کد خبر: ۷۸۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۶
خبرگزاریها منتشر کردند:

متن کامل نامه اخیر ایران به 1+5

پاسخ روشن، در برابر پاسخ روشن
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین الملل: ایران روز سه‌شنبه نامه‌ای را به قدرت‌های جهانی ارسال کرد که پاسخی روشن و قاطع به تقاضای تعلیق در برابر تعلیق محسوب نمی‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، در پی ارسال این نامه که نشانه‌ای بر بی‌اعتمادی ایران به قدرت‌های بزرگ به شمار می‌رود، ایالات متحد تهدید کرده است که احتمالا ایران را با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد کرد.

ایران این نامه را در پاسخ به تقاضای «توقف در برابر توقف»ی که در ماه ژوئن توسط قدرت‌های بزرگ به نمایندگی خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران ارائه شده بود، ارسال کرده است. 

در این نامه از ایران خواسته شده بود که باید مشوق‌های ارائه شده توسط قدرت‌های بزرگ را بپذیرد و یا در غیر این صورت با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

بررسی‌های انجام شده بر روی این نامه که توسط «خبرگزاری رویترز» منتشر شده نشان می‌دهد که ایران در این نامه پاسخ جدی و محکمی که بتوان آنرا تحت عنوان «پاسخ روشن» تعریف کرد نداده است.

در این نامه آمده است: «ایران آماده است تا پاسخی روشن به پیشنهاد شما در کوتاهترین زمان ممکن بدهد اما این در صورتی است که پاسخی روشن به خواسته و پرسش‌های ما از سوی غرب داده شود».

در این نامه تهران همچنین تاکید نموده است: «چنین اقدامات روشنگرانه‌ای می‌تواند سبب سرعت بخشیدن و شفاف‌سازی هر چه بیشتر موقعیت کنونی پرونده هسته‌ای گردد».

قدرت‌های بزرگ مدعی‌اند از اینکه ایران در صدد تولید بمب اتم باشد در هراس‌اند. اما ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان اصرار دارد که «تمامی تلاش و کوشش این کشور برای فراوری انرژی اتمی با انگیزه استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز از جمله تولید برق است».

دفتر آقای سولانا دریافت نامه از سوی ایران را تایید کرده است اما از ذکر هرگونه جزئیات در مورد محتوای این نامه خودداری کرده است. «گونزالو گلگِس»‌سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در همین ارتباط مجددا بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایرن در صورت عدم ارائه پاسخی مثبت تاکید کرد.

«گلگِس» همچنین خبر از برگزاری کنفرانسی با حضور مقامات رسمی ایالات متحده، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان در روز چهارشنبه داده است. در این کنفرانس قرار است در مورد نحوه برخورد با ایران تصمیم‌گیری شود.

تهران بارها و بارها ادعای کشورهای غربی مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم را رد کرده است. از همین رو تاکنون با سه دوره تحریم از سوی شورای امنیت مواجه شده‌است. 

گلگِس در ادامه می‌گوید: «اگر ما با پاسخ روشنی از سوی ایران مواجه نشویم، چاره‌ای جز تصویب دور جدیدی از تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را نخواهیم داشت».

دیپلمات‌ها البته نسبت به این واقعیت اعتراف کرده‌اند که با وجود مخالفت روسیه و چین، همچنین عدم علاقمندی آلمان به اِعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران، انعقاد چنین تحریم شدیدی اندکی بعید می‌نماید.

مطلقا هیچ چیز
یک دیپلمات غربی که این نامه را دیده است آن‌را اینگونه توصیف می‌کند: «مطلقا هیچ چیز»‌. وی در توضیح این گفته می‌افزاید: «ایران در این نامه مطلقا هیچ پیشنهاد جدی و واقعی ارائه نداده است».

این مقام رسمی همچنین اظهار می‌دارد که «در این نامه هیچ پاسخ واقعی و روشنی به مشوق‌های اقتصادی، سیاسی و تجاری غرب که در ازای توقف غنی‌سازی به تهران ارائه شده بود، داده نشده است».

ایران نیز البته این موضوع را می‌پذیرد. یک دیپلمات ایرانی در همین راستا اظهار داشت: «این نامه در پاسخ به تقاضاهای غرب نوشته نشده بلکه در واقع نمایان‌گر مواضع و خواست‌های ایران است».

وی می‌افزاید: «در این نامه هیچ اشاره‌ای به پیشنهاد دولت‌های غربی موسوم «توقف در برابر توقف» نشده است». 

سعید جلیلی در این رابطه ضمن تاکید بر مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: «در گفت‌وگوی تلفنی که روز دوشنبه با سولانا داشتیم هیچ صحبتی در ارتباط با پیشنهاد موسوم به توقف در برابر توقف نداشتیم».

یک مقام رسمی در تایید این مدعا اظهار داشت: «طی این تماس تلفنی، جلیلی آمادگی دولت متبوعش را برای آغاز دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای رسمی اعلام کرد. وی همچنین خبر از تماس‌های بیشتر سولانا و جلیلی طی روزهای آتی داد».

دولت‌های غربی البته اظهار می‌دارند که گفت‌وگوهای رسمی تنها در صورتی آغاز می‌شود که ایران غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد. قسمت اعظم نگرانی‌های دولتهای غربی از آن روست که نزد ایشان نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران این بدگمانی وجود دارد که اهداف نظامی پنهانی در فراسوی تولید انرژی هسته‌ای وجود دارد.

در ادامه توسعه گفت‌وگوهای فی‌مابین با هدف حل مساله هسته‌ای ایران، روز پنجشنبه یکی از ناظران هسته‌ای سازمان ملل به تهران سفر خواهد کرد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ارائه جزئیات درباره برنامه سفر و هدف آقای «اولی هاینونن» که معاون مدیر این نهاد بین‌المللی است خودداری کرده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه اظهار داشت ایران به راحتی می‌تواند تنگه هرمز را که شاه‌راهی کلیدی در کشتیرانی خلیج‌فارس به شمار می‌رود مسدود نماید. 

این تهدید پس از آن بیان شد که روز سه‌شنبه از سوی اسرائیل و برخی محافل آمریکایی تهدیدهایی مبنی بر حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران تکرار شد.

«جف مورل» سخنگوی پنتاگون در همین راستا روز گذشته گفت «بستن تنگه‌هرمز و به حالت تعطیل درآوردن خلیج‌فارس، تنها بخشی از یک مانور دفاعی و نمایشی است».

وی ادامه داد: «بعید می‌دانم که این کار به سود ایران باشد آنها در دوران کنونی اقتصاد بسیار ضعیفی دارند که به شدت به درآمد نفت وابسته است». 

متن کامل نامه ایران به 1+5
در همین حال، خبرگزاری فرانسه متنی را به عنوان متن نامه روز سه‌شنبه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به خاویر سولانا، رییس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، منتشر کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، متن کامل این نامه که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شده به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم 

در پی گفت‌وگوهای سازنده ژنو و پیشنهاد ارایه شده جمهوری اسلامی ایران درباره مدالیته تداوم مذاکرات و با نظر به مشترکات موجود در هر دو طرح پیشنهاد شده، آن طور که حاضران در آن نشست مطرح کردند، توافقی برای بررسی بیش‌تر در راستای ارایه «پاسخی روشن» به یکدیگر حاصل شد.

جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت، رویکردی سازنده و اراده استراتژیک برای تداوم مذاکرات یک بار دیگر به طور دقیق دیدگاه‌های مطرح شده در نشست ژنو برای ایجاد توافق جامع همکاری، که بتواند به نگرانی‌های مشترک‌مان پاسخ دهد و مبنای الزامات جمعی‌مان باشد و دستور کاری برای مشورت با همه طرف‌های مربوطه برای رسیدن به نتیجه‌ای قابل پذیرش تعیین کند، را با دقت بررسی کرد.

اکنون جمهوری اسلامی ایران حاضر است «پاسخی روشن» به پیشنهاد شما در نزدیک‌ترین فرصت ممکن ارایه دهد درحالی که به طور همزمان انتظار دریافت «پاسخ روشن» شما به سوالات و نیز ابهامات ما را دارد.

بدون تردید چنین توضیحات دو جانبهی می‌تواند راه را برای یک روند مذاکراتی سریع و شفاف با آینده‌ای روشن بگشاید و زمینه‌های همکاری را فراهم کند.

فاز دوم در مذاکرات می‌تواند در اسرع وقت در صورتی که چنین تمایلی از جانب شما وجود داشته باشد، آغاز شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۷
0
0


تصمیم 1+5 برای افزایش فشارها به ایران

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان که برای تشویق ایران به پذیرش خواست جامعه جهانی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم در تلاش هستند، برای اعمال دور تازه ای از فشارها به ایران توافق کرده اند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان اعضای گروه موسوم به ۱+۵ این تصمیم را در پی گفت و گوی تلفنی مدیران کل وزارت خارجه و پس از خودداری تهران از دادن پاسخ روشن به بسته پشنهادی ۱+۵ گرفتند.

روسیه می گوید که هنوز امکان گفت و گو با ایران فراهم است و وزیران خارجه ۱+۵ سپتامبر با یکدیگر دیدار خواهند کرد اما دانا پرینو، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا پیش از گفت گوی تلفنی اعضای ۱+۵ گفته است که در قبال سیاست فعلی تهران راهی جز توسل به اقداماتی تنبیهی بیشتر وجود ندارد.

دانا پرینو، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا را در تور آسیایی اش همراهی می کند.

بشنويدگفتگو با خشایار مهیم در دفتر بخش فارسی بی بی سی در واشنگتن

در پی دیدار دو هفته پیش سعید جلیلی مسئول پرونده اتمی ایران با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با حضور نمایندگان ۱+۵ از جمله آمریکا، در ژنو سوئیس برگزار شد، دو طرف توافق کردند تا در "روزهای آینده" به گفت و گو های خود ادامه دهند.

چند روز پس از این ملاقات، از ایران خواسته شد تا ظرف مدت ۱۵ روز به بسته پیشنهادی ۱+۵ پاسخ آری یا خیر داده شود. تماس های دو طرف روز دوشنبه هفته جاری با گفت و گوی تلفنی آقایان جلیلی و سولانا ادامه یافت و ایران روز سه شنبه نامه ای یک صفحه ای را از طریق تنمایندگی خود در بروکسل به خاویر سولانا تقدیم کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها که به نسخه ای از این نامه دسترسی یافته اند، نامه ایران حاوی موضوع تازه و پاسخ مشخصی نیست.

تهران در این نامه گفته که حاضر است در اولین فرصت " پاسخی روشن" به پیشنهاد ۱+۵ ارایه دهد درحالی که به طور همزمان منتظر "پاسخ روشن" ۱+۵ به سوالات و ابهامات جمهوری اسلامی است.

در این نامه به جزئیات ابهامات و سئوالات ایران اشاره ای نشده و تنها گفته شده که مرحله دوم مذاکرات در صورت تمایل ۱+۵ می تواند در اسرع وقت آغاز شود.

روز گذشته همزمان با ارسال نامه ایران به دفتر آقای سولانا "یک مقام آگاه" در شورای عالی امنیت ملی ایران به خبرگزاری های داخلی این کشور گفته بود که این نامه حاوی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی نیست و تنها متن مذاکرات تلفنی روز دوشنبه سعید جلیلی و خاویر سولانا است.

ایالات متحده پیش از تحویل این نامه به آقای سولانا اعلام کرده بود که نامه ایران پاسخ نهایی به بسته پیشنهادی است اما اینک با انتشار نامه یک صفحه ای ایران مشخص شده که این نامه نه متن مذاکرات تلفنی سعید جلیلی و خاویر سولانا بوده و نه نشانی از تمایل ایران به پذیرش یا رد بسته پیشنهادی دارد.

در حالی که گفت و گو بر سر برنامه اتمی ایران در گوشه و کنار جهان ادامه دارد، اولی هاینونن معاون دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای گفت و با مقام های جمهوری اسلامی عازم تهران شده است.

اولی هاینونن، معاون امور پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در سال جاری خورشیدی دو بار دیگر نیز به تهران سفر کرده بود.

سفر مقام های آژانس به ایران معمولا پیش از برگزاری جلسه شورای حکام این سازمان که به طور فصلی در مقر آژانس در وین پایتخت اتریش برگزار می شود، شدت می گیرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه زمستان سال ۱۳۸۶ خود پرونده اتمی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داد.

شورای امنیت تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران وضع کرده است که از ضرب الاجل آخرین قطعنامه برای توقف غنی سازی اورانیوم، بیش از سه ماه می گذرد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین