توجه به شرایط موجود در سطوح منطقه ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران ارایه طرحی نو و كامل را با هدف نیل به همكاری‌های پایدار و تعامل سازنده ضروری می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران به سهم خود پس از مطالعات و بررسی‌های گسترده و كارشناسی عمیق بسته‌ای از پیشنهادات و ابتكارهای بسیار مهم را در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و هسته‌یی با دقت فراوان طراحی و تدوین كرده است كه به كشورهای گروه 1+5 ارایه می‌شود. این بسته براساس عدالت، حاكمیت و احترام متقابل و به عنوان اساسی برای آغاز مذاكراتی فراگیر و همه جانبه با این كشورها بر مبنای تعهدات دسته جمعی تهیه شده است. اعتقاد راسخ داریم كه بسته حاضر یك فرصت استثنایی را برای همكاری واقعی و جدی فیمابین طرف های ذیربط فراهم خواهد نمود. مایلم بر این نكته بسیار مهم تاكید نمایم كه رویكرد اصلی جمهوری اسلامی ایران به این بسته پیشنهادی رویكردی راهبری است، لذا امیدوارم طرف های ذیربط به خوبی به اهمیت موضوع و محتوای بسته پیشنهادی به عنوان راه حل جامع مشكلات و چالش‌های منطقه‌یی و جهانی و مبنایی برای همكاری‌های دراز مدت پی‌برده و با نگرشی سازنده با آن برخورد و از آن استقبال نمایند.

منوچهر متكی، وزیر امور خارجه»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین