کد خبر: ۷۶۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۷
مجید انصاری در پاسخ به آفتاب:

هیات رییسه یکدست به زیان اقتدار مجلس است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: «فراکسیون اقلیت باید با حضوری فعال در مجلس، از هم‌اکنون خود را برای مشارکت جدی در روند تصویب برنامه‌ای پویا آماده کند».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، مجید انصاری، دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز که در نخستین نشست خبری این مجمع پس از انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌گفت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی آفتاب مبنی بر ارزیابی وی از عملکرد اقلیت مجلس هفتم گفت: «با توجه به فضایی که بر مجلس هفتم حاکم بود دوستان ما در فراکسیون اقلیت زحمات بسیاری کشیدند و نطق‌های بسیار خوب و طرح‌های خوبی ارائه کردند».

وی در این نشست که پیش از ظهر امروز در محل مجمع روحانیون مبارز برگزارشد، در این‌باره اضافه کرد: « باید توجه داشت که تعامل اکثریت مجلس و هیات رئیسه با اقلیت تعامل سازنده‌ای نبود و اقلیت به هیچ وجه نمی‌توانست از ظرفیت‌های خود بیش از این استفاده کند».
مجید انصاری در عین حال افزود: «نقطه ضعف اصلی اقلیت مجلس هفتم این بود که از انسجام کافی و فرماندهی مناسب جمعی، آن گونه که شایسته و بایسته است، برخوردار نبود».

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار آفتاب درباره راهکارهای پیش‌روی اقلیت مجلس هشتم برای افزایش تاثیرگذاری خود بر تصمیمات مجلس اظهار داشت: «پیش از هر گفت‌وگویی با اقلیت مجلس هشتم باید به اکثریت مجلس و هیات رئیسه آن توصیه کنم بر گذشته مروری داشته باشند چرا که هیات رئیسه یکدست و از یک جریان سیاسی به زیان اقتدار مجلس است».

وی با اشاره به ضرورت اختصاص سهمیه‌ای به جمعیت اصلاح‌طلب درون مجلس هشتم در هیات رئیسه گفت: «هیات رئیسه مجلس هیچ شأنی جز اجرای آیین‌نامه داخلی ندارد و مذاکرات و موضوعات محرمانه‌ای در آن مطرح نیست. هیات رئیسه شورای عالی امنیت ملی نیست که بنا باشد بحث پرونده هسته‌ای را پشت درهای بسته پیگیری کند».

وی افزود: «اگر همه نمایندگان در اطلاع از موضوعات مطرح در مجلس با هم یکسان هستند چه اصراریست که حتی یک نفر از فراکسیون اقلیت نیز در هیات رئیسه نباشد».

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز اضافه کرد: «متاسفانه این موضوع به یک روند در دوره‌های مختلف مجلس تبدیل شده و حتی در دوره ششم نیز که اصلاح‌طلبان در اکثریت بودند، دوستان ما در جناح اصلاحات سهمیه‌ای به فراکسیون اقلیت اصولگرا در هیات رئیسه اختصاص ندادند».

وی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان مجلس ششم نیز از پذیرش حضور شخص او در هیات رئیسه امتناع کردند، گفت: «این روند باعث شده گاهی هیات رئیسه آیین‌نامه را دور بزند و پشت پرده دادوستدهایی میان اعضا صورت گیرد».

انصاری اضافه کرد: «وجود یک یا دو نماینده عضو فراکسیون اقلیت در هیات رییسه باعث می‌شود، ملاحظه‌کاری‌ها کم شده و صرفا مجلس بر مدار قانون اداره شود».

وی خطاب به کاندیداهای اصولگرایان برای ریاست و هیات رییسه مجلس هشتم گفت: «سوگندی که شما یاد می‌کنید سوگندی شرعی است که بر مبنای آن باید عادلانه و بی‌طرفانه در مجلس رفتار کنید».

انصاری از اعضای هیات رییسه مجلس هشتم نیز سوال کرد: «آیا اداره آخرین جلسه مجلس هفتم در هفته گذشته، بر مدار آیین‌نامه بود؟ آیا همه مصوبات دولت نهم با قانون منطبق بود و اگر منطبق بود چرا مجلس‌نشینان هفتم حاضر نیستندخود را با دستاوردهای دولت نهم شریک کنند و سعی می کنند خود را به ویژه در موضوعاتی مثل گرانی مسکن و افزایش حجم نقدینگی تبرئه کنند؟»

وی تصریح کرد: «طبق قانون اساسی تطبیق مصوبات دولت با قانون عادی با رییس مجلس است و رییس مجلس نه یک شخص حقوقی بلکه یک شخص حقیقی به عنوان رییس قوه مقننه».

وی افزود: «تعداد بسیاری از مصوبات دولت نهم با قوانین عادی همخوانی ندارد و برداشت‌های پی‌درپی از حساب ذخیره ارزی، واردات بنزین بیش از حد مصوب و انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بدون مصوبه مجلس هیچ‌یک توجیه قانونی ندارند. مجلس هفتم پاسخگو باشد که آیا رییس محترم جمهور این مصوبات را تطبیق دادند و مجلس تایید کرد و یا اگر تایید نکرده، چگونه است که دولت به خود اجازه می‌دهد مصوبات خلاف قانون را وضع و اجرا کند و چگونه است که مجلس در این زمینه مواخذه‌ای نمی‌کند؟»

انصاری تاکید کرد: «دفاع از اقتدار قانونی مجلس، وظیفه قانونی فراکسیون اقلیت و اکثریت مجلس است و هیچ مصلحتی نباید باعث شود که مجلس از قوه اول به قوه دوم تقلیل یابد».

وی با اشاره به اینکه "فراکسیون اقلیت مجلس هشتم باید در آغاز کار و قبل از شروع شکل بگیرد و هیات رییسه خود را هرچه زودتر انتخاب کند"، گفت: «پیشنهاد می‌کنم که نام فراکسیون اقلیت نام فراکسیون خط امام را برای خود انتخاب کند چرا که به حق ما مدافع راه و خط امام‌(ره) هستیم و معتقدیم راه و خط امام ظرفیت تامین سعادت دنیا و آخرت ما را داراست و اگر مشکلاتی داریم به جهت انحراف از برخی آموزه‌های امام راحل است».

انصاری با تاکید بر اینکه "پیشنهادات خود را از جایگاه یک شهروند عادی به اعضای فراکسیون اقلیت به عنوان موکلان خود می‌دهد"، گفت: «اقلیت باید برنامه‌ای چهارساله برای مجلس هشتم تدوین کند و از روزمرگی و انفعال پرهیز کند. اگر چنین عزم و اراده‌ای در فراکسیون شکل بگیرد، فراکسیون می‌تواند نقشی جدی‌تر در مجلس ایفا کند».

وی خاطرنشان کرد: «اقلیت مجلس هشتم باید ارتباط و تعامل سازنده‌ای با اکثریت داشته باشد و برای رفع مشکلات کشور موثر واقع شود. از طرفی ارتباط اقلیت با بدنه کارشناسان و نخبگان دانشگاهی و سیاسی خارج از مجلس از ضروریات است چرا که نمایندگان باید با این‌گونه ارتباطات سطح دانش و آگاهی‌های خود را افزوده و به‌روز کنند تا بتوانند طرح‌ها و پیشنهادات پخته‌تری را به مجلس ارائه دهند».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به این نکته که "تصویب برنامه پنجم توسعه در دستور کار مجلس هشتم است"، گفت: «فراکسیون اقلیت باید با حضوری فعال در مجلس، از هم‌اکنون خود را برای مشارکت جدی در روند تصویب برنامه‌ای پویا آماده کند».

وی همچنین با بیان این مطلب که "فراکسیون اقلیت باید برای انجام وظیفه نظارتی خود، مشکلات کشور را در ابعاد مختلف شناسایی کند"، گفت: «اقلیت باید با شناخت عوامل اصلی مشکلات، با اهرم‌های قانونی و جلب همکاری اکثریت مجلس، به اعمال نظارت مشفقانه و کارآمد و به دور از جنجال‌های سیاسی اقدام کرده تا ترجمان خواسته‌های جمع زیادی از ملتی باشد».

انصاری ضمن اظهار امیدواری از اینکه مجلس هشتم بتواند در جهت انجام وظیفه خود یعنی وکالت از سوی همه آحاد ملت گام بردارد، تصریح کرد: «البته نمی‌دانم مجلسی که بخشی از شکل‌گیری‌ آن بر تضییع حقوق استوار است، چقدر می‌تواند از عدالت دفاع کند؟»

همچنین خبرنگار آفتاب از انصاری پرسید: "اگر شما به مجلس هشتم راه یافته بودید، فکر می‌کردید اقلیت در بحث ریاست مجلس باید چگونه وارد شود؟"، که او در پاسخ گفت: «فراکسیونی که هدف دارد باید کاندیدای مستقل خود را برای ریاست مجلس معرفی کند حتی اگر این معرفی تنها سمبلیک باشد و فراکسیون مطمئن باشد که کاندیدای مورد نظرش از رأی کافی برای ریاست برخوردار نخواهد بود».

وی در این‌باره اضافه کرد: «این درست همان کاری بود که ما در مجلس پنجم انجام دادیم و اقلیت برای ریاست مجلس پنجم یکبار آقای عبدالله نوری و یکبار اینجانب را معرفی کرد؛ چرا که ما معتقد بوده و هستیم که فراکسیون باید هویت مستقل خود را حفظ کند. در عین حال معتقدیم که اگر این ممکن نشد، فراکسیون به معرفی کاندیدا برای عضویت در هیات رییسه اقدام کند».

انصاری در پایان با ذکر خاطره‌ای گفت: «در سال پایانی مجلس پنجم، به دیدار رهبر انقلاب رفتیم و ایشان در آن دیدار تاکیدات بسیاری در زمینه تعامل در درون مجلس داشتند. پس از پایان جلسه در مسیر بازگشت، من به آقای باهنر گفتم که خوب است مجلس در سال پایانی خود یکی دو نفر از منشی‌ها یا کارپردازان را از اقلیت انتخاب کند چرا که این موضوع برای خود هیات رییسه و اکثریت نیز خوب خواهد بود، آقای باهنر استقبال کردند و قرار شد به من جواب بدهند. بعدازظهر همان روز ایشان با من تماس گرفتند و گفتند که در جلسه‌ای با دوستان این موضوع را مطرح کرده‌اند و متاسفانه دوستان‌شان در فراکسیون اکثریت مجلس پنجم این پیشنهاد را نپذیرفته بودند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین