کد خبر: ۷۶۹۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۶
یک کارشناس امور زمین شناسی در گفتگو با آفتاب مطرح کرد:

هشدار نسبت به خطرات فرونشست گسترده دشت‌های ایران

97 درصد شهرهای ایران در معرض زلزله
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر امور زمین‌شناسی مهندسی سازمان زمین‌شناسی كشور با اشاره به این‌كه از 41 مورد مخاطرات زمین‌شناسی 32 مورد در ایران رخ می‌دهد تصریح كرد: «97 درصد شهرهای ایران در معرض زلزله و 350 شهر نیز در معرض سیل هستند». 

محمدجواد بلورچی در حاشیه همایش مدیریت كم آبی و خشكسالی که در شهر کرمان برگزار شد، در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار آفتاب افزود:« 12درصد تولید ناخالص ملی در كشورمان صرف جبران خسارات حوادث طبیعی می‌شود كه این رقم در كشورهای توسعه یافته تنها دو تا سه درصد است». 

وی در ادامه به دو پدیده‌ی زمین‌شناسی ناشی از برداشت بی‌رویه آب در كشور یعنی فر و چاله و فرو نشست اشاره كرد و گفت: «فرو چاله نظیر آن‌چه كه در حوالی شهر كرمان در سال 76 اتفاق افتاد در یک لحظه اتفاق می افتد و بدون نشانه های قبلی ناشی از انحلال سنگ‌های آهكی، گچ و نمك است اما فرو نشست ناحیه‌ای وسیع را در بر می‌گیرد و مانند سرطان با سرعتی كم به پیش می‌رود».

او در همین مورد مصرف نادرست آب را یكی از معضلات كشور ذكر كرد و گفت: «در حالی‌كه 93درصد آب استحصال شده كشور صرف كشاورزی و فقط 7/2 درصد آن مصرف صنعتی می‌رسد در كشورهای توسعه یافته این رقم به 70 درصد برای كشاورزی و 20 درصد برای صنعت رسیده است و قاعدتا توسعه كشاورزی در ایران باید محدود و حساب شده صورت گیرد». 

این مقام مسوول در ادامه گفت: «فرونشست دشت ساوجبالاغ به علت برداشت آب از سفره‌های آب زیر زمینی به 35 سانتیمتر در سال رسیده است که یک رکود در کشور محسوب می‌شود و در تهران نیز در مناطق 17،18، 19 و جنوب این شهر نرخ سالانه فرو نشست 17 سانتیمتر است». 

بلورچی با ذکر این مطلب که در استان کرمان نیز به علت برداشت بی‌رویه‌ی آب در سال‌های اخیر این فرونشست به صورتی قابل‌توجه و جدی در دشت‌های مختلف خود را نشان داده است نسبت به عواقب فرو نشست زمین و خسارات گسترده‌ی ناشی از آن هشدار داد. 

وی تاکید کرد: «تغیر شکل آبراهه‌ها، آسیب فراوانی به شریان‌های حیاتی نظیر پل‌ها، جاده‌ها، راه‌آهن و مجاری فاضلاب، ایجاد شکاف‌های عمیق در زمین، خسارات فراوان به مناطق شهری و صنعتی و تخریب سفره‌‌های آب‌زیرزمینی از جمله خسارات فرونشست زمین بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه‌ی آب در کشور است».

او هم‌چنین گفت: «نیاز امروز، سرمایه‌گذاری گسترده‌ی دولت برای توسعه‌ی کشاورزی مدرن است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۳/۳۰
0
0
اين مسئله ها و مشكلات براي كشوري كه رييس جمهوري دارد كه براي تمام مشكلات عالم و سرتاسر گيتي راه درمان و راهكار دارد چيزي نيست حتي اگر تمام ايرا ن فرو نشست داشته باشد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین