کد خبر: ۷۶۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
از امشب آغاز خواهد شد

مذاکرات مهم نوری‌المالکی در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دقایقی پیش، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در صدر هیاتی وارد فرودگاه مهرآباد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل آفتاب، نوری مالکی، بعد از ورود به فرودگاه مهرآباد در پاویون جمهوری مورد استقبال رسمی دکتر داوودی، معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفت. 

در مراسم استقبال از نوری مالکی، سفرای برخی از کشورهای اسلامی و عربی در تهران از جمله سفرای کشورهای عمان، فلسطین، سوریه، اردن،‌ تونس، امارات متحده عربی، بحرین و معاون سفیر کویت و سودان، هم‌چنین پرویز فتاح، وزیر نیرو، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، نجار، وزیر دفاع و صمصامی، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز حضور داشتند.

تعدادی از عراقی‌های مقیم تهران نیز در مراسم استقبال از نوری المالکی حضور پیدا کرده بودند.
بر اساس اخبار اعلام شده، وی در طول این سفر با دیگر مقامات عالی رتبه‌ جمهوری اسلامی ایران از جمله محمود احمدی‌نژاد، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر در پی دعوت رسمی رییس‌جمهوری اسلامی ایران و به منظور گسترش روابط و مناسبات سیاسی ـ اقتصادی تهران و بغداد انجام می‌شود.

گفته می‌شود وزیران امور خارجه، نیرو و نفت عراق نیز نوری مالکی را درسفر به ایران همراهی خواهند کرد که براین اساس انتظار می رود مذاکرات روزهای آتی ایران و عراق صرفا در چارچوب‌های سیاسی خلاصه نگردد.

دو روز پیش نیز جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق در دیدار با قمی، سفیر ایران در عراق بر گسترش روابط هر چه بیش‌تر ایران و عراق تاکید کرده بود.

بعد از سقوط صدام و تشکیل دولت مردمی عراق، نوری المالکی و جلال طالبانی تاکنون چندین با به ایران سفر کرده‌اند و حدود دو ماه پیش نیز احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان در صدر هیاتی به عنوان اولین رییس‌جمهور بعد از 30 سال به عراق سفر کرد.

سخنگوی رسمی دولت عراق نیز در مورد این سفر گفت: «در جریان این سفر راه‌های تقویت روابط دوجانبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت».

علی الدباغ در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط، چاپ لندن، اظهار کرد: «نخست‌وزیر عراق در طول این سفر چهار محور اساسی را با خود به همراه دارد مبنی بر این که عراق خواهان ایجاد روابط خوب با کشورهای همجوار به ویژه ایران است و می‌خواهد که روابط تاریخی و طولانی‌اش را با آن حفظ کند. هم‌چنین عراق می‌خواهد به کشورهای همسایه از جمله ایران اطمینان دهد که کشور ما نقش خود را در حفظ صلح و امنیت در منطقه و تلاش در ایجاد روابط حسن همجواری بر اساس احترام متقابل حفظ خواهد کرد».

الدباغ گفت‌: «در مقابل این مساله عراق هم خواهان دخالت نکردن کشورهای همجوار در امور داخلی‌ این کشور است. هم‌چنین نخست‌وزیر عراق پیامی را به مسوولان ایرانی و هم‌چنین ملت‌ ایران و ملت‌های منطقه ابلاغ خواهد کرد مبنی بر این که عراق هرگز پایگاهی برای حمله و تجاوز به کشورهای همجوار نخواهد بود و این مساله در قانون اساسی این کشور امری اثبات شده است و قابل چانه‌زنی هم نیست».

او درباره مساله چهارمی که المالکی آن را با خود به ایران آورده، بیان کرد: «عراق در برقراری روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و هم‌چنین در امضای هرگونه توافقنامه‌ای که مناسب و سازگار با منافع ملتش و منافع مشترک با هرکشوری که با آن توافق می‌کند، آزاد است».

سفر مالکی به تهران در حالی انجام می شود که بر اساس نظر اغلب تحلیل گران موضوع عقد قرارداد نظامی و امنیتی بلندمدت میان آمریکا و عراق، در ردیف مهمترین موضوعاتی قرار دارد که مالکی در تهران درباره آن با مقامات ایرانی گفتگو خواهد کرد.

آنگونه که محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در تهران نیز در جریان کنفرانس خبری اخیر خود اعلام کرده، بغداد نگرانی های تهران در خصوص این قرارداد استعماری را درک می‌کند و مالکی در جریان سفرش به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور و سایر مقامات کشورمان به توضیح مواضع بغداد در این باره خواهد‌پرداخت.

ازسوی دیگر این مقام بلندپایه عراقی درجریان سفر خود به ایران که با دعوت رسمی محمود احمدی نژاد صورت می‌گیرد، ضمن بررسی راهکارهای گسترش روابط و مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور درباره مکانیزم های عملیاتی کردن یادداشت تفاهم های امضا شده بین دو طرف به گفتگو خواهد پرداخت.

به نظرمی رسد با توجه به تداوم تاکید مقامات عراقی برلزوم ادامه گفتگوهای ایران و آمریکا در خصوص مسائل مربوط به عراق، این موضوع نیز از جمله محورهای مذاکرات مالکی با مقامات کشورمان باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین