کد خبر: ۷۷۹۴۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
"شورای امنیت متوجه تهدید ایران علیه امنیت بین‌المللی از طریق تشدیدهای هسته‌ای‌اش شده"

بیانیه تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات برجامی

انگلیس، آلمان و فرانسه نوشتند: ما حمایت کامل خود را نسبت به تلاش‌های هماهنگ‌کننده برجام جهت احیای برجام ابراز می‌کنیم. ایران باید از این فرصت تا زمانی که از دست نرفته، برای نهایی‌سازی توافق استفاده کند.
بیانیه تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات برجامی
آفتاب‌‌نیوز :

در بیانیه روئیکای اروپایی که روز پنجشنبه منتشر شده،‌ آمده است: «شورای امنیت متوجه تهدید ایران علیه امنیت بین‌المللی از طریق تشدیدهای هسته‌ای‌اش شده است. برنامه هسته‌ای ایران از هر زمان دیگری در گذشته پیشرفته‌تر شده است.

ایران طی سه سال گذشته گام‌هایی جهت تسریع برنامه هسته‌ای خود اتخاد کرده و به تشدید آن ادامه می‌دهد. برخی از مهم‌ترین این گام‌ها در حین روند مذاکرات برای بازگرداندن این کشور به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آمریکا به توافق انجام گرفته است.

تلاش‌های شدید دیپلماتیک جهت احیای برجام منجر به حصول توافقی قابل دوام شده است که از ماه مارس روی میز قرار دارد. ما متاسفیم که ایران تاکنون از این فرصت دیپلماتیک استفاده نکرده و به تقویت فعالیت‌های هسته‌ای خود پرداخته است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اخیرا ایران اعلام کرد که سانتریفیوژهای قدرتمند و پیشرفته جدیدی را نصب کرده و از آنها استفاده می‌کند. ایران همچنین اعلام کرده بود که تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذیل برجام را قطع کرده است. این رخداد با توجه به این مسئله که ایران به انباشت بی‌نظیر اورانیوم با غنای ۲۰ و ۶۰ درصد ادامه می‌دهد، بسیار نگران‌کننده است.

وظیفه راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام مسقیما توسط شورای امنیت سازمان ملل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محول شده است. اقدام ایران مبنی بر پایان‌دادن به تدابیر شفافیت مرتبط با برجام گامی منفی، غیرسازنده و تحریک‌آمیز محسوب می‌شود که شورا نمی‌تواند در خصوص آن سکوت کند.»

سه کشور اروپایی افزودند: «اقدامات ایران موانع بیشتری برای خود جهت بازگشت به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای ذیل برجام و احیای توانایی آژانس در ارائه تضمین‌هایی در رابطه ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند. اقدامات ایران به‌سرعت تعادل بسته‌ای که ما ماه‌ها برای احیای برجام بر سر آن مذاکره کرده بودیم را بر هم می‌زند و پنجره برای راه‌ حل دیپلماتیک فوری را می‌بندد. ما از ایران می‌خواهیم که از تشدید فعالیت‌ هسته‌ای دست بکشد و از آنها بازگردد، همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد و از فرصت باقیمانده روی میز – که به نفع دولت و ملت ایران است – استفاده کند.»

انگلیس، آلمان و فرانسه در ادامه نوشتند: «ما حمایت کامل خود را نسبت به تلاش‌های هماهنگ‌کننده برجام جهت احیای برجام ابراز می‌کنیم. ایران باید از این فرصت تا زمانی که از دست نرفته، برای نهایی‌سازی توافق استفاده کند. متاسفانه متوجه شده‌ایم که در جلسه‌ای که روز گذشته در دوحه پایان یافت، ایران بار دیگر از این فرصت استفاده نکرده و به جای آن خواسته‌های بیشتر و غیرواقع‌گرایانه‌ای را مطرح کرده است.»

در انتهای این بیانیه نوشته شده است: «امروز شورای امنیت همچنین درخصوص تحولات کلیدی در برنامه موشکی ایران که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، گفت‌وگو خواهد کرد. شورا از ایران می‌خواهد که انجام هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالیستیک طراحی‌شده برای حمل تسلیحات هسته‌ای – از جمله پرتاب موشک از طریق فناوری موشک‌های بالیستیکی این چنینی – خودداری کند.

همین چند روز پیش بود که ایران با پرتابگر فضایی آزمایش دیگری انجام داد که شامل فناوری دوکاربردی بود که می‌توان از آن برای ساخت موشک‌های بالیستیک دوربرد و قاره‌پیما استفاده کرد.

ما از ایران می‌خواهیم که از انجام این اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند. ما فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده مداوم ایران در منطقه را محکوم می‌کنیم و از این کشور می‌خواهیم که به فعالیت‌های موشک‌های بالیستیک و اشاعه هسته‌ای مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ امنیت سازمان ملل و دیگر قطعنامه‌ای این شورا پایان دهد.

ما همچنین به طور کامل از دبیر کل برای بررسی و گزارش‌دهی در رابطه با یافتن هرگونه شواهدی از انتقال قطعات، مصالح، کالاها، فناوری‌ها یا ارائه خدمات مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
2
13
از خودتان و آمریکا چه چیزی می خواهید؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین