کد خبر: ۷۸۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۴
هر سه وزیر پیشنهادی رای اعتماد نمایندگان را گرفتند

نتیجه نخستین آزمون مجلس هشتم؛ قبولی دولت نهم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌-‌محمد رادنیا: جلسه علنی روز سه‌شنبه که به گفته برخی از ناظران نخستین نشست پر اهمیت مجلس هشتم و آزمونی برای شناخت مواضع واقعی نمایندگان و ترکیب پارلمان ایران بود با همراهی کامل مجلس با دولت و سپس رای اعتماد به هر سه وزیر پیشنهادی که معرفی آنان و حتی برنامه‌هایشان نیز با تاخیر صورت گرفته بود به پایان رسید.

شاید رای اکثریت نمایندگان در اولین روزهای کاری مجلس هشتم نوید تازه و پیام شادباشی برای دولت به همراه داشت. پیامی که گویای همسویی کامل مجلس تازه تشکیل شده هشتم با دولتی است که به گواه کارشناسان به عنوان یکی از غیر کارشناسانه‌ترین دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب شناخته می‌شود.

اکنون دولت نهم با رای اکثر نمایندگان به گزینه‌های معرفی شده سه وزارتخانه دریافته است که با مجلسی جدید اما هم جنس مجلس هفتم روبرو شده است. مجلسی که هیچگاه مخالفت‌ و یا چالش جدی با دولت رئیس جمهور احمدی‌نژاد نداشت. 

نخستین امتحان مجلس در انتخاب وزرا {کلیک‌کنید}

نماینگان مجلس هشتم اما در ابتدای کار خود باید سابقه گذشته برخورد دولت با مجلس هفتم را به یاد آورند که در پایان کار همه مسئولیت مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم و رشد نقدینگی در یک یا چند مصاحبه به‌ سادگی به تصمیمات همسوی (!) آنان ارتباط داده شده.

سرویس اقتصادی آفتاب گزارشی از خلاصه‌ مذاکرات و اظهارات موافق و مخالف نمایندگان و وزرای اقتصادی (راه و اقتصاد و دارای) دولت و رئیس‌جمهور را تهیه کرده که آن را در زیر می‌خوانید: 

دفاع پیشنهاد دهنده از وزرا

محمود احمدی‌نژاد صبح روز سه‌شنبه برای دفاع از وزرای پیشنهادی راه، اقتصاد و کشور در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

رییس‌جمهور در ابتدا با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: «خدای بزرگ را سپاسگزارم که در ایام و اعیاد شعبانیه و این روز بزرگ توفیق حضور در مجلس محترم و زیارت نمایندگان مجلس را نصیب من کرده است».

احمدی‌نژاد با بیان این که موضوع سخنان وی معرفی سه وزیر است، به سوابق «شمس‌الدین حسینی» نامزد تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و افزود: «همان‌طور که می‌دانید امروز دولت با کمک شما خود را برای اجرای تحول سختاری در اقتصاد کشور آماده می‌کند و اجرای این طرح بزرگ نیازمند انسجام اقتصادی دولت است؛ به همین دلیل از آقای دکتر حسینی که از متخصصان جوان، متعهد، توانمند، فعال و دلسوز هستند برای پذیرش این مسوولیت دعوت کردیم».

وی ادامه داد: «شما با سابقه و زندگی ایشان آشنا هستید و شاهد فعالیت‌هایشان در طول این دولت بوده‌اید که با انگیزه، نشاط و نگاه عمیق علمی به افق‌های دور برای خدمت به انقلاب و کشور وارد کار شده‌اند و هر جا وارد شده‌اند با دقت، امانت و پی‌گیری جدی، کار را جلو برده‌اند».

احمدی‌نژاد اضافه کرد: «امیدوارم با حضور ایشان در وزارت اقتصاد کار تحول با دقت بیشتری انجام شود و کار جاری نظم بهتری پیدا کند، هم‌چنین یک نیروی مدبر و یک مدیر جدید به کشور و جامعه مدیران معرفی شود».

احمدی نژاد در ادامه در دفاع از «بهبهانی» وزیر معرفی شده برای وزارت راه و ترابری که در دانشگاه استاد او نیز بود گفت: «تشکر می‌کنم از کسانی که در طول سال‌های مختلف در دولت‌های مختلف در وزارت راه و اقتصاد و کشور خدمت کرده‌اند، اما شما با مشکلات آشنا هستید، از دورترین روستاها ، راه‌های ارتباطی داخلی و ترانزیتی مشکلاتی وجود دارد، بنابراین در بخش راه نیازمند تغییر نگاه در مجموعه وزارت راه هستیم».

وی افزود: «می‌دانید وزارت راه گرچه اغلب دارای نیروهای انقلابی بوده که بعد از پیروزی انقلاب خدمات زیادی انجام داده‌اند، نیازمند نگاه و برنامه‌ریزی علمی و درازمدت است؛ به همین دلیل از دکتر بهبهانی که هم متخصص این رشته است و هم‌چنین استاد تمام آن و همواره در خدمت انقلاب و پیش‌بردن برنامه‌های آن در دانشگاه و بیرون از دانشگاه بوده، دعوت به پذیرش این مسوولیت کردیم».

رییس‌جمهور درباره سوابق بهبهانی نیز گفت: «ایشان از سال 56 ، 57 که در دانشگاه حضور داشته جزء معدود استادانی بوده است که تا امروز پای انقلاب ایستاده و همواره از برنامه‌های انقلاب برای تحول و پی‌گیری آرمان‌ها حمایت کرده، هم‌چنین از استادانی بوده که از دوره انقلاب تا امروز پشت و پناه و حامی انقلاب و آرمان‌های آن بوده‌اند».

احمدی‌نژاد تصریح کرد: «زندگی معلمی، پاک و باصداقت و پرکاری از ویژگی‌های برجسته ایشان است، همچنین ایشان از مدیرانی است که در طول روز 16 تا 18 ساعت کار می‌کند و در طول 20 سالی که رییس دانشکده بوده تقریبا هیچ کس زودتر از ایشان وارد دانشکده نشده و تقریبا تمام وقت مشغول کار بوده‌اند، همین‌طور در دوره ایشان دانشکده‌ای که مسوولیت آن را داشتند، جزء اولین دانشکده‌های عمران سراسر کشور بوده است».

وی افزود: «آقای بهبهانی با حوزه مسوولیت خود آشنایی کامل دارد و سه سالی که معاون وزیر و در حمل و نقل تهران بوده‌اند در کارگروه‌های اجرایی و برنامه‌های مربوط به حمل و نقل و راه آهن و بخش هوایی، همیشه یک بخش تصمیم‌گیری و مشاوره به عهده ایشان بوده است».

رییس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش گفت: «فکر می‌کنم در این مرحله بیش از این نیاز به توضیح من نباشد. از نمایندگان عزیز به خاطر تعامل بسیار خوبی که امروز بین مجلس و دولت در بخش‌های گوناگون به وجود آمده و به خاطر کار خوبی که در شناسایی و معرفی سه نفر وزیر معرفی شده و جلسات متعددی که در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها برگزار کردند، هم‌چنین وقت بسیار زیادی که صرف این کار کردند تشکر می‌کنم، از مجلس نیز هم این انتظار می‌رود که با دقت و وسواس با بررسی همه‌جانبه ان‌شاءالله و به فضل الهی با رای قاطع دولت خدمتگزار را که یار مجلس و در کنار و بازوی مجلس است، حمایت کند و در آخر از همه شما و رییس مجلس صمیمانه تشکر می‌کنم».

احمدی‌نژاد همچنین در بخشی از سخنانش با تشکر از نمایندگان مجلس گفت: «بگذارید مطلب مزاحی بگویم. به دوستان گفتم فکر می‌کردیم فقط دولت صحرای کربلاست، نمایندگان مجلس هم که از صبح آمدند کار سختی دارند. پنج ساعت پیوسته گفته‌اند و شنیده‌اند و تصمیم گرفته‌اند و این کار سختی است. خدا به همه شما توفیق دهد».

مذاکره نمایندگان مخالف و موافق
در این جلسه هیچ‌یک از نمایندگان در مخالفت با سید شمس‌الدین حسینی وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی سخن نگفتند. بنابراین در این گزارش از انعکاس سخنان موافقان حسینی نیز صرف‌نظر می‌شود. 

اما حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به عنوان مخالف حمید بهبهانی وزیر پیشنهاد راه و ترابری گفت: «از تفکر شب‌نامه نویسی ابراز تنفر شدید می‌کنم و معتقدم در نظام جمهوری اسلامی ایران زمانی که دستگاه‌های مختلف حراستی گزینشی وجود دارد، پس تخلف، ارایه اطلاعاتی است خارج از کانال‌های فوق. امیدوارم هیات رییسه مجلس هشتم وعده اجرا نشده هیات رییسه مجلس هفتم در برخورد با افراد و مصادیق این قبیل اقدامات را اجرا کنند». 

نماینده اسلام‌آباد غرب با طرح سوالی از وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و ترابری گفت: «برنامه پیشنهادی شما با برنامه وزیر سابق راه چه تفاوتی دارد؟ از ‌١٦ صفحه برنامه شما حدود ‌٥/١١ صفحه کلیات است، شخص جدید هم همین کلیات را در مجلسی که کارش با بودجه است، مطرح کرده است؟ ارایه کلیات یعنی فرار از پاسخ گویی آینده».

وی ضعف اجرایی بهبهانی در شهرداری و وزارت راه را مورد اشاره قرار داد و افزود: «اگر رییس کمیسیون عمران، بهبهانی را مغز متفکر وزارت راه می‌داند، پس اگر در ایام ‌٣ ساله معاونت برنامه‌ریزی در وزارت راه ضعف‌ها و انحراف از قانون برنامه و بودجه و انحراف از راهبردها اتفاق افتاده، وی نیز مقصر است».

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به تاکید بهبهانی بر کاهش طول عمر پروژه‌های نیمه کاره وزارت راه گفت: «در داخل تهران در امور حمل و نقل و ترافیک سوالات جدی مطرح است، وی تا چه حد در منوریل شکست خورده نقش داشته است؟ چند درصد از برنامه پیشنهادی برای ‌١١ ماه باقی مانده از عمر دولت است؟ در بخش کلیات برنامه پیشنهادی اگر به جای ‌١١ ماه، ‌١١ سال برنامه عملیاتی داشته باشید تا انتهای برنامه ششم مجلس حق دارد به شما رای دهد، ذکر برنامه‌های فوق در داخل یک برنامه یکساله اشتباه است، در بخش دوم برنامه پیشنهادی قرار بر اتمام ‌٨١ طرح در طول یکسال است».

این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: «نمایندگان به خوبی می‌دانند طرح‌های مورد تاکید بهبهانی طرح‌هایی هستند که برایشان بودجه در نظر گرفته شده و باید تا پایان سال به اتمام برسد، بخش اعظم ‌٨١ طرح باید در پایان سال مالی ‌٨٦ به اتمام می‌رسید، ولی پایان نپذیرفته است، مشکل وزارت راه مشکل ساختاری است، هم در درون وزارت راه و هم در خارج از آن، بی‌توجهی به پروژه‌های پیشنهادی وزارت راه و تکمیل پروژه‌ها از بیرون، دعوایی که بین سازمان مدیریت و ریاست جمهوری وجود دارد، برای حل این مشکلات چرا برنامه‌ای ندارید؟».

وی با اشاره به طولانی بودن عمر طرح‌های عمرانی و فقدان برنامه‌ای اجرایی برای کاهش آنها گفت: «اقدامات حجمی پیمانکاران خیانت به منافع ملی است، اقدامات حجمی گسترده‌ای از سوی پیمانکاران انجام می‌شود، پیچ‌های مصنوعی مختلفی شکل می‌گیرد و بعد در قالب رفع نقاط حادثه‌خیز همان پیمانکاران پول جدیدی دریافت می‌کنند، آقای بهبهانی در برنامه پیشنهادی‌ خود گفته‌اید که ارتفاع جاده‌ها در کشور بیشتر از استاندارد جهانی است، این موضوع موجب تحمیل پول‌های بیشتری به منافع ملی می‌شود و در خصوص ضخامت آسفالت نیز گفته‌اید یک چهارم ضخامت قطر فعلی باید انجام شود، آقای بهبهانی اگر تاکنون به منافع ملی خیانت شده، چرا به عنوان نیروی دانشگاهی و به عنوان معاون وزیر راه تاکنون سکوت کرده‌اید؟».

این عضو کمیسیون امنیت ملی، حداکثر زمان اتمام پروژه‌های وزارت راه را ‌٣ سال اعلام کرد و افزود: «طولانی بودن پروژه‌های وزارت راه باید امروز مطرح شود یا قبلا باید به اطلاع رییس جمهور و مجلس می‌رسید؟ بر اساس ادعای شما در گذشته به پروژه‌های وزارت راه خیانت شد، در آینده چه می‌شود؟ آیا حاضرید چند ماه دیگر در برابر این سوال که چه کرده‌اید پاسخ دهید، باید به صورت جزیی در خصوص ضخامت آسفالت و طول و ارتفاع راه آمار دهید». 

فلاحت‌پیشه با اشاره به بخش ترانزیت بین‌الملل در برنامه پیشنهادی بهبهانی گفت: «‌٤٥ دهم درصد از ترانزیت دنیا و ‌٧/١ درصد از ترانزیت آسیا به ایران اختصاص دارد، شعار تحقق ظرفیت‌های راه ابریشم را در طول سال‌های پس از جنگ به کرات مطرح کرده‌ایم، ولی هیچ وقت به آنها نرسیده‌ایم، فقدان دید راهبردی که شما را مغز متفکر وزارت راه در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد می‌داند، هنوز مشهود است، موافقت‌نامه بین دولت‌های ایران و عراق در سال ‌١٣٥٦، احداث راه آهن تهران – بغداد را تاکید دارد، طرف عراقی خط آهن را با وجود مشکلات عدیده داخلی تا لب مرز کشیده است، شما تا کجا راه آهن را کشیده‌اید؟».

نماینده اسلام‌آباد غرب با اشاره به شوک اجتماعی سهمیه‌بندی بنزین گفت: «قرار بر این بود که شوک اجتماعی سهمیه‌بندی بنزین بعدا توجیه شود که ‌١٠ هزار میلیارد تومان از قبال کنترل قاچاق سوخت و در مقابله با اسراف حاصل می‌شود و این مبلغ را به سرعت وارد سامانه‌های حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی کنیم، آقای بهبهانی تاکنون چند ریال از این مبلغ پول هزینه شده است، چرا نباید حتی ریالی از آن هم هزینه شود».

در هین حال فاطمه آجرلو در موافقت با وزیر پیشنهادی راه گفت: «باید شاخص‌ها را تعدیل کرد تا انتخابی اصلح داشته باشیم، تخصص، تجربه و تعهد وزیر پیشنهادی را باید در نظر داشته باشیم».

نماینده کرج در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و ترابری گفت: «یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مورد نظر نمایندگان ارزشی و متعهد مجلس، موضوع ولایت مداری افراد است که در صدر همه اولویت‌ها قرار دارد، در برنامه دکتر بهبهانی در جریان تخصص‌های وی در رشته‌های عمران و راه و ترابری قرار گرفته‌اید، اگر افراد جوان معرفی ‌شوند، عده‌ای به بی‌تجربه بودن آنانان اعتراض می‌کنند، حال که یک فرد متخصص با تجربه معرفی شده است، عده‌ای انقلت‌های دیگر مطرح می‌کنند».

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به مخالفت‌های فلاحت‌پیشه گفت: «مگر می‌شود برنامه‌ای جزئی ارائه کرد، قبل از آن‌که برنامه کلی، چشم‌انداز و طرح جامعی را بتوان ارائه داد، این بحث را از آقای فلاحت‌پیشه آموخته‌ام. آیا انتقال مشکلات وزارت راه به مجلس یا مجامع عمومی، نظام مدیریتی جدیدی است؟ مشکلات و چالش‌های درون دستگاهی باید از سوی مدیریت دستگاه مورد نظر برطرف شود».

وی افزود: «اگر اشکالات وزارت راه به گوش رییس جمهور نمی‌رسید دست به تغییر وزیر نمی‌زد، پس ابتدا باید فرصتی را برای رفع مشکلات به مدیر دستگاه داد، و به دلیل ناتوانی در رفع مشکلات جریانات و دلایل در مجامع عمومی و مجلس مطرح شود، آیا بهبهانی باید در خصوص سیاست سهمیه‌بندی کردن بنزین که موضوعی فرادستگاهی و ملی است، تا تمام امور اسلام و میهن از گذشته تاکنون را پاسخگو باشد؟ اگر معنی نقد منصفانه و عدالت این است، ما نیز باید گفتمان عدالت را درون مجلس به شکلی دیگر پیگیری کنیم؟».

علی مطهری نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت راه و ترابری با بیان این‌که وی بیشتر به درد کابینه دولت موقت می‌خورد، تا وزارت کابینه دولت نهم، گفت: «سخنم ورود به جزییات و مسایل شخصی نیست، بلکه یک وزیر در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر تخصص، باید بینش، فکر و فرهنگ درست اسلامی داشته باشد، شروطی که در آقای بهبهانی مشاهده نمی‌شود».

نماینده تهران تاکید کرد: «یک مدیر و وزیر در نظام جمهوری اسلامی باید فرهنگ اسلامی بالاتر از سطح عامه مردم داشته باشد، اگر وزیر پیشنهادی در دولت موقت مهندس بازرگان معرفی می‌شد، شاید متناسب بوده، ولی بعد از گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در دولت نهم، فردی همانند وی که این حیث نقطه ضعف دارد، برای وزارت مناسب نیست».

این عضو کمیته ارشاد و تبلیغات کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: «روح و جان انقلاب ما مسایل فکری و فرهنگی است و الا راه سازی و سدسازی و عمران و آبادانی کار هر دولتی است، هر دولتی برای بقای خود مجبور به انجام این کارهاست، فرضا رژیم شاه هم الان باقی بود، ده‌ها سد و راه احداث کرده بود، اما با اختلاس‌های فراوان و به دست کشورهای غربی».

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر این‌که نمی‌گویم این‌گونه افراد مورد بی‌احترامی و بی‌مهری قرار بگیرند، گفت: «احترام این‌ها محفوظ است، اما در جای خود؛ این‌گونه نباید در پست‌های کلیدی قرار بگیرند، این توصیه امام خمینی(ره) و شهید مطهری است، نباید در این گونه مسایل بی احساس بود».

فرزند شهید مرتضی مطهری در ادامه تصریح کرد: «این که گفته می‌شود انقلاب فرزندخور است، به قول شهید مطهری انقلاب فرزندخور نیست، بلکه کوتاهی و غفلت ما از نفوذ افراد بیگانه با انقلاب به درون دستگاه رهبری انقلاب در پست‌های حساس کشور باعث می‌شود که گفته شود انقلاب فرزندخور است و فرزندان اولیه انقلاب به حاشیه رانده می‌شوند، با وجود این‌ همه متخصص و متدین در رشته عمران و راه ساختمان تصور نمی‌کنم لزومی داشته باشد که حتما بهبهانی وزیر شود».

مطهری متذکر شد: «به هیچ وجه نمی‌گویم در دیانت بهبهانی خدشه‌ای وجود دارد، ولی یک وزیر به لحاظ فرهنگ و بینش اسلامی باید سطح بالایی داشته باشد، تفکر و زندگی درست اسلامی داشته باشد، که متاسفانه این نقاط ضعف در وی وجود دارد و نمایندگان باید با حساسیت به این قبیل مسایل بنگرند و این مسایل را با استناد به متخصص بودن افراد رها کنند، بسیاری از انحرافات به دست همین متخصصان انجام می‌شود».

نماینده مردم تهران تاکید کرد: «تقویت دولت به این معنا نیست که هر وزیری که کاندید کرد، نمایندگان حتما به آن فرد رای دهند، تقویت دولت به این است که دقت کنیم و وی را با معیارهایمان بسنجیم و به نفع مصالح مردم و دولت است که وزرای قوی انتخاب شوند».

محمد دهقان نیز به عنوان مخالف بهبهانی گفت: «مخالفت ما به معنای زیر سوال بردن شخصیت علمی و ویژگی‌ها و فضیلت‌های دکتر بهبهانی نیست، اما با توجه به جمیع جهاتی که می‌گویم، ایشان را برای وزارت راه مناسب نمی‌دانم».

نماینده‌ مردم چناران و طرقبه در خانه‌ ملت، در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و ترابری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مبنی بر تشکیل دولت اسلامی، افزود: «دولت اسلامی به این معناست که مدیران این کشور در لایه‌های مختلف این نظام دارای توانمندی، کارآمدی و تعهد کافی، صداقت و سلامت باشند، تا بتوان با این مدیران به دولت اسلامی دست یافت».

دهقان گفت: «وزارت راه و ترابری یک وزارتخانه سنگینی است و یکی از پرحجم‌ترین کارهای اجرایی در کشور در وزارت راه انجام می‌شود، به طوری که هیچ وزارتخانه‌ای از لحاظ حجم عملیات اجرایی به آن نمی‌رسد». 

این نماینده تصریح کرد: «ایشان در شهرداری تهران نیز که سمت معاونت داشتند، به دلیل عدم تجربه، موفقیتی نداشتند و اسنادی که از مراجع رسمی و دستگاه‌های نظارتی رسمی کشور در اختیار اینجانب است، و دارای اهمیت بوده، نشان می‌دهد که دکتر بهبهانی در این سمت خود در شهرداری به هر دلیلی موفق نبوده‌اند».

وی گفت: «با توجه به این اسناد در نامه‌ای که در تاریخ 15/10/82 به شهردار وقت تهران نوشته شده، بحث تعقیب اداری و تعقیب کیفری ایشان به دلیل تخلفاتی که در این گزارش‌ها آمده، مطرح شده است».

دهقان یادآور شد: «در وزارت راه از سال 81 به بعد و پس از تشکیل دولت نهم، امید بود، در این دو سال و نیم که معاون وزیر راه بودند، تجربه و توان لازم را برای اداره این وزارتخانه به دست آورده باشند، اما برنامه‌ای که ایشان نوشته‌اند نشان می‌دهد هنوز کارآمدی و شایستگی لازم را برای وزارت راه ندارند».

وی تصریح کرد: «در برنامه‌هایی که دکتر بهبهانی نوشته‌اند و برنامه بلندمدت دارند که اگر رای بیاورند که تا یکسال دیگر بیشتر وزیر نخواهند بود، اما در برنامه کوتاه‌مدت نیز گفته تا پایان سال جاری 500 کیلومتر ریلی و 617 کیلومتر آزادراه، 600 کیلومتر راه‌های اصلی، 157 کیلومتر بزرگراه و ... را تمام می‌کنند».

اما رییس کمیسیون عمران مجلس برخی اظهار نظرها مبنی بربی بهره بودن وزیر پیشنهادی راه و ترابری از سوابق لازم را بی انصافی دانست.

علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس حمایت خود را از سه وزیر پیشنهادی رییس جمهور در تصدی وزارتخانه‌های کشور، راه و امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد و افزود: «مطلبی را که دکتر دهقان به عنوان نکته منفی مطرح کردند اینجانب به عنوان نکته مثبت در مورد ایشان می گویم؛ چرا که بهبهانی به عنوان همکار وزارت راه و ترابری در سال 60 زمانی که وزیر وقت شهید کلانتری بودند، مشغول فعالیت بودند و اینجانب به عنوان معاون وی خدمت می کردم و بهبهانی عضو علمی شورای عالی ترافیک وزارت راه شرکت فعال داشته و در مباحث حمل و نقلی وزارت راه به عنوان رییس دانشکده عمران و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با وزارت راه همکاری بسیار صمیمی ، علمی و نزدیک داشتند».

آقایی تصریح کرد: «سوابق ایشان به گونه‌ای است که در جهت علمی دارای دکترای تخصصی راه و ترابری است و فردی صاحب نظر بوده و پروفسور کامل بخش‌های حمل و نقلی کشور است».

وی با بیان این‌که بهبهانی رتبه اول خدمت گذاری توسعه علمی کشور را داشته، گفت: «از نظر نقد مسن بودن وی باید گفت وقتی سن جوان مطرح می شود، جوانی و بی تجربگی را می گویم ، وقتی تجربه بالا و هیات علمی مطرح می شود نیز سن بالای فرد را عنوان می کنیم، در حالی که شاید مهمترین حرکتی که رییس جمهور در معرفی وزرای خود اعمال کردند، تلفیق علم، ‌دانش، تعهد، تخصص، جوانی و افراد با تجربه است و چراما نباید از این زمینه های مثبت استفاده کنیم».

نماینده سلماس در خانه ملت با اشاره به انتقاد دکتر دهقان مبنی براین‌که بهبهانی هیچ سابقه اجرایی ندارد، اظهارداشت: «این انصاف نیست، ایشان3 سال حداقل معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه که به عنوان نبض وزارتخانه عمل می کند، بر عهده داشته و پیش از آن نیز در شهرداری مسوولیت داشته‌اند».

وی خطاب به مطهری نیز افزود: «ایشان فرمودند در دیانت ایشان خدشه ای نیست، بنابراین باید به همین عمل کنیم چرا که فردی که دیانت ،تجربه و تخصص دارد بهترین نیرو است».

دفاع وزرای اقتصادی از خود
حسینی : در چند ماه شعله تورم را فرومی‌نشانم

حسینی در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اهداف و برنامه‌هایی که به شکل مکتوب در اختیار نمایندگان قرار داده بود، گفت:«با نگاه به وضعیت اقتصادی ایران، بر این باورم که ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور به گونه‌ای است که می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم، به طوری که در برنامه‌ها تاکید کردم که سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و برنامه چهارم توسعه به عنوان اسناد بالادستی هستند که بایستی برای تحقق آنها تلاش کنیم».

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی افزود: «وزارت امور اقتصادی و دارایی در تنظیم سیاست‌های اقتصادی مستلزم آن است که آرامش و رفاقت را با تعامل با همکاران دولت و دستگاه‌ها و نمایندگان پیشه کند، و اجرای سیاست‌ها نیازمند همدلی و هماهنگی بر مبنای قانون و اصول کارشناسی و علمی است، و استفاده صحیح از منابع کشور و عدالت و توازن در تخصیص آنها از اهدافی است که در برنامه‌ها اعلام شده است».

وی با اشاره به سرفصل‌های برنامه‌هایش به مهار تورم، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، تسهیل امور گمرکی، توسعه بیمه‌های تجاری، اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، توسعه بازار سرمایه، پویا ساختن نظام نظارت و حسابرسی و تحول در نظام اداری وزارت امور اقتصاد و دارایی اشاره کرد و گفت: «برنامه‌ها با درک این واقعیت از این‌که یکسال بیشتر از دولت باقی نمانده است، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مطرح است».

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در خصوص مهار تورم، گفت: «با ارایه تدوین ساختاری و ضمن احصاء ریشه‌های آن اذعان دارم که تورم مشکلی نیست که در طول یک سال حل شود، ولی می‌توان حتی ظرف چند ماه شعله‌های تورم را فرو نشاند و در این راه انضباط مالی و صرفه‌جویی، انضباط پولی و مهار رشد نقدینگی و هدایت آن به سوی فعالیت‌های مولد، سیاست‌های مناسب تجاری برای تعدیل تورم وارداتی ناشی از تکانه‌های نفتی، خنثی‌سازی اثر مازاد درآمدهای ارزی بر رشد پولی و نقدینگی می‌تواند موثر می‌باشد».

حسینی با اشاره به اصلاح نظام بانکی به عنوان یک برنامه، گفت: «این اصلاح در قالب برنامه تحول اقتصادی ارایه شده است، آنچه به عنوان ضرورت مطرح است، انضباط در تجهیز منابع بانکی به روش‌هایی که مانع از رشد پایه پول شود و از سوی دیگر تخصیص بهینه این منابع به فعالیت‌های مولد مدنظر است و آنچه که مشاهده می‌شود محدودیت‌هایی است که از ناحیه اعطای تسهیلات بر تولید و اشتغال مشاهده می‌شود که بایستی با همفکری بانک مرکزی و مدیران سیستم بانکی محدودیت برطرف شود و بیشتر مراقب آن باشیم تا منبع تجهیز منابع تورمی نباشد».

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، ادامه داد: «قانون اصلاح نظام مالیاتی، را هر چه سریع‌تر اجرا می‌کنیم و البته اصلاحیه‌های دیگری را هم حضور نمایندگان مجلس تقدیم می‌کنیم».

وی در مورد سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی،‌ گفت: «خوشبختانه قانون ابلاغ شده و ما با اولویت، آیین‌نامه‌ها و نهادهای لازم برای اجرای آن را طبق قانون اگر نظر نمایندگان بر این شد که بنده در وزارت امور اقتصادی و دارایی حضور یابم، اجرا کرده و تشکیل می‌دهیم».

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، تصریح کرد: «توسعه بازار سرمایه این روزها بسیار وضعیت خوبی دارد، اما حتما می‌توانیم این بازار را توسعه و تعمیق ببخشیم».

حسینی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که برای آن تاکید کرد، را بحث توجه به کرامت مردم در مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد و افزود: «نمایندگان استحضار دارند که این وزارتخانه به دلیل در برداشتن بانک‌ها، بیمه‌ها، گمرک، مالیات، بورس و ... بیشترین ارتباط را با مردم دارد، بنابراین باید در ارتباط با مردم اصل کرامت انسانی را در سرلوحه کار خود قرار دهیم و با برنامه‌های فرهنگی، کاهش مقررات و الکترونیکی کردن این رویه‌ها، کرامت مردم را حفظ کنیم».

بهبهانی: جغرافیای ایران بهترین ثروت است
حمید بهبهانی نیز در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت راه و اظهار داشت: «در برنامه‌ای که به نمایندگان تقدیم کردم، دقیقا برخی نکات عنوان شده و آنهایی هم که به ریز گفته‌ام، پروژه‌هایی نبوده است که پیشنهاد کرده‌ام».

وزیر پیشنهادی راه و ترابری گفت: «بخش حمل و نقل یک شبکه و شریان حیاتی کشورهاست، در نتیجه یکی از برنامه‌های اینجانب تقویت شبکه راه‌های کشور است».

وی افزود: «این پروژه‌ها جزو پروژه‌هایی است که با آن دست به گریبان بوده و نمی‌شد که رها شوند، بنابراین باید این پروژه‌ها را در این مدت باقیمانده به اتمام برسانیم و سعی کنیم که پروژه‌های جدید را معرفی کنیم».

وزیر پیشنهادی راه و ترابری در مورد وضعیت و موقعیت جغرافیایی ایران اظهار داشت: «‌ایران از نظر ژئوپولتیک و جغرافیایی بهترین ثروت را دارد که پس از نفت می‌تواند ترانزیت به عنوان یکی از محورهای مهم باشد، بنابراین یکی از اولویت‌های کاری اینجانب برطرف کردن حلقه‌های مفقوده در کریدورهای شمال به جنوب، شرق و غرب و هم‌چنین کریدورهای غرب به شرق است».

وی یادآور شد: «نکته قابل اهمیت اجرای پروژه‌های ناتمام است که لیستی نیز تقدیم کرده‌ام و تلاشم این است که براساس بودجه‌ای که در اختیار دارم و براساس توان اجرایی، این پروژه‌ها تمام شوند».

بهبهانی یادآور شد: «پیگیری جدی در ارتقاء ایمنی را مدنظر دارم، تا به وسیله حذف نقاط حادثه‌خیز و سیستم‌های نوینی که امروزه در دنیا مطرح است، بتوانیم آمار کشتگان را کاهش دهیم».

وی خاطرنشان کرد:‌ «اجرایی کردن و آماده‌سازی و بسترسازی برای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و واگذاری تصدی‌گری دولت به مردم نیز مدنظر است».

به گفته بهبهانی، استفاده از همه ظرفیت بخشی خصوصی، مدیران و کارشناسان کار ورزیده وزارت راه برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌ها و کاهش هزینه‌ها با اعمال روش‌های نوین فنی، ‌مهندسی در اجرای پروژه‌ها (‌به عنوان مثال استفاده از تقلیل ارتفاعات و بالا بردن کیفیت کار و استفاده از مهندسی ارزش) مدنظر است.

وزیر پیشنهادی راه با بیان این‌که توجه به حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین اصولی است که اینجانب در برنامه‌های خود رعایت می‌کنم، گفت: «توان فعلی وزارت راه احداث حدود 250 کیلومتر راه آهن در سال است، در صورتی که بیش از این‌ها نیاز داریم و حتما باید از بخش‌های خصوصی و جذب سرمایه‌های داخل و خارج استفاده کنیم و امیدواریم که بتوانیم پروژه‌هایمان را به جای 250 کیلومتر به یک هزار و 200 کیلومتر در سال برسانیم و حتما محورهای غرب و محور شرق به غرب و جنوب قطعا در دیدگاه برنامه ریزی راه آهن برای اینجانب وجود دارد».

بهبهانی افزود: «شبکه روستایی کشور برای اینجانب مهم است و در روستاها افراد محرومی هستند که نیاز به مهارت دارند و باید دولت این حمایت را در راستای کامل کردن شبکه راه‌های روستایی انجام دهد، که اینجانب یکی از وظایف وجدانی خود را کامل کردن شبکه‌های روستایی می‌دانم».

وی در ادامه عنوان کرد: «در مورد بخش هوایی معتقدم باید هواپیماها را تا جایی که می‌توانیم و توان داریم افزایش دهیم و باید زمان تاخیرات کاهش یافته و مدیریت فرودگاه‌ها اعمال شود».

وزیر پیشنهادی راه و ترابری افزود: «بهبود نظام فنی و اجرایی در حوزه حمل و نقل و نظارت که یکی از دغدغه‌های نمایندگان است، به وسیله تخصیص بهینه منابع و گذاشتن نیروهای متخصص و متدین بر روی کارها انجام می‌شود».

وی به گسترش و پوشش فراگیر خدمات نوین هواشناسی و بهبود امور معیشتی شاغلان بخش حمل و نقل اشاره کرد و یادآور شد: «توجه به امر آموزش و پژوهش، استفاده از نیروهای متدین، تلاش در جهت توسعه حمل و نقل ترکیبی، تعیین تکلیف پروژه‌های بزرگ و ملی که دوره ساخت آن طولانی شده از برنامه‌های اینجانب است».

رای‌گیری
پس از پایان اظهارات موافقان و مخالفان با برنامه‌های وزرای پیشنهادی رییس جمهور در جلسه علنی روز سه شنبه صلاحیت این وزرا به رای نمایندگان حاضر در جلسه گذاشته شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده در این رای گیری حسینی با 217 رای موافق، 29 رای مخالف و 23 رای ممتنع از میان تعداد 271 نماینده حاضر در جلسه وزیر اقتصاد شد، بهبهانی نیز با 181 رای موافق، 51 رای مخالف و 37 رای ممتنع رای اعتماد نمایندگان را کسب کرد و به کابینه احمدی‌نژاد رفت و بالاخره علی کردان با 169 رای موافق، 64 رای مخالف و 36 رای ممتنع راهی وزارت کشور شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین