کد خبر: ۷۷۰۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۳
دکتر علی اکبر جلالی اظهار داشت:

گسترش IT ،تنها راه حل معضل ترافیک شهرهای بزرگ ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و همچنین ورود و تزریق خودرو به شهرهای بزرگ ازجمله تهران، معضل ترافیک صرفاً با عریض کردن خیابان ها برطرف نمی شود و راه حل معضل ترافیک تهران مستلزم گسترش فرهنگ IT است. 

به گزارش آفتاب «دکتر  علی اکبر جلالی » عضو هیت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و استاد پاره وقت دانشگاه ویرجینیای غربی درحاشیه برگزاری جشنواره هم اندیشی مخترعان و مبتکران ترافیکی که در سالن آمفی تئاتر پلیس راه برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه حدود 13 سال در حوزه فن آوری اطلاعات مشغول به فعالیت است، گفت: «بدون شک با توجه به تغییرات و پیشرفت های سریعی که در این حوزه صورت می گیرد، برگزاری جشنواره هم اندیشی مخترعان و مبتکران ترافیکی می تواند از جنبه های مختلف مفید باشد و تحول بزرگی را در سطح کشور و حتی جهان به وجود بیاورد».

این مشاور پلیس راهنمایی و رانندگی در حوزه IT گفت: «با روند رو به رشد جوامع و ازدیاد سرسام آور خودرو ها در ایران، در آینده ترافیک شدیدی خواهیم داشت و هر سال نسبت به سال قبل شرایط سخت‌تری را در حوزه ترافیک پشت سر می گذاریم».

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای روانسازی ترافیک صرفا عریض کردن خیابان ها جوابگو نیست، گفت: «دنیا این تجربیات را قبل از ما انجام داده مثلا برخی از کشور ها تا 24 لاین خط رفت و برگشت خودرو ها را احداث کرده اند و با این وجود نیز نتوانسته اند مشکل ترافیک را حل کنند. نهایتا به این نتیجه رسیده اند که تنها راهکار باقی مانده برای حل مشکلات ترافیکی استفاده از فن آوری اطلاعات وتجربیات جدید الکترونیکی است» .

دکتر جلالی با رد ادعای قصور و کوتاهی پلیس راهنمایی و رانندگی در حل معضل ترافیک، از اقدام این پلیس در عرصه IT اظهار خرسندی کرد و گفت: «امروز رییس راهنمایی و رانندگی کشور در رسانه‌ها تنها راه باقی مانده برای حل معضل ترافیک را صرفا گسترش IT اعلام می کند و این کار بسیار ارزنده‌ای است».

وی با تاکید بر ناکارآمدی روش های سنتی همانند تعریض خیابان ها یا هوشمند کردن چراغ های راهنمایی در چهار راهها برای حل معضل ترافیک، تصریح کرد: «بهترین راهکار حل این معضل فرهنگ سازی IT است و فکر می‌کنم در مرحله اول باید شرایطی را به وجود بیاوریم که مردم متقاعد شوند از طریق اینترنت و شبکه های پرسرعت داخلی کارها را از منزل انجام دهند و این منوط به ارایه سرویس و خدمات الکترونیکی مناسب و بجا است».

 او گفت: «باید کاری کنیم که مردم برای خرید لباس ،کفش، میوه و انجام کارهای جزیی و اداری از منزل خارج نشوند و برای همین گسترش علم و تجارت الکترونیکی لازم است تا مردم بتوانند کلیه این کارها را از راه دور انجام دهند».

این استاد پاره وقت دانشگاه ورجینیای غربی، مرحله و راهکار دوم این امر را آگاه سازی مدیران ارشد برنامه ریز در حوزه راهنمایی ورانندگی، ترافیک شهری و سایر حوزه های مرتبط دانست و بیان داشت: «مراکز تحقیقاتی باید سرخط ها و موضوعاتی را در اولویت کاری خود قراردهند که بتوانند در کوتاه مدت، بخشی از این معضلات را حل کنند؛ اگرچه حل کامل آن در گرو یک تصمیم ملی است».

وی به تولید زیاد خودرو در ایران اشاره کرد و بیان داشت : «اگر ما صورت مسئله را خوب تعریف کنیم و مصمم به حل مشکل در حوزه حمل و نقل و ترافیک باشیم، آن موقع است که جایگاه تولید خودرو، راهنمایی و رانندگی، دولت،وزارت راه، دانشگاه و تمام حوزه های مرتبط معلوم می شود».

عضو هئیت علمی دانشگاه علم وصنعت ایران گفت: «خوشبختانه فن‌آوری اطلاعات و تکنولوژی جدید به این همگرایی کمک می کند و دولت الکترونیکی در کاهش ترافیک تاثیر زیادی می گذارد».

وی تصریح کرد: «رواج گسترده آموزش الکترونیکی در برخی دروس دانشگاهی، معافیت از پرداخت مالیات برای فروشگاه هایی که اجناسشان را به صورت الکترونیکی می فروشند، همچنین راه اندازی سامانه های ملاقات غیر حضوری در بیمارستان ها از مصادیق کاهش حجم ترافیک معابر است».

او در پایان تاکید کرد: «این مقولات به پلیس راهنمایی و رانندگی برنمی گردد؛ ولی همه این موارد در تصمیم گیری کلان و ملی جامعه انجام شدنی است به این شرط که عزم ملی و اراده کافی در کشور به وجود بیاید».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین