کد خبر: ۷۷۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۳
یک کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با آفتاب تشریح کرد:

ایران و آمریکا بخت خود را در میز مذاکره جستجو می کنند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دکتر مهدی مطهرنیا درباره نوع نگرش دو طرف ایران و آمریکا مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «معتقدم که منطق ارسطویی حاکم بر نگرش دو کنش‌گر اصلی پرونده هسته‌ای ایران در حال تغییر و تحول است. با توجه به اینکه منطق ارسطویی علمی محور نگاه مکانیکی و خطی بر پدیده‌ها را دنبال می‌کند، اکنون جمهوریخواهان با توجه به ارزیابی اشتباهات تاکتیکی خود در منطقه خاورمیانه به این نتیجه دست یافته‌اند که باید به نگرش نیوتنی با الگوی ارگانیکی توجه داشته باشند».

این کارشناس مسائل استراتریک در گفتگو با خبرنگار بین الملل آفتاب افزود: «اگر این فضای تئوریک را قبول داشته باشیم در می‌یابیم که آمریکایی‌ها به عنوان کنشگر اصلی و متعاقب آن ایران می‌خواهند تا ادبیات حاکم بر پرونده هسته‌ای را از حالت مکانیکی خارج و حداقل به منطق ارگانیکی انتقال دهند تا بتوانند به جای رودررویی در یک تقابل مخاطره‌انگیز در منطق ارتباط ارگانیکی بسته‌های پیشنهادی با یکدیگر تلاقی داشته باشند». 

وی افزود: «به بیان دیگر ایران و آمریکا به خوبی به این نکته واقف هستند که هزینه‌های یک رویارویی فیزیکی برای هر دو طرف مخاطره‌انگیز است و این موضوع بیش از هر کس به نفع قدرت‌های بزرگ تمام خواهد شد».

این استاد دانشگاه در ادامه یاد آور شد: «تضعیف رقیب ایدئولوژیک غرب برای قدرت‌های بزرگ اروپایی و تضعیف رقیب استراتژیک قدرت‌های بزرگ جهان مانند روسیه و چین محصول بنیادین چنین تقابلی است. به همین دلیل خرد سیاسی ایجاب می‌کند که هر دوی آنها به یک عقب‌نشینی خردمندانه از مواضع قبلی خود نائل آیند. لذا بهترین محیط جهت بازی در این زمینه تاکید بر انجام مذاکرات به عنوان یک اصل بدیهی و عقب‌نشینی از مواضع قبلی قابل تفسیر است».

این کارشناس روابط بین الملل درباره طرح راه اندازی دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران گفت: «سخنان مک‌کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در خصوص بازشدن دفتر حافظت منافع آمریکا در ایران در کنار سخنان آقای متکی در ارتباط با امکان باز شدن این دفتر و امکان برقراری پروازهای مستقیم مابین دو کشور در شرایط حاضر، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند». 

مطهرنیا در ادامه گفت: «سخنان رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران در 13 رجب که در فضای خاصی به بیان گزاره‌های جدی در ارتباط با تاکید بر مذاکره در فضای غیر تهدیدآمیز اشاره دارد باعث می‌شود تا فضای مذاکره از میز بغداد فربه‌تر شود. از این دیدگاه به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا و ایران در حوزه تدبیر سیاسی برای گریز از رودررویی متقابل و ممکن الحصول در این زمینه می‌خواهند بخت خود را در پای میز مذاکره و نقطه تلاقی دو بسته پیشنهادی آزمایش کنند».

دکتر مطهرنیا در پایان یاد آور شد: «در راستای تحولات اخیر شاهد هستیم که نظام جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای امنیت و نماینده مقام معظم رهبری را به پای میز مذاکره می‌فرستد. در واقع انتخاب جلیلی به عنوان نماینده رهبری در شورای امنیت از اهمیت جدی و معنی‌داری برخوردار است. از سوی دیگر حضور ویلیام برنز به عنوان یکی از عناصر کلیدی در دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا در نقطه مقابل نشان‌دهنده همین مدعی است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین