کد خبر: ۷۶۷۵۱۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
آمریکا برای ارسال تسلیحات به کی‌یف ۴۰ کشور را در آلمان گردهم می‌آورد

جنگ اوکراین| «خدای جنگ» جریان نبرد‌ها در اوکراین را تغییر می‌دهد؟

در روز‌های اخیر برای نخستین بار تجهیزات توپخانه‌ای سنگین به همراه هزاران گلوله از ایالات متحده، کانادا، هلند، لهستان، بریتانیا و جمهوری چک وارد اوکراین شده‌اند. شماری از این توپخانه‌ها نظیر هویتزر مدل M۷۷۷ می‌توانند تا ۶۰ کیلومتری عمق جبهه روس‌ها را هدف قرار دهند. روس‌ها که توپخانه را «خدای جنگ» می‌نامند، در سوی مقابل بالقوه این توانایی را دارند که با قدرت آتش هولناک خود مواضع ارتش اوکراین در دونباس را درهم بکوبند.
جنگ اوکراین| «خدای جنگ» جریان نبرد‌ها در اوکراین را تغییر می‌دهد؟
آفتاب‌‌نیوز :

جنگ در اوکراین در شرایطی وارد شصت و دومین رو خود شده است که روسیه حملات خود را در شرق این کشور تشدید کرده و مقام‌های نظامی غربی گفته‌اند مسکو می‌خواهد با دور زدن مواضع نیرو‌های اوکراینی شهر‌های این ناحیه را به تصرف خود درآورد.

از سوی دیگر و همزمان با انتقادات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از ارسال تجهیزات نظامی از سوی کشور‌های غربی به اوکراین، چندین خط راه‌آهن در اوکراین هدف گرفته شده است.

در همین حال گفتگو‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ ادامه دارد و قرار است آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه با سفر به مسکو برای اولین بار از زمان آغاز جنگ با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کند.

بنا بر اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تا کنون بیش از ۵.۲ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند و تعداد آنان همچنان در حال افزایش است.

تحولات جنگ اوکراین در تاریخ سه‌شنبه ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) را در ادامه می خوانید:

دیدار دبیرکل سازمان ملل با پوتین در مسکو؛ «نارضایتی‌ها را درک می‌کنم، اما اختلافات باید صلح آمیز حل شود»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو گفت که با وجود ادامه جنگ بین اوکراین و روسیه، مذاکرات در جریان است و او همچنان به نتیجه مثبت گفتگو‌ها با اوکراین اعتقاد دارد.

وی ارتش روسیه را مبری از وقایعی دانست که در بوچا روی داده است و اتهامات مطرح شده از سوی دولت اوکراین علیه مسکو در موضوع جنایات بوچا را «اقدامات تحریک آمیز» توصیف کرد.

آقای پوتین افزود «طرح این اتهامات» از سوی مقامات اوکراین باعث شد با وجود آنکه توافقات اولیه‌ای در جریان مذاکرات نمایندگان دو کشور حاصل شده بود، مسیر این گفتگو‌ها تغییر کند.

دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: «من نارضایتی‌ها را درک می‌کنم. اما اختلافات و نارضایتی‌ها باید به کمک ابزار‌های مختلفی که منشور سازمان ملل در اختیار کشور‌ها گذاشته حل شود. چیزی که قطعا روشن است اینکه بر اساس این منشور، نقض حاکمیت یک کشور پذیرفتنی نیست.»

در این دیدار همچنین آقای گوترش بر ایجاد دالان‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از مناطق تاکید کرد. بر اساس بیانیه دبیرخانه سازمان ملل آقای پوتین در این دیدار «در اصول» با حضور سازمان ملل و سازمان صلیب سرخ و هلال احمر برای تخلیه غیرنظامیان موافق است.

اصلاحیه خبرگزاری فرانسه؛ رئیس آژانس انرژی اتمی: سطح رادیواکتیویته چرنوبیل «عادی» است

خبرگزاری فرانسه با اصلاح خبر قبلی خود از قول رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدید از نیروگاه هسته‌ای متروکه اوکراین نوشت که سطح رادیواکتیویته در این منطقه در حد «عادی» است.

ساعاتی پیش، خبرگزاری فرانسه در خبر دیگری از قول گروسی سطح رادیواکتیویته چرنوبیل را به اشتباه «غیرطبیعی» نوشته بود که عینا در یورونیوز فارسی نیز ذکر شد.

پوتین در گفتگو با اردوغان: ماریوپل «آزاد» شده و دیگر درگیری در جریان نیست

کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی روز سه‌شنبه در یک گفتگوی تلفنی درباره وضعیت «بشر دوستانه» در اوکراین گفتگو کردند.

دفتر ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «رهبران دو کشور در چارچوب عملیات نظامی ویژه برای دفاع از دونباس و تلاش‌های مستمر طرف روسی برای تضمین امنیت غیرنظامیان از جمله سازماندهی کریدور‌های بشردوستانه به طور مفصل درباره وضعیت اوکراین بحث کردند.»

به گزارش کرملین، پوتین در پاسخ به پرسش اردوغان درباره وضعیت ماریوپل، شهری راهبردی در جنوب شرقی اوکراین که نزدیک به دو ماه است به دست ارتش روسیه محاصره شده گفت: «شهر آزاد شده است و دیگر درگیری در جریان نیست.»

پوتین ادامه داد: «در مورد سربازان اوکراینی و گردان‌های ملی‌گرا که در کارخانه آزوفستال گیر افتاده‌اند، مقامات کی‌یف باید مسئولیت‌های سیاسی خود را بر عهده بگیرند و با هدایت اصول بشردوستانه به آن‌ها دستور دهند که سلاح‌های خود را زمین بگذارند.»

مولداوی خواستار «آرامش» و تقویت امنیت خود در ترانس‌نستریا شد

رئیس‌جمهور مولداوی روز سه‌شنبه پس از وقوع یک رشته انفجار در منطقه جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در ترانس نستریا، خواستار حفظ «آرامش» شد و همزمان از اقداماتی برای تقویت امنیت این کشور هم مرز با اوکراین خبر داد.

مایا ساندو پس از پایان نشست روز سه شنبه شورای عالی امنیت ملی مولداوی که به دلیل حملات اخیر در ترانس نستریا تشکیل شده بود، گفت: «این تلاشی برای افزایش تنش است (..) ما از هموطنان خود می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کرده و احساس امنیت کنند.»

رئیس جمهور مولداوی که طرفدار اروپاست، همچنین از تقویت گشت‌زنی مرزی و کنترل ترابری به ویژه در امتداد رودخانه دنیستر خبر داد، رودی که مولداوی را از قلمرو جدایی‌طلب ترانس‌نستریا جدا می‌کند.

وی همچنین خواستار افزایش سطح آمادگی نهاد‌های مسئول نظم عمومی شد و افزود: «مولداوی به شدت هرگونه تلاش برای بی‌ثبات کردن وضعیت را محکوم می‌کند.»

مجموعه‌ای از انفجار‌ها در روز‌های دوشنبه و سه شنبه در ترانس‌نستریا، منطقه‌ای تحت حمایت مسکو که در جنگی در سال ۱۹۹۲ از مولداوی جدا شد، رخ داد. نیرو‌های روسی از آن زمان در این منطقه جدایی‌طلب مستقر شده‌اند.

روز سه‌شنبه، دو انفجار به یک برج رادیویی آسیب رساند و روز دوشنبه یک ساختمان رسمی هدف حمله موشک در تیراسپل، پایتخت جدایی‌طلبان قرار گرفت.

این دو حادثه تلفات جانی در پی نداشت، اما ترس از کشیده شدن دامنه جنگ به مولداوی در همسایگی اوکراین را تقویت کرد.

اوکراین مسکو را به تلاش برای «بی‌ثبات‌سازی» ترانس‌نستریا متهم کرد

به دنبال رشته‌انفجار‌هایی که در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نستریا در شرق مولداوی روی داد، کی‌یف روز سه‌شنبه مسکو را متهم کرد که در پی «بی‌ثبات‌سازی» این منطقه در مرز اوکراین است.

این حملات نگرانی‌هایی را در مورد احتمال کشیده شدن دامنه جنگ به کشور‌های همسایه اوکراین برانگیخته است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین در توییتر اعلام کرد: «روسیه می‌خواهد منطقه ترانس‌نستریا را بی‌ثبات کند و این نشان می‌دهد که مولداوی باید منتظر پذیرایی از مهمانان تازه باشد.»

گوترش: کی‌یف و مسکو برای ایجاد راهرو‌های بشردوستانه با سازمان ملل همکاری کنند؛ لاوروف: آماده‌ایم

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از اوکراین و روسیه خواست تا با هماهنگی سازمان ملل متحد، اجازه دهند تا در اوکراین کریدور‌های بشردوستانه باز شود.

گوترش در یک نشست مطبوعاتی مشترک که در پایان دیدارش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو برگزار شده بود، گفت: «من پیشنهاد ایجاد یک گروه تماس با حضور روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد را داده‌ام.»

وی افزود: «ما فوراً به چنین کریدور‌های واقعاً ایمن و مؤثر برای خروج غیرنظامیان نیاز داریم.»

لاوروف نیز به نوبه خود اطمینان داد که روسیه آماده همکاری با سازمان ملل به منظور «کاهش رنج» غیرنظامیان است.

وی در همین نشست مطبوعاتی گفت: «هدف اصلی ما حفاظت از جمعیت غیرنظامی است. ما آماده همکاری با همکاران خود در سازمان ملل برای کاهش رنج مردم هستیم.»

گوترش به طور مشخص به سرنوشت غیرنظامیانی اشاره کرد که همچنان در مجتمع فولاد آزوف در ماریوپل، شهر محاصره شده به دست ارتش روسیه، گیر افتاده‌اند.

او گفت که سازمان ملل «آماده است تا منابع انسانی و لجستیکی خود را برای کمک به نجات جان مردم در ماریوپل به طور کامل بسیج کند.»

او همچنین گفت که «از گزارش‌های مکرر جنایات جنگی احتمالی» در اوکراین نگران است و افزود که این گزارش‌ها «نیاز به تحقیقات مستقل» دارند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: سطح رادیواکتیویته در چرنوبیل «غیر طبیعی» است

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بازدید از نیروگاه اتمی متروکه چرنوبیل در اوکراین گفت که سطح رادیواکتیویته در این سایت «غیر طبیعی» است.

گروسی با اعلام این موضوع به خبرنگاران حاضر در سایت چرنوبیل که بین ۲۴ فوریه تا اواخر مارس در اشغال ارتش روسیه بود، گفت: «ما وضعیت را به صورت روزانه دنبال می‌کنیم.»

اوکراین: دست‌کم ۹ غیرنظامی در گلوله‌باران روسیه در شرق و جنوب کشته شدند

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط مقامات محلی اوکراین، حداقل ۹ غیرنظامی روز سه‌شنبه در بمباران‌های ارتش روسیه در شرق و جنوب کشور کشته شدند.

سرگئی گادای، فرماندار منطقه لوهانسک اعلام کرد که سه غیرنظامی زیر آوار ساختمانی که در اثر بمباران در شهر پوپاسنا ویران شد، جان خود را از دست دادند.

اولگ سینگوبوف فرماندار منطقه خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین اعلام کرد در جریان بمباران این شهر سه نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند که حال دو نفر از آن‌ها وخیم است.

فرماندار منطقه دونتسک نیز در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که دست‌کم دو غیرنظامی روز سه شنبه در این منطقه کشته و شش نفر زخمی شدند.

او گفت: «در آودیوکا که نیرو‌های روسی حملات هوایی انجام دادند، بیمارستان مرکزی، یک مدرسه و چند مجتمع مسکونی مورد حمله قرار گرفت.»

همچنین به گفته مقامات محلی منطقه زاپوریژیا در جنوب، حملات روس‌ها در این شهر دست‌کم یک کشته و یک زخمی بر جای گذاشت.

مقامات زاپورژیا در تلگرام گفتند: «بامداد امروز دو موشک هدایت شونده روسی به محوطه یک شرکت در شهر اصابت کرد. موشک سوم در حین پرواز منفجر شد. زیرساخت‌های شرکت تخریب و آسیب دید.»

تنش دیپلماتیک بر سر جنگ اوکراین؛ روسیه ۴ دیپلمات سوئدی را اخراج کرد

سوئد اعلام کرد ۴ دیپلمات این کشور از خاک روسیه اخراج شده‌اند.

روسیه گفته بود در اقدامی تلافی‌جویانه، سه دیپلمات سوئدی را اخراج می‌کند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفیر سوئد را برای «اعتراض شدید» به اخراج دیپلمات‌های روسی از استکهلم در اوایل آوریل و علیه حمایت نظامی سوئد از دولت اوکراین احضار کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه افزود: «در واکنش، طرف روسی تصمیم گرفته است سه دیپلمات سفارت سوئد در روسیه را عنصر نامطلوب اعلام کند.»

سوئد از این رفتار دولت مسکو به خشم آمده و گفته است که به اقدامات «ناموجه» و «نامتناسب» روسیه پاسخ مناسب خواهد داد.

اتحادیه اروپا نسبت به فاجعه اتمی جدید در اوکراین به روسیه هشدار داد

در سی و ششمین سالگرد انفجار هسته‌ای چرنوبیل، اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه نسبت به وقوع فاجعه اتمی جدید هشدار داد و از مسکو خواست از هرگونه اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای اوکراین خودداری کند.

نیرو‌های روسی پیش از این وارد اوکراین شده و نیروگاه زاپوروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را زیر کنترل خود درآوردند.

جوزپ بورل، کمیسر روابط خارجی و کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند: «تجاوز غیرقانونی و ناموجه روسیه بار دیگر امنیت هسته‌ای قاره ما را به خطر می‌اندازد.»

این دو مقام اروپایی نیرو‌های روسی را به «آسیب رساندن بی‌مهابا به تأسیسات» مراکز هسته‌ای اوکراین متهم کرده و افزودند: «اشغال غیرقانونی و اخلال در فعالیت‌های عادی به ویژه با جلوگیری از جابجایی کارکنان، عملکرد ایمن و مطمئن نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین را به خطر می‌اندازد و خطر بروز حوادث را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.»

آن‌ها گفته‌اند: «در سالگرد حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، ما نهایت نگرانی خود را در مورد خطرات ایمنی و امنیت هسته‌ای ناشی از اقدامات اخیر روسیه در سایت چرنوبیل تکرار می‌کنیم.»

اوکراین به جز مخازن زباله اتمی مانند چرنوبیل، دارای ۱۵ رآکتور در چهار نیروگاه در حال فعالیت است.

این دو مقام اروپایی اطمینان دادند: «ما از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارائه کمک اوکراین به درخواست دولت این کشور استقبال و به طور کامل از آن حمایت می‌کنیم».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اشغال چرنوبیل به دست روسیه «بسیار بسیار خطرناک» بود

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد: «اشغال سایت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین به دست ارتش روسیه بین ۲۴ فوریه تا پایان مارس، کاری «بسیار بسیار خطرناک» بوده است.

گروسی در جریان بازدید از سایت چرنوبیل که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، یعنی درست ۳۶ سال پیش، دچار بدترین فاجعه هسته‌ای تاریخ شد، به خبرنگاران گفت: «وضعیت در این مکان کاملا غیرعادی و بسیار بسیار خطرناک بوده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفته بود که رئیس این نهاد سازمان ملل «برای تحویل تجهیزات حیاتی» مانند تشعشع‌سنج، لباس‌های محافظ و ... و انجام «بررسی‌های رادیولوژیکی و سایر موارد»، گروه کارشناسان را در محل همراهی می‌کند.

این کارشناسان قرار است سامانه‌های پایش از راه دور این سایت که معمولا داده‌ها را به مقر آژانس در وین انتقال می‌دهند و اندک‌زمانی پس از آغاز جنگ اوکراین متوقف شدند، تعمیر کنند.

سایت چرنوبیل در ۱۵۰ کیلومتری شمال کی‌یف، در روز نخست یورش نظامی روسیه در ۲۴ فوریه، به دست نیرو‌های روسی افتاد و برق و شبکه‌های ارتباطی آن قطع شد.

سربازان روسی در ۳۱ مارس از آنجا عقب نشینی کردند.

بر اساس گزارش‌های روزانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر اطلاعات سامانه پایش اوکراین، از آن زمان وضعیت به تدریج به حالت عادی بازگشته است.

اردوغان از پوتین خواست تا مستقیما با زلنسکی مذاکره کند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواست تا با همتای اوکراینی‌اش، ولودیمیر زلنسکی مذاکره مستقیم کند.

این درخواست در چهارچوب تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین آنکارا از جمله میزبانی مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روسی در استانبول در اواخر ماه گذشته، مطرح شده است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان پیشنهاد داده: «فرآیند استانبول را به سطح رهبران برسانیم، زیرا این مرحله‌ای مهم در مذاکرات روسیه و اوکراین خواهد بود.»

در این بیانیه تأکید شده است که هدف رئیس جمهوری ترکیه از این پیشنهاد ادامه «پیشرفت مثبت مذاکرات استانبول» به سمت صلح است.

مذاکرات استانبول پس از آن متوقف شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین سربازان روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد. بعد از آن پوتین گفت که تلاش‌های صلح به بن‌بست رسیده است.

آنکارا که روابط نزدیکی با کیف و مسکو دارد، در تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها خود را به عنوان یک میانجی بی‌طرف معرفی کرده است.

گوترش در مسکو خواستار برقراری آتش‌بس «در اسرع وقت» در اوکراین شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اولین سفر خود به مسکو از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در روز سه‌شنبه خواستار برقراری آتش‌بس «در اسرع وقت» شد.

گوترش پیش از گفتگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت: «آنچه که ما بسیار به آن علاقه‌مندیم، یافتن ابزاری برای ایجاد شرایط گفتگوی مؤثر و نیز ایجاد شرایط برای آتش‌بس در اسرع وقت (در اوکراین) است.»

وی گفت که با وجود روایت‌های مختلف از آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، وضعیت پیچیده شده است، و با این حال افزود: «اما می‌توان برای به حداقل رساندن رنجی که مردم متحمل می‌شوند، گفتگوی جدی انجام داد.»

قرار است آنتونیو گوترش پس از دیدار با سرگئی لاوروف، مورد استقبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار گیرد.

او پس از مسکو به کی‌یف خواهد رفت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با انتقاد شدید از سفر گوترش به مسکو گفته بود که در این برنامه سفر دبیر کل سازمان ملل، «عدالت و منطق» نمی‌بیند.

سازمان ملل: آمار جنگزدگان اوکراینی احتمالا به ۸.۳ میلیون نفر خواهد رسید

سازمان ملل تخمین می‌زند که شمار جنگزدگان اوکراینی که به کشور‌های خارجی پناه برده‌اند، ممکن است به ۸.۳ میلیون نفر برسد.

این سازمان در حال حاضر شمار این افراد را کمی بیش از ۵.۲ میلیون نفر برآورد کرده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که در آغاز جنگ، شمار آوارگان اوکراینی را حدود ۴ میلیون نفر پیش‌بینی کرده بود، اکنون با توجه به وخامت اوضاع در این کشور جنگزده برای تأمین هزینه اقدامات خود درخواست ۱.۸۵ میلیارد دلار درخواست کرده است.

سازمان ملل درخواست کمک بشردوستانه برای اوکراین را دو برابر کرد

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که درخواست اضطراری برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین را که مورد تهاجم روسیه قرار گرفته، دو برابر کرده است. به این ترتیب میزان کمک درخواستی این سازمان برای اوکراین در مجموع به ۲.۲۵ میلیارد دلار رسید.

سازمان ملل در اوایل ماه مارس گفته بود که اوکراین برای برآورده کردن نیاز‌های حیاتی خود به ۱.۱ میلیارد دلار نیاز دارد.

جلسه شورای امنیت ملی در مولداوی در پی انفجار‌های منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نستریا

به دنبال وقوع یک رشته انفجار در نرانس‌نستریا، منطقه جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق مولداوی، مایا ساندو، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد جلسه شورای امنیت ملی را در روز سه‌شنبه برگزار می‌کند.

کشور کوچک مولداوی در همسایگی جنوبی اوکراین، نگران کشیده شدن دامنه درگیری‌ها به درون خاک خود است.

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در روسیه با پوتین دیدار خواهد کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، قرار است امروز در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ملاقات کند.

انتظار می‌رود مذاکرات پوتین و گوترش بر شرایط تخلیه غیرنظامیان گرفتار‌شده در شهر محاصره‌شده ماریوپل متمرکز باشد. اوکراین از گوترش خواسته است تضمین یک کریدور بشردوستانه را برای نجات غیرنظامیان پناه‌گرفته در کارخانه فولاد آزوفستال از روسیه بگیرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با سفر به کی‌یف، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیدار خواهد کرد.

اوکراین: شورای شهر خرسون تحت کنترل نیرو‌های روسیه قرار گرفت

مقامات اوکراینی می‌گویند چند هفته پس از اشغال شهر بزرگ خرسون در ۲ مارس، نیرو‌های روسی کنترل ساختمان شورای این شهر را به دست گرفته‌اند.

ایگور کولیخایف، شهردار خرسون، در حساب فیس‌بوکی خود گفت: «دوشنبه شب مردان مسلح وارد ساختمان شورای شهر خرسون شدند، کلید‌ها را گرفتند و نگهبانان ما را با افراد خود جایگزین کردند.»

یوری سوبولفسکی، معاون منطقه‌ای خرسون، گفته است پس از اشغال شهر خرسون نیرو‌های روسی به شورای شهر اجازه داده بودند تا در حالتی محدود به کار خود ادامه دهد، «اما به نظر می‌رسد آن زمان نیز به پایان رسیده است.»

آلمان تانک پدافند هوایی در اختیار اوکراین می‌گذارد

در تحولی تازه دولت آلمان اعلام کرده است که مجوز ارسال تانک پیشرفته «گپارد» به اوکراین را صادر می‌کند. این تصمیم نقطه عطفی در سیاست محتاطانه آلمان در قبال ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین به شمار می‌آید.

قرار است تعداد تانک‌های ارسالی و جزئیات این تصمیم روز سه‌شنبه در حاشیه نشست ۴۰ کشور حامی اوکراین در رامشتاین توسط کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان اعلام شود.

تانک‌های گپارد یکی از مهم‌ترین تسلیحات تولید صنایع دفاعی آلمان محسوب می‌شوند و عضوی از سامانه حفاظتی نیرو‌های ناتو به حساب می‌آیند.

«خدای جنگ» جریان نبرد‌ها در اوکراین را تغییر می‌دهد؟

در پی ارسال موج جدید تسلیحات توپخانه‌ای سنگین از سوی کشور‌های غربی به اوکراین، کارشناسان نظامی می‌گویند این تجهیزات می‌توانند جریان جنگ را عوض کنند.

در روز‌های اخیر برای نخستین بار تجهیزات توپخانه‌ای سنگین به همراه هزاران گلوله از ایالات متحده، کانادا، هلند، لهستان، بریتانیا و جمهوری چک وارد اوکراین شده‌اند. شماری از این توپخانه‌ها نظیر هویتزر مدل M۷۷۷ می‌توانند تا ۶۰ کیلومتری عمق جبهه روس‌ها را هدف قرار دهند.

کشور‌های غربی در هفته‌های ابتدایی جنگ از بیم بالا رفتن تنش میان ناتو و روسیه، از ارسال چنین تسلیحاتی خودداری می‌کردند.

روس‌ها که توپخانه را «خدای جنگ» می‌نامند، در سوی مقابل بالقوه این توانایی را دارند که با قدرت آتش هولناک خود مواضع ارتش اوکراین در دونباس را درهم بکوبند.

نشست مشترک بیش از ۴۰ کشور به میزبانی آمریکا برای ارسال تسلیحات به اوکراین

نمایندگان نظامی بیش از ۴۰ کشور جهان روز سه‌شنبه به میزبانی ایالات متحده در پایگاه هوایی رامشتاین، محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در آلمان، گرد هم می‌آیند تا مذاکراتی را با محوریت ارسال تسلیحات به اوکراین و تضمین ادامه کمک‌های مالی و نظامی به این کشور انجام دهند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت که هدف اصلی این گفتگو‌ها همگام‌سازی و هماهنگی برای ارسال بیشتر کمک‌های نظامی و امنیتی به کی‌یف است که شامل تسلیحات سنگین مانند توپخانه هویتزر و همچنین پهپاد‌های مسلح و مهمات می‌شود.

میلی به خبرنگاران گفت: «چند هفته آینده بسیار بسیار حیاتی خواهند بود. اوکراینی‌ها برای موفقیت در میدان جنگ به حمایت مستمر نیاز دارند و در واقع هدف این کنفرانس هم همین است.»

سرگئی لاوروف: تهدید جنگ هسته‌ای را دست‌کم نگیرید

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه به غرب هشدار داد که خطر درگیری هسته‌ای بر سر اوکراین را دست‌کم نگیرد و گفت که ناتو با ارسال تسلیحات به کی‌یف در واقع «جنگی نیابتی» با روسیه را پیش می‌برد.

لاوروف در این مصاحبه که از تلویزیون دولتی روسیه پخش می‌شد گفت مسکو خود را متعهد به اصل تلاش برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای به هر قیمت می‌داند. او اضافه کرد: «این موضع اصلی ما است که همه‌چیز را روی آن بنا می‌کنیم. خطر‌ها در حال حاضر قابل توجه هستند.»

وزیر امور خارجه روسیه درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم و بالا رفتن آستانه تنش هسته‌ای به سطح بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ گفت: «من نمی‌خواهم این خطر‌ها را به طور مصنوعی بالا ببرم. خیلی‌ها این را دوست دارند، اما خطر جدی و واقعی است و ما نباید آن را دست‌کم بگیریم.»

سرگئی لاوروف همچنین ارسال تسلیحات پیشرفته غربی از جمله موشک‌های ضد تانک جاولین و پهپاد‌های پیشرفته توسط کشور‌های عضو ناتو به اوکراین را اقدامات تحریک‌آمیزی خواند که با هدف «طولانی کردن درگیری و نه پایان دادن به جنگ» صورت می‌گیرند.

او اضافه کرد: «ناتو در اصل به شکل نیابتی درگیر جنگ با روسیه است و اوکراین را مسلح می‌کند. جنگ یعنی جنگ.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
2
17
خبرهای صدا و سیما رو که نگاه میکنی انگار در روسیه هستی و تلویزیون روسیه داره از جنگ گزارش میده . بازم ما در کنار سمت اشتباهی قرارگرفتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
5
0
حالا بیا از خودت نظرم بده به این مقاله ای که منتشر کردی که یه خورده بیشتر بخندیم ، مثلا چهار تا ناشناس یکی هم با اسم رهام ، ما همیشه منتظر سوتی های جذاب شما هستیم
سیدمرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
1
مطمئن باشید تا یکسال کمتر جنگ جهانی سوم که البته مثل قبل طولانی نیست و بعداز 3ماه صلح میشه اتفاق میفته
صفر یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
1
7
با ورود سلاحهای پیشرفته که ادامه هم خواهد یافت مذاکره وتاکید بر مذاکره تنها راه خروج از این بن بست برای هر دو است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
4
9
روتو برم منظورت از پایان دادن به جنگ تصرف اوکراینه؟متجاوزی طلبکارم هستی
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
16
3
شده تابحال درتاریخ بشریت غربیها مخصوصا آمریکا ازجبهه حق وانسانیت دفاع بکنند؟؟؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین