کد خبر: ۷۷۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۱

رویترز: گزینه حمله به ایران جدی نیست

دیپلماتها بیش از آنکه نگران این حمله باشند، نقش نگران بودن را بازی می کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین الملل: نگرانی‌های دیپلمات‌ها از حمله نظامی اسراییل به ایران جدی نیست.

یک دیپلمات غربی در تل آویو به خبرنگاران گفت: «دیپلماتهای ایرانی و غربی تنها نقش نگران بودن را ایفا می‌کنند و به واقع احساس نگرانی نمی‌کنند».

این دیپلمات غربی در ادامه افزود: «‌گزینه اقدام نظامی بی‌تردید آخرین چیزی است که ما بدان نیاز داریم. این گزینه مسلما چیزی نیست که به این سادگی قابل استفاده بوده و در دسترس باشد».

این دیپلمات ادامه داد: «من به هیچ وجه گمان نمی‌کنم که طی 6 ماه آتی عملیات نظامی علیه ایران رخ دهد».

تلاشها به منظور کاهش احتمال رویارویی اسراییل و ایران از حدود یک هفته پیش و پس از انتشار مقاله‌ای در نیویورک تایمز آغاز شد.

نیویورک تایمز در این یادداشت مدعی شده بود که رزمایشی که چندی پیش توسط ارتش اسراییل برگزار شده با هدف کسب آمادگی برای رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی ایران بوده‌است.

با این‌همه این جنجال مجددا با گزارش خبرگزاری ABC شدت گرفت. این خبرگزاری در گفتگویی که با یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده انجام داد مدعی شد احتمال حمله نظامی اسراییل به تجهیزات هسته‌ای ایران رشد فزاینده‌ای داشته است.

این خبرگزاری همچنین مدعی شد که در صورت بروز چنین رویارویی، تهران به اسراییل و آمریکا پاسخ خواهد داد.

این اخبار علاوه بر تحریک اعصاب کسانی که به نوعی درگیر این مناقشه هستند سبب رشد بهای جهانی نفت به ازای 2 دلار در هر بشکه گشت تا جایی که روز دوشنبه بهای نفت در بازار‌های جهانی از مرز 143دلار و 67 سنت گذر کرد.

تهران در همین رابطه تهدید کرده بود که در صورت بروز چنین رویارویی صدور نفت از تنگه هرمز متوقف خواهد شد. 

فشارهایی که از چنین رویارویی به بازار جهانی نفت وارد می‌آید اما تنها به توقف صدور نفت از تنگه هرمز منحصر نمی‌شود. 

این نکته وقتی چهره جدی‌تری به خود می‌گیرد که بدانیم ایران خود چهارمین تولید کننده بزرگ نفت در جهان است.

با این همه دولت آمریکا گزارش خبرگزاری ABC را صریحاً رد کرده است. «تام کیسی» سخنگوی دولت ایالات متحده در همین ارتباط اظهار داشت: «ما هیچ اطلاعاتی دال بر تایید این گزارش نداریم».

تام کیسی در توضیح اظهاراتش افزود: «واکنش دولت ایالات متحده در برابر این گزارش تنها یک لبخند است»!

تردید های ایران 
منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران در همین ارتباط به خبرگزاری NBC اظهار داشت که که معتقد نیست اسراییل بتواند اقدام به این حمله نماید. 

متکی توضیح داد: «در موقعیتی که اسراییل هم اکنون گرفتار آن است، توانایی ماجراجویی منطقه‌ای را ندارد».

متکی افزود: «اسراییل همچنان با آسیب‌های جنگ کوتاه مدت با حزب الله لبنان در سال 2006 دست به گریبان است. از همین رو ما مطمئنیم که اسراییل توان و یارای درگیر شدن در یک تهاجم دیگر را ندارد».

با اینهمه متکی تصریح کرد که ایران تفاوتی بین تهاجم به خاکش از سوی اسراییل یا آمریکا قایل نیست و به آن پاسخی گسترده و همه جانبه خواهد داد.

متکی در ادامه افزود:  «باید درک کرد که تمامی تلاشها باید در جهت وادار نمودن اسراییل به پرهیز از اقدام نظامی صورت گیرد».

اما اوضاع در اسراییل نیز یکنواخت نیست و تشتت آرا در مورد نحوه برخورد با ایران فراوان است.

یک دیپلمات غربی که در اسراییل مشغول فعالیت است در تایید این واقعیت گفت: «در اسراییل به هیچ وجه اجماعی در مورد نحوه رویارویی با ایران وجود ندارد».
 
این البته تنها مشکل اسراییل نیست. ایالات متحده نیز در مورد اینکه آیا ایران تا دو سال آینده به نقطه بی‌بازگشت برسد دچار تردید است.

ایالات متحده و کشورهای غربی ایران را متهم به تلاش به منظور دستیابی به جنگ افزار‌های هسته‌ای می‌کنند. این اتهام البته بارها از سوی ایران تکذیب شده‌است.

ایران بارها و بارها تصریح کرده است که تلاشش برای دستیابی به انرژی هسته‌ای به منظور نیاز روز‌افزون به منابع انرژی تازه است و انگیزه‌ای نظامی در فراسوی آن وجود ندارد.

گفتنی است اسراییل تنها کشوری است که در منطقه خاورمیانه دارای جنگ افزار هسته‌ای است اگر چه مکررا این موضوع را انکار کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین