غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره انتخاب شعار سال ۱۴۰۱ توسط رهبری با عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغالآفرین» گفت: اگر شعار را به سه بخش تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین تقسیم کنیم، در رابطه با تولید و اشتغالآفرینی دیگر تقریباً بحثی در کشور وجود ندارد و کاملاً محرز، روشن و مشخص است. اما فکر میکنم رهبری یک کلمه کلیدی را مابین تولید و اشتغال گذاشت که آن حلقه مفقوده را پر کند و آن کلمه «دانشبنیان» است.
وی افزود: کلمه دانشبنیان به این منظور آورده شده است که طبق بررسیهای انجام شده طی این سالها درباره تولید و اشتغال صحبت شده، اما تحقق پیدا نکرده است. فکر میکنم برای پرهیز از روشهای سنتی، رفتن به سوی دانشگاه، استفاده از علم جدید و جوانها، آن حلقه مفقوده بود که امسال رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردهاند.
این نماینده پیشین مجلس افزود: ما در بحث دانش بنیان میدانیم، آن چیزی که مدنظر قرار گرفته، همافزایی علم و ثروت یعنی وسعت اقتصاد دانشی، تحقق اهداف علمی و اقتصادی، تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوریهای برتر با ارزش افزوده فراوان است. چه زمانی این شعار تحقق پیدا میکند؟ آیا بدون حضور دانشگاه و جوانان این شعار عملیاتی میشود؟
ایمن آبادی تصریح کرد: فکر میکنم چون دنیا از این موضوع نتیجه گرفته، الان انگشت رهبری به این سمت رفته است که شما به جای آنکه دنبال کارهای سنتی باشید و امروز بتوانیم در اقتصاد دنیا حرف بزنیم، باید با توجه به رشد علمی که در کشور وجود دارد، به سمت دانش بنیان حرکت کنید. این موضوع زمینه را برای بهکارگیری هر چه بیشتر توانمندیهای دانشگاهها و واحدهای پژوهشی در جامعه زیادتر میکند. متخصصان، نوآوران، مخترعان، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و واحدهای پژوهشی در جهت رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاریسازی ترغیب میشوند، بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اجرایی به بهرهگیری از یافتههای این مراکز سوق پیدا میکنند و یک ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی در جذب و تبدیل ایدهها به محصول و اشتغال ایجاد میشود.
ایمنآبادی در ادامه تاکید کرد: نکتهای که میخواهم به آن اشاره کنم این است که دانشبنیان بودن فقط در اختیار داشتن دانش فنی از صفر تا ۱۰۰ یک محصول با فناوری روز نیست. دانشبنیان بودن یک فرهنگ است. مستلزم این است که علم، دانش و فناوری در کنار دانش بالا قرار بگیرد. شاید برایتان جالب باشد، یک باغ یا یک زمین کشاورزی هم میتواند دانشبنیان باشد ولی یک کارخانه تولید محصولات با فناوریهای بهروز الزاماً دانشبنیان نیست.
ایمن آبادی همچنین در ادامه صحبتهای خود گفت: یک مجموعه دانشبنیان، دانش و فناوری کافی در اختیار دارد که اگر سلیقهها و نیازها عوض شود، بتواند متناسب با آن نیازهای جدید مشتریانش عکسالعمل مناسب را داشته باشد و سریعاً محصول جدید منطبق با خواستههای بهروز مشتریان تولید کند. فراموش نکنید نوکیا یک شرکت عظیم دانشبنیان در مرز فناوری بود. فقط یک دم فرهنگ دانشبنیان بودن را فراموش کرد، امروز نابود شده است.
این نماینده پیشین گفت: صنایع ما هم اگر بدون حمایت دولتی و وابستگی به آن دانشبنیان نشوند، محکوم به فنا هستند. نمونه بارز آن خودروسازی است. یک مجموعه دانشبنیان واقعی و توسعهیافته به حمایت دولت نیاز ندارد. امیدواریم سیاستهای صحیح دولت امروز بتواند در آینده نهچندان دور منجر به توسعه درست اقتصاد دانشبنیان شود که در آنصورت، مشکل اشتغال در کشورمان حل میشود، ارزش پول ملی افزایش پیدا میکند، از درآمد حاصل از فروش نفت خام بهصورت واقعی بینیاز میشویم، لازمه این امر هم حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاه نسل سوم است که در این صورت زنجیره فناوری در دانشگاه تکمیل شده و دانشگاه با توسعه فناوریهای بهروز پشتیبان صنایع خواهد شد.
ایمن آبادی همچنین تصریح کرد: سال ۸۹ قانون حمایت از دانشبنیانها تصویب شد، پس نیاز به قانون نداریم. نکته دیگر آنکه ما باید کاری کنیم، برای اینکه متأسفانه با این شعارها خوب برخورد نمیشود. در مورد این شعارها مطالعه و کار شده است و نیاز جامعه احصا شده است.
وی افزود: پیشنهاد میکنم مجموعهای خارج از دولت و خارج از نهاد سه قوه، بیاید عملیاتی شدن شعار امسال را ارزیابی کند. یعنی این شعار هر ۶۰ روز یک بار، یعنی ۶ بار تا پایان سال رصد شود و تا پایان سال به حال خود رها نشود. بررسی شود در حرکت در زمینه دانشبنیان به منظور افزایش تولید و ایجاد اشتغال، چه اتفاقی برای کشور افتاده است. خواهش میکنم روی این موضوع، گزارشدهی، گزارشگیری، ارزیابی گزارشها و اینکه پیشرفت فیزیکی، مادی و معنوی شعار چقدر بوده، اهتمام جدی شود.
وی گفت: امیدوارم امسال مکانیزمی برای رصد تحقق این شعار با توجه به محوریت دانشبنیان بودن آن وجود داشته باشد. اگر دانشبنیان حل شود، تولید حل خواهد شد و اگر تولید حل شود، اشتغال هم به نتیجه خواهد رسید. نکته کلیدی رهبری معظم انقلاب برای استفاده از جوانان تحصیل کرده و اینکه آنها به به سمت مسائل علمی، تحقیقی، پژوهشی و تجاریسازی تحقیقاتی که دارند سوق دهیم، است.