آفتابنیوز : آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به برخی هشدارها مبنی بر خطر تحریف در اندیشههای حضرت امام تاکید کرد: «موضوعات مربوط به اندیشههای امام نباید درگیر و دار مسایل سیاسی قرار گیرد و هر گروهی از زاویه دید خود به این موضوع نگاه کند».
وی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در اینباره اضافه کرد: «واقعیت این است که ارکان تفکر و اندیشه امام و شاخصهای آن به حدی روشن و شفاف است که میتوان به سادگی متوجه شد چه کسانی از خط امام عبور کردهاند و وارد مرزهای دیگری شدهاند و چه کسانی در مرزها و خطوط اندیشهای امام حرکت میکنند و پاسدار آن هستند».
سعیدی افزود: «رهبر معظم انقلاب سال گذشته به این نکته اشاره کردند که اندیشه امام شاخص و معیار دارد و باید آن شاخصها را شناخت و به دیگران نیز شناساند تا زمینههای انحراف و تحریف و برداشتهای سلیقهای بسته شود».
وی با اشاره به اینکه "امسال مقام معظم رهبری به صورت ریزتر وارد این موضوع شدند"، ادامه داد: «ایشان فرمودند که تفکر امام دارای مرزبندی است مثل کشوری که دارای مرزهای جغرافیایی است و تاکید کردند که این واقعیت تلخ رخ داده که بعضی افراد از مرزها عبور کردهاند و گهگاه شاهدیم برخی خودیها وارد قلمرو غیرخودی شدهاند و برخی غیرخودیها وارد قلمرو خودی».
سعیدی تاکید کرد: «زمان آن رسیده که یکبار دیگر محکمات اندیشههای امام و اصولی را که امام روی آنها تاکید داشتند، بشناسیم و دولتمردان و سیاستمداران را با همان معیارها محک بزنیم».
وی با اشاره به اینکه "وظیفه اندیشمندان و روزنامهنگاران است که قضاوتهای خود را درباره اهالی سیاست بر اساس چارچوبهای اندیشه امام شکل دهند"، افزود: «رهبر معظم انقلاب بهترین شاخص برای درک درست از خط و مواضع امام هستند؛ چرا که مشی ایشان مشی حضرت امام است و ما میتوانیم از نوع سیره و سنت رهبر معظم انقلاب، خط و مرزهای تفکر امام را درک کنیم».
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به شاخصهای اندیشهای امام در زمینهها و عرصههای مخلتف اضافه کرد: «تفکر امام در مسایل بینالمللی دارای شاخصههای روشنی بودند. تفکر امام در عرصه خارجی ضد استکباری و در جهت دفاع از مظلومان و مستضعفان بود. این ملاک روشنی است برای اینکه بدانیم در این عرصه چه کسانی از اندیشه امام فاصله گرفتهاند و این تفکر را تحریف میکنند».
وی افزود: «باید دید چه کسانی مرتب میگویند چرا ما از فلسطین حمایت میکنیم و چه کسانی میپرسند تا کی میخواهیم با امریکا در ستیز باشیم؟ این افراد همان کسانی هستند که از خط امام عبور کردهاند».
سعیدی با اشاره به شاخصهای اندیشهای امام در مسایل فرهنگی نیز گفت: «امام در مسایل فرهنگی اصولگرا بودند».
وی درباره معیارهای فکری امام در مسایل اقتصادی نیز اظهار داشت: «امام معتقد بودند ما باید مسیرمان به سمت عدالت اجتماعی باشد و توسعه اقتصادی را همراه با عدالت اجتماعی میپذیرفتند. در واقع حضرت امام با انباشت سرمایه در دست طبقات خاص به شدت مقابله میکردند».
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: «امام در مسایل سیاسی نیز دارای اصول و مبانی روشن بوده و به ارتباط حقیقی میان دین و سیاست قائل بودند. از این منظر امام، اسلام را دارای آنچنان جامعیتی میدانستند که پاسخگوی همه نیازهای جامعه بشری خواهد بود».
وی خاطرنشان کرد: «بر اساس این شاخصها و معیارهای روشن به خوبی میتوان تشخیص داد چه کسانی از مرزهای فکری امام عدول کردهاند».
نماینده ولیفقیه در سپاه با اشاره به اینکه "سخنان همه مردان بزرگ محکمات و متشابهاتی دارد"، تصریح کرد: «محکمات اندیشه امام جای تفسیر و تاویل نیست و آنچه قابل تفسیر است متشابهات است».
سعیدی با تاکید بر اینکه "امام، بزرگ مرد سیاستمداری بود که شاکله فکریاش دینی بود"، افزود: «ما در محکمات اندیشهای امام حق اجتهاد نداریم. آنجا که امام موضع ضداستکباری دارد نمیتوان آن را تفسیر به رأی کرد. در دفاع همه جانبه امام از ملت مظلوم فلسطین نمیتوان انقلتی آورد».
وی با اشاره به اینکه "امام حکومت ولیفقیه را همچون ولایت ائمه اطهار میدانستند"، گفت: «موضوع ولایت فقیه به عنوان یکی از محکمات اساسی اندیشه امام قابل خدشه نیست. امام معتقد بودند دین اسلام جامعیت دارد و این نیز از محکمات غیرقابل تاویل است».
نماینده ولیفقیه در سپاه با اشاره بهع "نقش اساسی مردم در فعلیت حاکمیت در اندیشه امام" گفت: «امام معتقد بودند ولی فقیه به نیابت عام از امام عصر مشروعیت الهی برای حکومت دارد اما فعلیت این حاکمیت با همراهی مردم است».
وی با تاکید بر اینکه "یکی از محکمترین اصول تفکر امام نقش مردم در تعیین سرنوشت خود است"، گفت: «این اندیشه مختص امام نیست. در طول تاریخ اندیشههای توحیدی نقش مردم در حاکمیت دینی مسئلهای بین و غیرقابل انکار بوده است. حضرت نوح که از سوی ذات باریتعالی به پیامبری برگزیده شده بود اگر مردم به او ایمان نمیآوردند نبوتش فعلیت پیدا نمیکرد. پیامبر اکرم نیز زمانی به تاسیس حکومت روی آوردند که مردم گرد ایشان جمع شدند و به ایشان ایمان آوردند».
سعیدی با اشاره به اینکه "نظام جمهوری اسلامی مثلثی با سه ضلع رهبری دینی، مکتب اسلام و مردم است"، گفت: «مردم قاعده نظام هستند و نقش آنها در نظام بیبدیل است».
وی با بیان این مطلب که "تاکید امام بر نقش بیبدیل مردم تعارضی با مکتب اسلام و ولایت دینی ندارد"، افزود: «در این اندیشه مردم تحققبخش نظام هستند چرا که خداوند نیز در قرآن کریم خود را خدای ناس مینامد».
سعیدی تاکید کرد: «حاکمیت دینی دارای سه ضلع مذکور است و هر یک از این سه ضلع اگر نباشد، حاکمیت دینی معنای خود را از دست میدهد؛ این درست مانند آب است که از ئیدروژن و اکسیژن تشکیل شده و بدون آن آب شکل نمییابد».
وی درباره هشدارهایی که نسبت به کمرنگشدن نقش مردم در سرنوشت کشور در سالهای اخیر داده می شود، ادامه داد: «ندیدهام هیچ یک از اندیشمندان انقلاب نقش مردم را انکار کرده باشد و بگوید مردم نقشی در فعلیت نظام ندارند. بحث بر سر مطلق یا مقید بودن نقش مردم است».
سعیدی اضافه کرد: «آموزههای دینی و تفکر امام مشروعیت حاکمیت الهی را از ناحیه خدا دانسته اما فعلیت آن را منوط به نظر مردم میدانند؛ کمااینکه در حکومت علی بن ابیطالب نیز همین گونه بود».
وی تاکید کرد: «تفاوت زمان ما با دوران علیبنابیطالب در این است که غدیر پیامبر شکل نگرفت اما غدیر امام شکل گرفت و مردم پس از انتخاب رهبر از سوی مجلس خبرگان شعار دادند که "اطاعت از خامنهای اطاعت از امام است"».