کد خبر: ۷۹۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۱
رضا طلایی نیک خبر داد:

توسعه و عدالت به دنبال ائتلاف فراجناحی است

اصولگرایی حبس شده در دایره تنگ حزبی و جناحی مد نظر ما نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب توسعه و عدالت با تبریک هفته دولت و گرامی‌داشت شهیدان رجایی و باهنر از آن‌ها به عنوان اسوه و الگوی دولتمردان یاد و خاطرنشان کرد که این هفته فرصتی است برای تاسی به الگوهای رفتاری و مدیریتی این دو شهید.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، به نقل از ایسنا، رضا طلایی‌نیک طی سخنانی در اولین نشست خبری حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در سال جاری ضمن تبریک روز کارمند به همه کارمندان و دولتمردان و با ابراز امیدورای به این‌که «این نشست در راستای تعامل احزاب و رسانه‌ها به صورت منظم و مداوم باشد»، از خدمات دولت نهم قدردانی و در عین حال ابراز امیدواری کر که برخی کاستی‌ها موجود برطرف شود.

وی با اشاره به معیارهای مطرح شده در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد دولت نهم اظهار کرد: «دولت نهم دولتی پرکار و مردم‌گرا با رویکرد گفتمان امام(ره) و انقلاب است و شاید جامع‌ترین ارزیابی هدایت و حمایت از دولت نهم در بیانات اخیر ایشان به مناسبت هفته دولت وجود دارد».


وی با بیان این‌که «قدردانی از دولت‌ها باید توام با نقد سازنده در فضای سیاسی ما نهادینه شود» خاطرنشان کرد: «رهنمودهای مقام معظم رهبری به دولت، بیان دیدگاه‌ها و مطالبات مردم بود. این بیانات پشتوانه و مسوولیت دولت را افزون‌تر می‌کند. باید با برداشت‌های عملی و جامع و غیرسلیقه‌ای از جمع‌بندی اخیر رهبر انقلاب، حامیان، منتقدان و دولتمردان رویکردهای خود را شفاف‌تر کنیم و مرزبندی با جریانات تخریبی دولت مستلزم شفاف‌تر شدن رویکردها و عملکردهای منتقدان و حامیان دولت است».

دبیرکل حزب توسعه و عدالت هم‌چنین با اشاره به سه محور مورد تاکید مقام معظم رهبری درباره دولت نهم ادامه داد: «دولت نهم در عرصه‌های گوناگون با موفقیت‌ها و ضعف‌هایی مواجه بوده است؛ می‌توان در اموری مانند آرمان‌خواهی دولت نهم با معیارهای مردمی، سفرهای استانی، حجم فعالیت‌های اجتماعی و تحرکات بین‌المللی این دولت را موفق ارزیابی کرد و در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و بین‌المللی عملکردهای دولت نهم وضعیت متفاوتی دارند».

وی افزود: «حمایت حداکثری و نقد حداقلی با هدف تقویت و جبران ضعف‌ها از رویکرد حزب توسعه و عدالت و موسسین این حزب بوده و خواهد بود. حمایت اثباتی به اندازه‌ انتقادات خیرخواهانه کمک به دولت تلقی می‌شود؛ لذا در گفت‌وگوهای خصوصی با مسوولان ارشد دولت بر همکاری توام با نقد سازنده تاکید کرده‌ایم».

وی معتقد است: «برخی دولتمردان به جای رویکرد واکنشی نسبت به تخریب‌کنندگان باید با نقدپذیری و ارایه‌ کارنامه دستاوردهای خود را تقویت کنند. بیانات مقام معظم رهبری پشتوانه حرکت دولت نهم خواهد بود و تاکید ایشان بر موفقیت‌های دولت توام با ضرورت نقدپذیری، راهبرد روشنی برای ارتقای عملکردهای دولت است».

به گزارش ایسنا دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در بخش دیگری از این نشست در تشریح اقدامات حزب متبوع خود در حال حاضر و آینده نزدیک به موضوع انتخابات ریاست جمهوری و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: «جمع‌بندی‌های اولیه حزب موجب تبیین ایده جدید برای چگونگی ورود به فرآیند انتخابات و مشارکت این حزب خواهد بود. با جمع‌بندی اولیه ایده جدیدی در حزب تبیین شده که با سایر احزاب و نخبگان ملی در این راستا رایزنی خواهد کرد که البته بخشی از این رایزنی‌ها آغاز شده است».

وی با اشاره به چهار رویکرد مهم این حزب در انتخابات آینده و با تاکید بر تلفیق ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی، گفت: «علاوه بر مشارکت حداکثری تکامل کارآمدی نظام انتخابات در ایده پیشنهادی لحاظ شده است که مبتنی بر چهار اصل است؛ یکی عمیق‌تر کردن آگاهی‌های مردم در انتخابات، تقویت نقش نخبگان در فرآیند اصلح‌شناسی، برنامه‌محوری به موازات اصلح‌گزینی و فرآیند جمع‌گرایی به جای فردگرایی. معتقدیم برای کاهش آسیب‌پذیری انتخابات ریاست جمهوری باید ظرفیت‌های قانونی و شاخص‌های کمی و کیفی انتخابات بازنگری شود و برنامه‌محوری باید به عنوان یکی از اصول جدی رقابت‌ها لحاظ شود».

وی ابراز عقیده کرد: «متاسفانه در مراحل گذشته انتخابات تاکنون هیچگاه برنامه‌ای شفاف تایید نشده و اکثر دولت‌ها پس از انتخابات به فکر برنامه‌ریزی برای امور کشور افتاده‌اند. در حالی‌که باید فراتر از شعارها و ایده‌پردازی‌ها برنامه‌ اجرایی مبتنی بر اسناد توسعه، پیشرفت و عدالت در انتخابات ارایه شود و از هرگونه تک‌روی‌های حزبی و جناحی که تضمین‌کننده منافع ملی و گفتمان پیشرفت نخواهد بود، پرهیز شود. نخبگان نیز ـ که در نظام انتخابات ایران مورد غفلت قرار گرفته‌اند ـ باید نقش مهمی داشه باشند؛ چراکه تصمیم‌گیری‌های چند نفره در سطح سیاسی و بی‌اعتنایی به تشخیص نخبگان با کارآمدی نظام مطابق نیست. این ایده‌ها پس از رایزنی فراحزبی در فرصت مناسب با همکاری سایر احزاب تبیین خواهد شد».

طلائی‌نیک همچنین با تاکید بر ظرفیت‌سازی قوانین گفت: «لایحه‌ جامع نظام انتخابات باید سه‌ سال قبل به مجلس ‌داده می‌شد، اما علاوه بر تاکیدات ما هنوز این لایحه ارایه نشده است. البته با تقاضای رسمی و اخیر وزارت کشور حزب توسعه و عدالت پیشنهادات اولیه خود را در 10 محور برای اصلاح قانون انتخابات ارایه کرده است و علاوه بر اصلاح این قانون باید بازنگری در قانون انتخابات با هدف کارآمدتر شدن کیفیت انتخابات مدنظر قرار بگیرد».

وی با بیان این‌که «در انتخابات ریاست جمهوری به طورکلی با چهار معضل مواجه هستیم»،گفت: «فقدان شاخص‌های احراز صلاحیت نامزدها طبق اصل 115 قانون اساسی و به ویژه در تعریف رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن از ضعف‌های بزرگ است که همواره پدیده ثبت‌نام هزار نفره را در هر انتخابات به دنبال داشته است. دیگری مبهم بودن مدت و ظرفیت‌های تبلیغاتی برای شکل‌گیری رقابت عادلانه و فقدان‌ساز و کارهایی مانند مناظره در قانون انتخابات از نواقص جدی است. همچنین نادیده گرفته شدن جایگاه احزاب علاوه بر وزارت کشور و شورای نگهبان از اشکالات اساسی این قانون است که باید این نواقص رفع شود و البته رفع این نواقص برای کاهش ضریب تخلف و افزایش ضریب اعتماد ملی ضروری است».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی از چند انتخابات گذشته گفت: «اکثر مکانیزم‌ها برای اجماع در گذشته ناکام و ضعیف بوده و نوعی غافلگیری در دقیقه‌ 90 به دلیل ضعف‌های اساسی در اجماع بروز کرده است. ایده‌های انتخاباتی حزب توسعه و عدالت با همفکری و توافق سایر احزاب برای تحول در فرآیندها و مکانیزم‌های میل به ائتلاف‌های کارآمد است؛ لذا باید فراتر از منافع حزبی اقدامات کارشناسی انجام شود».

دبیرکل حزب توسعه و عدالت هم‌چنین در پاسخ به سوالی در ارزیابی از زمینه ائتلاف با گروه‌های مقابل گفت: «در ایده حزب توسعه و عدالت اصولگرایی فراگیر و عام مدنظر است، نه اصولگرایی حبس شده در دایره تنگ حزبی و جناحی؛ لذا ما به اصولگرایی با معیارهای تبیین شده رهبر انقلاب اتکاء داریم و بر این اساس صرف‌نظر از عناوین جناحی به اصولگرایان فراگیر در انتخابات اقبال خواهیم داشت».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر معیار انتخاب کاندیدا برای انتخابات آینده گفت: «ما پیش از ورود به مصادیق و معیارهای تعیین شده به تحول در مقدمات و فرآیندهای رقابت‌های انتخاباتی معتقدیم؛ لذا حزب ما از رویکردهای ائتلافی حمایت می‌کند و بر این اساس مصداق و نامزدی را بررسی نکرده‌ایم».

خبرنگار دیگری از دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی پرسید که آیا احتمال دارد از کاندیدای اصلاح‌طلبان حمایت کنید؟ وی پاسخ داد: «معیار ما برای ائتلاف و حمایت در انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایی فراحزبی و فراجناحی است؛ لذا مبتنی بر فرآیندهای جمع‌گرایی و ائتلافی و منطبق بودن نامزد با برنامه‌های توافق شده و معیارهای فراگیر اصولگرایان وارد عرصه خواهیم شد».

خبرنگار دیگری درباره‌ ضعف اجماع در احزاب در دوره‌های گذشته‌ انتخابات پرسید؛ طلایی‌نیک پاسخ داد: «اجماع در دوره‌های گذشته‌ انتخابات معمولا شتاب‌زده و ناکام بود و بی‌توجهی به برنامه‌های دولت، نگرش تنگ‌نظرانه و کم توجهی به نخبگان از جمله مواردی است که به آسیب‌شناسی آن‌ها خواهیم پرداخت؛ لذا با تشکیل شورای هماهنگی نیروهای انقلاب ایده جامع‌تری را در رایزنی با احزاب آغاز کرده‌ایم و تاکنون رایزنی‌هایی در این ارتباط داشته‌ایم که اخبار کامل را در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد و با کسانی که در دایره اصولگرایی فارغ از نام‌های سنتی و چپ و راست بوده‌اند، رایزنی داشته‌ایم و حداکثر تا پایان شهریور ماه با همه احزاب و جریان‌ها به طور کامل گفت‌وگو خواهیم کرد».

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چرخش مواضع برخی احزاب در دو جناح سیاسی و مطرح شدن ائتلاف ملی و امکان سه‌قطبی شدن انتخابات آینده گفت: «قبل از شفاف شدن ائتلاف‌ها و با توجه به تاثیر برخی تحولات داخلی و فراملی بر فضای انتخابات پیش‌بینی چند قطبی شدن بسیار زود است».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فرصت باقی‌مانده تا انتخابات و عدم شکل‌گیری ائتلاف بر سر کاندیدایی که فرصت تبلیغات داشته باشد، گفت: «ما در پیشنهاد رسمی خود به وزارت کشور خواستار افزایش مدت تبلیغات انتخاباتی به سه ماه شده‌ایم و استفاده از روش‌هایی مانند مناظره در رسانه‌ ملی و ظرفیت‌سازی برای عدالت تبلیغاتی را خواسته‌ایم».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ارتباط حزب توسعه و عدالت با محسن رضایی و احتمال حمایت از مثلث رضایی، قالیباف و لاریجانی در انتخابات آینده گفت: «علی‌رغم انتسابات حزب توسعه و عدالت با افراد یاد شده ارتباطات دوستانه‌ای با این سه نفر داریم و علاوه بر این شخصیت‌ها با بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و ملی ارتباطات فعال برقرار کرده‌ایم».

طلایی‌نیک همچنین در پاسخ به پرسشی در ارزیابی از عملکرد دولت نهم تاکید کرد: «علی‌رغم تحسین شجاعت دولت در آماده شدن برای تسریع در تحول اقتصادی، باید همسویی با اسناد فرادستی به ویژه سند چشم‌انداز، سیاست‌های اصل 44 و قانونمند کردن آن توام با شفاف‌سازی جزییات و رفع نواقص آن در دستور کار قرار بگیرد».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت از قالیباف به عنوان یک کاندیدای فراحزبی در انتخابات ریاست جمهوری آینده خاطرنشان کرد: «هنوز هیچ فرد خاصی در حزب توسعه و عدالت به عنوان کاندیدا مطرح نشده است، اما اولویت اصلی و اول ما در قالب ائتلاف نیل به نامزد با پشتوانه‌ فراحزبی است که در این چارچوب پس از توافق اولیه و رایزنی‌ها همه‌ نامزدها با معیارهای اصولگرایی فراگیر و تعهد به برنامه جامع دولت دهم و ارزیابی نخبگان مورد نظر ما خواهند بود».

خبرنگاری از دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی پرسید که آیا از حضور مجدد روسای جمهور سابق استقبال می‌کنید؟ وی پاسخ داد: «بر مبنای تصمیم جمعی و کارشناسی نخبگان و تعهد به برنامه‌محوری به جای شخصیت‌گرایی نامزدها قابل بررسی هستند؛ اما به صورت تصمیم فردی و فارغ از پشتوانه‌ جمعی و ملی که بدون برنامه‌ اجرایی و عملیاتی شفاف باشد به طور کلی مطلوب نیست. ما همچنین بر شکل‌گیری جمعی معین و ساختار دو سطحی نخبگان برای انتخاب کاندیدای اصولگرایان معتقدیم؛ لذا کنار گذاشتن منافع حزبی و جناحی شرط اولیه‌ نیل به نقش‌آفرینی نخبگان و تعیین نامزد اصلح ریاست جمهوری خواهد بود».

دبیر کل حزب توسعه و عدالت در بخش دیگری از این نشست با تسلیت به خانواده‌های ایرانی که عزیزان آن‌ها در هواپیمایی قرقیزستان دچار سانحه شده‌اند بر پیگیری جدی مسوولان شفاف‌تر از گذشته تاکید کرد.

وی همچنین درباره بازی‌های المپیک و نتایج ایران در این مسابقات و نیز مواضع مشایی، گفت: «به نظر ما رییس جمهور باید به انتظارات و حساسیت‌های جدی مردم در رسیدگی به برخی اشکالات و ضعف‌های دو معاونت تربیت بدنی و گردشگری جدی عمل کند. با حساس شدن رییس‌جمهور نسبت به مسائل مرتبط با این دو معاونت، دستاوردهای مثبت دولت نهم بیشتر صیانت خواهد شد. آقای مشایی نباید یکی از اصول مسلم در سیاست خارجی و گفتمان امام(ره) و انقلاب را در موضع‌گیری غلط خود نسبت به صهیونیست‌ها نادیده بگیرد. ایشان با توجه به تحرک فعال در محیط بین‌المللی مرز بین دیپلماسی پنهان و مواضع نظام را نادیده گرفته‌اند و ما انتظار داریم که علی‌رغم تحرک دیپلماسی دولت برای کنترل چالش‌های بین‌المللی از اصول و سرمایه‌های معنوی و سیاسی نظام به طور غیر منطقی هزینه نشود».

وی معتقد است: «در حوزه‌ ورزش نیز ساختار سازمان تربیت بدنی با تلفیق دو رویکرد عمرانی و مدیریت ورزش ناکارآمد است. بیشترین توجه این سازمان به امور عمرانی و کمترین توجه به امور مدیریتی کارآمد ورزش کشور بوده است؛ لذا علاوه بر اصلاح ساختار در تفکیک امور عمرانی از امور تخصصی ورزش باید نسبت به سوء تدبیرها و عملکردهای ضعیف، پاسخگویی و اقدامات جبرانی در دستور کار دولت قرار بگیرد».

طلایی‌نیک ادامه داد: «حزب توسعه و عدالت در قالب نامه‌ای دیدگاه‌ها و انتظارات افکار عمومی را نسبت به ناکامی‌ها در المپیک پکن به ریاست جمهوری، رییس مجلس و فراکسیون اکثریت مجلس ارایه خواهد کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین