کد خبر: ۷۸۸۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کلاهبرداری که زنان متاهل را اغفال می‌کرد

عدنان، روباه حقه‌باز اینستاگرام بازداشت شد

روباه حقه‌باز اینستاگرام که با راه اندازی صفحه جعلی با نام «عدنان»، طلا‌های زنان متاهل را به شیوه‌ای خاص از چنگ آن‌ها خارج می‌کرد و سپس شماره تلفن‌های آنان را در «فهرست سیاه» قرار می‌داد، با تلاش نیرو‌های تجسس کلانتری شهرک ناجای مشهد دستگیر شد.
عدنان، روباه حقه‌باز اینستاگرام بازداشت شد
آفتاب‌‌نیوز :

ماجرای «روباه حقه‌باز اینستاگرام» هنگامی در مشهد لو رفت که زن ۳۸ ساله‌ای سراسیمه خود را به کلانتری شهرک ناجا رساند و از سرقت طلاهایش توسط یک جوان پژوسوار خبر داد. این زن با اظهار نگرانی از این که اگر شوهرش در جریان ماجرا قرار گیرد، حادثه تلخی رخ می‌دهد هراسان و وحشت‌زده ادامه داد: مدتی قبل در شبکه اجتماعی اینستاگرام با جوانی خوش‌تیپ آشنا شدم که خودش را «عدنان» معرفی می‌کرد و مدعی بود که اصالت عرب دارد و به شغل طلافروشی مشغول است.

این جوان چرب زبان که مانند یک روباه حقه‌باز بود ابتدا اعتماد مرا به خود جلب کرد به گونه‌ای که دیگر یقین داشتم او در بولوار امامت مشهد طلافروشی دارد.

ارتباط ما در فضای مجازی ادامه داشت تا این که «عدنان» مدعی شد طلا‌های بدون فاکتور را هم خریداری می‌کند. من هم بدون اطلاع شوهرم با او در کنار مرکز خریدی قرار گذاشتم که ادعا می‌کرد یکی از طلافروشی‌های بزرگ آن مجتمع (پاساژ) متعلق به اوست. وقتی سرقرار رسیدم او داخل یک دستگاه پژو ۴۰۵ به رنگ تیره (احتمالا نوک مدادی) نشسته بود و چنین وانمود می‌کرد که طلافروشی را تعطیل کرده و قصد داشت به منزلش برود!

او با همان چرب زبانی فریبکارانه‌اش چندین سکه و حدود ۱۵ گرم طلا را از من گرفت و سپس به بهانه وزن کردن طلا‌ها وارد بازار طلافروشان شد، ولی من هرچه منتظر ایستادم او بازنگشت. هراسان و نگران به چند طلافروشی سر زدم و مشخصات او را با پیج اینستاگرامی‌اش نشان دادم، اما هیچ کس او را نمی‌شناخت. تازه فهمیدم که در دام یک کلاهبردار حرفه‌ای افتاده‌ام و در این مدت هم او فقط قصد داشته است اعتماد و اطمینان مرا جلب کند. حالا هم اگر همسرم متوجه این ارتباط مجازی با یک جوان غریبه شود، نمی‌دانم چه پاسخی باید به او بدهم!

این درحالی است که «عدنان» شماره تلفن مرا نیز در «فهرست سیاه» قرار داده و تماس‌هایم بی‌پاسخ می‌ماند!

با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و احتمال کلاهبرداری‌های گسترده در فضای مجازی، گروه کارآزموده‌ای از نیرو‌های تجسس با صدور دستوری ویژه از سوی سرهنگ محمد فیاضی (رئیس کلانتری شهرک ناجا) وارد عمل شدند و به تحقیق در این باره پرداختند.

بررسی‌های آنان نشان داد که متهم مذکور با راه‌اندازی یک صفحه جعلی اینستاگرامی، زنان متاهل را برای فروش، تعویض یا آبکاری طلاهایشان، فریب می‌دهد تا به خاطر حفظ آبرو از شکایت و پیگیری ماجرا صرف نظر کنند. به همین دلیل نیرو‌های تجسس پس از انجام یک سری فعالیت‌های اطلاعاتی و از طریق تلفن یکی از بانوان پلیس وارد صفحه اینستاگرامی «عدنان» شدند و با او ارتباط برقرار کردند.

طولی نکشید که وی برای دیدار با یک زن متاهل (پلیس) حاضر شد و برای خرید طلا با او قرار گذاشت. این بار نیرو‌های عملیاتی تجسس به سرپرستی سروان سیفی (رئیس تجسس کلانتری شهرک ناجا) محل قرار صوری را به محاصره درآوردند و با پوشش‌های مبدل در اطراف خیابان مستقر شدند.

دقایقی بعد «عدنان» با همان خودروی پژو ۴۰۵ وارد حلقه محاصره پلیس شد و قبل از آن که از خودرو پیاده شود، دستبند‌های قانون بر دستانش خودنمایی کرد.

با انتقال متهم به دایره تجسس کلانتری، بازجویی‌های تخصصی با راهنمایی‌های سرهنگ فیاضی آغاز و مشخص شد که نام واقعی «روباه اینستاگرام» «م- ر» است که خود را با نام جعلی «عدنان» معرفی می‌کند و زنان متاهل دیگری را در «فهرست سیاه» قرار داده است.

ادامه تحقیقات درباره شگرد کلاهبرداری‌های این جوان سابقه‌دار، بیانگر آن بود که وی از افراد دیگری نیز با همین شیوه کلاهبرداری کرده است که مشخصات سه نفر از مال باختگان در گوشی تلفن وی لو رفت.

او یک زن جوان متاهل در نیشابور را نیز فریب داده و حدود ۱۸ گرم طلا از وی و از یک زن مشهدی هم یک حلقه طلا به سرقت برده بود از سوی دیگر جست‌وجوی افسران تجسس در شماره تلفن‌های فهرست سیاه (بلاک لیست) متهم ماجرای عجیبی را فاش کرد.

آن‌ها با یکی از طعمه‌های متهم معروف به «روباه اینستاگرام» تماس گرفتند و او را در جریان دستگیری «عدنان» قرار دادند، اما آن زن با اطمینان خاطر گفت: من فقط یک گردنبند طلا برای آبکاری به او دادم که آن را هم به من بازگردانده است! و ...

صبح روز بعد همین زن جوان هراسان با نیرو‌های تجسس تماس گرفت و گفت: بعد از تلفن شما به موضوع مشکوک شدم و گردنبندم را به یک طلافروشی نشان دادم و تازه فهمیدم که «عدنان» یک گردنبند تقلبی به من داده است. با بررسی‌های پلیس در این باره مشخص شد که روباه حقه‌باز اینستاگرام بعد از تحویل گرفتن گردنبند طلا، مشابه بدلی همان گردنبند را تهیه کرده و به مال باخته داده است.

تحقیقات بیشتر درباره کلاهبرداری‌های احتمالی دیگر این متهم خوش‌تیپ در حالی توسط افسران دایره تجسس کلانتری شهرک ناجای مشهد ادامه دارد که وی طلا‌های مذکور را به فروش رسانده است و اکنون تلاش می‌کند تا با پرداخت وجه طلا‌ها از شاکیان خود رضایت بگیرد.

با آن‌که متهم مذکور با دستور قاطع قاضی ابراهیمی (قاضی شعبه ۶۰۹ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) روانه زندان شده است، اما هنوز بررسی‌های پلیس برای شناسایی دیگر مال باختگانی ادامه دارد که طعمه فریبکاری‌های وی در فضا‌های مجازی شده‌اند یا به خاطر ترس از سرزنش‌های اطرافیان یا حفظ آبرو به پلیس مراجعه نکرده‌اند که احتمال می‌رود برخی از آنان هم در شهر‌های دیگر کشور سکونت داشته باشند.

در همین حال یک مقام آگاه از زنانی که با این شیوه طلا‌های خود را از دست داده‌اند، خواست به کلانتری شهرک ناجا مراجعه کنند و یقین بدانند که هویت آنان در پرونده محرمانه باقی می‌ماند و حتی نزدیک‌ترین افراد خانواده هم در جریان ماجرا قرار نمی‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین