کد خبر: ۷۶۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
کارگردان دایره زنگی در گفت‌و‌گو با آفتاب

بخت‌آور: عمق خوشحالیم از استقبال مردم است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: پریسا بخت‌آور که قبلاً‌ در تلویزیون سریال‌های موفقی از جمله پشت کنکوری‌ها راکارگردانی کرده است در اولین تجربه سینمایی خود توانست تعداد زیادی را به سوی سالن‌های سینما بکشد و نام خود را به عنوان کارگردانی موفق ثبت کند.
وی در مورد دایره زنگی به سوالات خبرنگار سرویس هنر آفتاب این‌گونه پاسخ داده است:
 
- آیا با عبارت «شلوغ، واقعی، ایرانی» در مورد دایره زنگی موافقید؟ با این توضیح که فیلم دارای صحنه‌های شلوغ، واقعی و قابل لمس برای بیننده بود و کاملاً در فضایی ایرانی رخ می‌دهد؟ 
-از چنین برداشتی خوشحالم، از ابتدا هم قصد بر تصویری واقعی آشفتگی‌های بخشی از ارتباطات جامعه ایرانی بود. آشفتگی‌هایی که حاصل تضادها، تناقضات و سوءتفاهم‌‌های فرهنگی است. اگر چه زبان فیلم طنز است اما این مجوزی نبود برای دور شدن از واقعیت. تمام سعی در این بود در کنار لحن طنز فیلم، واقع‌گرایی اثر رعایت شود.

- دلیل انتخاب عنوان «دایره زنگی» برای فیلم مورد اشاره چیست؟با توجه به دو صحنه از فیلم:
- اصطلاح رایج بین نصاب‌های ماهواره بود.
- در نماهایی از فیلم (صحنه بریدن درخت‌ها) شاهد نواخته شدن دایره زنگی بودیم.
ارتباط بین این صحنه‌ها و عنوان فیلم چیست؟ 
-برداشت‌های مختلفی می‌توان از این عنوان داشت. قصدی که ما از انتخاب این اسم داشتیم، به نوعی با مضمون فیلم مرتبط بود. دایره زنگی ابزاری است در دست شخصیت سیاه در نمایش‌های سیاه بازی یا حاجی‌فیروزها در خیابان‌ها، شخصیت سیاه با پوشاندن چهره واقعی خود و پنهان کردن آن، دیگری را بازی می‌کند. در فیلم نیز شخصیت های زیادی خود واقعی‌شان را پشت نقابی که خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر شرایط اجتماعی پنهان کردند، در موقعیت های گوناگون تصویر می‌شوند. پنهان کاری از مضمون‌های اصلی فیلم است و این عنوان به طور غیرمستقیم به این مضمون مربوط است.

- با توجه به اینکه پدیده «ماهواره» در جامعه ایرانی حقیقتی انکارناپذیر و تقریباً فراگیر شده است، شما انعکاس فیلم را در برخورد با موضوع ماهواره در طرز تفکر وتلقی افراد و یا حتی مسئولان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
-فیلم تلاش می‌کند درباره پدیده ماهواره و تبعات ورودش به زندگی مردم قضاوت‌گر نباشد. قضاوت کردن درباره پدیده‌هایی این چنینی کار ساده‌ای نیست. گاهی تنها از بعد اخلاقی این پدیده را قضاوت می‌کنند گاهی از بعد فرهنگی. یک قضاوت همه جانبه و پایدار آن هم در جامعه پیچیده‌ای مثل ما عملا دست یافتنی نیست. به همین خاطر فیلم تلاشی درباره تایید یا رد این پدیده ندارد و به این پدیده به عنوان یک بهانه دراماتیک برای برش زدن به روابط و رفتارهای بخشی از جامعه نگاه می‌کند. موضوع و دغدغه فیلم مساله ماهواره نیست اما ماهواره بستر بسیار مناسب و پرپتانسیلی رابرای مطرح کردن حرف‌های دیگر فراهم می‌کند.

- اگر این فیلم تا چند روز آینده عنوان «پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران» را کسب کند احساس شما از این که این رکورد به نام یک فیلمساز زن ثبت خواهد شد چیست؟
-واقعیتش این است که چون فیلم را از ابتدا با این هدف نساخته‌ام چندان به مسائلی مثل رکوردشکنی و غیره فکر نمی‌کنم. همین که فیلم بیشتر از یک ماه با کمترین تبلیغات به این فروش دست پیدا کرده خودش می‌تواند یک رکورد باشد. با اینکه فروش فیلم برایم باارزش است اما میزان تاثیرگذاریش بر مخاطب برایم مهم‌تر است. من هدفی که از ساخت دایره زنگی داشتم اکنون پس از اکران به آن رسیده‌ام و عمق خوشحالی‌ام از استقبال مردم و منتقدین از فیلم و نظرات مثبت آنان بیشتر می‌باشد تا رکوردشکنی.

- به عنوان آخرین سوال اگر مایل هستید در مورد کارها و برنامه‌های آینده خود نیز برای مخاطبان آفتاب توضیحاتی بفرمائید.
-روی طرحی دارم فکر می‌کنم که تا آماده شدن فیلمنامه آن نمی‌توانم راجع به ساختش به طور قطع صحبت کنم و البته عجله‌ای هم برای ساخت کار بعدیم ندارم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین