آسیبهای ناشی از کاهش باروری و رشد جمعیت از دهه پیش بهعنوان یکی از راهبردهای اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار بوده است و مقام معظم رهبری همواره بر این مهم تاًکید داشتهاند. به بهانه روز ملی جمعیت مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین «مفهوم حمایت و قانون حمایت ازخانواده وجوانی جمعیت» پرداخته است. در جامعه امروزی داشتن فرزند در نهاد خانواده و جمعیت جوان در جامعه یک هنجار ارزشمند است بهگونهای که مطابق پیمایشهای ملی خانواده، نگرش اکثر مردم نسبت به فرزندآوری مثبت است.
دکتر محمدجواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاستهای جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترویج و آگاهیبخشی نسبت به وجوه مثبت ازدواج به هنگام و آسان، فرزندآوری در راستای سیاستهای کلی جمعیت و قانون حمایت از خانواده را مورد تأکید قرار داد و نگاه دولت ها به سیاست های جمعیتی و تنظیم خانواده را بسیار تعیین کننده خواند. نوع حمایتها نشان دهنده رویکرد دولتها نسبت سیاستهای افزایش فرزندآوری و یا کاهش فرزندآوری می باشد.
بررسی ها نشان می دهد، نوع حمایت دولتها در این زمینه در کشورهای مختلف، متفاوت است. طیف این حمایت ها از حمایت مستقیم گرفته تا ممنوعیت یا عدم قبول تنظیم خانواده به شرح زیر متغیر است:
- حمایت مستقیم: اطلاعات، راهنمایی و مشاوره و اقلام پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده از طریق خدمات دولتی یا سیستم دولتی ارائه شود. نمونه: کشورهای (مغولستان، کره جنوبی، سنگاپور، قبرس، گرجستان، کویت، بلاروس، رومانی، کرواسی، مونته نگرو، پرتغال و صربستان)
- حمایت غیرمستقیم: دولت هیچ خدمات تنظیم خانوادهای از طریق سیستم خود ارائه نمیکند بلکه در عوض، بخش خصوصی را حمایت میکند که شامل سازمانهای غیردولتی که این گونه خدمات را ارائه میکنند است. نمونه: کشورهای (ژاپن، قزاقستان، ترکمنستان، ارمنستان، بلغارستان، جمهوری چک، مجارستان، روسیه، اوکراین، استونی، لیتوانی، ایتالیا ، اسپانیا و استرالیا)
- عدم حمایت: دولت اجازه میدهد بخش خصوصی خدمات تنظیم خانواده را ارائه بدهد بدون اینکه هیچ حمایت اقلامی و تجهیزاتی توسط دولت صورت گیرد نمونه: کشورهای (گابن، لهستان، یونان، اتریش و آلمان)
- ممنوعیت یا عدم قبول تنظیم خانواده: دولت اجازه نمیدهد برنامهها یا خدمات تنظیم خانواده در قلمرو خود اعمال شود. نمونه: کشور واتیکان
دکتر محمودی ادامه داد، بررسی ها نشان می دهد برای مقابله با موضوع کاهش فرزندآوری، مشوقها و تسهیلات ارایه شده در کشورهای مختلف در چارچوب محور های زیر ارایه میشوند.
- پاداش یا مساعده هنگام تولد فرزند: مبلغی که قبل یا در بدو تولد فرزند به والدین تعلق میگیردکه کمک هزینه والدین یا تولد نیز نامیده میشود. این امر در کشورهای مختلف متفاوت است.
- تخصیص مزایا به خانوادهها: مزایای نقدی یا غیرنقدی که بهمنظور رفاه و بهبود اوضاع والدین به آنها اختصاص مییابد و شامل مزایای نقدی، تخفیف مالیاتی و انواع یارانه میشود. این امر در کشورهای مختلف متفاوت است.
- اجازه مرخصی به مادران: اجازه مرخصی به مادران شاغل هنگام تولد فرزند و اطمینان از امکان بازگشت دوباره به کار که شامل مرخصی با حقوق و بدون حقوق است. مدت مرخصی مادران در کشورهای مختلف متفاوت است،
- اجازه مرخصی به پدران: اجازه مرخصی به پدران شاغل در هنگام تولد فرزند اول و اطمینان از امکان بازگشت دوباره به کار. در برخی از کشورها، مرخصی پدران به جای اینکه حق جداگانهای باشد بخشی از برنامه مرخصی پدران محسوب میشود. معمولاً مدت مرخصی پدران کوتاهتر از مدت مرخصی مادران است و این در کشورهای مختلف متفاوت است،
- اجازه مرخصی به والدین: اجازه مرخصی به والدین شاغل و اطمینان از امکان بازگشت دوباره به کار. این مرخصی مکمل مرخصی مادران و پدران محسوب میشود و شامل مرخصی با حقوق و بدون حقوق است. این نوع مرخصی نیز در کشورهای مختلف متفاوت است،
- کمک هزینه مراقبت از فرزند: شامل دسترسی به کمک هزینه آموزشی یا آموزش رایگان، مهدکودک، کودکستان و یا سایر خدمات حمایتی برای فرزندان در سن مدرسه. این امر در کشورهای مختلف متفاوت است.
دکتر محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاستهای جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مطالعات تطبیقی انجام شده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (بررسی تطبیقی سیاست های جمعیتی در کشورهای منتخب) نشان می دهدکه مشوقها و تسهیلات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم از نظر کمی و کیفی در ایران نسبت به کشورهای دیگر متنوع تر میباشد و گام بلندی برای حمایت از خانواده، حمایت مادی و معنوی از مادران و ایجاد مشوقهای فرزندآوری برداشته شده است، که البته میزان موفقیت آن به نحوه اجرایی شدن و نظارت برآن بستگی دارد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: بخش اعظم آنچه در این طرح آمده، تجربیات سایر کشورهاست. البته باید بدانیم که تنها مشوقهای مادی نمیتواند منجر به اصلاح ساختار جمعیتی شود. علل عدم تمایل به فرزندآوری تنها مادی نیست و مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم مهم است و باید تغییراتی در آن اتفاق بیفتد.