کد خبر: ۷۸۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۱
گزارش آفتاب از آخرین تحولات در منطقه بحران زده قفقاز؛

روسیه مرزهای آبی گرجستان را به محاصره خود درآورد

دوهزار نفر تا کنون کشته شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین الملل: هواپیماهای روسی در ساعات اولیه روز یکشنبه یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تفلیس را مورد هدف قرار دادند.

به گزارش سرویس بین‌ا‌لملل آفتاب، در جریان درگیری‌های گرجستان و روسیه در اوستیای جنوبی، دولت گرجستان وضعیت اضطراری اعلام کرد. 

وزیر امور خارجه روسیه «سرگئی لاوروف» روز گذشته اعلام کرد تاکنون دوهزار نفر در اوستیای جنوبی کشته شدند و این آمار به شدت رو به افزایش است. در حال حاضر تعداد زیادی از ساکنان این منطقه برای نجات جان خود به روسیه نقل مکان کرده‌اند.

در همین راستا «ویاچیسلاو کووالنکو»، سفیر روسیه در گرجستان گفت: «در این درگیریها سیزده نیروی حافظ صلح روسیه کشته و دست کم هفتاد نفر دیگر نیز زخمی شدند».

در ادامه این درگیرها، وزارت خارجه گرجستان یکشنبه اعلام کرد که نیروهای خود را از اوستیا خارج کرده است. نیروهای روسی مستقر در این منطقه این موضوع را رد می‌کنند. 

در این میان «ولادیمیر پوتین» نخست وزیر روسیه، یکشنبه وارد اوستیای شمالی شد تا با دیگر وزرا درباره موقعیت اوستیای جنوبی و کمک به آوارگان جنگ بحث خواهد کرد. 

خبرگزاری‌های روسی امروز خبر از ملاقات «ولادیمیر پوتین» و «دیمیتری مدودف» رئیس جمهور این کشور دادند. 

پوتین در این دیدار اظهار داشت: «تلاشهای جدی برای کمک به آوارگان اوستیای جنوبی باید اتخاذ شود و طبق برنامه باید این افراد هر چه سریعتر در مناطق مختلف از جمله اردوگاهها و مدارس اسکان داده شوند».

وی همچنین گفت: «دولت روسیه تصمیم گرفته است کمک مالی مناسبی را به این منظور به اوستیای شمالی اختصاص دهد».

گفتنی است «دیمیتری مدودف» رئیس جمهور روسیه در تماسی تلفنی با «جورج بوش» همتای آمریکایی خود اظهار داشت تنها با خروج نیروهای گرجی از اوستیای جنوبی صلح برقرار خواهد شد.

در خبر ها آمده است یک گروه از جوانان هوادار کرملین در مسکو ضد عملیات نظامی گرجستان در اوستیای جنوبی تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، این تظاهرکنندگان بوش رئیس جمهور آمریکا را مسئول این خشونت ها در منطقه می‌دانند. 

دبیرکل سازمان ملل نیز اواخر روز شنبه نسبت به درگیری‌های اوستیای جنوبی واکنش نشان داد. دفتر دبیرکل سازمان ملل ضمن تقبیح هر دو طرف این درگیری با صدوربیانیه ای اظهار داشت: «دبیرکل از تمام طرفها می‌خواهد تا بلافاصله به خصومتها پایان دهند و بدون تاخیر مذاکرات برای حصول به راه حلی صلح آمیز را شروع کنند‌». 

این بیانیه می‌افزاید: «‌دبیرکل بر این اعتقاد است که برای موفقیت این تلاش، تمام واحدهای نظامی که بر اساس توافقنامه‌های مربوطه مجاز به حضور در اوستیای جنوبی نیستند باید منطقه مناقشه را ترک کنند»

اما حصول به یک آرامش زودرس چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. خبرگزاری فرانسه به نقل از رئیس بلژیکی شورای امنیت گفت: «من به این نتیجه رسیده‌ام که دستیابی به اجماع درباره اوستیای جنوبی که قابل قبول برای همه اعضا باشد‌، کار بسیار دشواری است».

در همین راستا «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به نشست بی‌نتیجه شورای امنیت در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری سی ان ان گفت: «از نظر روسیه پایان بحران در اوستیای جنوبی تنها با خروج نیروهای گرجستان امکان پذیر است».

میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری گرجستان نیز ضمن درخواست کمک از دولتهای غربی برای رویارویی با روسیه، خواستار برقراری آتش بس شد. 

درگیری روسیه و گرجستان در آبخازی دو روز پس آز آغاز درگیری‌ها در اوستیای جنوبی آغاز شد.

در آخرین خبرهایی که از تحولات اوستیا مخابره شده، خبرگزارس ایتارتاس اعلام کرد که نیروی دریایی روسیه مرزهای آبی گرجستان را محاصره کرده و راه ورود اسلحه به این کشور را مسدود کرده است.
 
«اوستیای جنوبی» و «آبخازیا» دو منطقه جدا از هم در خاک گرجستان هستند که هریک جداگانه خواستار استقلال از گرجستان هستند. که هر دو از سوی دولت روسیه حمایت می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین