کد خبر: ۷۸۵۹۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
سد‌های استان هرمزگان از بالاترین میزان حجم موجودی آب برخوردار شده‌اند

کدام سد‌ها با افزایش و کاهش موجودی آب روبرو شده‌اند؟

سد‌های هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۰) تا ۸ مردادماه بالاترین رشد آب موجود را دارند که از میان آن‌ها سد شمیل و نیان رشد ۲۳۶ درصدی نسبت به سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) را تجربه کرده است.
کدام سد‌ها با افزایش و کاهش موجودی آب روبرو شده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سامانه بارشی مانسون گرچه تأثیر چشمگیری بر افزایش حجم آب موجود در سد‌های کشورمان نداشت، اما در حوضه‌های آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان بیشترین میزان تأثیر را داشت.

گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب هم‌نشان از آن دارد که سد‌های استان هرمزگان از بالاترین میزان حجم موجودی آب از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه برخوردار شده‌اند.

براین‌اساس حجم آب موجود در سد استقلال هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا ۸ مردادماه به رقم ۱۸۲ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال با رشد ۱۱۷ درصدی روبرو شده است و نیز درصد پرشدگی آن به رقم ۷۶ درصد بالغ شده است.

همچنین سد شمیل و نیان نیز از ابتدای سال آبی جاری تا هشت مردادماه ۶۰ میلیون مترمکعب آب دریافت کرده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته با رشد ۲۳۶ درصدی روبرو شده و درصد پرشدگی آن نیز به ۶۱ درصد رسیده است.

حجم آب موجود در سد دز استان خوزستان نیز از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا هشت مردادماه به رقم یک هزار و ۸۲۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته با رشد ۳۸ درصدی روبرو شده و درصد پرشدگی آن نیز رشد ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد.

سد شهر بیجار استان گیلان از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه حجم آب ۶۹ میلیون مترمکعبی را تجربه کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد و درصد پرشدگی این سد هم ۶۶ درصد است.

حجم آب موجود در سد درودزن - ملاصدرای استان فارس از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه در حالی به رقم ۷۳۹ میلیون مترمکعب رسیده که با رشد ۲۲ درصدی همراه شد و میزان پرشدگی آن نیز ۵۳ درصد شده است.

حجم آب موجود در مخزن سد‌های ۱۳ گانه دریاچه ارومیه در حالی از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا ۸ مردادماه به رقم ۸۳۵ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) از رشد ۱۵ درصدی برخوردار شده و درصد پرشدگی آن‌ها نیز ۵۰درصد است.

موجودی مخزن سد یا مچی در استان اردبیل از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه ۲۴ میلیون مترمکعب شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

سد ارس، خدا آفرین در استان آذربایجان شرقی با دریافت ۷۹۷ میلیون مترمکعب آب از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال آبی پارسال روبرو شده و درصدی پرشدگی این سد هم ۲۸ درصد اعلام شده است.

سد‌های زنجیره کارون هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه با دریافت ۸ هزار و ۳۸۸ میلیون مترمکعب آب با رشد ۹ درصدی نسبت به پارسال و درصد پرشدگی ۶۸ درصدی از جمله سد‌های هستند که با رشد موجودی آب روبر شده‌اند.

کدام سد‌ها با کاهش موجودی آب روبرو شده‌اند؟

درحالی‌که تعدادی از سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه با رشد موجودی آب روبرو شده‌اند تعداد بیشتری هم کاهش موجودی را تجربه کرده‌اند.

سد اکباتان، آبشینه در استان همدان با دریافت تنها ۴ میلیون مترمکعب از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه با کاهش ۷۳ درصدی مقام نخست بیشترین میزان کاهش را به خود اختصاص داده است.

سد کرخه در استان خوزستان نیز در حالی از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه ۸۶۳ میلیون مترمکعب آب دریافت کرده که این رقم نسبت به سال آبی پارسال با کاهش ۵۸ درصدی روبرو شده است.

چاه نیمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مردادماه ۱۸۳ میلیون مترمکعب آب دریافت کرده‌اند که کاهش ۵۶ درصدی را نسبت به سال آبی پارسال نشان می‌دهد.

بقیه سد‌های مهم کشور نیز کم و بیش با کاهش موجودی آب روبرو شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
1
11
خط اول کلمه مونسان به چه معنی است ؟ منظور نگارنده از مونسان همان تلفظ فارسی Monsoon هست؟ بدبخت ها خود خارجی ها کلمه مانسون را از کلمه موسم فارسی گرفتند اونوقت ما بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان که ۴۰ سال پیش در کتاب‌های جغرافی خودمان می‌خواندیم را تبدیل به کلمه بی ربط و ناشناخته مونسان تبدیل کردیم؟
جهت اطلاع در ماه‌های خرداد ، تیر ، مرداد و شهریور به دلیل اختلاف دمای بالای شبهه قاره های اطراف اقیانوس هند و دریای عرب ( Arabian Sea) ( دریای عرب در شمال اقیانوس هند ) بادهای شدید در جهت جنوب غربی ایجاد می‌کند که در اوایل بادهای موسمی باعث طوفان شن در سیستان و بلوچستان می‌کند که به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان معروف است و بارانهای موسمی در شبهه قاره هند.
جالب است در این مدت هیچ کسی به بادهای موسمی ۱۲۰ روزه اشاره ایی نکرد.
چقدر سوادهای جغرافی کم رنگ شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
2
12
نصف آب ورودی به سدها گل ولایی هست که اگر این گل ولایی لای روبی نشود بیشتر سدها کارایی خودشان را ازدست خواهند داد.... فقط آب پشت سد جمع نمیشود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
2 منفي چيست به اين گفته راستين ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین