کد خبر: ۷۶۳۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
اظهار بی‌اطلاعی زلنسکی از حمله به مخزن نفتی در روسیه

جنگ اوکراین| عقب‌نشینی نیرو‌های روسی از شمال اوکراین

گزارش‌ها حاکی از عقب‌نشینی نیرو‌های روسیه از اطراف کی‌یف و تمرکز ارتش این کشور بر مناطق شرقی است.
جنگ اوکراین| عقب‌نشینی نیرو‌های روسی از شمال اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

اوکراین می‌گوید نیرو‌های روسیه از نیروگاه چرنوبیل و اطراف آن خارج شده‌اند.

بیش از ۳ هزار نفر شهر جنگ‌زده ماریوپل را با اتوبوس و خودرو‌های شخصی ترک کردند.

پکن می‌گوید تحریم‌های غرب علیه روسیه را نقض نکرده و نمی‌کند.

تازه ترین تحولات حمله روسیه به اوکراین را در ادامه می خوانید:

کشف یک صف از دستکم ۲۰ جسد در یکی از شهر‌های تازه آزادشده اوکراین

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که یک صف از دستکم ۲۰ جسد در یکی از خیابان‌های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین کشف شده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که نیرو‌های روسیه با عقب‌نشینی از مناطق شمال اوکراین به دنبال تمرکز بر جبهه‌های نبرد در جنوب و شرق این کشور هستند.

بوچا از جمله شهر‌هایی است که به دنبال عقب‌نشینی نظامیان روسیه به دست نیرو‌های اوکراینی افتاده است.

نخست‌وزیر فنلاند: بهار امسال برای عضویت در ناتو تصمیم می‌گیریم

سانا مارین، نخست‌وزیر فتلاند روز شنبه گفت که کشورش بهار امسال برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سخنان نخست‌وزیر فنلاند در حالی بیان می‌شود که دولت و پارلمان این کشور طی هفته‌های گذشته مزایا و معایب عضویت در ناتو برای این کشور منطقه اسکاندیناوری را بررسی کردند.

به گفته سانا مارین روابط هلسینکی با روسیه به دنبال حمله این کشور به اوکراین به شکل «غیرقابل بازگشتی» تغییر کرده است. وی افزود: «زمان و کار زیادی نیاز است تا اعتماد از دست رفته بازگردد.»

فنلاند ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی: برای پوتین قرار بازداشت بین‌المللی صادر شود

کارلا دل پونته، دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی روز شنبه خواستار صدور قرار بازداشت بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شد. او که با سابقه‌اش در رسیدگی به پرونده جنایت‌های رواندا و منطقه بالکان شناخته می‌شود از رئیس‌جمهوری روسیه به عنوان «جنایتکار جنگی» یاد کرد.

کارلا دل پونته در بخشی از سخنانش همچنین تاکید کرد که در اوکراین «جنایت جنگی» روی داده است.

مقامات اوکراین: در حمله سه‌شنبه گذشته به میکولائیف دستکم ۳۳ نفر کشته شدند

مقامات اوکراین اعلام کردند که شمار کشته‌شدگان در حمله روز سه‌شنبه گذشته نیرو‌های روسیه به ساختمانی دولتی در شهر میکولائیف به دستکم ۳۳ نفر رسیده است. بنا به همین گزارش در این حمله راکتی ۳۴ نفر نیز مجروح شدند.

مسئولان اوکراینی می‌گویند که امدادگران از روز سه‌شنبه تاکنون در حال جستجو و امدادرسانی در محل حادثه بودند.

پلیس روسیه بیش از ۲۰ معترض ضدجنگ را در مسکو بازداشت کرد

پلیس روسیه روز شنبه بیش از ۲۰ نفر از معترضان به جنگ در اوکراین را که در یکی از پارک‌های مسکو تحصن کرده بودند بازداشت کرد.

بنا به گزارش‌ها پلیس در سنت‌پترزبورگ نیز شماری از معترضان به تهاجم نظامی به اوکراین را دستگیر کرده است. شماری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی برای تحصن در برخی از شهر‌های روسیه در روز شنبه فراخوان داده بودند.

دولت هلند برای کاهش وابستگی به واردات گاز از روسیه از شهروندان کمک خواست

دولت هلند کارزاری برای تشویق شهروندان به کاهش مصرف انرژی به راه انداخته است. هدف از این کارزار دولتی کاهش وابستگی هلند به واردات گاز از روسیه است.

مقامات هلند در این کارزار از شهروندان می‌خواهند که برای استحمام و گرمایش در زمستان از گاز کمتری استفاده کنند. در همین راستا دولت هلند اعلام کرده است که دمای شوفاژ ساختمان‌های دولتی از این پس به جای ۲۱ درجه سانتیگراد بر روی ۱۹ درجه تنظیم خواهد شد. دولت هلند همچنین در نظر دارد از پس میزان استفاده از کولر در دوران موج‌های گرمای تابستان را کاهش دهد.

وزیر انرژی و محیط زیست هلند درباره این کارزار دولتی گفت: «صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم برای بودجه خودتان، هم با آب و هوا و هم برای کاهش وابستگی به گاز روسیه مفید است.»

پلیس قرقیزستان حدود ۲۰ تظاهرکننده علیه روسیه را بازداشت کرد

پلیس قرقیزستان روز شنبه حدود ۲۰ نفر از معترضان به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را در بیشکک، پایتخت بازداشت کرد. مقامات قرقیزستان روز جمعه برگزاری هرگونه تجمع در حمایت از حمله روسیه به اوکراین یا مخالفت با آن را ممنوع کرده بودند.

تظاهرکنندگان در بیشکک قصد داشتند پس از تجمع در یکی از میادین شهر به سمت سفارتخانه روسیه راهپیمایی کنند.

جسد عکاس اوکراینی در نزدیکی کی‌یف کشف شد

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه اعلام کرد که جسد ماکس لوین، عکاس و مستندساز اوکراینی به دنبال عقب‌نشینی نیرو‌های روسیه از نزدیکی کی‌یف کشف شده است. از سه هفته پیش اطلاعی از وضعیت این عکاس در دست نبود.

بنا به اعلام دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین جسد ماکس لوین در منطقه‌ای در چند کیلومتری شمال اوکراین کشف شد. این عکاس ۴۰ ساله سابقه همکاری با شماری از رسانه‌های اوکراینی و بین‌المللی را داشت.

انتقاد تند پاپ از عملکرد قدرتمندان محبوس در چارچوب منافع ملی متوهمانه

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که به کشور مالت سفر کرده، روز شنبه با انتقاد شدید از ادامه جنگ در اوکراین گفت: «چند فرد قدرتمند که شوربختانه در چارچوب منافع خیالی توهم‌آمیز خود محبوسند، جنگ به راه می‌اندازند.»

پاپ که در کاخ ریاست جمهوری مالت برای دیپلمات‌ها سخنرانی می‌کرد گفت: «باد‌های سردی از شرق اروپا به سوی جهان می‌وزد.»

نیرو‌های روسی به سرعت در حال عقب‌نشینی از شمال اوکراین هستند

میخائیلو پودولیاک، یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه اعلام کرد نظامیان روس به سرعت در حال عقب‌نشینی از کی‌یف و چرنیگیو در شمال این کشور هستند.

این مقام‌عالی‌رتبه دولت اوکراین گفت: «هدف این عقب نشینی تحکیم مواضع روسیه در جبهه‌های شرقی و جنوبی است.»

صلیب سرخ تلاش‌ها برای تخلیه ماریوپل را از سر می‌گیرد

صلیب سرخ روز شنبه اعلام کرد تلاش‌ها برای تخلیه شهروندان گرفتار بندر ماریوپل را از سر می‌گیرد. این خبر در حالی اعلام می‌شود که به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز گذشته بیش از ۳ هزار نفر از شهروندان ماریوپل با اتوبوس و خودرو‌های شخصی موفق به خروج از این شهر جنگ‌زده و ورود به زاپوریژیا شدند.

زلنسکی پاسخی درباره حمله هوایی به یک مخزن نفت در روسیه نمی‌دهد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه در گفتگو با فاکس نیوز از اظهار نظر درباره حمله هوایی به یک مخزن سوخت در روسیه خودداری کرد.

آقای زلنسکی گفت: من در این باره هیچ صحبتی با فرمانده نیرو‌های مسلح نداشتم.

بامداد جمعه روسیه اعلام کرد هلیکوپتر‌های اوکراینی یک انبار سوخت را در ۴۰ کیلومتری عمق خاک روسیه بمباران کرده اند. دیمیتری پستوف، سخنگوی کرمیلین در این باره گفت: «واضح است که نمی‌توانیم به این مسئله بعنوان موضوعی که به ایجاد شرایط مناسب برای ادامه مذاکرات کمک می‌کند، نگاه کنیم.»

در صورت تایید این حمله از سوی کی‌یف، این نخستین بار است که اوکراین در این ۵ هفته به خاک روسیه حمله کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین