کد خبر: ۷۷۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۸
در اولین همایش اسلام و آسیب‌های اجتماعی مطرح شد:

اعتیاد به فن‌آوریهای نوین در کمین جوانان ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: آسیب‌های نوپدید موضوعی بود که در یکی از کارگروه‌ها در همایش اسلام و آسیب های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و شرکت کنندگان در آن به جنبه‌های آسیب‌زا در زمینه‌های اعتیاد به فناوری‌های جدید، سوء استفاده از مبانی دینی و علمی، قرائت وارونه دینی جوانان و هیجان‌های اجتماعی پرداختند. 

اعتیاد به فناوری‌های جدید مانند اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای و تلفن همراه (پیامک) از موضوعات مورد بحث در این زمینه بود. با توجه به نتایج مطالعات که حاکی از آن است که ایران از پرکاربردترین استفاده‌کنندگان از اینترنت‌، بازی‌های کامپیوتری و پیامک در سطح آسیا می‌باشد‌، ضرورت توجه به این مسایل بیش از پیش می‌گردد. 

در بررسی‌های این کارگروه به این مطلب اشاره شد که استفاده بیش از حد از اینترنت که با متغیر‌های احساس تنهایی‌، احساس انزوا طلبی‌، اضطراب‌، تغییر خلق و رفتارهای اجتماعی نامناسب همراه است‌، موجب اعتیاد رفتاری می‌شود و مواردی مانند موضوعات جنسی در اینترنت‌، اعتیاد به روابط اینترنتی‌، اجبار شبکه‌ای‌، جمع آوری اطلاعات و اعتیاد به رایانه از پیامد‌های این گرایش محسوب می‌شود. 

در مورد استفاده از تلفن همراه که در سال‌های اخیر گسترش آن در کلیه سطوح جنسی و سنی‌، با آثار مثبت و منفی بسیاری همراه بوده است؛ نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از معتادان به تلفن همراه افرادی با اعتماد به نفس پایین هستند و در روابط اجتماعی خود مشکل دارند‌؛ خاموش کردن تلفن برای آنها اضطراب‌، حساسیت‌، اختلال خواب و مشکلات گوارشی به همراه دارد. 

استفاده از تلفن‌های همراه و مدت زمانی که از آن استفاده می‌کنند در صورتی که با علایمی مانند اشتغال خاطر و درگیری ذهنی‌، استفاده از پیامک برای ایجاد رابطه اجتماعی‌، هیجان‌حویی‌، ترضیه خاطر روانی و .... همراه باشد‌، نشانه این می‌تواند باشد که فرد دچار اشکال متفاوتی از اعتیاد به تلفن همراه و پیامک شده است. 

از دیگر آسیب‌ها اعتیاد به سایبر‌سکس یا ارتباط در فضای مجازی و مکالمات جنسی On‌line است که باعث تحریک فرد می‌شود. 

اینترنت چالش های اخلاقی و حقوقی بسیار جدی را برای خانواده‌ها و جوانان در ارتباط با محتوای برنامه‌ها و سایت‌ها ایجاد می‌کند. ازعوامل گسترش این آسیب می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

• دسترسی آسان به میلیون‌ها سایت به صورت شبانه‌روزی
• پایین بودن قیمت‌ها ، سایبر سکس را به لذت جنسی رایگان تبدیل کرده است.
• گمنامی کاربران که سایرین آنها را بی نام و نشان می بینند.


راهکارهای مقابله با این آسیب ها که در این کارگاه به آنها اشاره شد شامل به کارگیری از فیلتر‌های مختلف‌، ایجاد نظام قانونمند اینترنتی در جامعه توسط دولت‌، کنترل سازمانی‌، نظارت اجتماعی و غیر رسمی و از همه مهم تر نظارت و کنترل فردی از طریق درونی‌سازی و با بهره‌گیری از وجدان اخلاقی و تعهد دینی بود. 

از دیگر موارد بررسی شده در این کارگروه، سوء استفاده از مبانی دینی بود‌؛ چرا که فضای مجازی امکان دسترسی به اخبار و سوء استفاده را فراهم می‌سازد‌، گرایش افراد به لذت‌جویی‌، خودخواهی‌، مخالفت با هنجارها و روابط سوء حنسی‌، سست شدن پیوندهای خانوادگی‌، بسته بودن مساجد در طول روز به منظور پاسخگویی به نیاز های افراد‌، زمینه را برای بروز سوء استفاده از مبانی دینی در فضای مجازی فراهم می آورد. 

موضوع دیگر قرائت وارونه دینی جوانان ایرانی در برخورد با قرائت بالنسبه سنتی مرسوم از اسلام است که این کارگروه عنوان «‌پروتستانیسم اسلامی‌» را برای آن برگزیدند . 

مشکلات جهانی فراروی نوجوان و جوان انقلای اسلامی‌، مشکلات جوانان در کشورهای انقلابی و در گذر از سنت به مدرنیته‌، حرکت پاندولی اخلاقیات در جوامع انقلابی‌، ضعف مفرط نظام الگودهی‌، جامعه پذیری و ضد جامعه پذیری‌، مشکلات خاص جوانان ایرانی‌، شکاف بین نسلی و مسائلی از این قبیل در پیدایش این گرایش‌ها اهمیت فراوانی دارد. 

در پایان این مباحث به افسردگی اجتماعی -که متأثر از ابعاد محیطی است و در نتیجه برخورد جوان با مشکلات‌، تضاد‌ها ، تعارض‌ها و بن بست‌های حل نشده فرهنگی- اجتماعی و سیاسی- اقتصادی جامعه بر فرد عارض می‌شود- اشاره و راه‌کار خروج از این وضعیت ارایه برنامه بر پایه‌های فطری جوانان دانسته شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین